Fattade mitt försäkringsbolag rätt beslut?

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Körde bil i Polen i somras och fick erfara deras trafik. Vid vägarbeten, där två filer övergick till en, verkade det inte vara uppskattat att köra om på vänster fil för att sedan tillämpa kugghjulsprincipen. Speciellt lastbilsförarna verkade ha en tendens att köra ut på vänsterfil för att blockera vägen för omkörare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jJnte:

@Paddanx: Körde bil i Polen i somras och fick erfara deras trafik. Vid vägarbeten, där två filer övergick till en, verkade det inte vara uppskattat att köra om på vänster fil för att sedan tillämpa kugghjulsprincipen. Speciellt lastbilsförarna verkade ha en tendens att köra ut på vänsterfil för att blockera vägen för omkörare.

Självklart är det inte uppskattat, men tittar du på grannlandet Tyskland så brukar de måla:
__________________________________________________________
_ _ _______________________ _ _ _ _ _\\\_______________________
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
__________________________________________________________

Mao, de hel-drar linjen mellan den filen som ska försvinna, till filen bredvid tills hindret kommer, just för att folk inte ska köra in i förtid. Man ska (även i Sverige), köra hela vägen fram till när hindret är, och sen blinka in... Något Svenskarna är usla på att följa. Du ska inte inte blinka in 1km tidigare, stanna/sakta upp hela kön, då detta förstör rytmen och förlänger köerna. Mao.. du är inte "duktig" som går in i tid, utan du är orsaken till extra långa köerna.

Notera dock, det du beskriver styrs (i Sverige) av :

Och här är det lite mer mer komplicerat. Det mest optimala är sammanvävning, men det är du som ligger i det avstängda körfältet som ska in i det andra, med reglerna därefter.

Är det dock helt stopp och kö, finns ingen anledning att inte köra "blixtlåsprincipen". Och om båda filerna kör med samma kö-längd hela vägen fram, i båda filerna, så kommer också alla omkörningar, sura förare och start/stop ojämnheter långt innan hindren att försvinna, och trafiken kommer att flöda bättre, helt rättvist.

Sen självklart så vet jag att bilar inte gillar att bli omkörda, och förstår detta. Men det felaktiga är inte ätt du "kör om", utan att lastbilschauffören inte ligger i den filen som ska försvinna om den är tom, och använder den vägbanan. Mao... detta är "duktiga förare" som blir sura för de gör fel själva...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Notera att det finns flera situationer där sk "blixtlås-principen" ska användas, sk sammanvävning.
Ett av de mest vanliga är om 2 filer "upphör" och blir en stor (mao sträcken i mitten upphör). Då är det "varannan" bil i vardera fil som ska gå ihop.

Många tror felaktigt att pga det är hinder på "en sida" så ska de andra först... Typ detta:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cc/1_5_1_52_(Swedish_road_sign).svg/130px-1_5_1_52_(Swedish_road_sign).svg.png
Men detta är fel.

Det är i själva verket:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/39/1_5_1_51_(Swedish_road_sign).svg/100px-1_5_1_51_(Swedish_road_sign).svg.png
Och detta spelar ingen roll vem som har hinder, utan det är hur en sammanvävning ska ske, med en bil från vardera körfält ska in, efter varandra. Och detta oavsett om där är 2 bilar i ena körfältet och 50+ i den andra... de "50" borde mao, byta fil innan sammanvävningen, för att utnyttja vägen maximalt.

Finns dock ingen lag som ger dig förkörsrätt om du ligger i vänster fil på i detta fall. Skulle det krockas i detta fall skulle jag alltid sätta den som byter fil från vänster till höger som vållande till olyckan, den andra kör ju bara rakt fram. Detta är också något som har tagits upp många, många gånger i rätten och som försäkringsbolag så går vi framförallt på prejudikat, och ingen har hittils vunnit ett sånt här fall vad jag vet.

Det enda som skulle kunna hjälpa här är trafikförordningen: 3 kap 44 § "Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman. Förordning (2007:447)."

Detta betyder dock inte att den som ligger till vänster INTE har väjningsplikt enligt alla andra paragrafer i samma stycke om vändning, backning etc. Du ska även planera din körning i tid, något du absolut inte har gjort om du hamnar i denna situation.

Tills någon vinner ett sånt här fall i domstol kommer alla försäkringsbolag se på det på samma sätt, den som byter fil är vållande till skadan eftersom den aldrig hade hänt om personen inte hade behövt byta fil eller hade varit mer försiktig.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Hur är det ens möjligt att en dator som kostar 15000 kan kosta 28000 att laga? Hur kan det bli mer än vad datorn kostar helt ny?

Skickades från m.sweclockers.com

Svar: Apple.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Är det dock helt stopp och kö, finns ingen anledning att inte köra "blixtlåsprincipen". Och om båda filerna kör med samma kö-längd hela vägen fram, i båda filerna, så kommer också alla omkörningar, sura förare och start/stop ojämnheter långt innan hindren att försvinna, och trafiken kommer att flöda bättre, helt rättvist.

Jag håller med dig till fullo i allt det du säger. Det var just detta(understruket) som inte hände och som förbluffade mig lite. Köerna var i princip stillastående men ändå höll sig folk på höger fil fastän det gick hur bra som helst att fortsätta på vänster fram till hindret. Hur som helst var det en lärorik upplevelse

Ursäkta för off-topic btw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Finns dock ingen lag som ger dig förkörsrätt om du ligger i vänster fil på i detta fall. Skulle det krockas i detta fall skulle jag alltid sätta den som byter fil från vänster till höger som vållande till olyckan, den andra kör ju bara rakt fram. Detta är också något som har tagits upp många, många gånger i rätten och som försäkringsbolag så går vi framförallt på prejudikat, och ingen har hittils vunnit ett sånt här fall vad jag vet.

Det enda som skulle kunna hjälpa här är trafikförordningen: 3 kap 44 § "Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman. Förordning (2007:447)."

Detta betyder dock inte att den som ligger till vänster INTE har väjningsplikt enligt alla andra paragrafer i samma stycke om vändning, backning etc. Du ska även planera din körning i tid, något du absolut inte har gjort om du hamnar i denna situation.

Tills någon vinner ett sånt här fall i domstol kommer alla försäkringsbolag se på det på samma sätt, den som byter fil är vållande till skadan eftersom den aldrig hade hänt om personen inte hade behövt byta fil eller hade varit mer försiktig.

Hur tänker du? Vilken fil?
Om två körbanor/filer tar slut, så är bilarna i samma fil. Finns ingen vänster till höger eller höger till vänster filbyte. Du tänker på vägar där vänster fält fälls in i höger, vilket inte sker i den situationen jag syftade på här.

Om något är det i så fall grundläggande "håll höger" i svenk lag som gäller, och samtliga på vänster sida som tekniskt sett "kör om" de på höger sida, ska väva sig in igen. Men eftersom separata filerna upphör exakt samtidigt för båda, så kan inte det appliceras som väjningsplikt heller.

Så... vem byter fil? Man förflyttar sig höger/vänster i samma fil

__________________________________________________________
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
__________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hur tänker du? Vilken fil?
Om två körbanor/filer tar slut, så är bilarna i samma fil. Finns ingen vänster till höger eller höger till vänster filbyte. Du tänker på vägar där vänster fält fälls in i höger, vilket inte sker i den situationen jag syftade på här.

Om något är det i så fall grundläggande "håll höger" i svenk lag som gäller, och samtliga på vänster sida som tekniskt sett "kör om" de på höger sida, ska väva sig in igen. Men eftersom separata filerna upphör exakt samtidigt för båda, så kan inte det appliceras som väjningsplikt heller.

Så... vem byter fil? Man förflyttar sig höger/vänster i samma fil

__________________________________________________________
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
__________________________________________________________

jaha, du tänker på en sådan väg. Jag är faktiskt osäker, alla fall är ju olika, speciellt i sådana här lite mer speciella fall. Om det inte finns någon särskild lag att tillgå så får man gå på omständigheterna, VEM är det som gör manövern som orsakar krocken. Är det någon som måste svänga in, även om det är en fil så skulle jag nog tro att i 95% av fallen så blir det den som svänger som blir vållande.

Vi har aldrig någonsin satt ett vållande på blixtlås-principen och jag har aldrig sett något annat bolag göra det heller, lagen är luddig som fan och subjektiv och blir därför verkanslös och man får kolla på andra lagar/domar och omständigheter.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

jaha, du tänker på en sådan väg. Jag är faktiskt osäker, alla fall är ju olika, speciellt i sådana här lite mer speciella fall. Om det inte finns någon särskild lag att tillgå så får man gå på omständigheterna, VEM är det som gör manövern som orsakar krocken. Är det någon som måste svänga in, även om det är en fil så skulle jag nog tro att i 95% av fallen så blir det den som svänger som blir vållande.

Vi har aldrig någonsin satt ett vållande på blixtlås-principen och jag har aldrig sett något annat bolag göra det heller, lagen är luddig som fan och subjektiv och blir därför verkanslös och man får kolla på andra lagar/domar och omständigheter.

Jo den mer mer 50/50 baserad och svårtolkad. Men just därför är det också som jag sa... bådas ansvar att göra en korrekt sammanvävning (som är vad reglerna säger enligt vad jag fick läsa upp när jag skulle utbilda en till att lära sig).
http://www.korkortsverige.se/a/blixtlasprincipen

Sen som @jJnte säger, så är reglerna en sak, och vf folk gör ibland en helt annan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Tycker nog att ett värde på ca 10 500 kr låter rimligt för en ett år gammal dator med ett nypris på 15 000 kr. Som de andra har skrivit, kolla i avtalet

Det är vad han får för datorn, minus självrisken. Men dom värderade den till runt 10500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQblad:

Rimligt ja, men inte marknadsmæssigt. En Macbook går inte ned så mycket i værde på 6 månader.

De försäkrar elektronik. Inte prestige i ett märke.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

De försäkrar elektronik. Inte prestige i ett märke.

Helt enig, och det ær rimligt. Men det ær fortfarande inte marknadsmæssigt.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X