En undran över hur folk resonerar ang CPU.

Permalänk
Medlem

En undran över hur folk resonerar ang CPU.

Funderar själv på att uppgradera CPU m.m.
Har väntat på kaby men sedan har tanken slagit mig är det "dumt" att uppgradera till modellen som är strax innan en ny arkitektur?

Brukar säga att det är bara att köpa för det är alltid nya saker pågång runt hörnet!

Men idetta fall känner jag att det är lite speciellt just för att det är ny arkitektur samt att de få testen jag har sett iallafall ser ju inte direkt jätte imponerande ut eller?

Gimme your thoughts!

Permalänk
Medlem

Det beror väll helt på vad du ska uppgradera ifrån och hur ditt behov ser ut.
Hade jag haft behov hade jag uppgraderat.
Att bara vänta på nästa för att köra nått som underpresterar skulle inte alls tilltala mig iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Beror helt på dina behov och din ekonomi.

Permalänk
Medlem

Jo det är väl helt sant det ni säger... ni får inte skratta nu men jag sitter på en i7 920 så jag kommer ju bli nöjd personligen vilket jag än uppgraderar till.
Men det var bara en tanke men ni tror då inte att nästa generation kommer att vara ljusår bättre än kaby?
För historiskt har det väl ändå inte varit ljusår emellan nästa steg så att säga?

Permalänk
Medlem

Kommer garanterat inte varaljusår i sklinnad mellan kaby och nästa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

I stort sett vad man köper som är i slutet av sin produktcykel är väl också den produkten med minst buggar och designfel ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av releaser:

Jo det är väl helt sant det ni säger... ni får inte skratta nu men jag sitter på en i7 920 så jag kommer ju bli nöjd personligen vilket jag än uppgraderar till.
Men det var bara en tanke men ni tror då inte att nästa generation kommer att vara ljusår bättre än kaby?
För historiskt har det väl ändå inte varit ljusår emellan nästa steg så att säga?

Skylake eller Kaby, kvittar mer eller mindre. Nästa "generation" kommer inte innebära någon större skillnad såvida inte Intel känner sig hotad av AMDs Zen. Vilken, om något, är värd att invänta. Kaby är inte det i mitt tycke såvida man nu inte har stor tilltro på att Optane någonsin blir något att bry sig om.

Själv bytte jag från i7 920 till 2700K för lite drygt fyra år sedan vilket var ett ganska stort lyft, speciellt kylnings och temperaturmässigt. Det halvt påtvingade bytet till 6700K för ca 3 veckor sedan märker jag ingen prestandaförändring utöver syntetiska prestandatester då. I vardaglig användning skulle jag inte kunna skilja dom åt i ett blindtest.

Permalänk
Medlem

Precis som karaff säger, är det "sista" modellen så är ju oftast alla eventuella problem lösta och upplevelsen kommer bli bättre nästa generation lär garanterat ha en del små problem och krångel till en början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

Ja precis, sista cykeln där borde ju barnsjukdomarna vara borta!
Skall vänta in AMD också skall bli intressant.

Känns som att 920 får sin rejält försenade pension nästa år oavsett!

Permalänk
Medlem

Går själv i uppgraderingstankar, men inväntar AMDs Zen.

Är Zen intressant blir nästa processor en AMD, annars blir det en Intel igen.

En i7-920 med lite överklock borde ju hänga med än, såvida du inte sitter på GTX 1080, då kan det bli lite väl skralt.
Har en kompis som har en i5-760 (oklockad) som han kombinerat med ett RX 480. Visst flaskar processorn överlag, men det händer att grafikkortet får sträcka på benen rejält.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Hoppade själv från i7-860 till mitt befintliga i7-6700K

Lär inte va alltför stor skillnad mellan Kabylake och Skylake när det gäller märkbar prestanda. Har ju vart runt dryga ~5% ökning från generation till generation med Intel sen Sandy Bridge så en Skylake i dagsläget skulle ändå inte va alls korkat om det rycker i köptarmen.

Annars är det kanske värt att invänta AMD's Zen produkter som lär lanseras snart™

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem
Skrivet av releaser:

Jo det är väl helt sant det ni säger... ni får inte skratta nu men jag sitter på en i7 920 så jag kommer ju bli nöjd personligen vilket jag än uppgraderar till.
Men det var bara en tanke men ni tror då inte att nästa generation kommer att vara ljusår bättre än kaby?
För historiskt har det väl ändå inte varit ljusår emellan nästa steg så att säga?

Jag tänker själv byta nu från min i7 2600k till 6600k/6700k, dels för att det börjar bli lite gammalt och att de fortfarande finns ett andrahandsvärde i de.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag tänker själv byta nu från min i7 2600k till 6600k/6700k, dels för att det börjar bli lite gammalt och att de fortfarande finns ett andrahandsvärde i de.

Fast i7 2600k till en i5 6600k tycker jag.är en nedgradering.
6700k ska det vara om du gör "uppgraderingen"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag bytte från i7 960 till xeon w3680.. några år till med sockel 1366 kan man allt klämma ur

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Fast i7 2600k till en i5 6600k tycker jag.är en nedgradering.
6700k ska det vara om du gör "uppgraderingen"

Skickades från m.sweclockers.com

Det är sant 2600k och 6600k är jämnlika, får hoppas tomten är extra givmild i år då.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Det är sant 2600k och 6600k är jämnlika, får hoppas tomten är extra givmild i år då.

Förutom att i7 2600k har HT
Men jag förstår hur du menar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Sällan lönt att vänta i denna bransch, kaby lake kommer dessutom bara vara marginellt bättre. Vill du ha nytt system nu kör på skylake i5/i7. Vill du vänta och se vad AMD har att komma med så vänta någon månad och välj mellan Zen/Kaby lake.

Permalänk

Du kan ju se om du hittar några bra priser på mellandagsrean? Uppgraderade själv under Black Friday och sparade en rejäl slant. Tror inte Kaby kommer att tillföra så mycket att jag ångrar mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Själv bytte jag från i7 920 till 2700K för lite drygt fyra år sedan vilket var ett ganska stort lyft, speciellt kylnings och temperaturmässigt. Det halvt påtvingade bytet till 6700K för ca 3 veckor sedan märker jag ingen prestandaförändring utöver syntetiska prestandatester då. I vardaglig användning skulle jag inte kunna skilja dom åt i ett blindtest.

Skrivet av bärplockaren:

Jag tänker själv byta nu från min i7 2600k till 6600k/6700k, dels för att det börjar bli lite gammalt och att de fortfarande finns ett andrahandsvärde i de.

Skrivet av Molotov:

Fast i7 2600k till en i5 6600k tycker jag.är en nedgradering.
6700k ska det vara om du gör "uppgraderingen"

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förväntar mig 2-5år till av SB (i7).

Permalänk
Medlem

Jag skulle uppgradera mig när 980Ti kom, men sen var skylake nära, så jag väntade, sen var det dålig tillgång på 6700k, tillslut blev det nyår och då skulle 1080 komma snart, sen kom det till sommaren, men det var dålig tillgång så jag väntade tills de kom in, men nu är 1080Ti OCH Kaby Lake nära.. SÅ nu ska jag verkligen slå till med en helt ny rigg i Januari när de två kommer.

Summa summarum: Det kommer sluta med en rigg med 7700k och 1080Ti istället för 4790k/6700k och 980Ti. Alltså alltid värt att vänta om man orkar och budgeten tillåter.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Jag skulle uppgradera mig när 980Ti kom, men sen var skylake nära, så jag väntade, sen var det dålig tillgång på 6700k, tillslut blev det nyår och då skulle 1080 komma snart, sen kom det till sommaren, men det var dålig tillgång så jag väntade tills de kom in, men nu är 1080Ti OCH Kaby Lake nära.. SÅ nu ska jag verkligen slå till med en helt ny rigg i Januari när de två kommer.

Fast nu är Zen nära och kommer snart.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Fast nu är Zen nära och kommer snart.

Zen är dock totalt ointressant för mig Lär väl komma samtidigt som Kaby Lake ändå kan jag tänka.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kronwalled:

Jag förväntar mig 2-5år till av SB (i7).

Så länge CPU, moderkort och minne inte går sönder bör de nog hålla i tio år prestandamässigt med nuvarande utveckling.

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Jag skulle uppgradera mig när 980Ti kom, men sen var skylake nära, så jag väntade, sen var det dålig tillgång på 6700k, tillslut blev det nyår och då skulle 1080 komma snart, sen kom det till sommaren, men det var dålig tillgång så jag väntade tills de kom in, men nu är 1080Ti OCH Kaby Lake nära.. SÅ nu ska jag verkligen slå till med en helt ny rigg i Januari när de två kommer.

Summa summarum: Det kommer sluta med en rigg med 7700k och 1080Ti istället för 4790k/6700k och 980Ti. Alltså alltid värt att vänta om man orkar och budgeten tillåter.

Vänta in zen den kan nog vara bra också

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Så länge CPU, moderkort och minne inte går sönder bör de nog hålla i tio år prestandamässigt med nuvarande utveckling.

Jag tror inte det. Jag sitter med en 2500K, och skulle vilja ha tag i en 3770K som uppgradering, men jag räknar med att om 2 år så är det dags att börja fundera på att byta på allvar, och om 5, duger de inte till spel längre, om man ska ha ett vettigt grafikkort, och en rimlig upplevelse. Och det är Intels fel.
Intel har länge hållt 4 kärnor som "normen" så då klarade vi oss rätt bra med våra gamla prestanda CPU'er. Men när Intel nu går över till att budget segmentet ska ha 4 kärnor, och mellan segmentet, "spel CPUerna" ska ha 6, (eller fler) så kommer våra CPU'er fort bli omoderna. En klen tröst är att 4-5-6 generationerna klarar sig bara marginellt bättre.

Fast det är ju bara min spekulativa åsikt. Ingen blir gladare än jag om jag har fel.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

det absolut senaste behöver inte vara mycket bättre bara för att det är nytt. det är ju också obeprövat. visst utvecklingen går ständigt framåt men i det stora hela är väl en processor som består utav 4 kärnor relativt optimalt. har själv en överklockad i5 750 (Lynnfield, Nehalem, LGA 1156) tillsammans med ett gtx 660 som fortfarande presterar ok i en egenbyggd "budget" speldator. bytte processor i den primära burken ifrån en i5 4460 (Devil's Canyon, Haswell, LGA 1150) till en i5 4690K samt uppgraderade moderkortet till ett z97 mot ett h97. fördelen med den senare uppsättningen är ju att det går att överklocka och pressa lite extra prestanda helt gratis till en kostnad mot stigande värme. fungerar fortfarande alldeles utmärkt till allt.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Det är sant 2600k och 6600k är jämnlika, får hoppas tomten är extra givmild i år då.

Man tänker inte det men en 6600k är faktiskt ganska mycket snabbare än 2600k och är väll runt 20-25% snabbare även 4690k är bättre 10% singel trådat ungefär lika prestanda i multi om jag inte minns fel så dom börjar bli gamla men presterar ändå bra för spel å så och skillnaden är marginell men är skillnad på dom och en i3 6100 som sitter i min elchepo burk är 12% snabbare per kärna men får spö multitrådat så det har gått framåt lite och har man en 920 så är i3an 64% snabbare per kärna och lika multitrådat och det mesta är ett lyft och antagligen kommer nästa gen ha litet lyft men gisningsvis mer i formen av fler kärnor

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Man tänker inte det men en 6600k är faktiskt ganska mycket snabbare än 2600k och är väll runt 20-25% snabbare även 4690k är bättre 10% singel trådat ungefär lika prestanda i multi om jag inte minns fel så dom börjar bli gamla men presterar ändå bra för spel å så och skillnaden är marginell men är skillnad på dom och en i3 6100 som sitter i min elchepo burk är 12% snabbare per kärna men får spö multitrådat så det har gått framåt lite och har man en 920 så är i3an 64% snabbare per kärna och lika multitrådat och det mesta är ett lyft och antagligen kommer nästa gen ha litet lyft men gisningsvis mer i formen av fler kärnor

En överklockad 2600k är ungefär lika snabb som en stock 6600k, ofta snabbare med en riktig överklockning och i flertrådade uppgifter. Min 2500k presterar nästan identiskt med en stock 6600k i cinebench. 167 poäng i enkeltrådade benchet. 6600k får 168 i sweclockers tester. 6600k drar ju såklart ifrån om den överklockas. Slår 6600K i flertrådat med 629 poäng mot 6600K 600 poäng i Sweclockers senaste tester.

Inte illa för en 6r gammal CPU. Det är klart att den drar en del mer juice också men det gör mig ingenting. Det säger mig bara att jag inte ska uppgradera till en 4-kärnig prolle utan nästa uppgradering ska ha 6 eller 8 med HT, annars får det vara.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heatm:

En överklockad 2600k är ungefär lika snabb som en stock 6600k, ofta snabbare med en riktig överklockning och i flertrådade uppgifter. Min 2500k presterar nästan identiskt med en stock 6600k i cinebench. 167 poäng i enkeltrådade benchet. 6600k får 168 i sweclockers tester. 6600k drar ju såklart ifrån om den överklockas. Slår 6600K i flertrådat med 629 poäng mot 6600K 600 poäng i Sweclockers senaste tester.

Inte illa för en 6r gammal CPU. Det är klart att den drar en del mer juice också men det gör mig ingenting. Det säger mig bara att jag inte ska uppgradera till en 4-kärnig prolle utan nästa uppgradering ska ha 6 eller 8 med HT, annars får det vara.

Japp stämmer bra och 2600 kan klara mer mhz med och 5ghz är inte omöjligt men är väll gränsen för både värme och volt om man inte kör exotisk kylning men är lite äldre minnen och teknik som ändå får lite loss i fps om man kliver in i trippel a med starka gpu men ändå imponerande och frågan för framtiden är igentligen om många cores behövs eller inte och vilken gpu man tänker köpa för cpu är inte problemet nu och tom min i3 som är dual core med ht klarar alla spel idag utan vara problem med medelkort som 1060/480 utan att flaska mer än marginellt i triple a spel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Datavetare
Skrivet av releaser:

Brukar säga att det är bara att köpa för det är alltid nya saker pågång runt hörnet!

Men idetta fall känner jag att det är lite speciellt just för att det är ny arkitektur samt att de få testen jag har sett iallafall ser ju inte direkt jätte imponerande ut eller?

Gimme your thoughts!

Av allt att döma kommer i7-7700K vara ~10 % snabbare än i7-6700K.

Imponerande? Nej!

Men sätter man det i lite kontext är det ändå det största lyftet på en ettårsperiod sedan lansering av Sandy Bridge. Övergången från Ivy Bridge till Haswell gav större lyft i IPC, men från 3770K till 4770K ändrade inte frekvensen.

Vidare verkar de flesta på SweClockers bara se till spelprestanda, men ur den aspekten så är det inte någon skillnad mellan i7-2600K och i3-6100 om man inte kör Pascal Titan X i 1920x1080...

Vill man se högre prestanda i saker där CPU-delen är primära flaskhals är hoppen från 2600K till 6700K faktiskt rätt stort, ca 40-60 %.

Ett axplock

56 % vid kompilering (är större skillnad mellan 2600K och 6700K än mellan 6700K och 5960X)

45 % i JavaScript, prestanda här är allt mer relevant då JS/HTML5 gör det möjligt att lägga allt mer på klienterna, sådana system skalar ju lysande då CPU-kraft ökar med ökat antal klienter

67 % för videokodning

37 % vid bildbehandling

Och detta är för skrivbordet, tittar man på bärbara datorer är det betydligt större skillnad över samma tidsrymd. Prestanda i bärbara har närmat sig de stationära.

Edit: och angående resonemang kring CPU.

Skulle aldrig köpa Haswell eller senare utan HyperThreading, är främst prestanda när HT används som ökat och det är speciellt sant för Skylake.

Skulle heller inte köpa en modell med fler än fyra kärnor om jag inte med säkerhet visste att det som körs på min dator ser någon vinst av många kärnor. Är väldigt få program på skrivbordet som ens skalar förbi två kärnor, antal program som har nytta av fler än fyra kärnor är en försvinnande liten nisch (men den finns absolut).

Skulle inte heller köpa en äldre modell, är helt enkelt för liten skillnad i nypris. Undantaget är om man har speciella behov, köpte t.ex. själv i7-5775C även fast i7-6700K fanns. I mitt fall ville jag ha 65 W TDP då det var ett ITX-system.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer