GPU stark nog för att spela ett spel + se på en video?

Permalänk
Medlem

GPU stark nog för att spela ett spel + se på en video?

Sitter just nu och spelar warhammer och det är helt omöjligt att se på en video, youtube eller stream samtidigt och jag antar att det beror på att min GPU inte klarar av att rendera detta samtidigt, sitter just nu på ett lätt överklockat 980 asus matrix. CPUn är garanterat inget problem. Räcker ett 1080 för detta tro eller finns det något annat jag kan göra?

Permalänk
Medlem

Vad händer när du försöker titta på en video?

Om det är Total War: Warhammer vi pratar om så rekommenderar de en GTX 760 och din 980 är betydligt bättre. Så det ska inte vara din GPU det är fel på.

Vad har du för RAM och CPU?

Permalänk
Medlem

Det är lite konstigt tycker jag. Jag kan utan problem kolla på video, youtube, stream eller vad som helst med mitt 980Ti utan bekymmer. Gick även bra med mitt GTX 670, AMD 6950 och mitt gamla HD4890.

Det som var problemet är att det oftast gör att man får lite stuttering och det är vad jag vet ganska normallt. Vet dock att det försvinner om jag använder en vettig media spelare som t.ex. MPCHC eller till och med VLC. Alltså, stuttering får jag bara om jag spelar upp i webbläsaren.

Kör du window mode, eller full screen? Om det gör någon skillnad vet jag egentligen inte men det är ju väldigt enkelt att pröva. Samt att vad exakt är det som händer?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

När jag spelar Fallout 4 på min 1080 SLI-burk blir youtube väldigt trött och hänger inte med alls, men inte i andra spel. Om din cpu är stark nog kan jag rekommendera att stänga av "hardware acceleration" under avancerade inställningar i chrome, det löste problemet för mig.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Som ovan nämner. Bäst att stänga av hårdvaruaccelleration under webbläsarens avancerade inställningar. Det krävs inte mycket CPU för att spela upp video, inte mätt med dagens processorers kraft i alla fall.

Att det laggat beror sannolikt på en drivrutin eller gränssnitt i association till grafikkortet, som inte var så förberett på att två olika program ska åberopa grafikkortets resurser samtidigt.

Känner själv att det går lite i vågor, ibland fungerar det klockrent att spela video på andra skärmen samtidigt. Sedan ett par månader senare, med bytta drivrutiner och några W-updates installerade, så fungerar det kanske mindre bra.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Känns som att någon mjukvara eller inställning spökar. Hårdvaran för att klara det du begär har funnits i flera år.

Har inga problem att ha 3 skärmar igång, en med youtube, en med spel och en med twitch med min nuvarande setup, men samtidigt hade jag inga problem att ha 2-3 skärmar igång när jag körde med GTX 780, GTX 670 eller ens HD 6870 heller.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Det är nog ett problem med RAM, hur mycket har du? Du kanske ska köpa mer om du har typ 4 gb XD

Visa signatur

feting dator

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett problem med just warhammer, har inga större problem med andra spel.Har stängt av all hårdvaruacc. Ram och CPU är inget problem

Permalänk
Avstängd

Installera om chrome och rensa alla sparade inställningar/cookies etc, kör Display Driver Uninstaller från guru3d samt en ominstallation utav java på datorn.

EDIT: Tanka hem senaste drivrutinerna för GPU och fungerar inte det så testa äldre versioner.

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med min i5 4670k, gick inte att spela något och kolla stream samtidigt..

Visa signatur

i7-6700K @4.6 | Asus Maximus VIII Hero | Corsair Vengeance 16GB DDR4 3000MHz | MSI GeForce GTX1080 Gaming X 8G | Corsair RMx 750W / CableMod ModMesh Red | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Verkar vara ett problem med just warhammer, har inga större problem med andra spel.Har stängt av all hårdvaruacc. Ram och CPU är inget problem

Vad har du för Cpu och hur mycket ram. Det underlättar för oss andra att hjälpa dig om du skriver ut det. Det hjälper även andra som söker i forumet som har samma problem som dig.

Prova att bevaka dina komponenter när du kör spelet och en film samtidigt och kolla cpu usage och gpu usage.

Ett effektivt sätt att minska belastningen är att slå på v-sync. Då renderas inte mer än 60fps eller vad du nu har för inställning på det och skärm.