Hur kan skitspel bli så stora i gb räknat?

Permalänk
Avstängd

Hur kan skitspel bli så stora i gb räknat?

Premium spel har växt till sig från o ligga på 10-12gb till 40 och ibland över det.. fine spelen e stora o grafiskt vackra.. men random "skispel" som borde ligga på runt 1gb ligger ju på 4-7gb hur fan e det möjligt?

Permalänk
Medlem

Även ett skitspel kan ha högupplösta texturer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Avstängd

@Zajin:

Rad Rodgers? hade gått göra på en c64 typ kvalar in på nästan 5gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

@Zajin:

Rad Rodgers? hade gått göra på en c64 typ kvalar in på nästan 5gb

Ljudfiler?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Därför att utvecklarna inte bryr sig alls om att hålla storleken under kontroll.
Ljud lagras i okomprimerat format och samma med texturer.
Saker som var vardagsmat när det skulle få plats på fysiska media som t.ex. palett ändringar på existerande texturer istället för att bara göra nytt existerar nästan inte idag.

Permalänk
Testpilot

Utvecklare behöver inte ta lika stor hänsyn idag till att komprimera ljudfiler och texturer. Dem flesta sitter på 500Gb+ diskar idag (både HDD och/eller SSD's), tom. konsoler kommer med 500Gb som minimum standard, nya PS4 Pro/Xbox One S kommer med 1Tb och i värstingmodellerna med 2Tb.

Enda gången jag kan se att storleken är ett problem är om man sitter på mobilt bredband eller har Data Cap's som i USA, men även det brukar vara rätt generöst då dem flesta I-länderna med Data Caps har i alla 250Gb-1Tb data i sina planer.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >