Permalänk
Medlem

Vad kör ni för vcore på era 3570k?

Själv hamnar jag på 1.28 vilket känns som ganska mycket med tanke på att den endast tuffar på i 4 Ghz. Vad ligger eran vcore på?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Min är stabil på 1.245v @ 4.5Ghz och toppar i bland till 1.256v med en max temp på 75c vid flera timmars stresstest. Men har börjat köra med Offset istället. Men är helt ny när det gäller överklockning.
Men här är Officiella Ivy Bridge Klubben där står lite om just det.

BIOS inställningarna jag hade när jag körde med Manual Voltage. Dom är säkert inte optimala men fugerade.

AI Tweaker
Ai Overclock Turner: Manual
BCLK/PRG Frequency: 100.0
ASUS MultiCore Enhancement: Disabled
Turbo Ratio: Manual
Ratio Synchronizng Control: Enabled
1-4 Core Ratio Limit 45
Lnternal Pll Overvoltage : Enabled
CPU bus speed : Dram speed ratio mode: Auto
Memory Frequncy: DDR3-1600MHz
EPU Power Saving Mode: Disabled

CPU Voltage: 1.48V : Manual Mode
CPU Manual Voltage : 1.245
DRAM Voltage: 1.500V : 1.500
VCCSA Voltage 1.050V : Auto
PCH Voltage 1.050V : Auto
CPU PLL Voltage: Auto
CPU Spread Spectrum: Disabled

CPU Power Management
CPU Ratio: 45
Enhanced Intel SpeedStep Technology: Enabled
Turbo Mode: Enabled
Long Duration Power Limit: Auto
Long Duration Maintained: Auto
Short Duration Power Limit: Auto
Primary Plane Current Limit: Auto
Secondary Plane Current Limit: Auto

DIGI+ VRM
CPU Lodad-Line Calibration: Ultra High
CPU Fixed Frequency: 350
CPU Power Phase Control: Extreme
CPU Power Duty Control: T.Probe
CPU Current Capability: 120%

CPU Configuration
Intel Adaptive Thermal Monitor: Enbled
Active Processor Cores: All
Limit CPUID Maximum: Disabled
Execute Disable Bit: Enabled
Intel Virtualization Technology: Disabled
Hardware Prefetcher: Enabled
Adjacent Cache Lin Prefetch: Enabled

CPU Power Management Configuration
CPU Ratio: 45
Enhanced Intel SpeedStep Technology: Enabled
Turbo Mode: Enabled
CPU C1E: Enabled
CPU C3 Report: Disabled
CPU C6 Report: Disabled
Package C State Support: Disabled

Anti Surge Support: Enabled
Intel(R) Rapid Start Technology: Disabled
ISCT Configuration: Disabled
IGPU Memory: Auto
Render Standby: Enabled
IGPU Multi-Monitor: Disabled
Memory Remap Feature: Enabled

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av b0tman:

Min är stabil på 1.245v @ 4.5Ghz och toppar i bland till 1.256v med en max temp på 75c vid flera timmars stresstest. Men har börjat köra med Offset istället. Men är helt ny när det gäller överklockning.
Men här är Officiella Ivy Bridge Klubben där står lite om just det.

BIOS inställningarna jag hade när jag körde med Manual Voltage. Dom är säkert inte optimala men fugerade.

AI Tweaker
Ai Overclock Turner: Manual
BCLK/PRG Frequency: 100.0
ASUS MultiCore Enhancement: Disabled
Turbo Ratio: Manual
Ratio Synchronizng Control: Enabled
1-4 Core Ratio Limit 45
Lnternal Pll Overvoltage : Enabled
CPU bus speed : Dram speed ratio mode: Auto
Memory Frequncy: DDR3-1600MHz
EPU Power Saving Mode: Disabled

CPU Voltage: 1.48V : Manual Mode
CPU Manual Voltage : 1.245
DRAM Voltage: 1.500V : 1.500
VCCSA Voltage 1.050V : Auto
PCH Voltage 1.050V : Auto
CPU PLL Voltage: Auto
CPU Spread Spectrum: Disabled

CPU Power Management
CPU Ratio: 45
Enhanced Intel SpeedStep Technology: Enabled
Turbo Mode: Enabled
Long Duration Power Limit: Auto
Long Duration Maintained: Auto
Short Duration Power Limit: Auto
Primary Plane Current Limit: Auto
Secondary Plane Current Limit: Auto

DIGI+ VRM
CPU Lodad-Line Calibration: Ultra High
CPU Fixed Frequency: 350
CPU Power Phase Control: Extreme
CPU Power Duty Control: T.Probe
CPU Current Capability: 120%

CPU Configuration
Intel Adaptive Thermal Monitor: Enbled
Active Processor Cores: All
Limit CPUID Maximum: Disabled
Execute Disable Bit: Enabled
Intel Virtualization Technology: Disabled
Hardware Prefetcher: Enabled
Adjacent Cache Lin Prefetch: Enabled

CPU Power Management Configuration
CPU Ratio: 45
Enhanced Intel SpeedStep Technology: Enabled
Turbo Mode: Enabled
CPU C1E: Enabled
CPU C3 Report: Disabled
CPU C6 Report: Disabled
Package C State Support: Disabled

Anti Surge Support: Enabled
Intel(R) Rapid Start Technology: Disabled
ISCT Configuration: Disabled
IGPU Memory: Auto
Render Standby: Enabled
IGPU Multi-Monitor: Disabled
Memory Remap Feature: Enabled

Dold text

Jag prövar just nu att köra i 4,4 Ghz men det krävs hela 1,32 i vcore. Inte så att temperaturen är något problem så jag behåller det nog såhär. Riktigt dålig i5 jag verkar ha fått iallafall.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av b0tman:

Min är stabil på 1.245v @ 4.5Ghz och toppar i bland till 1.256v med en max temp på 75c vid flera timmars stresstest. Men har börjat köra med Offset istället. Men är helt ny när det gäller överklockning.
Men här är Officiella Ivy Bridge Klubben där står lite om just det.

BIOS inställningarna jag hade när jag körde med Manual Voltage. Dom är säkert inte optimala men fugerade.

AI Tweaker
Ai Overclock Turner: Manual
BCLK/PRG Frequency: 100.0
ASUS MultiCore Enhancement: Disabled
Turbo Ratio: Manual
Ratio Synchronizng Control: Enabled
1-4 Core Ratio Limit 45
Lnternal Pll Overvoltage : Enabled
CPU bus speed : Dram speed ratio mode: Auto
Memory Frequncy: DDR3-1600MHz
EPU Power Saving Mode: Disabled

CPU Voltage: 1.48V : Manual Mode
CPU Manual Voltage : 1.245
DRAM Voltage: 1.500V : 1.500
VCCSA Voltage 1.050V : Auto
PCH Voltage 1.050V : Auto
CPU PLL Voltage: Auto
CPU Spread Spectrum: Disabled

CPU Power Management
CPU Ratio: 45
Enhanced Intel SpeedStep Technology: Enabled
Turbo Mode: Enabled
Long Duration Power Limit: Auto
Long Duration Maintained: Auto
Short Duration Power Limit: Auto
Primary Plane Current Limit: Auto
Secondary Plane Current Limit: Auto

DIGI+ VRM
CPU Lodad-Line Calibration: Ultra High
CPU Fixed Frequency: 350
CPU Power Phase Control: Extreme
CPU Power Duty Control: T.Probe
CPU Current Capability: 120%

CPU Configuration
Intel Adaptive Thermal Monitor: Enbled
Active Processor Cores: All
Limit CPUID Maximum: Disabled
Execute Disable Bit: Enabled
Intel Virtualization Technology: Disabled
Hardware Prefetcher: Enabled
Adjacent Cache Lin Prefetch: Enabled

CPU Power Management Configuration
CPU Ratio: 45
Enhanced Intel SpeedStep Technology: Enabled
Turbo Mode: Enabled
CPU C1E: Enabled
CPU C3 Report: Disabled
CPU C6 Report: Disabled
Package C State Support: Disabled

Anti Surge Support: Enabled
Intel(R) Rapid Start Technology: Disabled
ISCT Configuration: Disabled
IGPU Memory: Auto
Render Standby: Enabled
IGPU Multi-Monitor: Disabled
Memory Remap Feature: Enabled

Dold text

Kör samma vcore som dig fast 4.4 Ghz

//Jonathan

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Behind900:

Jag prövar just nu att köra i 4,4 Ghz men det krävs hela 1,32 i vcore. Inte så att temperaturen är något problem så jag behåller det nog såhär. Riktigt dålig i5 jag verkar ha fått iallafall.

Nä, 1.4 för 4.5 GHz och 1.365 för 4.4 GHz på min.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

4.2

1,15V

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0tman:

Min är stabil på 1.245v @ 4.5Ghz och toppar i bland till 1.256v med en max temp på 75c vid flera timmars stresstest. Men har börjat köra med Offset istället. Men är helt ny när det gäller överklockning.
Men här är Officiella Ivy Bridge Klubben där står lite om just det.

BIOS inställningarna jag hade när jag körde med Manual Voltage. Dom är säkert inte optimala men fugerade.

AI Tweaker
Ai Overclock Turner: Manual
BCLK/PRG Frequency: 100.0
ASUS MultiCore Enhancement: Disabled
Turbo Ratio: Manual
Ratio Synchronizng Control: Enabled
1-4 Core Ratio Limit 45
Lnternal Pll Overvoltage : Enabled
CPU bus speed : Dram speed ratio mode: Auto
Memory Frequncy: DDR3-1600MHz
EPU Power Saving Mode: Disabled

CPU Voltage: 1.48V : Manual Mode
CPU Manual Voltage : 1.245
DRAM Voltage: 1.500V : 1.500
VCCSA Voltage 1.050V : Auto
PCH Voltage 1.050V : Auto
CPU PLL Voltage: Auto
CPU Spread Spectrum: Disabled

CPU Power Management
CPU Ratio: 45
Enhanced Intel SpeedStep Technology: Enabled
Turbo Mode: Enabled
Long Duration Power Limit: Auto
Long Duration Maintained: Auto
Short Duration Power Limit: Auto
Primary Plane Current Limit: Auto
Secondary Plane Current Limit: Auto

DIGI+ VRM
CPU Lodad-Line Calibration: Ultra High
CPU Fixed Frequency: 350
CPU Power Phase Control: Extreme
CPU Power Duty Control: T.Probe
CPU Current Capability: 120%

CPU Configuration
Intel Adaptive Thermal Monitor: Enbled
Active Processor Cores: All
Limit CPUID Maximum: Disabled
Execute Disable Bit: Enabled
Intel Virtualization Technology: Disabled
Hardware Prefetcher: Enabled
Adjacent Cache Lin Prefetch: Enabled

CPU Power Management Configuration
CPU Ratio: 45
Enhanced Intel SpeedStep Technology: Enabled
Turbo Mode: Enabled
CPU C1E: Enabled
CPU C3 Report: Disabled
CPU C6 Report: Disabled
Package C State Support: Disabled

Anti Surge Support: Enabled
Intel(R) Rapid Start Technology: Disabled
ISCT Configuration: Disabled
IGPU Memory: Auto
Render Standby: Enabled
IGPU Multi-Monitor: Disabled
Memory Remap Feature: Enabled

Dold text

Vad för stress-test kör du?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vad för stress-test kör du?

Till cpu:n Prime95 och IntelBurn sedan har du till gpu:n Valley Benchmark 1.0 och MSI Kombustor 3. Annars har jag även provat med OCCT som är ganska nice, har tester för både för cpu och gpu.
Körde även Memtest86+ över 12H för att se så inget fel hittades på ramen innan jag börja fippla i bios.

Kör med offset nu i stället och det är stabilt. 4.5 Ghz @ 1.256V - 1.264V (Offset + 0.105) Med LLC på High (50%)

Lagt till ratio & volt
Permalänk
Medlem

På min 3570k fick jag köra 1.35 för 4.4 för att få det stabilt. Min nuvarande 3770k ligger istället på typ 1.3 för 4.5 ^^

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Cirka 1.28V i 4.4GHz
Har varit stabilt i den frekvensen i över ett år. Men fick höja offset ett snäpp nu när jag spelar Bf1 då det kraschar.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Har sett allt från 1.152V till 1.35V @ 4.5Ghz (i5 3570K) ute på olika forum. Vissa har tur när det gäller kisel lotteriet.
Själv vill jag inte gå över 4.5Ghz just nu, då jag inte vill ha högre spänning än 1.256 har en max temp på 70C-75C i Prime95 Small FFT och i IntelBurnTest (very high) 75C-80C.

Skrivet av UnkeN:

Cirka 1.28V i 4.4GHz
Har varit stabilt i den frekvensen i över ett år. Men fick höja offset ett snäpp nu när jag spelar Bf1 då det kraschar.

Mvh, Jakob

@UnkeN:
Vad har du för inställningar i BIOS?
Offset v, C1E, C3, C6 och LLC t.ex.

Hälsar vänligt tillbaka,

Permalänk
Avstängd

Liger på 1.3 ungefär för en clock på 4.7 känns rätt okej faktiskt

Visa signatur

| Corsair 540 air | I7 4930k |custom loop | Asus rampage iv black edition | Gigabyte GTX 690 4GB | 32GB 2133Mhz G.skill ripjaw | Corsair ax 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0tman:

Har sett allt från 1.152V till 1.35V @ 4.5Ghz (i5 3570K) ute på olika forum. Vissa har tur när det gäller kisel lotteriet.

När det gäller just i5or så är det verkligen så, pga sättet i5 görs. Alla i5or är ju trasiga i7or, dvs 3770k.

Så alt 1 är CPUn klarade inte 3770s frekvens, med rätt TDP / spänning (törstig CPU).

Alt 2 är CPUn hade en defekt kärna (eller fler olika), och man dödar HT så fungerar iaf en kärna i varje "HT Par" så att säga, och du får en som kanske lätt klarar hög frekvens, men inte kunde bli i7a ändå. Dessa är de bättre OCarna.

Därför är oftast i7orna i snitt bättre OCare, då de iaf borde vara mindre törstiga, men du kan ha tur o hitta en i5a som pga ingen HT är aktiv, pga perfekt kisel utom ett fel (som inte påverkar dig), klockar super bra

Sålde själv en 4670k nyligen som blivit över... var lite synd då den klarade 4,6Ghz, vilket är sällsynt för dessa. Normalt de tidiga Haswell så var 4.3-4.4 vanligt. Men jag fick 1500kr för den, så jag klagar inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

När det gäller just i5or så är det verkligen så, pga sättet i5 görs. Alla i5or är ju trasiga i7or, dvs 3770k.

Läst på iallafall två ställen där dom ska ha "låst upp" HT, så en i3570K med åtta trådar men har inte läst så noga så det kan ju vara bs. Tänkte kolla lite närmare idag kanske, vissa påstår att det är låst på hårdvara och andra i kodningen.
Lille brosan ska köpa ny cpu/mobo snart då kan jag ta hans i5 3570k & p8z77-v lx och experimentera med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0tman:

Läst på iallafall två ställen där dom ska ha "låst upp" HT, så en i3570K med åtta trådar men har inte läst så noga så det kan ju vara bs. Tänkte kolla lite närmare idag kanske, vissa påstår att det är låst på hårdvara och andra i kodningen.
Lille brosan ska köpa ny cpu/mobo snart då kan jag ta hans i5 3570k & p8z77-v lx och experimentera med.

Intel bränner av dessa avstängda delar med laser, så... hur du låser upp den vete F. Det är inte som på den gamla goda tiden med blyertspenna iaf

I teorin så borde de i7or som klockar dåligt (och inte klarade frekvens-gränsen) kunna fungera med HT, men de kanske inte klarar TDPn bara. De som dock har trasiga kärnor lär riskera spotta ut fel eller krascha, beroende på vad som är fel (gissningsvis).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Intel bränner av dessa avstängda delar med laser, så... hur du låser upp den vete F. Det är inte som på den gamla goda tiden med blyertspenna iaf

Där att jag sa: det kan nog vara bs
Men vem vet dom kan ha missat att bränna en av batcherna och bara kodat om dom, misstänker att man gör båda.
Eller "bara" bränt av dom elektriska ledarna så att bara ta av IHT och börja löda
Men misstänker att folk har kollat upp allt det här redan, även hittat dom flesta, bästa lösningarna och alla begränsningar.
Btw tips på vart man ska läsa/titta för att lära sig mer om OC men framför allt mer om hårdvara.

( Ursäkta om tråden blev kapad )

MVH

Permalänk
Inaktiv

@b0tman: Körde dina inställningar på min 3570a, min klock är också stabil dock med en maxtemp på 80 grader efter några timmar. Är detta ett problem? Ska jag prova sänka vcore något?

https://gyazo.com/b9c154776052e9d340ceb5ffeeac519b

Har förstått att offset mode är bättre att köra i, ska man byta till det nu direkt när man vet att klockningen är stabil eller man ska köra manual ett par dagar först?

Permalänk
Medlem

@anon276229:
Om cpu:n är stabil t.ex kört Prime95 i ett antal timmar, vissa tycker att det räcker med 5h andra säger minst 24h. Själv körde jag lite över 12h. Sedan finns det liknande program OCCT och aida64 som sägs vara bättre, har provat OCCT och det är riktigt bra. Men hade kört IntelBurnTest V2 för att kolla cpu temp vid high / very high. Din cpu temp är okej skulle jag väl säga, om det är absoluta max vid stress test. 70c-80c hade inte jag gått över.

På 4.5Ghz var 1.245V (Manual) mitt absolut lägsta jag kunde köra stabilt, men har sett någon med 1.152V @ 4.5 i något forum, men runt 1.25V är standard verkar det som. Kan du få ner spänningen så kör på, ju lägre ju bättre, så länge det är stabilt. Sänk med 0.005V stress testa 5-10min och upprepa till det blir instabilt höj då upp till lägsta stabila volt och sedan stress testa några timmar. Eller nöj dig med 1.245V

Offset kan du börja med direkt när du är nöjd med frekvensen och spänningen T.ex. 4.5Ghz @ 1.245V. Men det är ju ganska pilligt i början, det är som auto fast du bestämmer max spänningen. Här är Sweclockers guide med bios inställningar m.m. Jag började med att följa den men gjort några ändringar, om dom är bättre eller sämre vet jag ej.
Jag kör med Offset på (+) 0.105V och LLC High (50%) då hamnar spänningen på 1.256V - 1,264 vid stress test. Har läst att man inte ska stress testa mer än 20min när man kör offset, varför vet ej, stämmer det vet ej. Men stress testa så att du ser spänningen öka till T.ex. 1,245V vid 100% load i 10min och att cpu:n inte får V drops.

Här är min tråd när jag fråga om hjälp om just Offset för några dagar sedan. Är ny på överklockning

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av wackawacka89:

Liger på 1.3 ungefär för en clock på 4.7 känns rätt okej faktiskt

Vad får du för temps i load? Jag ligger på 4.5 med 1.36 vcore just nu och får temps på omkring 75 grader vid max load med min h110i v2.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd

@Behind900: ligger oftast mellan 65-70 vid spelande men upp mot 75 vid stress test med kylning av en nh-d15 samt ett gtx 690 som skapar en del värme.

Visa signatur

| Corsair 540 air | I7 4930k |custom loop | Asus rampage iv black edition | Gigabyte GTX 690 4GB | 32GB 2133Mhz G.skill ripjaw | Corsair ax 750W |

Permalänk

1.27 @ 4,5 ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0tman:

Har sett allt från 1.152V till 1.35V @ 4.5Ghz (i5 3570K) ute på olika forum. Vissa har tur när det gäller kisel lotteriet.
Själv vill jag inte gå över 4.5Ghz just nu, då jag inte vill ha högre spänning än 1.256 har en max temp på 70C-75C i Prime95 Small FFT och i IntelBurnTest (very high) 75C-80C.

@UnkeN:
Vad har du för inställningar i BIOS?
Offset v, C1E, C3, C6 och LLC t.ex.

Hälsar vänligt tillbaka,

Hej!
Offset v : +0.005V
C1E, Enabled
C3, Disabled
C6, Disabled
LLC: 100% (hade 50% förut, kan ha 0%, 50% eller 100% på mitt moderkort, och Auto)

Turbo voltage: +0.004V

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Inaktiv

Fortsatt testa även lite idag och min i3570k maxar 87c, vilket jag tycker är för mycket. För att få ner temp, måste jag klocka ner då eller det går att prova med att endast sänka vcore?

Skulle vilja lägga mig på @ 4.5 men om det inte går får jag klocka ner

EDIT: Så en video från linustechtips på Youtube, hans temp är maxar också 85-87c så ska nog inte vara några problem

https://youtu.be/UCIWTX-jy9A

Permalänk
Medlem

@anon276229:
Det kan räcka med att enbart sänka v core som sagt, ligger den på 1.245v så prova med 1.240V. Sedan kör du ett stress test och och är den stabil och du får bättre temperaturer så stanna där eller sänk v core med ännu 0.005. Finns tyvärr inga lätta och snabba lösningar man får prova sig fram. Men kör med AIDA64 istället för Prime95, det stabilitets testet ger inte lika höga temperaturer.

Permalänk
Inaktiv

@b0tman: I aida ligger jag mellan 70-80c så det är mycket bättre! Eller känns iallfall mer tryggt Ska låta testet köra i ett par timmar till sen ge mig in på offset