Windows 10 - DHCP slutar fungera

Permalänk
Medlem

Windows 10 - DHCP slutar fungera

Hej kära Sweclockers,

Tänkte se om någon här kan hjälpa mig att lösa ett problem. Har ca 100st klienter med W10 och under denna vecka har vi haft jätteproblem med att vissa klienter inte kan få en korrekt IPV4-adress via DHCP. Det påverkar båda LAN och WLAN.

Jag har konstaterat att det inte är ett drivrutinsproblem genom att byta drivrutin och testa med mobilt bredband samt genom tethering via telefonen. Den vägrar att få IP i alla fall.

Jag har även dubbelkollat att det inte är några adresser som krockar i nätverket (Två klienter som fått samma adress) Dels genom att kolla på DHCP-servern, men också via det faktum att det hänt på flera olika siter som har egna nät.

Det enda som avhjälper problemet just nu är att manuellt köra följande kommandon:
netsh int ipv4 reset
netsh winsock reset catalog

Och sen starta om datorn.

Efter ett tag (läs några dagar till en vecka) så kan samma klient få problem igen.

Någon som möjligtvis vet vad detta beror på och om det finns någon permanent lösning?

Exakt problemet som beskrivs här:
http://www.sysprobs.com/fixed-windows-10-limited-connectivity...
Men den lösningen de beskriver är inte permanent i mitt fall.

EDIT: Det har inte hänt på någon av våra W8.0 klienter, bara på W10. Hittils i alla fall.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Telia skrev om nåt liknande igår:

https://www.telia.se/privat/driftinformation/2016/December/Vissa-kan-uppleva-surfproblem-med-Windows-10

Vet inte om det är samma problem?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Det låter som det skulle kunna vara samma. Det började som sagt mitten på förra veckan ungefär. Ibland känns de som MS inte har testat uppdateringar som de rullar ut alls. Men det vore sjyst av Telia att skriva exakt vilken uppdatering det var som hade orsakat det.
I mitt fall har omstart inte hjälpt dock. Och våra laptops har batteri som måste skruvas loss så det är inte så lätt att göra det Telia föreslår.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Verkar va många som har problemet.
https://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/e6102340-2b...

Va trött jag blir Inte så lätt att fixa en klient som är på ett annat kontor och är offline.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för version av Windows 10? har ni ställt in i några GPoer hur nätverket skall bete sig beroende på profil?

hemma/domain osv.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Vad kör ni för version av Windows 10? har ni ställt in i några GPoer hur nätverket skall bete sig beroende på profil?

hemma/domain osv.

Inget speciellt förutom att den lägger upp en GPO för DirectAccess och mappar några nätverksdiskar när man loggar in. Men felet uppstår även utanför vårt nät, tex om jag testar med ett mobilt bredband. Så fort man kör netsh-kommandot så verkar det fungera igen. Vet dock inte varför felet uppstått till att börja med.

Det är W10 x64 Enterprise.

//B

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det låter som det skulle kunna vara samma. Det började som sagt mitten på förra veckan ungefär. Ibland känns de som MS inte har testat uppdateringar som de rullar ut alls. Men det vore sjyst av Telia att skriva exakt vilken uppdatering det var som hade orsakat det.
I mitt fall har omstart inte hjälpt dock. Och våra laptops har batteri som måste skruvas loss så det är inte så lätt att göra det Telia föreslår.

Tror inte Telia vet så mycket mer än vad de skrivit. "Stäng av datorn och dra ur sladden i 10 sek." låter som nåt standardsvar från Telia.
På min dator är den senaste uppdateringen från 9 nov. Det borde inte finnas så många efter det, kolla om det finns några från december och då borde du väl kunna avinstallera dem?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Inget speciellt förutom att den lägger upp en GPO för DirectAccess och mappar några nätverksdiskar när man loggar in. Men felet uppstår även utanför vårt nät, tex om jag testar med ett mobilt bredband. Så fort man kör netsh-kommandot så verkar det fungera igen. Vet dock inte varför felet uppstått till att börja med.

Det är W10 x64 Enterprise.

//B

ok säker på att eran DA fungerar som den skall då? för den kopplar ju upp sig så fort du får nät. kan ju vara något där som är fel.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Testpilot

Min största fråga är varför du kör DHCP på ett sådant stort nätverk istället för Statisk IP?

Men till problemet: Du kan ju köra en automatisk batch fil som "flushar" DNS'en på veckobasis för samtliga maskiner, vilket ger dem en ny IP när den försöker koppla upp sig mot routern igen.

Det är ingen permanent lösning, men kan vara en temporär tills Microsoft kan fixa detta (verkar ligga på deras sida som jag förstått det).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Min största fråga är varför du kör DHCP på ett sådant stort nätverk istället för Statisk IP?

Men till problemet: Du kan ju köra en automatisk batch fil som "flushar" DNS'en på veckobasis för samtliga maskiner, vilket ger dem en ny IP när den försöker koppla upp sig mot routern igen.

Det är ingen permanent lösning, men kan vara en temporär tills Microsoft kan fixa detta (verkar ligga på deras sida som jag förstått det).

Det normala är att ha DHCP på klienter i företagsnätverk. Det. är nog du som får förklara varför du inte hanterar det centralt från DHCP-server.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av teejee:

Det normala är att ha DHCP på klienter i företagsnätverk. Det. är nog du som får förklara varför du inte hanterar det centralt från DHCP-server.

Dem skolor jag varit på och statliga kontor har nästan uteslutande kört med statiskt IP på enheter som ständigt är uppkopplad så som servrar eller stationära burkar.

Dem gånger DHCP har använts är för "andra nätverk" så som Wi-Fi eller access punkter som varit uppsatta för rörliga enheter så som laptops, mobiltelefoner och dylikt.

Men personligen anser jag att man kan använda Statisk IP på saker så som laptops med, så länge det är företagsutrustning som inte bör lämna lokalerna. Blir ju lite annat om det är utrustning man får ta med sig hem, självfallet.

IT skolan jag tog examen från hade ett rum där man lämnade in sina datorer för "Ghosting". Då installerades datorn om och fick alla program vi behövde i skolan direkt installerade samt alla inställningar vi behövde på datorerna - Allt hände per automatik.

Edit: Fixade lite grammatik som blev fel i all hast.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

ok säker på att eran DA fungerar som den skall då? för den kopplar ju upp sig så fort du får nät. kan ju vara något där som är fel.

Har försökt undersöka det, men jag tror inte det. Den går ju dessutom på IPV6. DA fungerar även på W8-klienterna med samma config, som inte har problemet.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Dem skolor jag varit på och statliga kontor har nästan uteslutande kört med statiskt IP på enheter som ständigt är uppkopplad så som servrar eller stationära burkar.

Dem gånger DHCP har använts är för "andra nätverk" så som Wi-Fi eller access punkter som varit uppsatta för rörliga enheter så som laptops, mobiltelefoner och dylikt.

Men personligen anser jag att man kan använda Statisk IP på saker så som laptops med, så länge det är företagsutrustning som inte bör lämna lokalerna. Blir ju lite annat om det är utrustning man får ta med sig hem, självfallet.

IT skolan jag tog examen från hade ett rum där man lämnade in sina datorer för "Ghosting". Då installerades datorn om och fick alla program vi behövde i skolan direkt installerade samt alla inställningar vi behövde på datorerna - Allt hände per automatik.

Edit: Fixade lite grammatik som blev fel i all hast.

Det vore ju sjukt opraktiskt att inte köra DHCP, vad skulle hända när de tog hem sin dator eller jobbade på tåget eller på ett cafe?

Tiden när man körde en så hårt styrd IT-miljö är långt gången och tillhör historieböckerna.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Min största fråga är varför du kör DHCP på ett sådant stort nätverk istället för Statisk IP?

Men till problemet: Du kan ju köra en automatisk batch fil som "flushar" DNS'en på veckobasis för samtliga maskiner, vilket ger dem en ny IP när den försöker koppla upp sig mot routern igen.

Det är ingen permanent lösning, men kan vara en temporär tills Microsoft kan fixa detta (verkar ligga på deras sida som jag förstått det).

Ska försöka fixa ett script, men lite svårt att få till det på klienter som är i ett annat land och redan är offline. Förhoppningsvis kommer MS med en fix närmaste dagarna.

Problemet med kommandot som måste köras är att det måste köras som admin, måste kolla om jag kan scripta det i en vanlig bat-fil eller om jag måste göra ett VB-script alterntivt powershell (inte min starka sida). Hjälp välkomnas

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Testpilot
Skrivet av BrottOchStraff:

Det vore ju sjukt opraktiskt att inte köra DHCP, vad skulle hända när de tog hem sin dator eller jobbade på tåget eller på ett cafe?

Tiden när man körde en så hårt styrd IT-miljö är långt gången och tillhör historieböckerna.

Jag förstår helt vad du menar!

Men av min erfarenhet så använder åtminstone statliga sektorer och skolor fortfarande Statisk IP väldigt ivrigt. I alla fall när det kommer till stationära datorer och servrar.

Men jag tvekar inte på att den privata sektorn har kommit mycket längre idag, speciellt då det kan vara så varierande arbetsförhållanden - Som du säger, man kanske har en laptop man arbetar med på resande fot eller annan ort.

Skrivet av BrottOchStraff:

Ska försöka fixa ett script, men lite svårt att få till det på klienter som är i ett annat land och redan är offline. Förhoppningsvis kommer MS med en fix närmaste dagarna.

Problemet med kommandot som måste köras är att det måste köras som admin, måste kolla om jag kan scripta det i en vanlig bat-fil eller om jag måste göra ett VB-script alterntivt powershell (inte min starka sida). Hjälp välkomnas

Ja då kan det bli lite krångligare!

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med PowerShell eller Deployment som sträcker sig över nationer, men kommandot för en bat-fil är rätt enkelt.

ipconfig /release

ipconfig /flushdns

ipconfig /renew

Dold text

Mina programmeringskunskaper räcker tyvärr inte till för att hjälpa dig skriva ett program som skulle kunna skicka dessa kommandon på distans, men detta är något som klienterna själva kan åtminstone använda på egen hand tills det att det löser sig.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Hej kära Sweclockers,

Tänkte se om någon här kan hjälpa mig att lösa ett problem. Har ca 100st klienter med W10 och under denna vecka har vi haft jätteproblem med att vissa klienter inte kan få en korrekt IPV4-adress via DHCP. Det påverkar båda LAN och WLAN.

Jag har konstaterat att det inte är ett drivrutinsproblem genom att byta drivrutin och testa med mobilt bredband samt genom tethering via telefonen. Den vägrar att få IP i alla fall.

Jag har även dubbelkollat att det inte är några adresser som krockar i nätverket (Två klienter som fått samma adress) Dels genom att kolla på DHCP-servern, men också via det faktum att det hänt på flera olika siter som har egna nät.

Det enda som avhjälper problemet just nu är att manuellt köra följande kommandon:
netsh int ipv4 reset
netsh winsock reset catalog

Och sen starta om datorn.

Efter ett tag (läs några dagar till en vecka) så kan samma klient få problem igen.

Någon som möjligtvis vet vad detta beror på och om det finns någon permanent lösning?

Exakt problemet som beskrivs här:
http://www.sysprobs.com/fixed-windows-10-limited-connectivity...
Men den lösningen de beskriver är inte permanent i mitt fall.

EDIT: Det har inte hänt på någon av våra W8.0 klienter, bara på W10. Hittils i alla fall.

Hej. Ursäkta om detta är fel tråd.
Efter den senaste Windows 10 uppdateringen så kan jag inte längre ansluta till wifi. Har testat telias råd som också länkades i denna tråd men funkar fortfarande inte.

Är det någon idé att köra dessa kommandon för en vanlig persondator?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontepo:

Hej. Ursäkta om detta är fel tråd.
Efter den senaste Windows 10 uppdateringen så kan jag inte längre ansluta till wifi. Har testat telias råd som också länkades i denna tråd men funkar fortfarande inte.

Är det någon idé att köra dessa kommandon för en vanlig persondator?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja! Men kör komandorutan som admin

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Ni som har dessa problem efter senaste windows update kan testa att starta om datorn. Men man MÅSTE välja Starta om och inte Stäng av.

Finns info på Microsoft's hemsida, https://support.microsoft.com/sv-se en text längst upp.

Däremot vet jag inte om detta är lösningen för TS men för er andra som har problem efter senaste uppdateringen ska det lösa sig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Ni som har dessa problem efter senaste windows update kan testa att starta om datorn. Men man MÅSTE välja Starta om och inte Stäng av.

Finns info på Microsoft's hemsida, https://support.microsoft.com/sv-se en text längst upp.

Däremot vet jag inte om detta är lösningen för TS men för er andra som har problem efter senaste uppdateringen ska det lösa sig.

Hittade ingen text men startade om och det hjälpte inte. Inte heller kommandona.
Tror detta fel är något annat än OPs så jag startar en ny tråd eller postar i den andra hjälp tråden

EDIT: Jag avinstallerade senaste windows uppdateringen och nu fungerar allt igen. Fårse ifall jag försöker installera uppdateringen igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontepo:

Hittade ingen text men startade om och det hjälpte inte. Inte heller kommandona.
Tror detta fel är något annat än OPs så jag startar en ny tråd eller postar i den andra hjälp tråden

EDIT: Jag avinstallerade senaste windows uppdateringen och nu fungerar allt igen. Fårse ifall jag försöker installera uppdateringen igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken uppdatering var det?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Vilken uppdatering var det?

Fick en uppdatering igår, men har inte startat om än: "Kumulativ uppdatering för Windows 10 Version 1607 för x64-baserade system (KB3201845)"
Vet inte om det är den? Men min dator betedde sig konstigt innan den installerats också. Gjorde som Telia skrev och stängde av datorn (drog inte ur sladden, för jag förstod inte varför?), men det hjälpte inte. Så då startade jag om och då funkade nätverket igen.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Tja boys. Kanske är sen till kalaset men det här fixade det åt mig. Kanske är helt ute och cyklar eller repostar men isåfall ber jag om ursäkt för att jag käkade upp 30 sekunder

https://mspoweruser.com/heres-how-to-fix-the-no-internet-conn...

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Vilken uppdatering var det?

Hur har det gått?
Jag installerade den senaste uppdateringen (KB3201845) på mina 2 datorer hemma och en på jobbet och allt fungerar fortfarande som det ska.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

För er som har detta problem.
Settings -> network & internet -> status -> network reset

Permalänk
Entusiast

Det är många kunder på jobbet som har blivit påverkade av detta, följande lösning har fungerat ypperligt hittills:

  • Sätt en statisk IP-Adress i kontrollpanelen

  • Byt tillbaka till Automatisk IP-hantering (DHCP)

  • Profit

Snabbt, enkelt och smidigt. Har fungerat som tåget på samtliga datorer jag har testat det på.
Microsoft lär fixa denna bugg snarast i en kommande uppdatering, men denna lösningen fungerar fint tills vidare.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genell:

För er som har detta problem.
Settings -> network & internet -> status -> network reset

Skrivet av Jonssown:

Det är många kunder på jobbet som har blivit påverkade av detta, följande lösning har fungerat ypperligt hittills:

  • Sätt en statisk IP-Adress i kontrollpanelen

  • Byt tillbaka till Automatisk IP-hantering (DHCP)

  • Profit

Snabbt, enkelt och smidigt. Har fungerat som tåget på samtliga datorer jag har testat det på.
Microsoft lär fixa denna bugg snarast i en kommande uppdatering, men denna lösningen fungerar fint tills vidare.

Båda dessa lösningar och min lösning i post 1 fungerar, men i praktiken händer nog samma sak. Att alla "static routes" nollställs. Jag har dock märkt att problemet kommer tillbaka efter någon dag igen. Hur har det gått för er? är det permanent löst?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Båda dessa lösningar och min lösning i post 1 fungerar, men i praktiken händer nog samma sak. Att alla "static routes" nollställs. Jag har dock märkt att problemet kommer tillbaka efter någon dag igen. Hur har det gått för er? är det permanent löst?

De flesta som har fått tillbaka problemet har kört winsock reset via cmd. Verkar som att network reset fungerar bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genell:

De flesta som har fått tillbaka problemet har kört winsock reset via cmd. Verkar som att network reset fungerar bättre

Om man kör network reset slänger den då också alla sparade SSID+lösen för användarna? Inte helt optimalt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv

Det är väl bara att starta om DHCP tjänsten med en batch-fil? Typ så:

net stop “DHCP Client”

net start “DHCP Client”

Pause

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Om man kör network reset slänger den då också alla sparade SSID+lösen för användarna? Inte helt optimalt.

Ja den gör ju tyvärr det. Men verkar annars vara en lösning som fungerar