Datorn har nätverksproblem men även program krånglar nu

Permalänk
Medlem

Datorn har nätverksproblem men även program krånglar nu

Det började för ett par månader sedan med att det blev stora problem med nätverket.
Jag kör USB-wifi då jag inte vill dra en sladd genom hela lägenheten.
Ibland hittar den nätet, men anser inte att den har anslutning till Internet. Trots att de andra datorerna har det.
Igår fungerade det inte alls, men idag började det plötsligt fungera efter att ha varit igång 10-15 minuter utan att jag gjorde något.

På senare tid är det massa andra saker som inte fungerar som det ska (dock endast ibland).
Exempel:
* Ibland laggar texten enormt när jag skriver. Ibland hänger sig tangentbordet och spottar ur sig massa tecken, så att man måste rycka ut och stoppa in sladden igen.
* Trycker jag Win + Q eller klickar på ikonen öppnas inte "startmenyn"
* Edge fungerar inte alls, eller kan tex inte längre läsa PDF-filer
* Edge / Internet explorer / andra program hänger sig plötsligt och vägrar att svara (kräver att de avslutas via aktivitetshanteraren)
* Att starta program kan ta en enorm tid (word tog 5 minuter att starta idag, men notepad startade på 1 sekund samtidigt)
* Datorn är enormt seg ibland

Men vissa dagar fungerar den utmärkt.
Att spela spel i flera timmar har aldrig varit något problem, då flyter allt fint. (Spelar dock inte online)

Datorn är 3,5 år
Operativsystem: Microsoft Windows 10 Home
Processor: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Moderkort: ASRock Z77 EXTREME4 ATX
Minne: Kingston 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz
Grafikkort: KFA2 GeForce GTX 670 2GB
Hårddisk: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm & Samsung SSD Basic 840-Series 250GB
Nätaggregat: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze
Övrig kylning: 140mm fläkt i chassit
Övriga komponenter: DVD±RW Samsung 24X
Låda: Fractal Design Define R4 Svart
Temperaturer: Processor: Max 50 grader, just nu: 35 grader. Resten: 25-40 grader. Inget damm i lådan trots att jag inte gjort rent den på minst ett år.

§3.1 i reglerna samt olämpligt språkbruk [mod]
Permalänk
Medlem

@marQs_g
När installera du om Windows senast?
Kör en runda virus scan och malewarebyte se om de hjälper.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Min gamla dator från 2008 som pensionerades i slutet av 2012 hade samma problem som du beskriver. Felen var en döende hårddisk och moderkort. USB portarna glappade så att mina tillbehör (tangentbord, ritplatta) började göra konstiga saker. Den döende hårddisken gjorde program, spel och webbläsare långsamma men så fort data flyttats över till RAM gick allting fint, vilket tillät mig att spela spel utan problem flera timmar i rad, bortsett från vissa tangentbords missöden.

Med den historian berättad, kan du undersöka hälsan på din HDD/SSD och testa att plugga i olika möss och tangentbord. Om de uppför sig lika underligt kanske moderkortet har defekta USB portar? Uteslutningsmetoden

Permalänk
Medlem

Det gäller att skriva en spännande titel så att många läser inlägget.
Så jag tar tacksamt emot alla svar, även om vissa är mer konstruktiva

Jo, jag misstänker nästan hårddisk eller liknande efter att ha läst runt lite.
Har totalt 3st diskar (en SSD och 2st 3TB diskar), så det är lite logistik att flytta all info utan att köpa ännu en eller två nya diskar...
Jag har faktiskt aldrig behövt ominstallera Win hittills, men det kanske är dags nu. Däremot uppgraderade jag från Win 8 till 10 när det var gratis.
Får kanske testa något antivirus eller liknande med (har aldrig haft något installerat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av marQs_g:

Får kanske testa något antivirus eller liknande med (har aldrig haft något installerat)

Kör Malwarebytes gratisversion i felsäkert läge utan internet så hittar du nog en hel del skumma grejer

Permalänk
Medlem

Hur testar jag hårddiskarna på bästa sätt utan att förstöra någon data?
Finns det något bra program för det?

Edit: Jag testade att köra CHKDSK, men den visar inget fel på hårddisken.
Kan det ändå vara problem med Windows-disken?
Och finns det något annat program jag kan använda?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av marQs_g:

Det gäller att skriva en spännande titel så att många läser inlägget.
Så jag tar tacksamt emot alla svar, även om vissa är mer konstruktiva

Jo, jag misstänker nästan hårddisk eller liknande efter att ha läst runt lite.
Har totalt 3st diskar (en SSD och 2st 3TB diskar), så det är lite logistik att flytta all info utan att köpa ännu en eller två nya diskar...
Jag har faktiskt aldrig behövt ominstallera Win hittills, men det kanske är dags nu. Däremot uppgraderade jag från Win 8 till 10 när det var gratis.
Får kanske testa något antivirus eller liknande med (har aldrig haft något installerat)

CP är inte spännande för någon inblandad och har dessutom inte ett skvatt med datorer att göra. Trådrubriken följer inte §3.1 i reglerna och därför har jag redigerat den. Tänk på detta i fortsättningen.

Till er andra: Anmäl inläggen istället för att skriva onödiga kommentarer som inte tillför diskussionen något.

*Trådrubrik redigerad, inlägg raderade i enlighet med §1.6 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro