17" tums med 2knappar på pekplattan

Permalänk

17" tums med 2knappar på pekplattan

jag letar efter en 17 tums bärbar helst Intel Cpu I3 I5 Generation 5 eller nyare
det måst finns 2 knappar på pekplattan (styrplattan) alltså motsvarande 2st musknappar
hoppas jag har förklarat förståeligt
Varför , Jo har problem med att jag är skakig och det fungerar
inte om om det finns både flytta och trycka där knapparna "finns"
disk helst SSD 128GB räcker
minst 1600*900
matt skärm

surf och jobba med bilder kommer den att användas till

har hittat en här http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=X9Z60EA&opt=UUW&sel=NTB

Sven Åke

Permalänk
Avstängd

Dom flesta bärbara datorerna kommer idag med två pekplattar på mousepadden. Du kan välja på många modeller. Du kan även stänga av dessa "avancerade" funktionerna för svep och click etc om du har parkinson problem.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Skrivet av Neonodia:

Dom flesta bärbara datorerna kommer idag med två pekplattar på mousepadden. Du kan välja på många modeller. Du kan även stänga av dessa "avancerade" funktionerna för svep och click etc om du har parkinson problem.

kan du stänga av rörelse på den del där knapparna är ?
Sven Åke

Permalänk
Avstängd

På min dator kan jag göra det ja,

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

@Neonodia: Fast menar du nu verkligen vad OP menar. Som jag förstod det så vill hen inte att det ska gå att göra "styra muspekaren" via ytan där knapparna finns, vilket det väl gör på de flesta laptops jag testat där knapparna är inbyggda i touchpaden (Clickpad)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av storbacken29:

jag letar efter en 17 tums bärbar helst Intel Cpu I3 I5 Generation 5 eller nyare
det måst finns 2 knappar på pekplattan (styrplattan) alltså motsvarande 2st musknappar
hoppas jag har förklarat förståeligt
Varför , Jo har problem med att jag är skakig och det fungerar
inte om om det finns både flytta och trycka där knapparna "finns"
disk helst SSD 128GB räcker
minst 1600*900
matt skärm

surf och jobba med bilder kommer den att användas till

har hittat en här http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=X9Z60EA&opt=UUW&sel=NTB

Sven Åke

Som alltid är det bra att skriva vad kalaset får kosta också.

Permalänk
Skrivet av improwise:

@Neonodia: Fast menar du nu verkligen vad OP menar. Som jag förstod det så vill hen inte att det ska gå att göra "styra muspekaren" via ytan där knapparna finns, vilket det väl gör på de flesta laptops jag testat där knapparna är inbyggda i touchpaden (Clickpad)?

jag har provat ett par av Acer's hos grannar och dom har ingen synlig knapp del
när väl fått till ett musklick så har muspekare flytta sig och då blir det något helt annat som blir valt

jag har kollat på HP dom har ju "riktiga knappar" som i länken ovan

Skrivet av improwise:

Som alltid är det bra att skriva vad kalaset får kosta också.

max 8000:-
det är inte Parkinsons men jag har skakningar från "Essentiell tremor"

Sven Åke

Permalänk
Avstängd

nu när jag kollar lite på inet etc så verkar det som du säger att nästan alla endast har touchpad. Jag har dom senaste 7 åren endast "fått" mina bärbara via jobbet och då är det alltid knappar och mousepad, så det är nog sannolikt att det är datorer för business use som endast kommer med sådant och fåtal vanliga konsumentdatorer

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Skrivet av Neonodia:

nu när jag kollar lite på inet etc så verkar det som du säger att nästan alla endast har touchpad. Jag har dom senaste 7 åren endast "fått" mina bärbara via jobbet och då är det alltid knappar och mousepad, så det är nog sannolikt att det är datorer för business use som endast kommer med sådant och fåtal vanliga konsumentdatorer

Jag har hittat HP och Lenovo som har knappar
ska åka in på Elgiganten och kolla på en på tisdag
den har visserligen en AMD A6-7310 processor
men kan jag ju kolla hur den är!
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/HP17Y080NO/hp-17-u080no-17-3-barbar-dator-gra
annars får jag kolla vidare på http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/List.aspx?sel=NTB&ctrl=f&fc_seg_home=1
Tack för hjälpen
Sven Åke

Permalänk
Medlem

Generellt är det nog så att "proffslaptops" (Workstations) överlag mer ofta har dedikerade knappar, och ibland även inbyggd TrackPoint (en mini-joystick inbyggd i tangentbordet). Många har dessutom 2 uppsättningar av musknappar. Du kan t.ex. titta på Lenovo P50 så förstår du hur jag menar om du inte redan vet:

http://shop.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/p-series/p50/

Den stora utmaningen är dock att dessa brukar vara rätt dyra, och förmodligen inte är i närheten av din budget. Jag skulle nog kolla på så kallade gaming laptops annars, dom brukar ofta finnas i 17" och har för det mesta dedikerade musknappar, dock inte alls av samma kvalité som t.ex. Lenovo P50 men å andra sidan brukar dom vara klart billigare. Dock ofta kombinerat med kort batteritid (iom att dom ofta har rätt resurskrävande komponenter) samt att dom är lite tyngre (av samma skäl + behov av bättre kylning).

Permalänk
Skrivet av improwise:

Generellt är det nog så att "proffslaptops" (Workstations) överlag mer ofta har dedikerade knappar, och ibland även inbyggd TrackPoint (en mini-joystick inbyggd i tangentbordet). Många har dessutom 2 uppsättningar av musknappar. Du kan t.ex. titta på Lenovo P50 så förstår du hur jag menar om du inte redan vet:

http://shop.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/p-series/p50/

Den stora utmaningen är dock att dessa brukar vara rätt dyra, och förmodligen inte är i närheten av din budget. Jag skulle nog kolla på så kallade gaming laptops annars, dom brukar ofta finnas i 17" och har för det mesta dedikerade musknappar, dock inte alls av samma kvalité som t.ex. Lenovo P50 men å andra sidan brukar dom vara klart billigare. Dock ofta kombinerat med kort batteritid (iom att dom ofta har rätt resurskrävande komponenter) samt att dom är lite tyngre (av samma skäl + behov av bättre kylning).

ja den ligger utanför min budget

Blir nästan lite nostalgi
tänker på dom gamla tunga IBM med sin röda pinne som vi hade på jobbet
jag tror inte vi skall kalla dom bärbara idag utan släpbara

jag har kollat på prisjakt 17 tum och upp till 8000:- och sedan läst det jag kan

Asus hade tidigare musknappar men nu så är vänster musknapp aktiv på hela styplattan
utom höger musknapps fält
höger musknapp är aktiv "bara på höger musknapp" enligt bilden och texten i manualen !

Sven Åke

Permalänk
Medlem
Skrivet av storbacken29:

ja den ligger utanför min budget

Blir nästan lite nostalgi
tänker på dom gamla tunga IBM med sin röda pinne som vi hade på jobbet
jag tror inte vi skall kalla dom bärbara idag utan släpbara

jag har kollat på prisjakt 17 tum och upp till 8000:- och sedan läst det jag kan

Asus hade tidigare musknappar men nu så är vänster musknapp aktiv på hela styplattan
utom höger musknapps fält
höger musknapp är aktiv "bara på höger musknapp" enligt bilden och texten i manualen !

Sven Åke

Det var med största säkerhet IBMs ThinkPad, som numera är Lenovos ThinkPad. Men ja, dom är VÄLDIGT dyra, onödigt dyra skulle jag tom säga. Skulle som sagt kollat på gaminglaptops där många har det du letar efter.

Edit:
Nästan vad du letar efter om du kan sträcka lite på budgeten. Kanske finns billigare någon annanstans.

https://www.komplett.se/product/898940/datorer/datorer-barbar...

Permalänk

I morgon skall jag gå in på Elgiganten , Siba och Mediamarkt
och kolla på HP och Lenovo så får man se och känna lite mer på dom
Sven Åke