Funderar på ny 65" TV från Sony - XD930 eller XD850?

Permalänk
Medlem

Funderar på ny 65" TV från Sony - XD930 eller XD850?

Jag går i tankarna på att köpa ny TV och har kikat lite på dagens generation som har gått ner en del i pris. Jag vet att det kommer nya modeller snart, men dom kommer med rätt nya fina prislappar också.

Jag har har spant in två modeller som jag överväger: KD-65XD9305 för 24.000 kr och KD-65XD8505 för 17.000 kr.

Jag har kikat lite på webben, men det är svårt att bilda sig en uppfattning från alla "expterter", så jag försöker samla så mycket feedback jag kan om dessa två. Jag bor också lite tokigt till, så jag har ingen möjlighet att spana på dom i butik. Är det någon av er som har någon av dessa? Och/eller någon som har något att tycka till om?

Jag försöker att läsa på så gott jag kan, men det är alltid lätt att man missar något uppenbart och så. Tacksam för feedback!

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Hund:XD93xx är påtagligt bättre än XD85 i fråga om kontrastförhållande och har verklig förmåga till HDR då det är en VA-Panel. XD85xx använder en IPS-panel och därför bättre betraktningsvinklar. Men har i sin tur betydligt sämre dynamiskt omfång och HDR-möjligheten är ett stort meh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Hund:XD93xx är påtagligt bättre än XD85 i fråga om kontrastförhållande och har verklig förmåga till HDR då det är en VA-Panel. XD85xx använder en IPS-panel och därför bättre betraktningsvinklar. Men har i sin tur betydligt sämre dynamiskt omfång och HDR-möjligheten är ett stort meh.

VA har jag på både bildskärmarna och nuvarande Sony-TV. Jag har ingen direkt erfarenhet av IPS mer än Dells "värstingskärm" som jag köpte förut och som jag snabbt lämnade tillbaka då det var en stor besvikelse.

Hoppet mellan dom två är ju 9000 kr, det är ganska mycket pengar. Men du tycker att det är värt det? Jag får väl tålmodigt vänta lite till och spara ihop pengarna.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att höra vad @Laxpudding tycker, om man jämför dessa två med

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-oled55b6v-55-smart-4k...

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mithras: B6V har överlägset kontrastförhållande pga av OLED-panelen. Den är inte lika ljusstark som XD93:n vid HDR och XD93:n är också något mer precis i sin färgåtergivning ifall man väljer att kalibrera TV:n, något som MM kan erbjuda.

Men kör man "good enough"-lägen utan kalibrering är de färgmässigt ungefär lika bra.