Permalänk
Medlem

Ovilja att skänka bort saker.

Hej.
Varför har folk i allmänhet så svårt för att skänka bort saker?
Själv gör jag det lite då och då, och det behöver inte vara skitsaker heller.

Blir så less när man ser annonser där folk säljer grejer för typ 30kr på Blocket eller andra ställen.
Det kan även vara den enda annonsen personen har ute så det är inte så att han/hon säljer massor med grejer för att få in mycket pengar.

Jag kan förstå att vissa har det väldigt dåligt ställt och behöver få in pengar oavsett om det är 30kr MEN det kan ju knappast vara den vanligaste anledningen.

Kan dock förstå om man inte vill ge pengar till tiggare då man inte vet vad dom gör med dom, kanske gör mer skada än nytta.

Jag snackade med en snubbe som stod och sålde "Situation Stockholm" i Huddinge centrum. Han hade stått där i typ 4:a timmar och sålt 1 tidning! Dom tar ju t.o.m kort nuförtiden!

Vad är det med folk?

Säger inte att man måste skänka bort allt som är värt mindre än 30kr eller köpa "Situation Stockholm" varje dag men när man snackar med folk så verkar det vanligaste vara att man inte gör något av dom.

Skulle vara kul att höra hur DU gör och hur DU resonerar!

Permalänk
Medlem

Kapitalism - starkast, vackrast & rikast överlever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Hej.
Varför har folk i allmänhet så svårt för att skänka bort saker?
Själv gör jag det lite då och då, och det behöver inte vara skitsaker heller.

Blir så less när man ser annonser där folk säljer grejer för typ 30kr på Blocket eller andra ställen.
Det kan även vara den enda annonsen personen har ute så det är inte så att han/hon säljer massor med grejer för att få in mycket pengar.

Jag kan förstå att vissa har det väldigt dåligt ställt och behöver få in pengar oavsett om det är 30kr MEN det kan ju knappast vara den vanligaste anledningen.

Kan dock förstå om man inte vill ge pengar till tiggare då man inte vet vad dom gör med dom, kanske gör mer skada än nytta.

Jag snackade med en snubbe som stod och sålde "Situation Stockholm" i Huddinge centrum. Han hade stått där i typ 4:a timmar och sålt 1 tidning! Dom tar ju t.o.m kort nuförtiden!

Vad är det med folk?

Säger inte att man måste skänka bort allt som är värt mindre än 30kr eller köpa "Situation Stockholm" varje dag men när man snackar med folk så verkar det vanligaste vara att man inte gör något av dom.

Skulle vara kul att höra hur DU gör och hur DU resonerar!

Har själv skänkt massor, sålt för riktigt bra priser och tom skänkt RAM för att köparen hade dåligt ställt. Så är det

Permalänk

Tar man en liten summa i utbyte blir sannolikheten större för att vad man nu vill bli av med kommer till någon som faktiskt har någon nytta av saken. Överhängande risk att någon som bara utnyttjar situationen kommer över ännu en sak att lägga på hyllan, för att det var kul, om det är helt gratis...

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem

Jag brukar skänka saker jag inte längre behöver... har dock aldrig skänkt pengar.

Permalänk
Avstängd

Jag skänker grejer till mina syskon, eller deras eller mina polare..liksom inom cirkeln.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Vad brukar en annons kosta på blocket? 30kr?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

säljer du något för 20 eller 30 spänn så går det till någon som vill ha och behöver det. Lägger du ut en skänkes-annons är det folk som gapar och vill ha bara för det är gratis, och egentligen inte har användning för det

Permalänk
Inaktiv

@kaimor:

Ingen unnar någon något i livet, så är det bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

säljer du något för 20 eller 30 spänn så går det till någon som vill ha och behöver det. Lägger du ut en skänkes-annons är det folk som gapar och vill ha bara för det är gratis, och egentligen inte har användning för det

Exakt därför. Det är därför du aldrig ser något gratis i en butik. Det kostar alltid 5 kr/10 kr alltså i princip "gratis". Men sätter du något som GRATIS, så kommer varenda pensionär från en 40 km radie att stå och slita i grejerna vare sig de behöver dessa eller inte.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är arv eller miljö men det verkar iallafall vara ett personlighets drag, jag och min fru tjänar bra mycket mera än vad vi gör av med, trots detta så gillar hon inte att bara lämna saker till t.ex Röda korset utan sorterar hellre och lägger ut annonser på t.ex barnkläder och sådant. Jag hade bara lämnat dem till någon välgörenhet och hoppats någon använder dem så de inte bara slängs och bidrar till sopberget.

Dock ger vi en enligt mig helt ok summa varje månad till olika välgörenhets organisationer, och det är hon helt med på. Vet inte om det handlar om att inte kunna göra en dålig affär?

Har andra vänner som också tjänar bra men är (enligt mig) väldigt snåla. Vet inte om jag har något svar annat än att det nästan verkar vara genetiskt att antingen vara en som samlar eller en som ger bort. Kan naturligtvis ha att göra med hur man växt upp också.

Nä det här blev bara en massa svammel, nu går jag och lägger mig. Hoppas att du får ett bättre svar av någon annan.....godnatt!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Skänker endast till folk jag känner, precis som några nämnt, majoriteten av samhället verkar vara "greedy fucks" och tar allt dom kommer över. Skänker ABSOLUT inga pengar till tiggare. En gång lade jag en kapsyl i koppen (det var organiserat tiggeri här).
Usch får mig att tänka på detta: http://nyheteridag.se/kaos-nar-hemlosa-skulle-fa-klader-tigga...

Jag försöker också konsumera minimalt med kommersiella prylar i den mån det går, köper hellre handtillverkat/lokalt om det går.
Föredrar kvalitet framför kvantitet och gillar inte dagens konsumtionssamhälle där allt ska bytas ut efter ett par månader.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Jag brukar skänka kläder och andra prylar till lokala loppisar som ordnar paketbilstransport till t.ex Estland. De delar ut grejorna till skolbarn och fattiga familjer och gör samtidigt reportage om resan. Det har gått bra och varit uppskattat i många år så jag fortsätter att donera. Har jag dyrare grejor så lägger jag ut annons på internet eller i tidningar. Jag brukar inte ge pengar till tiggare men är det svinkallt och någon sitter där ensam så brukar jag bjuda på något varm att dricka och äta, om möjligheten finns vill säga. Klurig situation om en tiggare sätter sig pladask framför ingången till apoteket och vill att fattiga sjuka pensionärer ska ge pengar.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av the_man550:

Tar man en liten summa i utbyte blir sannolikheten större för att vad man nu vill bli av med kommer till någon som faktiskt har någon nytta av saken. Överhängande risk att någon som bara utnyttjar situationen kommer över ännu en sak att lägga på hyllan, för att det var kul, om det är helt gratis...

Tror jag med. Folk är hagalna helt enkelt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag ger bara bort saker till folk jag känner. Och då kan det vara dyrare saker också.
Precis som många andra säger så är det ju stor risk att det bara är giriga as som bara vill ha för att det är gratis annars.

Permalänk
Medlem

Som folk sagt tidigare, "gratis" behandlas alltid sämre..
Ett bra exempel är ett tillfälle för ett antal år sedan när en lokal matbutik hade en väldigt bra deal på lösgodis. Normalpriset låg väl på runt 7:90/hg. Under detta erbjudande, så fick man köpa 2kg lösgodis för 2:90/hg om man handlade övriga varor för minst 100kr. Den i normala fall rena lösgodishyllan, blev total kaos. Fullt med godis på golvet, godis från olika lådor hamnade i andra godislådor etc. Bara för att det var billigt, så behandlade folk det som skräp.

Att ge bort saker gratis till personer man känner är annat, då man oftast ger dom något man vet att de behöver/vill ha.. Men när man ger bort/säljer väldigt billigt till främlingar, så kan det tyvärr vara så att folk som egentligen varken vill ha eller behöver saken blir den som tar/köper den, bara för att det är gratis/billigt..

Det är nog liknande tänk folk har kring att ge pengar till tiggare.. Om man visste att de skulle använda pengarna till sånt de behöver, exempelvis mat eller ett tak över huvudet för natten, så skulle många fler skänka. Dock vill folk inte riskera att bridra till andras missbruk, så rädslan att pengarna går till droger/alkohol tar över och folk går bara förbi istället. När det kommer till invandrare som tigger så är det såklart inte rädslan för droger som är problemet, utan snarare främlingsfientlighet och/eller den felaktiga synen att det ligger organiserat tiggeri/brotslighet bakom.

Jag själv ger gärna bort saker till folk som behöver det mer än jag gör, trots att jag har det rätt dåligt ställt egentligen. Men jag förstår folks ovilja att ge till främmande människor, och kan själv känna detsamma ibland..

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

När det kommer till invandrare som tigger så är det såklart inte rädslan för droger som är problemet, utan snarare främlingsfientlighet och/eller den felaktiga synen att det ligger organiserat tiggeri/brotslighet bakom.

Nej precis, tiggarna med senaste iPhone är nog jävligt fattiga. Nä, dom pengarna behåller jag själv. Det är ganska så genomskinligt att det är organiserad brottslighet bakom. Dock skall vi INTE dra alla över en kam, det finns dom som verkligen behöver dom pengar dom kan få.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Nej precis, tiggarna med senaste iPhone är nog jävligt fattiga. Nä, dom pengarna behåller jag själv. Det är ganska så genomskinligt att det är organiserad brottslighet bakom. Dock skall vi INTE dra alla över en kam, det finns dom som verkligen behöver dom pengar dom kan få.

/Lifooz

Självklart finns det dom som är bedragare, ett exempel som fick mycket uppmärksamhet är kvinnan i detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=PSprgVjLFgk

Med det sagt, så visar studier att organiserad brottslighet bakom tiggeri är mycket ovanligt, så det är ett undantag. Chansen är större att "tiggarna med iphones" är enskilda personer som på eget bevåg väljer att tigga i hopp om att utöka sin inkomst. Även detta är ovanligt, då inkomsten från att tigga i de flesta fallen inbringar väldigt små summor, och skammen av att tigga är så pass hög för de flesta att de små summor de kan få ihop inte är värt det.. Den typen av tiggeri är nästan alltid begränsat till rikare områden där, om man har tur, genomsnittspersonen ger en lite högre summa och/eller gator med väldigt hög trafik (många bäckar små principen).

De allra flesta är dock personer som är väldigt fattiga, som genuint behöver hjälp. Vill du inte ge en slant, så kan du ju alltid ge en varm kopp kaffe eller så, nu när det börjar bli kallt!

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk

Har själv lite kluven logik vad gäller, skänka, sälja byta osv
Elektronik och mina hobbyprylar vill jag gärna sälja, nästan oavsett värde, summan jag säljer för är det jag kan köpa nytt för (typ).
Ofta när jag lägger ut annonser, säljer jag saker jag egentligen använder men inte så ofta, därför kan det vara svårt att skänka eller sälja alldeles för billigt.

Anser att elektronik och hobby kan andra leva drägligt utan.
Men däremot kläder, möbler, kök- och inredningsprylar osv som enligt mig kan förändra någons livssituation på en annan nivå skänker vi till röda korset och motsvarande.

Skänka pengar har blivit mindre och mindre, känns konstigt att varje dag ge 5-10kr till samma person efter ett tag.
Försökte mig på en gåva istället en gång, köpte ett par fodrade handskar till en tiggare som satt och gnuggade händer och sa "cold cold!" det man fick tillbaka var naturligtvis en utskällning...
Visst, kan förstå att deras liv inte ser så bra ut med tanke på att de sitter och tigger oavsett om det är organiserat eller inte, har iphone eller nokia 3210 men man behöver inte vara otrevlig mot någon som vill hjälpa på sitt sätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Hej.
Varför har folk i allmänhet så svårt för att skänka bort saker?
Själv gör jag det lite då och då, och det behöver inte vara skitsaker heller.

Blir så less när man ser annonser där folk säljer grejer för typ 30kr på Blocket eller andra ställen.
Det kan även vara den enda annonsen personen har ute så det är inte så att han/hon säljer massor med grejer för att få in mycket pengar.

Jag kan förstå att vissa har det väldigt dåligt ställt och behöver få in pengar oavsett om det är 30kr MEN det kan ju knappast vara den vanligaste anledningen.

Kan dock förstå om man inte vill ge pengar till tiggare då man inte vet vad dom gör med dom, kanske gör mer skada än nytta.

Jag snackade med en snubbe som stod och sålde "Situation Stockholm" i Huddinge centrum. Han hade stått där i typ 4:a timmar och sålt 1 tidning! Dom tar ju t.o.m kort nuförtiden!

Vad är det med folk?

Säger inte att man måste skänka bort allt som är värt mindre än 30kr eller köpa "Situation Stockholm" varje dag men när man snackar med folk så verkar det vanligaste vara att man inte gör något av dom.

Skulle vara kul att höra hur DU gör och hur DU resonerar!

Att ge pengar till t.ex. tiggare löser inga problem.
Och framförallt inte härikring där dom bussas runt av sin "arbetsgivare" till sina platser.
Och skulle det redan vara någon konkurrent på någon av platserna så schasar hela gänget bort denne pronto.
Det är bråk nästan varje vecka här när nån av grupperna försöker kapa åt sig ett större territorium...

Inte heller köper jag någonting som jag inte vill ha bara för att få känna mig hjälpsam.

Har däremot ingenting emot att betala skatt för att människor som faktiskt behöver hjälp ska kunna få det.

Vad gäller prylar så skänker jag massvis till släkt och vänner.
Men att annonsera gratis saker kan man ju inte göra i Sverige idag.
Folk blir ju som förbytta när dom kan få nånting för ingenting.
Man måste sätta åtminstone en symbolisk prislapp för att sålla bort drägget, och ändå kan jag garantera att en del kommer att försöka pruta på 4 vinterdäck för 20 spänn.
Eller försöker få dig att leverera dom 12 mil bort.
Jag åker hellre till tippen med sakerna än att sälja dom till någon som inte fattar när nånting är dumbilligt.

Lite exempel jag har sett:
En nära vän säljer en (lätt fläckig, men fullt fungerande) barnvagn för 10:-.
Ett par veckor senare hör köparen av sig och vill häva köpet för att hon nu sett att den inte är perfekt.
Köparen trodde alltså att hon skulle få en perfekt barnvagn för 10:- när dom normalt sett kostar flera tusen.

Jag har även sett folk plocka på sig kassvis med busstidtabeller bara för att dom vid den tidpunkten var gratis.
Vad man gör mad hundratals busstidtabeller vette 17, eldar med dom kanske ?
Åtgången på dom föll i alla fall med typ 95% när dom började att ta 1:- för dom istället.
Folk är helt enkelt makalösa när nånting är gratis.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte ta emot Situation Stockholm om jag ens fick betalt en liten summa pengar.
Jag tar inte emot eller köper produkter jag inte behöver och troligtvis bara kommer att slänga.
Det är slöseri på naturresurser!
Så jag skulle uppmana folk att inte köpa eller ta emot skräp de inte behöver. Människor våldtar naturen tillräckligt som det är.

Permalänk
Avstängd

Brukar skänka saker till Emmaus Björkå. Bryr mig inte om att få pengar, är bara glad att lätt bli av med sakerna.

Jag är ganska så minimalistisk och vill helst inte äga något i onödan. Livet blir enklare då. Lättare att ha ordning och reda när man inte har så mycket.

Permalänk
Medlem

Kan hända ibland att man säljer något med ett utlagt pris, och sen när man hittar en köpare så skickar man det utan att ta någon betalning.

Permalänk
Medlem

Tycker man både får och ger mest hela tiden, ser absolut inte den ovilja TS snackar om. De allra flesta människor jag stöter på är generösa.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

En del av skatten går till att försörja människor i både Sverige och utomlands. Jag nöjer mig med det och skänker inget utöver det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Sverige är det land som skänker mest, dels tar staten 1% av bnp och skänker till bl.a korrupta personer lite varstans i världen. Men befolkningen i sig själv är extremt givmilda, vilket leder till att sverige är ett populärt land att åka till för att enbart tigga.

Så jag håller inte alls med om TS beskrivning.

Sedan skänka så vill jag veta vad det går till, alla trådar som handlar om något unge som vill ha en ny speldator gratis har jag svårt för. Hade det däremot handlat om en unge som vill ha en dator för sitt skolarbete så är det en annan femma.

Det jag förespråkar är att folk ska få göra som de själva vill, tycker någon att mer pengar borde gå till något som hemlösa bävrar, så får personen själv sänka mer pengar dit eller på något annat sätt få folk att göra det. Man ska dock inte komma med ohederlig argument emot de som ej vill skänka pengar till till de hemlösa bävrarna och säga att de saknar empati etc.
Se denna stackars hemlöse bäver: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artike...

Permalänk
Medlem

Skänker typ enbart till bekanta samt lägger kläder i UFF-containrar.
Skänker även en slant till barncancerfonden då jag är drabbad inom släkten, skulle mina egna barn bli drabbade så vet man att man har gjort något iaf för att underlätta.

Sen "skänker" man väl en 60-70% av sin inkomst till staten så man ska väl inte ha allt för dåligt samvete....

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Det är ju lite samma beteende här på Sweclockers, skänker man en spelnyckel så får man 20 svar inom de fem första minuterna. Sätter man 5SEK över Swish så tror jag att intresset sjunker med 95%.

Grattis är gott, även om man inte är speciellt hungrig när man känner efter.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Skänker inte till tiggare men har köpt någon Situation Stockholm någon gång, de tog Swish också.
Skänker grejer till släktingar och vänner.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

jag skänker nog allt som jag tror kan vara av värde för någon annan. dock så tar jag mig inte tiden att lägga upp det på annons utan där jag bor har vi en bytesbod på återvinningsstationen, så jag dumpar in sakerna där så länge de är hela.
har däremot en bekant på 69 år som slänger allt han inte behöver, och han har gärna sönder sakerna just för att ingen annan ska kunna använda de. han tycker inte riktigt om gamarna som kommer och sliter i allt bara för att det är "gratis"

pengar skänker jag dock inte.. förutom den där skatten då som är svår att komma undan

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!