Permalänk
Medlem

Intel Turbo och överklockning

Jag behöver lite hjälp. Inte hittat något på google. Jag drar upp min multiplier till 38 från 34, men när jag väl är inne i windows så sänker den den. Jag gissar att det beror på Intel Turbo eller vad det heter. Att Windows kan dra ned min processorhastighet. När jag kör CPU Burnin så kommer den aldrig upp i 3.8ghz, snarare runt 3,5ghz (CPU-Z).

Men när jag stänger av Turbo Boost i BIOS så är det inga problem. Jag skulle vilja ha det bästa av två världar här. Att Windows kan klocka ned när det inte är så hög belastning, men att den klockar upp till mitt satta max. Är det möjligt?

Har en 3570K.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@kelthar: Jag har också undrat detta, dock utan att försöka leta svar. Såvitt jag vet (med min kraftigt begränsade överklockningskunskap) så kan man inte öka multipliern och fortfarande ha igång Intel Turbo-jox. Men nån expert här på forumet kanske vet om det finns något sätt.

Visa signatur

Intel i7 6700k | MSI GTX 1070 Gaming X | MSI Z170A Gaming M5 | Corsair 16GB DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | Corsair RM750x | Samsung 850 EVO 250GB | Seagate Desktop 2TB | Be queit! Pure rock | NZXT Noctis 450 Vit | AOC G2460PG 144Hz G-Sync | QPAD MK-80 Pro MX Blue | Logitech G502 Proteus Spectrum | Kingston HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Går det att välja "sync all cores" där du sätter multipel så gör det. Jag har min multipel på 40 och när cpun belastas så går alla kärnor i 4 ghz och obelastat ner till 0.8 enligt Intel speedstep.

Permalänk
Medlem

@ThAnOs har helt rätt.

Du ska ha alla kärnor på samma hastighet. Annars så sänks dom vid belastning.

Jag googlade lite snabbt efter bild. Denna är tvärt om hähä.

1. Sätt cpu clock ratio på auto.
2. Aktivera Turbo boost.
3. Sätt alla kärnorna på samma ratio, i ditt fall 38.

Återkom när du gjort detta och säg hur värme och volt blir.

Du kanske vill klocka mer?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderad*

Observera att vi inte tillåter bumpning/meningslösa inlägg. Det är dock tillåtet att posta flera inlägg i rad, men då krävs det att inläggen för diskussionen framåt.

Citat:

§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.
]§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av kelthar:
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...