Fnatic Rush, någon som har installerat tillhörande drivrutinen?

Permalänk
Medlem

Fnatic Rush, någon som har installerat tillhörande drivrutinen?

Jag köpte ett RUSH för 12 dagar sedan och det fungerar bra förutom att drivrutinen från deras hemsida fallerar under installation. Jag har försökt få hjälp av deras support men det har inte gett något än. Man kan fråga sig varför jag vill installera drivrutinen och det har att göra med att jag vill testa medföljande applikationen.

I medföljande README kan man läsa följande:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
! IMPORTANT !

You must choose and install the correct RUSH driver for your operating system BEFORE the RUSH software will install and work correctly.

Go through the following steps before installing the RUSH software:

1) Navigate to the 'Rush_Driver_Pack_v1.0.0' folder.
2) There are two folders within the 'Rush_Driver_Pack_v1.0.0' folder:

- one folder for 32Bit Windows called '32bit (x86)'
- one folder for 64Bit Windows called '64bit (amd64)'

3) Navigate to the folder that corresponds to your operating system. Not sure which folder to enter? See the point right at the end of this readme.
4) Doubleclick on the .exe file (called 'DPInst.exe' or 'dpinst.exe') to start the installation process.
5) Allow the software to complete its installation. A black screen may pop up quickly then disappear: this is normal!
6) Restart your PC.
7) Once your PC restarts, you can go ahead and install the RUSH software.
8) Doubleclick on the file 'RUSH_Settings_1.5e.exe' that came in this download.
9) Let the RUSH software install and then restart your PC.
10) Once your PC restarts, your new RUSH should be correctly installed and ready to use!

Tip: you may wish to print or save a copy of these instructions on your desktop so you can easily find and refer to them after your PC restarts!

Unsure which version of Windows you are running? Please check out the Microsoft link below:

'How can I tell if my computer is running a 32-bit or a 64-bit version of Windows?'

http://windows.microsoft.com/en-us/windows/32-bit-and-64-bit-...
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så, jag följde README men det fungerar inte ändå. Drivrutinen fallerar och då vill inte applikationen(RUSH_Settings_1.5e.exe) starta efter installation. Windows anser att den bästa drivrutinen för hårdvaran redan är i bruk och vill inte byta. Testade att avinstallera Microsoft drivrutin och försökte sedan installera dpinst.exe men fick samma error.

Vid drivrutinstallation (dpinst.exe) får man följande felmeddelande:
Cannot complete device driver installation wizard
See status column for more details.
Status: Installation failed

-Körde som admin
-Valde x64 då jag kör 64-bitars. Testade även 32-bit senare också men den gjorde en check och körde inte filen.
-Testat att stänga av AV
-Testat på tre olika datorer med samma felmeddelande till följd.
-Alla kör WIN7.
-På en av datorerna försökte jag installera drivrutinen utan ansluta tangentbordet. Samma resultat.

Hittade exakt samma problem på reddit https://www.reddit.com/r/fnatic/comments/43bbio/fnatic_gear_r...
och då löste det sig genom att köra som admin. Fungerar inte i detta fallet, på någon av maskinerna.

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

@MeatEatR:

Eventviewer fångar ett felmeddelande:

Log Name: Application
Source: Windows Error Reporting
Date: 2016-12-10 17:02:20
Event ID: 1001
Task Category: None
Level: Information
Keywords: Classic
User: N/A
Computer:
Description:
Fault bucket , type 0
Event Name: PnPDriverImportError
Response: Not available
Cab Id: 0

Problem signature:
P1: x64
P2: 00000005
P3: i1kbfltr.inf
P4: 8e681e24acaab6a9e9a15229875c7071c9d7d4d4
P5:
P6:
P7:
P8:
P9:
P10:

Attached files:

These files may be available here:
C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WER\ReportQueue\NonCritical_x64_48d4f6564bab8b885f13e1759917483893628a_1a819aa9

Analysis symbol:
Rechecking for solution: 0
Report Id: 070893f7-bef2-11e6-a2ac-10c37b6e0e58
Report Status: 4
Event Xml:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Windows Error Reporting" />
<EventID Qualifiers="0">1001</EventID>
<Level>4</Level>
<Task>0</Task>
<Keywords>0x80000000000000</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2016-12-10T16:02:20.000000000Z" />
<EventRecordID>20595</EventRecordID>
<Channel>Application</Channel>
<Computer></Computer>
<Security />
</System>
<EventData>
<Data>
</Data>
<Data>0</Data>
<Data>PnPDriverImportError</Data>
<Data>Not available</Data>
<Data>0</Data>
<Data>x64</Data>
<Data>00000005</Data>
<Data>i1kbfltr.inf</Data>
<Data>8e681e24acaab6a9e9a15229875c7071c9d7d4d4</Data>
<Data>
</Data>
<Data>
</Data>
<Data>
</Data>
<Data>
</Data>
<Data>
</Data>
<Data>
</Data>
<Data>
</Data>
<Data>C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WER\ReportQueue\NonCritical_x64_48d4f6564bab8b885f13e1759917483893628a_1a819aa9</Data>
<Data>
</Data>
<Data>0</Data>
<Data>070893f7-bef2-11e6-a2ac-10c37b6e0e58</Data>
<Data>4</Data>
</EventData>
</Event>

Permalänk
Medlem

Eventviewer pekade på att det kan finnas lite mer info här: C:\ProgramData\Microsoft\Windows\WER\ReportQueue\NonCritical_x64_48d4f6564bab8b885f13e1759917483893628a_14d83df9\report.wer

Vilket det också gjorde, på sista raden.

Version=1
EventType=PnPDriverImportError
EventTime=131258593400754567
Consent=1
ReportIdentifier=070893f7-bef2-11e6-a2ac-10c37b6e0e58
Response.type=4
Sig[0].Name=Architecture
Sig[0].Value=x64
Sig[1].Name=Win32 error
Sig[1].Value=00000005
Sig[2].Name=Inf name
Sig[2].Value=i1kbfltr.inf
Sig[3].Name=Driver Package hash
Sig[3].Value=8e681e24acaab6a9e9a15229875c7071c9d7d4d4
DynamicSig[1].Name=OS Version
DynamicSig[1].Value=6.1.7601.2.1.0.256.4
DynamicSig[2].Name=Locale ID
DynamicSig[2].Value=1053
FriendlyEventName=Could not install driver software
ConsentKey=PnPDriverImportError
AppName=Driver software installation
AppPath=D:\Downloads\RUSH_Software\RUSH_Software\Rush_Driver_Pack_v1.0.0\64bit (amd64)\dpinst.exe
ReportDescription=Windows could not copy all of the files needed to install this device driver software. This sometimes happens when the driver software was not designed for this version of Windows.

Jag hade hoppats att det var ett signeringsproblem och att jag skulle se det i loggen. Testade ändå att stänga av kravet på signering
bcdedit /set nointegritychecks ON
Men det gick inte heller.

Samtidigt som jag gjorde detta så testade jag att installera drivrutinen på en Windows10 tablet vilket gick alldeles utmärkt.
Jag har hittills testat med tre olika WIN7-maskiner som inte lyckats. Det finns sannolikt ett samband. Skall titta lite på versionerna och se om det kan vara orsaken.

Permalänk
Medlem

Löst

Update:

Jag kom fram till att det hade med min version/utgåva av Windows7 att göra och skickade över underlaget/logfiler till Fnatic support. De byggde om install-filen och lade upp en ny(Rush_software_1.5.1.zip) på deras hemsida. Nu fungerar tillhörande mjukvara som en dans.

Nu tänker säkert vissa att min felsökning var onödig men då skall man ha i åtanke att svaret jag fick från både återförsäljare och tillverkare var att skulle testa diverse simpla åtgärder som jag redan testat(och därmed utan resultat) eller annars lämna tillbaka tangentbordet. Det var först efter ca 35 mail som Fnatic 1st line support valde att kontakta deras support och efter det gick det fort. Nu slutade vi på 38 mail och fungerande applikation. Eftersom de har rättat filen som ligger på deras hemsida kommer andra att också ha nytta av mitt tjatande.

Kan varmt rekommendera Fnatic Rush Keyboard med MX Brown mekaniska brytare. Riktigt skönt att spela och skriva på. USB-hubb, onboard-minne och inte en massa onödiga extraknappar och framförallt, tangenterna sitter där de skall.

End of story