Spelare bygger fungerande Atari 2600-emulator i Minecraft

Permalänk
Melding Plague

Spelare bygger fungerande Atari 2600-emulator i Minecraft

Youtube-användaren SethBling visar i ett nytt videoklipp på de stora möjligheterna i Minecraft, med en Atari 2600-emulator skapad direkt i spelet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Imponerande att någon har så mycket tid att lägga

Permalänk
Medlem

Sjukt orättvist! Jag vill också ha så mycket fritid!

Imponerande att genomföra det bygget bara för att man kan

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande det är mer imponerande med de saker folk byggde förut när det bara fanns redstone och enkla byggblock som repeaters, pistons o.s.v. Med Command Blocks har Minecraft i princip ett programmeringsspråk, så det är inte riktigt samma sak.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Tycker fortfarande det är mer imponerande med de saker folk byggde förut när det bara fanns redstone och enkla byggblock som repeaters, pistons o.s.v. Med Command Blocks har Minecraft i princip ett programmeringsspråk, så det är inte riktigt samma sak.

Jag förstår vad du menar. Dock är ju redstone också egentligen bara ett programmeringsspråk när allt kommer till kritan. Ett mycket svårare och nerskalat sådant, men ett språk nevertheless.

Den tråkiga följden av att lägga in command blocks var att alla underverk folk lyckats producera tidigare blev sjukt enkla att reproducera och till och med förbättra, och magin och "Pure-känslan" försvann totalt.

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Imponerande att någon har så mycket tid att lägga

Skrivet av FredrikMH:

Sjukt orättvist! Jag vill också ha så mycket fritid!

Imponerande att genomföra det bygget bara för att man kan

Det är hans heltidsjobb och har vart det i typ 4 år... såklart han har tid för det, det är bokstavligen hans levebröd. Innan dess var hans mjukvaruingenjör på Microsoft så sådana hära tekniska grejer är lite grann det han blivit känd för.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk

Om man inte kan styra spelet så är det väl en animering han gjort? inte en emulator

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Imponerande

Undrar dock varför "skärmen" är så slö när det gick ganska "fort" att ladda "cartridge" till "ram"?
(mycket "" blev det)

Permalänk
Avstängd

Skulle Minecraft kunna optimeras så att den exekverar snabbare?

Skrivet av MickeBoy:

Imponerande att någon har så mycket tid att lägga

Han kanske genom detta lärt sig massa kunskap och förvärvat värdefull kompetens inom mikroprocessordesign.
Det här kan han säkert skriva på sitt CV och skicka in till Intel, AMD, IBM, Nvidia, Xilinx, ARM, Qualcomm, etc.

Permalänk
Medlem

@guineapig:
Nja, men en emulator som visar en animation.
Han emulerar ju fortfarande ram, cpu osv.

Jag tänker mig att det är en dator utan ljud eller någon form av tillbehör som visar upp en gif på skärmen, typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Om man inte kan styra spelet så är det väl en animering han gjort? inte en emulator

Skickades från m.sweclockers.com

Njae, en animering vore ju bara att rita upp bilder. Här har han en dator som räknar ut hur varje bildruta skall se ut och vad som händer i spelet. Det är ju faktiskt själva spelet som spela, inte bara en film av det.

Sa han att det inte gick att kontrollera det? Förutom att det blir lite segt att köra en omgång när varje ruta tar sån tid att rita upp.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Det är hans heltidsjobb och har vart det i typ 4 år... såklart han har tid för det, det är bokstavligen hans levebröd. Innan dess var hans mjukvaruingenjör på Microsoft så sådana hära tekniska grejer är lite grann det han blivit känd för.

Ännu mer imponerande att det finns någon som faktiskt betalar honom för att göra det.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lordsqueak:

Imponerande

Undrar dock varför "skärmen" är så slö när det gick ganska "fort" att ladda "cartridge" till "ram"?
(mycket "" blev det)

Man laddar inte in allt innehåll från cartridge till RAM, utan koden exekveras direkt från ROM. Är endast den dynamiska delen av spelet som ligger i RAM. I detta fall är RAM endast 128 bytes medan cartridge kan hålla upp till 4 kB (eller 4 kB är det som maximalt kan synas vid ett och samma tillfälle, är tekniskt möjligt att ha större kapacitet genom s.k. "bank-swiching").

Förenklat är minnesmappen:

0000-003D "grafikkort", d.v.s endast kontrollregister men ingen "frame-buffer" 0080-00FF RAM F000- ROM

Att skärmen är slö beror nog främst på att Atari 2600 saknar "frame-buffer" (128 bytes är för lite för statiskt hålla en "frame-buffer"), i stället måste spel passa på att ändra färg och position för sprites, förgrund och bakgrund under "horizontal blanking" (tiden då elektronstrålen är avslagen och går från högra sidan tillbaka till vänstra sidan på TVn).

D.v.s. en rätt stor del av allt jobb som görs i denna konsol är bara att generera data direkt till elektronstrålens färg och intensitet. Senare konsoler hade plats för en hel frame-buffer och i en emulator kan detta optimeras en hel del då den fullständiga bilden finns lagrad.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Ännu mer imponerande att det finns någon som faktiskt betalar honom för att göra det.

Han är en youtuber. När du kollade på videon så 'betalade' du en del av hans lön. Inte jätte imponerande kanske...

Visa signatur

| i7 2600k | H60 | ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | 2x4 GB DDR3 @ 1600 MHz | 2x Asus 6870 1GB OC | Corsair 750W AX | OCZ SSD Agility 3 120GB | 1TB Western Digital Caviar Green | Win7 64-bit |