Flöde eller statiskt tryck? (Tornkylare)

Permalänk
Medlem

Flöde eller statiskt tryck? (Tornkylare)

Hej!

Om man änvänder en tornkylare, typ Hyper 212 EVO eller 212 Plus, ska man titta efter fläktar med högt flöde eller högt statiskt tryck?
Samt, vill man att luften ska sugas eller tryckas igenom kylaren?

Det vill säga, Noctua NF-S12A eller Noctua NF-F12?

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Statiskt tryck...suga eller trycka spelar marginell roll, några grader +/- som mest.

Permalänk
Medlem

@Frispel: Okey Då vet jag vad jag ska beställa, tusen tack

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Trycka är vanligtvis bäst, men beror lite på hur låda och innehåll ser ut. Pröva dig fram. Om du har en fläkt så är statiskt tryck bäst. I Push & Pull är bästa kombo statiskt tryck för tryck och flöde för sug. Vanligtvis har fläktar med högt statiskt tryck högt flöde också. Oftast skiljer det inte så många grader, men det beror på luftflöde i låda, design på kylare etc.

Permalänk
Medlem

Högt flöde är ju bäst, det är väl så att fläktarna med högt tryck har högre flöde genom en trång radiator eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

En tornkylare genererar ett rätt högt motstånd för luften så tryck är viktigare än flöde. När det gäller en fläkt i chassit så är förhållandet generellt sett det omvända.

Angående push/pull så bör man vara medveten om att två fläktar (med samma fart) inte får luften att förflytta sig snabbare, de gör det bara lättare att motverka det motstånd som kylaren genererar. Om man bara har en fläkt så är en fördel med att montera fläkten i pull att det är lättare att damma av i framtiden. När man monterar fläkten i push-läge så brukar det för mig alltid byggas upp en del damm mellan fläkt och kylare som är svårt att få bort. I pull är det mycket lättare att damma av.