Behövs Malwarebytes?

Permalänk
Medlem

Behövs Malwarebytes?

Tja Swecvänner!

Har just nu både KIS 2017 och Malwarebytes Premium.
Mitt Malwarebytes Premium går ut snart.

Frågan är;
Behöver jag/man ha både och?
Har inte KIS även Malwareskydd idag?

Pengarna är skit samma egentligen, men frågan är om man behöver realtime scanning?
Räcker kanske med att starta det själv och skanna några gånger per månad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tja Swecvänner!

Har just nu både KIS 2017 och Malwarebytes Premium.
Mitt Malwarebytes Premium går ut snart.

Frågan är;
Behöver jag/man ha både och?
Har inte KIS även Malwareskydd idag?

Pengarna är skit samma egentligen, men frågan är om man behöver realtime scanning?
Räcker kanske med att starta det själv och skanna några gånger per månad?

Mbam behöver du inte lägga pengar på, kör scan med gratisvarianten om du misstänker hot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Mbam behöver du inte lägga pengar på, kör scan med gratisvarianten om du misstänker hot.

ok, då låter jag bara premium utgå då.

Permalänk
Medlem

jag skannar ~2 gånger om året. så länge man inte hänger runt på de shady ställena på internet och har någolunda koll på vad man gör så fungerar ett bra antivirus

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tja Swecvänner!

Har just nu både KIS 2017 och Malwarebytes Premium.
Mitt Malwarebytes Premium går ut snart.

Frågan är;
Behöver jag/man ha både och?
Har inte KIS även Malwareskydd idag?

Pengarna är skit samma egentligen, men frågan är om man behöver realtime scanning?
Räcker kanske med att starta det själv och skanna några gånger per månad?

Gratisvarianten tycks inte vara aktiv i bakgrunden ( inte vad jag kan se i Windows Task Manager, jag har Windows 7 ) så det skadar väl inte att ha det på hårddisken när din Premium går ut? Som du själv skriver, kör det ibland eller vid behov.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

jag skannar ~2 gånger om året. så länge man inte hänger runt på de shady ställena på internet och har någolunda koll på vad man gör så fungerar ett bra antivirus

Jag är också försiktig, men idag räcker ju inte det...

Skrivet av Techs:

Gratisvarianten tycks inte vara aktiv i bakgrunden ( inte vad jag kan se i Windows Task Manager, jag har Windows 7 ) så det skadar väl inte att ha det på hårddisken när din Premium går ut? Som du själv skriver, kör det ibland eller vid behov.

Precis, det är hela skillnaden, Premium har lite fler options och realtime scan.

Inga pengar att bråka om egentligen, 20-30$ per år? Men frågan är om det behövs?
KIS säger ju sig ha Malwareskydd ju??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag är också försiktig, men idag räcker ju inte det...

Precis, det är hela skillnaden, Premium har lite fler options och realtime scan.

Inga pengar att bråka om egentligen, 20-30$ per år? Men frågan är om det behövs?
KIS säger ju sig ha Malwareskydd ju??

Dubbla antivirus/malware behövs inte, Malwarebytes är dock riktigt bra så jag har alltid ett par setup-filer för det och en USB med hyfsat uppdaterat MBAM om olyckan skulle inträffa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tja Swecvänner!

Har just nu både KIS 2017 och Malwarebytes Premium.
Mitt Malwarebytes Premium går ut snart.

Frågan är;
Behöver jag/man ha både och?
Har inte KIS även Malwareskydd idag?

Pengarna är skit samma egentligen, men frågan är om man behöver realtime scanning?
Räcker kanske med att starta det själv och skanna några gånger per månad?

Det är ju såpass billigt så köp det Jag har premium versionen av Malwarebytes och den har räddat mig några gånger. Senast var det nån Rysse som försökte utnyttja skype för att ta sig in i systemet men malwarebytes fångade dennes IP och blockerade intrånget.

F-Secure, Norton, Avast och AVG lyckas aldrig fånga smygande hot oberoende hur mycket man betalar dem...

Permalänk
Medlem

Man kan ju fråga sig, hur ofta har det hänt dig att Malwarebytes hittar ett malware som Kaspersky missat? För min del så var det nog för flera år sen.

Jag nöjer mig med gratisvarianten av Malwarebyte och startar upp det vid behov, precis som du är inne på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Man kan ju fråga sig, hur ofta har det hänt dig att Malwarebytes hittar ett malware som Kaspersky missat? För min del så var det nog för flera år sen.

Jag nöjer mig med gratisvarianten av Malwarebyte och startar upp det vid behov, precis som du är inne på.

Det är så hela tiden. Det räcker aldrig med att bara köra ett program när man rensar skulle jag säga. Aldrig mer än ett aktivt bakgrunds real time program men alltid en bunt olika om du ska rensa datorn. Super anti spyware, mbam, adwcleaner mm finns ju en del bra. Gärna glarys och ccleaner när du väl är igång.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

jag skannar ~2 gånger om året. så länge man inte hänger runt på de shady ställena på internet och har någolunda koll på vad man gör så fungerar ett bra antivirus

Det hjälpte på 90-talet, men att skanna två gånger om året och inte "se någonting" räcker inte idag.

Förklara gärna vad du inte förstått/hävdar, om du inte håller med mig.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Det hjälpte på 90-talet, men att skanna två gånger om året och inte "se någonting" räcker inte idag.

Förklara gärna vad du inte förstått/hävdar, om du inte håller med mig.

Jag håller inte med. Ett vanligt antivirus räcker. Sedan kan man köra malwarebytes om man misstänker något. Kanske 1 gång bara för att, den kan rensa något mindre skit som man råkat få. Adwcleaner är bra också, går fort att köra och kräver ingen installation vilket spar tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tja Swecvänner!

Har just nu både KIS 2017 och Malwarebytes Premium.
Mitt Malwarebytes Premium går ut snart.

Frågan är;
Behöver jag/man ha både och?
Har inte KIS även Malwareskydd idag?

Pengarna är skit samma egentligen, men frågan är om man behöver realtime scanning?
Räcker kanske med att starta det själv och skanna några gånger per månad?

vet knappt vad malwarebyte är får googla xd

men jag säger såhär, gör du någonting som kan skada din ekonomi vid datorn så kan det vara värt, då menar jag inte tex betala räkningar på internet då du endå säkert har dosa(2stegs authenticator) osv.
för ca 10 år sedan så scannade jag datorn varje dag bara för att jag hade dryga 5miljarder på ett spel MMORPG(Runescape) då real life trade per millen var 50kr på sin peak, då var riktigt rädd att bli hackad osv.

idag med dagens authenticator så behöver man inte vara lika försiktig, men det är min uppfattning.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

KIS säger ju sig ha Malwareskydd ju??

Till att börja med: i stort sett alla (om inte precis alla) antivirus-program erbjuder skydd mot sabotageprogram! De antivirus-program som endast skyddar mot virus, är inte något att rekommendera... om de ens existerar.

Malware heter sabotageprogram på svenska, och följande hot ingår i gruppen: virus, trojaner, keyloggers, spionprogram, maskar, ratware, bakdörr, annonsprogram och logisk bomb (källa).

Kaspersky har en artikel som förklarar vad det är för skillnad mellan antimalware- och antivirus-program. Kolla annars bifogat videoklipp, för att veta exakt vad malware står för och hur man skyddar sig från den här grupptypen av hot.

Lifehacker har också en artikel gällande skillnaden mellan sabotageprogram och virus.

Som sagt, inget antivirus-program kan skydda ens dator till 100%. Sånt är en omöjlighet, men det går att "boosta upp" skyddet, genom att installera ett litet extraskydd vid sidan av huvudskyddet. Det är där som Malwayebytes Anti-Malware kommer in i bilden. Likaså SUPERAntiSpyware och andra kända extraskydd.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Kör med Bitdefender,Malwarebytes och Emsisoft realtidsskydd samtidigt. Tar inga resurser jag märker av och det känns som ett okej skydd.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Kör med Bitdefender,Malwarebytes och Emsisoft realtidsskydd samtidigt. Tar inga resurser jag märker av och det känns som ett okej skydd.

Du bör inte använda mer än ett realtidsskydd. Malwarebytes är inte ett antivirus så det kan du köra samtidigt som Bitdefender/Emsisoft men använd inte Bitdefender och Emsisoft samtidigt.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rigor:

Du bör inte använda mer än ett realtidsskydd. Malwarebytes är inte ett antivirus så det kan du köra samtidigt som Bitdefender/Emsisoft men använd inte Bitdefender och Emsisoft samtidigt.

Tar nog å ha kvar Emsisoft då, lite vassare än malwarebytes och gör mig uppmärksam oftare på eventuella hot. Tror faktiskt aldrig att jag hittat nåt med malwarebytes. men har livstidslicens så tänkte att det åker in det med.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag skulle då inte betala för sådant där när Windows Defender (Microsofts antivirus) är det säkraste man kan köra och helt gratis.

Men behövs ptja, finns det säg 50 miljoner virus ute i det fria och varje antivirusprogram hittar en delmängd utav detta, kanske man behöver köra en roterande skanning där alla marknadens antivirusprogram ingår. Annars kan man teoretiskt sett missa något.

Fast om viruset är så pass bra på att gömma sig att inget antivirusprogram hittar det hjälper inte ens det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Det hjälpte på 90-talet, men att skanna två gånger om året och inte "se någonting" räcker inte idag.

Förklara gärna vad du inte förstått/hävdar, om du inte håller med mig.

varför skulle det inte räcka? har man ett vettigt antivirus så sköter den det mesta. sen kompletterar jag med en sökning med malwarebytes.
har under 7 års tids användning aldrig fått någon matchning som inte är en falsepositive

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av torbjorn_75:

Jag skulle då inte betala för sådant där när Windows Defender (Microsofts antivirus) är det säkraste man kan köra och helt gratis.

Men behövs ptja, finns det säg 50 miljoner virus ute i det fria och varje antivirusprogram hittar en delmängd utav detta, kanske man behöver köra en roterande skanning där alla marknadens antivirusprogram ingår. Annars kan man teoretiskt sett missa något.

Fast om viruset är så pass bra på att gömma sig att inget antivirusprogram hittar det hjälper inte ens det.

Frågan som kanske är viktig är vilket kommer först? Skapade virus malware eller motangreppen? Personligen använder jag Avira och Malewarebytes för dom sköter sig i bakgrunden och frågar inte hela tiden om köp varianter. Vi som är användare av internet kommer alltid att vara tvåa,skapare av malware..virus med mera är alltid först. Att sen säga att Windows Defender är bäst...ja då kanske viss lärdom är att betrakta som upplysande. 1996 installerade jag Norton security som varnade för allt...i mitt tycke ett totalt värdelöst skydd som inte ens lät mig installera windows !! Med åren har jag lärt mig en hel del om skydd för datorer och att pengar styr det mesta. Vill du ha fullgott skydd så har vi en betalvariant som ger dig allt....Avast ,Avg...nämner inte fler ni fattar. Det enklaste knepet jag vet är att installera ditt OS och sen koppla ur Wi-Fi och dra ur sladden till nätverkskortet!!! Vem kan då hacka dig ge dig virus eller annan malware? Slutplädering......Problembarnet är Internet.En dator utan uppkoppling fungerar finfint. God Jul önskar jag alla.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av S-OD:

Frågan som kanske är viktig är vilket kommer först? Skapade virus malware eller motangreppen? Personligen använder jag Avira och Malewarebytes för dom sköter sig i bakgrunden och frågar inte hela tiden om köp varianter. Vi som är användare av internet kommer alltid att vara tvåa,skapare av malware..virus med mera är alltid först. Att sen säga att Windows Defender är bäst...ja då kanske viss lärdom är att betrakta som upplysande. 1996 installerade jag Norton security som varnade för allt...i mitt tycke ett totalt värdelöst skydd som inte ens lät mig installera windows !! Med åren har jag lärt mig en hel del om skydd för datorer och att pengar styr det mesta. Vill du ha fullgott skydd så har vi en betalvariant som ger dig allt....Avast ,Avg...nämner inte fler ni fattar. Det enklaste knepet jag vet är att installera ditt OS och sen koppla ur Wi-Fi och dra ur sladden till nätverkskortet!!! Vem kan då hacka dig ge dig virus eller annan malware? Slutplädering......Problembarnet är Internet.En dator utan uppkoppling fungerar finfint. God Jul önskar jag alla.

Ingen idé att försöka motargumentera Torbjörn, han har gett sig tusan på att MSE är bäst och det har gått så långt att det hade sett illa att ge upp nu. Han vägrar se på faktiska resultat och jämförelser.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av S-OD:

.i mitt tycke ett totalt värdelöst skydd som inte ens lät mig installera windows !!

Du kan inte installera mjukvaran på en dator utan OS.. Hur gick detta till?

Permalänk
Medlem

@torbjorn_75
Jag kontaktade dig privat för att försöka förstå hur du tänker. Jag förstod lite av ditt tänk i dina svar, men i ditt inlägg här, vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Även om Microsoft Security Essentials har fått bra betyg från säkerhetsexperter och av andra, så visar det faktiska något helt annat.

MSE må vara välbyggt och stabilt, men det är ärligt talat inte säkert. Jag kommer att jämföra Kaspersky (som är ett av de få datorsäkerhetsföretagen som är världsledande inom datorsäkerhet) med Microsoft, tillsammans med en direktlänk till testerna.

Falska alarm (lägst är bättre): Microsoft 12. Kaspersky 3.
Fildetektion (högst är bättre): Microsoft 99%. Kaspersky 99,9%.
Sabotageprogramsborttagning (högst är bättre): Microsoft 85. Kaspersky 88.
Prestandatest (högst är bättre): Microsoft 99,3. Kaspersky 99,6.
Real-World-detektionstest (högst är bättre): Microsoft cirka 95,3%. Kaspersky 100%.

Molnbaserat antivirus-skydd är också en väldigt viktig del av av dagens antivirus-program, för att öka skyddet mot okända sabotageprogram ännu mer. Vad jag vet, så har inte MSE något molnskydd, mer än uppladdnings-sidan på deras webbsida. Detta påverkar skyddet mot "Zero Days Exploits" och det är negativt.

MSE uppdateras till synes en gång per dag. Molnbaserade antivirus-program (så som Kaspersky) uppdateras i realtid, 24/7.

Ändrade den första meningen lite
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd

@tcntad: Ominstallation ***bort/moderator***

§1.1/påhopp /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Avstängd

@Airikr: Har inget från dig privat.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Att sen säga att Windows Defender är bäst...

Nu skrev jag i och för sig att Windows Defender är säkrast.

1996 var ju rätt länge sedan. Det finns säkerhetsforskare som har analyserat antivirusprogrammen de senaste 2–3 åren och konstaterar att Windows Defender är säkrast implementerat av alla, och av den anledningen rekommenderar det. Dvs Joxean Koret och Tavis Ormandy.

Som exempel kan nämnas att det inte är så himla länge sedan just Norton fick rätt häftig kritik. De kör sin uppackare direkt i kerneln och det räckte med att Ormandy skickade ett mejl så kraschade deras servrar. Ganska kul kan tyckas, men samtidigt sorgligt hur dåligt implementerade antivirusprogrammen är tyvärr.

Säkerhetshål i Symantecs antivirus – ett mejl kan krascha datorn

När Tavis Ormandy först mejlade över information om sårbarheten till Symantec fick han företagets mejlserver att krascha. Den har samma sårbarhet själv och klarade inte av det exempel han skickade med som bevis.

High-severity bugs in 25 Symantec/Norton products imperil millions

Because Symantec runs the unpackers directly in the operating system kernel, errors can allow attackers to gain complete control over the vulnerable machine.

Skrivet av S-OD:

Det enklaste knepet jag vet är att installera ditt OS och sen koppla ur Wi-Fi och dra ur sladden till nätverkskortet!!! Vem kan då hacka dig ge dig virus eller annan malware? Slutplädering......Problembarnet är Internet.En dator utan uppkoppling fungerar finfint. God Jul önskar jag alla.

Då kan du fortfarande få virus genom en USB-sticka. Eller att någon annan sätter sig vid din dator när du pratar med en kollega eller går på toa.

Som tur är gör de flesta bara något harmlöst som att mixtra med musen eller byta skrivbordsbild till Hello Kitty.

Permalänk
Avstängd

@torbjorn_75: Ja självklart är det så! Vad vill du jag skall säga......ät snor så blir du förkyld till slut.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem

@Airikr:

Jag tycker att det är ganska lätt att förstår hur jag tänker.

Säkerhetsforskarna kollar på virusmotorn och hur den är implementerad, som du säger den är välbyggd och stabil. Testhusen kollar på virusdefinitionerna och hur stora de är. Det är två olika saker och det är väl därför de kommer fram till olika slutsatser.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av S-OD:

@tcntad: Ominstallation ***bort/moderator***

Men en ominstallation görs från ett installationsmedium, inte inifrån Windows.
Hur kan Symantec förbjuda dig att starta en installation när Windows inte ens startat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

@edgren: Har inget från dig privat.

Öh. Va? Nej? Mitt inlägg var ju riktat mot torbjorn_75?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.