Optimera ljudet hur högtalarna samt frågor om försteg.

Permalänk

Optimera ljudet hur högtalarna samt frågor om försteg.

Hej!

Försöker slå två flugor med en smäll då det känns onödigt att skapa två trådar om ungefär samma ämne. Nåja, till det då. Jag köpte min första stereoanläggning för några år sedan med förstärkare, högtalare, cd-spelare m.m. Dom första åren körde jag med cd-spelare och upplevde ljudet som bra samt att det gick att kräma på rätt rejält gällande ljudvolymen. Cd-spelaren gav sig till slut och jag köpte en sladd för att koppla förstärkaren till datorn för att kunna fortsätta lyssna på musik. Upplevde ingen större skillnad från då jag körde med cd-spelare varken gällande volym eller ljudkvalité. Efter ett tag gav sig även datorn och nu kommer vi till problemet. Sen min "riktiga" dator pajade har jag kopplat förstärkaren till min laptop. Nu har ljudet blivit mycket sämre! Samma volyminställningar på förstärkaren motsvarar lägre volym hur högtalarna än tidigare, ljudet är inte lika klart m.m. Antar att det antagligen har med nån ljudkomponent (tror inte det är nåt separat ljudkort utan integrerat på moderkortet) i laptopen som inte är så superoptimerat för musiklyssning och göra.

Så till fråga 1 då, vad bör jag använda för källa för uppspelning av musik? Bör jag satsa på en ny cd-spelare (känns inte jätteaktuellt då det är smidigare att kunna välja musik från datorn istället för att byta cd) eller kanske ett externt ljudkort eller något annat? Jag vet inte mycket om detta utan har bara mina egna erfarenheter av hur olika ljud kan låta beroende på varifrån dom spelas upp. Vad skulle ni rekommendera?

Fråga 2 då. Jag har en Cerwin Vega förstärkare. Även om inte märket har det bästa ryktet så är jag nöjd och den levererar minst sagt mycket kraft till högtalarna. Problemet är att det inte finns så mycket valmöjligheter att ändra ljudet. Det går bara att ändra volymen... Skulle vilja ha ett försteg för ändring av bas, treble m.m. Går det att använda en annan förstärkare (kombinerat för&slutsteg) och koppla det som försteg eller måste jag ha ett dedikerat försteg? Har nämligen en till gammal förstärkare med mycket mer valmöjligheter på försteget men mycket mindre kraft ur slutsteget. Skulle det gå att koppla ihop på nåt sätt? Än en gång, kan ingenting om detta ämne så måhända konstig fråga. Om inte, skulle ni kunna rekommendera ett försteg? Vill inte betala hur mycket som helst utan runt 5 lax är väl maxgränsen. Tack på förhand.

Permalänk
Avstängd

Vad är det för dator?
Och vad är det för stärkare?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Skrivet av Neonodia:

Vad är det för dator?
Och vad är det för stärkare?

CV CXA10i förstärkare

Den här laptopen är det:
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168341577...

Permalänk
Medlem

Sann hifi älskare använder inte bas/diskant reglage. Då färgar/ändrar du ljudet original tänk hur det ska låta.
Vist finns eq som finjusterar ljudet efter akustiken i rummet men det är inte så vanligt hos vanliga lyssnare.

Vill du få bättre ljud så kör signalen ren sk direct out (digitalt) utan ljudbehandling till en extern dac som sen gör digital signal till analog som du sen matar in i din förstärkare.

Då kommer det låta rent o fint

Edit: hade själv en asus laptop som körde direct sound optiskt till en dacmagic från hifiklubben som sen kopplades till en surroundförstärkare från denon det lät bra.

Sen en bra musikspelare i datorn är ett måste , själv kör jag Jriver media player.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Sann hifi älskare använder inte bas/diskant reglage. Då färgar/ändrar du ljudet original tänk hur det ska låta.
Vist finns eq som finjusterar ljudet efter akustiken i rummet men det är inte så vanligt hos vanliga lyssnare.

Vill du få bättre ljud så kör signalen ren sk direct out (digitalt) utan ljudbehandling till en extern dac som sen gör digital signal till analog som du sen matar in i din förstärkare.

Då kommer det låta rent o fint

Skulle inte kalla mig hifi-älskare, då hade jag nog kört med andra komponenter haha Men tack för tipset, dom där inställningarna är nog inte så viktiga som jag fått för mig. Då kanske man hellre sparar några lappar.

Men någon som har nåt tips gällande uppspelningsenhet eller vad man ska kalla det?

Edit: Såg sin edit, kul att det lät bra för dig! Känns dock jobbigt att köpa en ny laptop, borde gå att lösa billigare/kanske även mer optimalt?

Edit 2: Det lät vettigt! Tack! Ska kolla upp den musikspelaren! Använder Windows media player nu, kanske en bidragande faktor... Tror jag hade VLC förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serabella:

Skulle inte kalla mig hifi-älskare, då hade jag nog kört med andra komponenter haha Men tack för tipset, dom där inställningarna är nog inte så viktiga som jag fått för mig. Då kanske man hellre sparar några lappar.

Men någon som har nåt tips gällande uppspelningsenhet eller vad man ska kalla det?

Musik filer typ wave/flac/mp3 så kör jag Jriver media player via dator.
Spotify kör jag via apple Tv som signalen går via DacMagic för lite bättre ljud, spotify är inte det bästa i kvalitetsväg men duger bra åt mig.

Cd spelar jag via en Nad bluerayspelare

Edit: viktiga med datorljud (windows) o du kör med normala ljudkort är att få signalen utskickad orörd, typ direct out eller liknande och sen låta din externa förstärkare behandla ljudet.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd

Har du kollat dessa inställningar på din dator? Och testat att höja levels etc för att se om det gör någon skillnad?

Har du även testat att eventuellt avinistallera eventuell programvara som följt med datorn för ljudkortet? Och/eller ändrat dess inställningarf?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Ett externt ljudkort skulle kunna lösa både ljudkvaliten och ljudtrycket.
mitt favoritkort är focusrite scarlet,
beroende på hur avancerat kort du köper i den serien får du olika avancerade Eq, compressorer och preamps, men de levererar bra kvalite hela bunten!
Jobbarn numera med ljud och har använt antingen scarlett eller behringer X32 som interface, Berhinger X32 core har bra interface osv till datorer men är avsett mer för live bruk än hemma.
scarlett är mer användarvänligt och är mer lämpat för studio och HIFI bruk.
men jag skulle koppla såhär:
Dator -USB-> Scarlett -XLR/TELE-> Förstärkare --> Högtalare

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Du ser ut att behöva en sån här:
http://www.ebay.com/itm/282012448662

Då får du både volym, balans, bas & diskant för en rimlig penning.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker du ska skaffa en dac, helst en med analog nivåkontroll eller ett vettigt externt ljudkort.
Om du väljer en normal dac och datorn inte har toslinkutgång så går det att plocka ut ljudet via usb eller nätverk och göra om den till toslink, det finns även dacar som har usb direkt på dacen. Det finns också digitala försteg och alla möjliga kombinationer av det.
Ska du använda en integrerad förstärkare som försteg så ska den helst ha delbart för och slutsteg men det går också om den bara har förstegsutgång.
Har du låg budget så brukar det ofta gå att få tag på äldre begagnade hembioförstärkare billigt och de har dac och ofta förstegsutgångar eller delbart för och slutsteg.

Ska du ha datorn som signalkälla när du spelar musik så har du full tillgång till hur mycket tonkontroller som helst om du använder seriösa program och Equalizer APO är en otroligt kompetent "tonkontroll" det är en närmast obegränsad parametrisk eq. https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp ett externt ljudkort till datorn helt enkelt, ASUS Xonar har iallafall drivrutiner med inbyggd equalizer och stödjer även Windows inbyggda funktion för det om man så önskar.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Tack för alla svar! Sitter och kollar runt på lite olika alternativ.

@mrqaffe Det är en gammal hembioförstärkare jag har som andra förstärkare (dvs. den jag undrar om det går att koppla ihop med min ordinarie förstärkare.) Det är en Pioneer RDS908. Ser ut så här på baksidan?

http://www.robertogironi.net/Home-Theater/PioneerVSX-908RDS_r...

Min ordinarie förstärkare ser ut så här på baksidan:

http://www.cerwinvega.com/images/Products/cxa/cxa_10_back.jpg

Skulle det gå att koppla ihop eller är det separat försteg alt. volymkontroll via datorn som gäller?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är bara att koppla slutsteget till förstegsutgången på receivern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är bara att koppla slutsteget till förstegsutgången på receivern.

Tack än en gång! förstegsutgången, är det den som heter preout uppe till vänster? Ber om ursäkt för dom dumma frågorna, har absolut ingen koll alls på sånt här...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av serabella:

Tack än en gång! förstegsutgången, är det den som heter preout uppe till vänster? Ber om ursäkt för dom dumma frågorna, har absolut ingen koll alls på sånt här...

Ja, pre = före, du har alltså tillgång till utsignalen från försteget där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja, pre = före, du har alltså tillgång till utsignalen från försteget där.

Får lov att tacka ännu en gång. Kul att man kan fråga på SweC och få snabb hjälp när man inte är så tekniskt begåvad. Har jag fått det hela rätt om jag tänker så här?

Koppla datorn/CD-spelaren till Pioneer-receivern som ska användas som försteg. Koppla "pre-out"-uttaget på Pioneer-receivern till "input"-uttaget på andra förstärkaren/Vega förstärkaren som ska agera slutsteg. Koppla högtalarna till Vega-förstärkaren. Är det så man gör?

Och kabeln som används för att koppla ihop stegen, är det en likadan som används för att koppla in datorn/CD-spelaren? (Dom som brukar ha en vit och en röd del, vad kallas dom...?)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av serabella:

Får lov att tacka ännu en gång. Kul att man kan fråga på SweC och få snabb hjälp när man inte är så tekniskt begåvad. Har jag fått det hela rätt om jag tänker så här?

Koppla datorn/CD-spelaren till Pioneer-receivern som ska användas som försteg. Koppla "pre-out"-uttaget på Pioneer-receivern till "input"-uttaget på andra förstärkaren/Vega förstärkaren som ska agera slutsteg. Koppla högtalarna till Vega-förstärkaren. Är det så man gör?

Och kabeln som används för att koppla ihop stegen, är det en likadan som används för att koppla in datorn/CD-spelaren? (Dom som brukar ha en vit och en röd del, vad kallas dom...?)

Ja det kopplas så, kabeln brukar kallas rca kabel eftersom det är rca kontakter som används.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja det kopplas så, kabeln brukar kallas rca kabel eftersom det är rca kontakter som används.

Okej sjysst! Då blir det o testa o dona ikväll