Permalänk

Min 34" Asus ROG Swift PG348Q

Hej! Min skärm verkar lida av backlight bleeding. Är detta exemplar ovanligt dåligt eller är detta normalt?
Edit* Brightness 50.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem

Skulle byta om jag inte var nöjd, den kostar säkert 10k+ och då har du rätt att ställa lite krav!

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Installerade min Swift PG348Q igår och har också en del backlight bleeding i vänstra övre och undre hörnen. Märks dock endast mot svart bakgrund typ när jag startar skärmen, syns inte alls i Windows eller spel. Kör normalt med 24 som brightness alternativt 35 när taklampan eller solen är extra stark.

Om du inte störs av bleedingen i Windows tycker jag du ska strunta i att byta den, inte säkert att nästa skärm blir bättre. Störs du av det i vardagen så byt den.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

Skärmen är underbar! Det märks inget i windows eller i de flesta spel. Jag oroa mig dock över att jag kommer störa mig på det i mörkare spel. Typ rymdspel eller mörkare shooters/RPG. Jag har nu dragit ned brightness till 30. Det gjorde skillnad! Standardnivån på brightness var 80. Det var dock aldeles för ansträngande att kolla på efter en stund.

Det vore tråkigt att skicka in skärmen och så får man en sämre tillbaka.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Miniklumpen:

Skärmen är underbar! Det märks inget i windows eller i de flesta spel. Jag oroa mig dock över att jag kommer störa mig på det i mörkare spel. Typ rymdspel eller mörkare shooters/RPG. Jag har nu dragit ned brightness till 30. Det gjorde skillnad! Standardnivån på brightness var 80. Det var dock aldeles för ansträngande att kolla på efter en stund.

Det vore tråkigt att skicka in skärmen och så får man en sämre tillbaka.

Ställ in kontrast och ljus korrekt för din miljö, sedan kan du börja kolla efter ljusblödning. De flesta skärmar levereras med alldeles för höga inställningar. Ingen mening att kolla efter fel vid ett driftsfall som man inte tänker använda. Alla skärmar blöder om man maxar ljusstyrkan och sitter i ett mörkt rum.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag har inte så mycket bleed som du har. För mig är de lite i övre högra hörnet bara men jag har istället en död pixel. Vet inte riktigt om jag ska orka byta in den för de. Eller om de ens är någon pixel policy på Asus. Dock ser jag den väldigt sällan, är ju en väldigt stor skärm.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

Det är normal bleed. När du tar en bild med kameran så blir bleeden tydligare av nån anledning. Även om du byter kommer du inte få nån med mindre bleed.

Permalänk

Tack för era svar! Jag ska testa lite spel så får jag se hur jag gör. Nu lutar det åt att behålla skärmen iaf.
Jag har dragit ned brightness ännu mer nu. Ögonen tyckte allt ljus (30 i brightness) blev för jobbigt efter ett tag så nu verkar inte BLB vara så farligt. Jag fattar inte varför skärmtillverkarna leverar skärmar med så hög brightness som grundinställning.

Jag är noob på skärmar och framförallt kalibrera dom. Min förra skärm köpte jag för minst 10 år sedan och den har jag aldrig ändrat några inställningar på.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Miniklumpen:

Jag fattar inte varför skärmtillverkarna leverar skärmar med så hög brightness som grundinställning.

Därför att de likt TV-apparater ofta står i butiksmiljöer med stark belysning och tävlar med andra skärmar om att fånga din blick.

Permalänk
Medlem

Ser ovanligt dåligt ut, jag fick min skärm i fredags och den har noll back-light bleed även vid 80 brightness som den kom i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Ser ovanligt dåligt ut, jag fick min skärm i fredags och den har noll back-light bleed även vid 80 brightness som den kom i.

Har du bildbevis på det?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Har du bildbevis på det?

Ska försöka fixa en bild efter jobbet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Ska försöka fixa en bild efter jobbet!

Sjysst!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

Jag har inte så mycket bleed som du har. För mig är de lite i övre högra hörnet bara men jag har istället en död pixel. Vet inte riktigt om jag ska orka byta in den för de. Eller om de ens är någon pixel policy på Asus. Dock ser jag den väldigt sällan, är ju en väldigt stor skärm.

Läste på om asus pixelpolicy vet inte om ROG swiften ingår som en ZBD-model?
men gör den det så är det 0 (ljusa) pixelfel inom 12 månader?
Vet någon vad en ZBD-modell är?
https://www.asus.com/us/ROG-Republic-Of-Gamers/ROG-SWIFT-PG34...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Inser nu när jag drog fram kameran att jag får exakt samma bild som OP. Men det är inte backlight-bleed men IPS-glow för de hörnen försvinner om man ändrar vinkel. Och absolut inget man ser med nakna ögat, så trådskaparen kanske inte har så dåligt som han tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Inser nu när jag drog fram kameran att jag får exakt samma bild som OP. Men det är inte backlight-bleed men IPS-glow för de hörnen försvinner om man ändrar vinkel. Och absolut inget man ser med nakna ögat, så trådskaparen kanske inte har så dåligt som han tror.

Ah, det var det jag funderade på. Jag tror de flesta skärmar har något liknanden.
Är själv väldigt sugen på att slå till på en snart. Dock måste jag köpa ett 1080-kort. Får vänta till lönen

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ah, det var det jag funderade på. Jag tror de flesta skärmar har något liknanden.
Är själv väldigt sugen på att slå till på en snart. Dock måste jag köpa ett 1080-kort. Får vänta till lönen

Köpte en för ca en månad sedan och ångrar det inte en sekund. Också ett tips för er som kör denna skärm och andra 21:9 skärmar.

https://www.flawlesswidescreen.org/

Fixar till spel som inte har stöd för ultrawide

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Köpte en för ca en månad sedan och ångrar det inte en sekund. Också ett tips för er som kör denna skärm och andra 21:9 skärmar.

https://www.flawlesswidescreen.org/

Fixar till spel som inte har stöd för ultrawide

Tack för tipset!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@griid np!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Läste på om asus pixelpolicy vet inte om ROG swiften ingår som en ZBD-model?
men gör den det så är det 0 (ljusa) pixelfel inom 12 månader?
Vet någon vad en ZBD-modell är?
https://www.asus.com/us/ROG-Republic-Of-Gamers/ROG-SWIFT-PG34...

Svårt att hitta någon vettig info om Asus pixelpolicy, men enligt ASUS_Caroline så omfattas PG-serien av ZBD i Europa. Så PG348Q bör kvala in där alltså. Men då beror det ju också på vilken typ av pixelfel det är, även ZBD-modeller tillåts ha upp till 5 mörka pixlar.

Permalänk
Skrivet av perost:

Svårt att hitta någon vettig info om Asus pixelpolicy, men enligt ASUS_Caroline så omfattas PG-serien av ZBD i Europa. Så PG348Q bör kvala in där alltså. Men då beror det ju också på vilken typ av pixelfel det är, även ZBD-modeller tillåts ha upp till 5 mörka pixlar.

Har ni tittat bland papperna som låg i kartongen tillsammans med skärmen?
Med min ROG-skärm så stod det bland dom vad som gäller för döda pixlar.
Fick själv en död som inte kan visa svart men klarar de andra färgerna, så jag ser den bara när jag letar så jag vågar inte byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade lämnat tillbaka den, jag tycker man har rätt att ställa stora krav när man betalar stora summor pengar för en skärm Bleeden nere i ditt högre hörne är acceptabel tycker jag!

Denna lämnade jag tillbaka för 3 veckor sedan:

https://postimg.org/image/68zf7r107/

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Svårt att hitta någon vettig info om Asus pixelpolicy, men enligt ASUS_Caroline så omfattas PG-serien av ZBD i Europa. Så PG348Q bör kvala in där alltså. Men då beror det ju också på vilken typ av pixelfel det är, även ZBD-modeller tillåts ha upp till 5 mörka pixlar.

Tydligen står ZBD för Zero Bright Dots
hade hoppats på bättre pixelpolicy för en sådan dyr skärm.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Jag hade lämnat tillbaka den, jag tycker man har rätt att ställa stora krav när man betalar stora summor pengar för en skärm Bleeden nere i ditt högre hörne är acceptabel tycker jag!

Denna lämnade jag tillbaka för 3 veckor sedan:

https://postimg.org/image/68zf7r107/

Är det där 34" ROG swiften, ser ut att vara annan skärm?
Stort kluster av vita pixlar =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Livsnjutare 😎

Skall även nämnas att BLB / BackLightBleed kan försvinna något med tiden då "körs in".
Detta är fallet för många med Acer's XB270HU tex.

Har själv varit med om det, men det tar några veckor...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Är det där 34" ROG swiften, ser ut att vara annan skärm?
Stort kluster av vita pixlar =/

Nej det är XB271HU. Det är inga döda pixlar det är backlight bleeding.

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

@miniklumpen Om du stör dig på det så ska du göra något åt det nu medan du kan. Lämna tillbaka den på öppet köp eller distansköplagen, du ska inte lita på att den "kan" bli bättre. Byt skärm tills du är nöjd. Det är ett pris man får betala för dessa skärmar i dagens läge.

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk

Jag har dragit ner brightness till 14 på min skärm. BLB märks inte av speciellt mkt nu. Det syns mest när skärmen är becksvart (i ett mörkt rum). Anledningen att jag drog ner min brightness var pga att jag fick ont i ögonen. Nu kan jag sitta hur länge som helst igen framför skärmen (precis som med min förra skärm). Jag vet inte om det är normalt med dessa skärmar eller ej. Det är en stor skärm som avger mkt ljus.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem

En fråga innan jag slår till på drömskärmen:

Är det någon av er som spelat overwatch eller fps på denna skärm och kan ge lite input hur det är?
kör idag på 24" 120hz-skärm och tror inte att 20Hz skillnad kan göra så mycket. Däremot lite intresserad hur det är att spela med välvd skärm om det kan dra ned upplevelsen i fps-spel?.
Tack på förhand.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

En fråga innan jag slår till på drömskärmen:

Är det någon av er som spelat overwatch eller fps på denna skärm och kan ge lite input hur det är?
kör idag på 24" 120hz-skärm och tror inte att 20Hz skillnad kan göra så mycket. Däremot lite intresserad hur det är att spela med välvd skärm om det kan dra ned upplevelsen i fps-spel?.
Tack på förhand.

Spelar overwatch och mycket HOTS , och det fungerar utmärkt. Dock så har ju Blizzard fuckat upp 21:9 stödet i Overwatch just nu vilket innebär att du kan köra rätt upplösning MEN din FOV blir mindre så man ser MINDRE än med 16:9 endå... Skitdåligt, för att man inte skall ha fördel i competitive play. HOTS fungerar däremot utmärkt.

http://www.pcgamer.com/overwatchs-new-219-support-actually-re...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200