Hur laddar man ner VMar från ESXi 6.5?

Permalänk
Medlem

Hur laddar man ner VMar från ESXi 6.5?

Det kanske jag är som är korkad men hur laddar man ner VMar från ESXi 6.5 (gratislicens)?

Försöker man med enstaka filer från VMens katalog visar den heltokiga filstorlekar. Tidigare (före 6.5) har jag använt Datastore Browser i fetklienten och sedan "Download" men det går inte att markera en hel katalog innehållande en VM, bara köra enstaka filer och då visar den som sagt heltokiga filstorlekar.

Jag förmodar att Storage API:et fortfarande är låst i gratislicensen så att Veeam inte funkar?

Tråkigt om man inte kan ta fattig-mans-backuper längre

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Inaktiv

Tror inte jag förstår, du kan inte välja en hel katalog och "download", det har man alltid kunnat göra men jag använder inte ESX (utan vsphere) så har inte stött på det problemet.

Du kan fortfarande köra SFTP till din ESX host och browsa dina datastores?

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Tror inte jag förstår, du kan inte välja en hel katalog och "download", det har man alltid kunnat göra men jag använder inte ESX (utan vsphere) så har inte stött på det problemet.

Du kan fortfarande köra SFTP till din ESX host och browsa dina datastores?

Precis, enstaka filer funkar. SFTP fungerar men lååååååångsamt. Fetklienten var inte heller snabb men jag vill minnas att den pallade 40-60MB/s. Med fastSCP går det i 20MB/s

EDIT: Woohoo - med FileZilla får jag 60MB/s!!! Problem löst.

EDIT2: När man kopierar från ett datastore som ligger på snurredisk bör man begränsa FileZilla till EN session, annars får disken spelet av hoppandet fram och tillbaka

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Micke O:

Fetklienten var inte heller snabb men jag vill minnas att den pallade 40-60MB/s.

Fetklienten hade faktiskt en begränsning för att inte ta för mycket bandbredd när man kopierade

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Fetklienten hade faktiskt en begränsning för att inte ta för mycket bandbredd när man kopierade

Jo jag misstänkte att den var strypt. Ungefär samma strypning verkar ju ligga kvar.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX