"Ethernet saknar giltig IP-konfiguration LÖST!!!!

Permalänk

"Ethernet saknar giltig IP-konfiguration LÖST!!!!

Jag hittade äntligen ett sätt att lösa detta problem som drabbade mig idag. Det som fungerade för mig, samt för många andra är att man måste sätta upp en så kallad "Statisk IP adress". Detta gör du genom följande:

1: Gå in på nätverk och delningscenter
2: Gå in på "Ändra inställningar för nätverkskort" på vänster sida av fönstret.
3: Högerklicka på det nätverkskort du använder och gå in på Egenskaper
4: I fönstret som kommer upp ska du leta efter "internet Protocol Version 4(TCP/IPv4). Välj den och tryck på egenskaper.
5: Nu måste du gå in på CMD, detta gör du genom att trycka på förstoringsglaset och skriva in "cmd". Tryck enter och kommandotolken visas. Här skriver du: "ipconfig /all". Här ska du leta efter tre stycken adresser som du ska ha med senare. De du ska ha är: "DNS Servers", "Subnet Mask" och "Default gateway". Eftersom att min dator inte var ansluten till internet(alltså eftersom att det inte fungerade) så fanns inte Default gateway där. Det du kan göra då är att gå in på en annan dator som internet fungerar på som är ansluten till ditt nätverk, och så kan du på så sätt gå in på CMD>ipconfig och hitta Default gateway där. det var så jag gjorde.
6: Nu när du har dessa så ska du gå in dit du kom i Steg 4. Här är det säkerligen ifyllt i: "Erhåll en IP-adress automatisk". Detta är standard. Det du ska göra är att du byter till den under, "Använd följande IP-adress:". Under där ska du fylla i följande:

IP-adress: Här skriver du in din standard gateway, MEN, OBS!, de sista siffrorna efter sista punkten måste vara olika din standard gateway. så om din Standard gateway är XXX.XXX.XX.10 så kan du skriva in XXX.XXX.XX.1 istället.

Nätmask: Här skriver du in "Subnet mask" som du hittade i ipconfig.

Standard-Gateway: Här skriver du in din Standard Gateway.

Nu när du fyllt i detta ska du också fylla i "Önskad DNS-server:". denna hittar du vid "DNS Servers" i IP config.
-----------------------------------
Nu är det nästan klart!

Allt du behöver göra nu är att trycka på "OK" för att spara inställningarna du precis gjort. Nu måste du !OBS! Starta om !OBS! datorn, inte stänga av och starta på nytt. Jag startade om och det fungerade, så jag hänvisar er att följa mina fotsteg för att undvika fel.
Om det fortfarande inte fungerar efter detta, dubbelkolla alla adresser och att du har matat in adresserna rätt. Annars kan du testa att gå tillbaka dit du kommer i steg 4 och välja "Erhåll en IP-adress automatiskt", för det har fungerat för vissa andra. Annars kan du testa att gå in på hemsidan till dem som tillverkade ditt nätverkskort och ladda ner drivrutiner på en annan dator och sedan föra över drivrutinerna via USB till din drabbade dator, alltså ladda ner de senaste drivrutinerna.

Detta är så jag löste det här :D. om ni har några frågor/om någonting är oklart är det bara att svara här så försöker jag hjälpa till så gott jag kan ^^

//Tobster

Permalänk
Vila i frid

Du beskriver inte din datormiljö men jag gissar på att du kör Windows 10 där Microsoft nyligen skickat ut en uppdatering som borkat DHCP på väldigt många installationer. Grundproblemet verkar vara att Microsoft inte väntar tillräckligt länge på svar på sin egen DHCP-förfrågan utan hastar iväg att göra annat - gud vet vad. Snabbare sättet att fixa ny lease är att inaktivera/aktivera nätverksadaptern i datorn.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja MS verkar vara medvetna om att deras senaste uppdateringar skapat problem https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-... men vi får väl se hur länge det tar innan de löser dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ms i farten igen hur många fel kan man egentligen göra

Finns en orsak till man undviker uppdateringar i win 10.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Yes! Dammade av mitt gamla konto bara så jag kunde tacka, den här lösningen räddade mitt ass.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ethernet saknar giltig ipadress

Jag fick en bra lösning på mitt problem med att ethernet saknade en giltig ip-adress. Detta genom att följa ditt förslag med manuell inmatning av ip-adressen.
Jag har operatören Bahnhof med en fast ip-adress. Frågan är om detta fel uppstod vid windows 10 uppdateringen? Kan jag få en förklaring med fördelen att ha en statisk ip-adress?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobster99:

Jag hittade äntligen ett sätt att lösa detta problem som drabbade mig idag. Det som fungerade för mig, samt för många andra är att man måste sätta upp en så kallad "Statisk IP adress". Detta gör du genom följande:

1: Gå in på nätverk och delningscenter
2: Gå in på "Ändra inställningar för nätverkskort" på vänster sida av fönstret.
3: Högerklicka på det nätverkskort du använder och gå in på Egenskaper
4: I fönstret som kommer upp ska du leta efter "internet Protocol Version 4(TCP/IPv4). Välj den och tryck på egenskaper.
5: Nu måste du gå in på CMD, detta gör du genom att trycka på förstoringsglaset och skriva in "cmd". Tryck enter och kommandotolken visas. Här skriver du: "ipconfig /all". Här ska du leta efter tre stycken adresser som du ska ha med senare. De du ska ha är: "DNS Servers", "Subnet Mask" och "Default gateway". Eftersom att min dator inte var ansluten till internet(alltså eftersom att det inte fungerade) så fanns inte Default gateway där. Det du kan göra då är att gå in på en annan dator som internet fungerar på som är ansluten till ditt nätverk, och så kan du på så sätt gå in på CMD>ipconfig och hitta Default gateway där. det var så jag gjorde.
6: Nu när du har dessa så ska du gå in dit du kom i Steg 4. Här är det säkerligen ifyllt i: "Erhåll en IP-adress automatisk". Detta är standard. Det du ska göra är att du byter till den under, "Använd följande IP-adress:". Under där ska du fylla i följande:

IP-adress: Här skriver du in din standard gateway, MEN, OBS!, de sista siffrorna efter sista punkten måste vara olika din standard gateway. så om din Standard gateway är XXX.XXX.XX.10 så kan du skriva in XXX.XXX.XX.1 istället.

Nätmask: Här skriver du in "Subnet mask" som du hittade i ipconfig.

Standard-Gateway: Här skriver du in din Standard Gateway.

Nu när du fyllt i detta ska du också fylla i "Önskad DNS-server:". denna hittar du vid "DNS Servers" i IP config.
-----------------------------------
Nu är det nästan klart!

Allt du behöver göra nu är att trycka på "OK" för att spara inställningarna du precis gjort. Nu måste du !OBS! Starta om !OBS! datorn, inte stänga av och starta på nytt. Jag startade om och det fungerade, så jag hänvisar er att följa mina fotsteg för att undvika fel.
Om det fortfarande inte fungerar efter detta, dubbelkolla alla adresser och att du har matat in adresserna rätt. Annars kan du testa att gå tillbaka dit du kommer i steg 4 och välja "Erhåll en IP-adress automatiskt", för det har fungerat för vissa andra. Annars kan du testa att gå in på hemsidan till dem som tillverkade ditt nätverkskort och ladda ner drivrutiner på en annan dator och sedan föra över drivrutinerna via USB till din drabbade dator, alltså ladda ner de senaste drivrutinerna.

Detta är så jag löste det här :D. om ni har några frågor/om någonting är oklart är det bara att svara här så försöker jag hjälpa till så gott jag kan ^^

//Tobster

Jag har installerat de senaste drivrutinerna och gjort allt du beskrev men fortfarande är problemet inte löst .... om jag förstår rätt så ska ip-adress och standard gateway vara samma? Ska nätmask vara tagen från ipconfig på den datorn där problemet är? Dns servern kan jag bara se på den datorn vars internet funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zikzak87:

Jag har installerat de senaste drivrutinerna och gjort allt du beskrev men fortfarande är problemet inte löst .... om jag förstår rätt så ska ip-adress och standard gateway vara samma? Ska nätmask vara tagen från ipconfig på den datorn där problemet är? Dns servern kan jag bara se på den datorn vars internet funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Fixade de till sisst tack,

Permalänk

Kan du förklara hur du löste det?

@Zikzak87: Jag har försökt att lösa detta i flera timmar, men det går bara inte. Det står oidentifierat nätverk när jag kopplar i ethernet sladden och i ipconfig/all kan jag inte se min gateway eller DNS server.. Kan du hjälpa mig?

Permalänk

Jag kan inte lösa det, snälla hjälp.

@Tobster99: @Zikzak87: Jag har försökt att lösa detta i flera timmar, men det går bara inte. Det står oidentifierat nätverk när jag kopplar i ethernet sladden och i ipconfig/all kan jag inte se min gateway eller DNS server.. Kan du hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

@killstealed: De du försöker få hjälp från var senast inloggade 2016 och 2017. Inte så troligt att du kommer få någon hjälp från det hållet. Bara som en liten upplysning till dig. Och nej, jag vet inte hur du ska lösa ditt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobster99:

IP-adress: Här skriver du in din standard gateway, MEN, OBS!, de sista siffrorna efter sista punkten måste vara olika din standard gateway. så om din Standard gateway är XXX.XXX.XX.10 så kan du skriva in XXX.XXX.XX.1 istället.

Nätmask: Här skriver du in "Subnet mask" som du hittade i ipconfig.

Standard-Gateway: Här skriver du in din Standard Gateway.

Nu när du fyllt i detta ska du också fylla i "Önskad DNS-server:". denna hittar du vid "DNS Servers" i IP config.

Skriver du/han inte fel i fetstilt? Att i rutan "IP-adress" (inne i egenskaper för TCP/IPv4) ska väl "IPv4 Address" som en får i cmd-kommandot stå? Inte default gateway?

Jag tänker prova sätta detta manuellt, för jag har fått problem med att internet lägger av och står "Standard gateway inte tillgänglig."

(Vet att tråden är gammal men testar innan gör en egen tråd.)