Min dator kan inte ansluta till nätverk

Permalänk

Min dator kan inte ansluta till nätverk

Hej. Min speldator ville inte fungera med internet när jag kom hem idag efter skolan. Igår kväll fungerade det utan problem och det har aldrig hänt innan. Det som står när jag felsöker är: "Ethernet saknar giltig IP-konfiguration" eller "Wifi saknar giltig IP-konfiguration" när jag testade med wifi och med min kabel, och felsökningen kunde inte åtgärda det. Inget av det fungerade. Dessutom har jag konstaterat att det är min dator som det är fel på, för jag testade med att ansluta min mobiltelefon till datorn och då uppstod samma problem. Jag har startat om dator, router, dragitut sladdar osv och till inget resultat. Jag har försökt att göra i CMD; "Ipconfig /release och då stod det att den inte kunde hitta filen, alltså hände ingenting. Så jag har ingen aning om vad jag ska göra nu. Det är bara så konstigt att det har fungerat alla dessa är och så fungerar det inte alls helt plötsligt idag utan att jag har rört någon inställning på datorn. Hoppas det finns folk som vet vad problemet kan vara. :/

Permalänk

Kan tyvärr inte hjälpa dig, bara säga det att jag skapat en tråd med exakt samma problem. Bara att det hände mig en dag innan dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilket operativsystem kör du?

Om det är Windows 10 så kolla på inställningar där kan du resetta all nätverkskonfiguration. Kan lösa sådana här problem. Lite segt att man behöver ange alla wifi-lösenord igen dock

Permalänk
Medlem

Om det inte löst sig så måste du välja alternativet Starta om när du startar om datorn. Välj INTE Stäng av.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

@Tobster99:
Om du har Windows 10 så verkar det vara en bugg, igen, som påverkar dhcp: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1456682-windows-10-dhcp...

Glad jag inte kör Windows 10

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

prova att avinstallera drivrutinerna för nätverkskortet, starta om datorn och installera dem på nytt/sök efter ny maskinvara.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com