Permalänk
Medlem

datorn startar inte med gpu

Byggde ihop en dator som är tänkt att användas för lite allround, lite arbete, spel etc med bl.a. följande komponenter
Asus pro gaming
Corsair CX750 750W 80 PLUS Bronze
ASUS GeForce GTX 1060 3GB DUAL (DUAL-GTX1060-O3G)
intel i5 6600 3,5 ghz

Efter ett tag märkte jag coil whine från antingen psu eller gpu. Efter ha läst lite på nätet verkar det vara gpu, plockade även bort gpu och testade samma spel - ingen coil whine. fick ett nytt grafikkort efter ha returnerat det gamla. Samma märke men även detta hade coil whine. men fick bort det efter lite inställningar (vsync mm). Och det vara bara två spel och det var främst i menyerna. cs:go t.ex. fungerade fint. Men efter ha slagit på vsync försvann det helt överallt.

Nu i morse dog datorn helt, gick inte ens att starta. eller den blinkade en gång, fläktarna gick igång i en sekund och sedan dog de helt. Stängde av helt och satte igång, samma sak. Jag testade att plocka bort gpu och det fungerade igen (skriver detta inlägg på datorn atm). Nu är min fråga följande, är det gpu som är kass, eller är det min psu som inte orkar dra ström till allt? Jag har hört en del dåliga saker om nätaggregatet, borde ha gjort lite mer efterforskningar kanske...Kan man ta reda på det på något sätt?

Permalänk
Medlem

@jaydoh: Tror mer på att det är grafikkortet som är kasst även om CX modellen inte är den bästa, 750W är overkill för ditt system så effektmässigt behöver du inte oroa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@jaydoh: Tror mer på att det är grafikkortet som är kasst även om CX modellen inte är den bästa, 750W är overkill för ditt system så effektmässigt behöver du inte oroa sig.

Problemet är att efter ett tag dog datorn utan ett gpu i sig..nu vägrar den starta öht. Vad ska man göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaydoh:

Problemet är att efter ett tag dog datorn utan ett gpu i sig..nu vägrar den starta öht. Vad ska man göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Hur noga har du varit när du byggde?
Sitter alla kablar som dom skall och har du säkrat dig mot ESD skada när du byggde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Hur noga har du varit när du byggde?
Sitter alla kablar som dom skall och har du säkrat dig mot ESD skada när du byggde?

Jag var noggrann. Hade esd -armband. Ganska säker att allt sitter som det ska. Den har funkat i en hel vecka tidigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaydoh:

Jag var noggrann. Hade esd -armband. Ganska säker att allt sitter som det ska. Den har funkat i en hel vecka tidigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Lossa och sätt tillbaka alla kablar bara för att vara säker.
Går alla fläktar igång när du försöker starta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Lossa och sätt tillbaka alla kablar bara för att vara säker.
Går alla fläktar igång när du försöker starta?

De går igång en sekund typ. Sedan dör de. Jag testar att lossa allt och sätta ihop.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaydoh:

De går igång en sekund typ. Sedan dör de. Jag testar att lossa allt och sätta ihop.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter lite som att den inte får tillräckligt med ström pga av någon glappkontakt, vanligt fel vid detta beteendet är att man glömt 8-pins kontakten till cpu'n eller att den lossnat, men kolla även 24-pins till moderkortet.

Permalänk
Medlem

såg detta på en dator där strömsladden var dålig, testa att byt den.

/Mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

testade nu att sätta in strömsladden ordentligt, alltså trycka in den hårt. nu är den igång, med gpu...måste vara strömsladden då antar jag?

Permalänk
Medlem

Var inte det för nu dog den efter 10 min användade

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är den fortfarande död?
Ryck ur allt som inte är absolut nödvändigt.
Om den startar, kolla cpu tempsen i bios. Snurrar cpu fläkten? Har du fäst kylaren rätt och ordentligt med kylpasta?
Fick du blåskärm med någon text eller slocknade de bara?

Permalänk
Medlem

Den dör efter en sek nu. Var väldigt noga med kylpastan och kylaren. Testar plocka bort lite fler delar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Crunch:

Är den fortfarande död?
Ryck ur allt som inte är absolut nödvändigt.
Om den startar, kolla cpu tempsen i bios. Snurrar cpu fläkten? Har du fäst kylaren rätt och ordentligt med kylpasta?
Fick du blåskärm med någon text eller slocknade de bara?

Ja alltså allt går igång en sek sedan död. Ingen blåskärm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaydoh:

Ja alltså allt går igång en sek sedan död. Ingen blåskärm

Skickades från m.sweclockers.com

Med eller utan gpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Crunch:

Med eller utan gpu?

Testade plockade bort gpu. Kom inte igång. Stängde av och satte igång igen. Då funkade det. Ska in o kolla bios nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låt den rulla och håll koll på tempen. Att den går ett tag och sedan stänger av kan betyda att den överhettar. Då har gpun inget med saken att göra utan den startar igen för att cpun svalnat. Om du kan köra datorn i en halvtimme utan krasch är det antagligen inte cpun. Då kopplar du in gpun i samma pcie som tidigare och INGET ANNAT. Om den kraschar så byter du pcie. Om den fortfarande kraschar är det gpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Crunch:

Låt den rulla och håll koll på tempen. Att den går ett tag och sedan stänger av kan betyda att den överhettar. Då har gpun inget med saken att göra utan den startar igen för att cpun svalnat. Om du kan köra datorn i en halvtimme utan krasch är det antagligen inte cpun. Då kopplar du in gpun i samma pcie som tidigare och INGET ANNAT. Om den kraschar så byter du pcie. Om den fortfarande kraschar är det gpun.

Ok tack. Ska testa så fort tillfälle ges!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaydoh:

Den dör efter en sek nu. Var väldigt noga med kylpastan och kylaren. Testar plocka bort lite fler delar.

Skickades från m.sweclockers.com

Måste fråga en sak eftersom det hänt förr att någon missat, har du tagit bort skyddsplasten på kylarens "fot"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Crunch:

Låt den rulla och håll koll på tempen. Att den går ett tag och sedan stänger av kan betyda att den överhettar. Då har gpun inget med saken att göra utan den startar igen för att cpun svalnat. Om du kan köra datorn i en halvtimme utan krasch är det antagligen inte cpun. Då kopplar du in gpun i samma pcie som tidigare och INGET ANNAT. Om den kraschar så byter du pcie. Om den fortfarande kraschar är det gpun.

datorn bara dör efter en kvart typ. försöker följa cpu men går bara upp till 30C typ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Måste fråga en sak eftersom det hänt förr att någon missat, har du tagit bort skyddsplasten på kylarens "fot"?

hmmm..ganska säker på detta, har haft datorn i ca två veckor innan utan problem som sagt

Permalänk
Medlem

tankade hem speedfan

http://i.imgur.com/UUm1Gmw.png

AUXINT3 hoppar mellan 128- och 120+ C...vad är AUXINT3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaydoh:

tankade hem speedfan

http://i.imgur.com/UUm1Gmw.png

AUXINT3 hoppar mellan 128- och 120+ C...vad är AUXINT3?

Speedfan läser fel på Asus moderkort och ändrar n/a till 128. Ett känt problem. Strunta i det.
Jag tror ändå det handlar om överhettning. Antingen i psun eller cpun. Är det ett litet chassi? finns det fläktar? ligger det kablar eller något annat i vägen för luftflödet? Vad händer om du har chassit öppet? Känn med handen på komponenterna direkt när den slocknar.

Permalänk

provat att sjuvkoppla nätagget utan något inkopplat sett om det går som det ska utan något inkopplat?

görs genom att bygla den gröna på 24 pin kontakten mot valfri jordpinne (svart) i kontakten.

är agget problemet borde det ge samma fel

funkar det i några timmar så borde vi kunna utesluta agget.

vill du göra det noga med last koppla på några 12V lampor på 12V linan typ 50-100W borde motsvara ungefär idle på en modern dator så t.ex 1-2st lampor till bil borde kunna vara lagom att simulera idle last med.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Belysning/Ha...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Crunch:

Speedfan läser fel på Asus moderkort och ändrar n/a till 128. Ett känt problem. Strunta i det.
Jag tror ändå det handlar om överhettning. Antingen i psun eller cpun. Är det ett litet chassi? finns det fläktar? ligger det kablar eller något annat i vägen för luftflödet? Vad händer om du har chassit öppet? Känn med handen på komponenterna direkt när den slocknar.

fractal design 4, ett miditower. bifogar en film som jag tog igår kväll

https://www.youtube.com/watch?v=8zJWHPFPPCY

den är igång nu och snurrar men kommer väl dö inom 10 min. jag ska testa att känna på komponenterna direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

provat att sjuvkoppla nätagget utan något inkopplat sett om det går som det ska utan något inkopplat?

görs genom att bygla den gröna på 24 pin kontakten mot valfri jordpinne (svart) i kontakten.

http://www.smps.us/atx-connector-20-24pin.jpeg

är agget problemet borde det ge samma fel

funkar det i några timmar så borde vi kunna utesluta agget.

vill du göra det noga med last koppla på några 12V lampor på 12V linan typ 50-100W borde motsvara ungefär idle på en modern dator så t.ex 1-2st lampor till bil borde kunna vara lagom att simulera idle last med.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Belysning/Ha...

hmm...förstår inte riktigt hur jag ska bygla den? ska jag koppla loss all ström från komponenterna och bara ha moderkortet inkopplat eller ingenting alls?

Permalänk
Forumledare
Skrivet av jaydoh:

fractal design 4, ett miditower. bifogar en film som jag tog igår kväll

https://www.youtube.com/watch?v=8zJWHPFPPCY

den är igång nu och snurrar men kommer väl dö inom 10 min. jag ska testa att känna på komponenterna direkt

Cpufläkten ser inte ut att snurra. Är du säker på att den är inkopplad?
Se om du kan ta några foton av hur allt är kopplat och posta här via imgur eller någon liknande bilduppladningstjänst.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av jaydoh:

hmm...förstår inte riktigt hur jag ska bygla den? ska jag koppla loss all ström från komponenterna och bara ha moderkortet inkopplat eller ingenting alls?

inget alls.

ta ett gem eller en kort sladdstump eller liknande som passar och koppla den gröna kontakten på bilden mot en av de svarta i närheten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

så här ser det ut
http://imgur.com/wnQLDwf

maxtemp som 39C, borde det inte vara högre?