Akut fråga, windows 7 el 10 för mig?

Permalänk

Akut fråga, windows 7 el 10 för mig?

Ska snart installera min nya dator med gtx 1080, 32 GB ram, 500 gb 850 ssd, Intel i7 6700k processor och lite annat smått & gott.

Jag har Windows 7 ultimate original skiva och har Windows 10 pro på sticka (tror koden till Windows 7 funkar?)

Nu är min fråga, vad ska jag välja? Tänker mer om det är någon av mina komponenter som inte funkar i någon av operativsystemen?

Det som gör att jag drar mig fär Windows 10, är allt jag läst om hur de "övervakar" och hur bunden man är, till exempel att uppdatera när sådant släpps. Jag vet att DX12 inte stöds i window 7, men frågan är om jag kommer märka någon skillnad? Jag gillar inte det ikonbaserade som Windows 10 delvis har, även om man lätt med program kan få det att se likadant ut som windows 7.

Kommer köra på en 55 tum samsung ks8005 4k, samt en dell ~24" 4k (var för sig). Blir farmingsimulator 2017, forza horizon 3, Adobe Photoshop och någon videoredigering.

Vad tror ni?

Permalänk
Hedersmedlem

Forza Horizon 3 kräver ju DirectX 12 och Windows 10 så där har du inget val.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag skulle ha kört på win 10 för det är så sjukt mycket bättre och snabbare. Det går bra mycket snabbare att starta upp datorn med win 10 än med win 7. och sen så tycker jag även win 10 har bättre respons och är snabbare på webben och må även säga att jag tycker att jag fick en liten fps ökning i spel. Så jag skulle utan tvekan välja win 10

Visa signatur

Corsair 450D, i7 4790K, ASUS Z97-A, SAMSUNG 850 EVO 250GB, CRUCIAL BALLISTIX SPORT 8GB 1600MHZ, EVGA G2 750W, ASUS STRIX GTX 970, WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem

Som tidigare herre nämnt Forza Horizon 3 kräver Windows 10.

Är inte Forza ett absolut krav så skulle jag använt Windows 7.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Inget att diskutera egentligen, Win10 lätt. Allt är snäppet vassare än gamla versioner, laddningstider, drivrutiner, etc. Övervakningsrädslan är enligt mig ren hysteri och uppdateringar bör man köra in så fort som möjligt oavsett.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Windows 10 + Classic Start + Disable Windows 10 Tracking = mycket trevligare än Windows 7 och 8

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Windows 10

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Okej, är väl inte "rädd" för att bli övervakad, mest att jag tycker det vekar vara krångel, program slutar fungera efter uppdateringar, den börjar uppdatera lite i tid och otid, min skrivare funkar inte till den etc. Men om det är helt annan arkitektur och antar de nya komponenter i datorn är kompatibla med det, så vore kanske Windows 7 en flaskhals?!

Sedan att allt ska köra via moln hit och dit, (läser man dessutom finstilta så är det ingen som tar ansvar för dina molnlagrade filer), men är väl bara att inse att saker förändras....

Sedan undrar jag om DX12 används så mycket än så länge, eller om föregångaren funkar helt okej?

Just det, har även en ratt pedaler logitech G920 tror jag det heter, antar det är kompatibelt med Win 10.

Permalänk
Medlem

Sprak nya dator, absolut windows 10!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Jag har Windows 7 ultimate original skiva och har Windows 10 pro på sticka (tror koden till Windows 7 funkar?)

Jag kanske missat något, men varför skulle din Windows 7 lisensnyckel fungera till Windows 10?

Jag tror ditt val är att köra Windows 7 eller köpa Windows 10 och då blir ju valet lättare

Permalänk
Medlem

@sharadkingboy
Absolut inget fel i att vara mån om sin integritet. Inget pris är värd ens integritet, den är suverän och okränkbar, men om du ändå vill sälja ut dig för lite spel så varsågod. "Mit Späck fängt man Mäuschen". Jag gick över till Linux istället och tar vad som finns där. Jag är inte ensam, vi blir fler och fler, och ju fler vi blir desto fler spel kommer dit. Jag känner ändå att jag har spel så det räcker och blir över. Men vill man prompt ha MS spel så har man inget annat val än att böja sig fram och ta emot

Det spelar ingen roll hur "rent" ditt mjöl är, för det är inte du som bestämmer vad som är rent mjöl.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av Mr Mr:

Jag kanske missat något, men varför skulle din Windows 7 lisensnyckel fungera till Windows 10?

Jag tror ditt val är att köra Windows 7 eller köpa Windows 10 och då blir ju valet lättare

Har testat innan och då funkade det:)

win 10 med Win 7 key

Permalänk
Medlem

Tror inte koden till w7 gäller längre om du vill ha w10. Det hade väl ett sista datum?
Hur som helst, jag var tveksam att byta från w7 till w10 speciellt med tanke på vilken katastrof w8 var.
Nu skulle jag aldrig byta tillbaka. Så smidigt och gött w10 är jämfört med w7.

Rekommenderar att köra w10.

EIDIT: såg inlägget ovan om nyckeln nu, det går alltså fortfarande.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Har testat innan och då funkade det:)

win 10 med Win 7 key

Det var mer än jag visste! Då blir valet lite svårare lite svårare igen...

Permalänk
Medlem

@sharadkingboy: Eftersom du frågar så svarar jag

IMO Windows 7 Ultimate!

Kör W7U på likvärdig HW (har en m.2 SSD istället för SATA) helt utan problem och har själv kontroll över datorn - inte MS. Angående W10 snabbare uppstart så kör jag W7 med suspend och min dator startar på sekunden. De gånger jag är tvungen att göra en omboot så kanske den är lite slöare ??? har inte mätt men uppskattar att min tar ~20 sec innan login skärmen är där.

Viss om du nu tvunget behöver DX 12 så har du ju inte mycket val.

Permalänk
Skrivet av KeyCat:

@sharadkingboy: Eftersom du frågar så svarar jag

IMO Windows 7 Ultimate!

Kör W7U på likvärdig HW (har en m.2 SSD istället för SATA) helt utan problem och har själv kontroll över datorn - inte MS. Angående W10 snabbare uppstart så kör jag W7 med suspend och min dator startar på sekunden. De gånger jag är tvungen att göra en omboot så kanske den är lite slöare ??? har inte mätt men uppskattar att min tar ~20 sec innan login skärmen är där.

Viss om du nu tvunget behöver DX 12 så har du ju inte mycket val.

Vad betyder IMO?

Jag undrar DX12, vad gör det egentligen? Är Forza Horizon 3 till pc som kör med DX12, kompatibelt med föregångarna?

Permalänk
Medlem

Jag körde 7an väldigt länge (8an var ett riktigt magplask).
10:an är betydligt bättre. Interfacet är platt och fult, men det funkar.
Eftersom fler spel lär komma med exklusivt dx12 är det ett självklart val.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Vad betyder IMO?

Jag undrar DX12, vad gör det egentligen? Är Forza Horizon 3 till pc som kör med DX12, kompatibelt med föregångarna?

Imo = In my opinion

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

kör Windows 7 eller någon Linux distro. I windows 10 så har du ett förstoringsglas i ditt anus 24 timmar om dygnet.

Lite som att välja mellan en lite äldre bil som funkar bra eller en ny bil som också har ett kilo nitroglycerin fastlimmat på taket.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sharadkingboy:

Är Forza Horizon 3 till pc som kör med DX12, kompatibelt med föregångarna?

Nej.

Skrivet av lizzard8:

kör Windows 7 eller någon Linux distro. I windows 10 så har du ett förstoringsglas i ditt anus 24 timmar om dygnet.

Lite som att välja mellan en lite äldre bil som funkar bra eller en ny bil som också har ett kilo nitroglycerin fastlimmat på taket.

Liiiiiiiiiiiiiten överdrift kanske?

Det finns ju dessutom många program ute för att avaktivera spioneriet om man nu är så orolig för det.

Jag hade tagit Windows 10 alla dagar i veckan. Jag körde 7 länge men efter att jag testade 10 var det enkelt att gå över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Det spelar ingen roll hur "rent" ditt mjöl är, för det är inte du som bestämmer vad som är rent mjöl.

Det är värre än så... Det behöver inte ens finnas något mjöl i påsen.

Skrivet av lizzard8:

kör Windows 7 eller någon Linux distro.

Eftersom merparten av det spionerande Microsoft håller på med har patchats in i både Windows 7 & 8, så behöver man nog vara lite mer petig än att bara välja bort Windows 10. Och, ska man vara ärlig, ska det överhuvudtaget vara relevant att välja bort Windows 10 för att ingen ska spionera på en, så är det ett minimum att man även undviker Apple iOS, Google Chrome OS, Google Chrome som browser, androidtelefoner, facebook, och alla gratis epost-tjänster på nätet, utom möjligen protonmail. Och det är bara som utgångspunkt. Jag håller med om att det går i fel riktning, men det man varit så upprörd över, är information Cortana behöver för att fungera, precis som Siri. Med andra ord, att OS tillverkarna ställer långtgående krav på vad man måste tillåta, för att deras tjänster ska fungera, är inte någon nyhet, och, är rent faktiskt, av nödtvång. Alternativet är att stänga av tjänsten, vilket är fullt möjligt, om än onödigt komplicerat.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eftersom merparten av det spionerande Microsoft håller på med har patchats in i både Windows 7 & 8, så behöver man nog vara lite mer petig än att bara välja bort Windows 10.

Det var fel av mig att rekommendera Windows 7.
Bra inlägg!

Permalänk
Inaktiv

När man kört Windows 10 känns 7 verkligen gammalt och segt..

Och ja, övervakningen finns i tidigare Windows-versioner också, bara att det blivit mer uppmärksammat i dagens läge.