Tips om dvd/cd-läsare till en iMAC27"

Permalänk
Medlem

Tips om dvd/cd-läsare till en iMAC27"

Har en iMac 27" och funderar nu på att skaffa en cd/dvd-läsare.
Vad jag skulle vilja göra med cd/dvd-läsaren är: kolla på Blu-ray skivor, och "vanliga skivor samt kunna bränna skivor.
Skulle vilja ha en trådlös om det finns...

Permalänk
Medlem

Du skall nog ha en extern blu-ray brännare eller en som enbart läser blu-ray men bränner dvd.
Även om det fanns trådlös extern så skulle jag rekommendera att skippa det, då denna metod skulle inte vara rekommenderat vid bränning.

Permalänk
Medlem

Klarar att läsa bluray och läsa/bränna DVD o CD https://www.inet.se/produkt/7100108/asus-blu-ray-combo-sbc-06...

och denna om du även har behov av att bränna bluray http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/225571-asus_b...

Båda stödjer både windows och Mac enligt prisjakt och asus.
Trådlösa är de ej men har inte sett några sådana heller.

Sen om du ska se på Blu ray filmer vet jag inte hur det är på mac, men på windows krävs det i alla fall en videospelare som kostar (typ 500Kr) pga något licensskit.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har du Windows installerat under Bootcamp? Om inte så rekommenderar jag att du köper Windows. Sen kan du köpa en extern BD-läsare/brännare – kanske någon som inkluderar en version av PowerDVD eller WinDVD. Programvaran för att spela upp blu-ray kostar mellan 550-700 kr annars.

Spelarna som finns för macOS skulle jag inte röra (de är inte särskilt kommersiella, med små problem det innebär) och rippning är regelbrott att diskutera, utöver att lagen förbjuder det när det gäller skyddad media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Klarar att läsa bluray och läsa/bränna DVD o CD https://www.inet.se/produkt/7100108/asus-blu-ray-combo-sbc-06...

och denna om du även har behov av att bränna bluray http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/225571-asus_b...

Båda stödjer både windows och Mac enligt prisjakt och asus.
Trådlösa är de ej men har inte sett några sådana heller.

Sen om du ska se på Blu ray filmer vet jag inte hur det är på mac, men på windows krävs det i alla fall en videospelare som kostar (typ 500Kr) pga något licensskit.

Okej tack för länkarna. Men vad säger du om Apple egna läsare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

Okej tack för länkarna. Men vad säger du om Apple egna läsare?

Hittar ingen från apple som tar mer än CD/DVD, apple är la ganska anti hela grejen med blu ray men de kanske ändrat sig?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Apple har bara sin gamla superdrive. Finns ingen anledning att köpa en sådan.

Permalänk
Medlem

Opto är inte direkt hett längre utan är rejält på utförsbacken sedan 5-7 år tillbaka. Dock är den idag ett underskattad alternativ för ransomware-säker långtidsförvaring av data när alla tror att molntjänster är lösningen... ...ja, tills de har blivit av med sina data pga. missad betalning, uppköp, KK eller annan större katastrof på serversidan.

Om man bränner det på märkesmedia (som verbatime) och kontrollerar efteråt så är det en datalagring som håller i minst 10 år framöver - förmodligen mer än 30 år framöver.

Läsare som kan läsa mediat (främst dvd) finns det miljoner av så tillgängligheten av dessa kommer vara säkrat lång tid framöver, och helt nya kan köpas fortfarande för bara några hundralappar(dvd...) - annars är det typiskt att även om mediat håller datat håller länge så är det medialäsarna som försvinner först...

Min privata uppfattning när det gäller hållbarhet över tid när det gäller DVD-/+R(W) och CD-R mätt på min egen samling av främst runt 10 år gamla DVD/CD-R skivor är följande:

Det som står ut ordentligt när det gäller minsta möjliga försämring över tid så är det DVD+RW, de som är brända för > 10 år sedan är i biterror-kvalitet (mätt med nero diskspeed och 'rätt' DVD-brännare i kombination) inte mycket sämre än pressade DVD-köpta i går.

DVD+/-R har klart märkbar försämring över tiden men de flesta har fortfarande ca 2/3-del av felrättningsredudansen kvar efter 10 år (de börja med ca 1/10-del förbrukade redudans när de var nybrända) och av ca 500 testade ca 10 år gamla DVD+/-R skivor har jag stött på 1 skiva som har sådana lässvårigheter att det finns oläsbara sektorer även provad på flera olika läsare av oklar orsak.

DVD-skivorna är inte exemplariskt förvarade utan har varit i billiga 'CD-väskor' somliga med plastflikar som har 'svettat' in mjukmedel i ytan på DVD-skivan (gett ej tvättbar matthet på ytan) och en del av dessa väskor travat på varandra och under press av tyngden av varandra instuvade i ett skåp... - läxan av detta är att pappers eller tygliknande förvaringsflikar är bättre än de som är gjorda i syntet/plast med mycket mjukmedel i... bästa förvaringen är nog fortfarande i klassiska CD-fodral, men dessa tar ju så fruktansvärt med plats...

CD-R däremot... är de >10 år gamla så verkar minst 1/4-del ha fel i sig av icke räddningsbar natur och i det avseendet verkar 'färgen' på DVD-skivorna vara mycket bättre än CD-R när det gäller hållbarhet över tiden... dessutom har DVD betydligt robustare felrättning än CD-R.

Med andra ord har ni en massa CD-R-skivor liggandes så är det dags att gå igenom dessa medans de är läsbara...

---

Har börjat bränt en del BR-skivor men hur dessa håller över tiden är dock okänt, men tekniskt sett bör de hålla bättre än DVD+/-R skivor eftersom de använder oorganisk lager (reflekterande koppar mot kisel och bränns till icke reflekterande silikat i skrivpunkterna när skivan bränns) som skrivlager istället för organisk färgämne som i DVD-skivor.

Om man bara bränner några skivor åt gången då och då så kostar en 10-pack BR-R skivor 99:- på ICA (av alla ställen, samma pris på DVD som BR-skivor...) och det är av Verbatimes tillverkning numera och får anses vara ganska bra. På andra ställen försöker de skinna en på pengar om man skall försöka köpa BR-R skivor och säljer bara styckvis... skall man ha större mängder till lägre styckpris så får man blicka utomlands, men tänk på att flera 50 och 100-pack skivor väger en del och det kan bli mer fraktkostnad än vad man tänkt sig)

Idag börja multi-TB (externa) diskar vara så billiga att kostnaden per GB är lägre än BR även med skivor köpt för typ 3:-/skivan, men nackdelen är att datat måste kollas med ganska täta intervaller (minst 1 ggr per år), kan förloras helt i ett enda moment (tappad disk i golvet/elektronikfel plötsligt) eller att raderas av misstag eller krypteras upp av ransomware - men fördelen med HD är att det kan flyttas till ny media relativt smidigt medans det är väldigt hanterande av skivor om man skall flytta över data från DVD/BR-skivor till annan media.

Den enda 'styrkan' som optolagring har kvar idag är att dessa inte kan skrivas över (DVD+/-RW, BR-RW dock raderas och då beroende med att rätt program startas) och att långtidslagring utan dataförlust är med stor sannolikhet över årtionden.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Varför är det ingen idè att köpa en Apple SuperDrive ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAJ:

@Petterk: Varför är det ingen idè att köpa en Apple SuperDrive ?

Dyr, halvgammal produkt som inte stödjer blu-ray. Varför köpa den?

Permalänk

rekomenderar att köpa en dedikerad BRspelare.
t.ex någon av dessa.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=606&o=produkt_pris_inkm...

du kommer behöva dels spelaren ca 1500:-
och en programvara som är licensierad hos sony för att få tillgång till blu-ray decrypteringen.

för windows är det i princip powerDVD programvaran som gäller samt några mindre aktörer men gemensamt är att alla tar ut minst 500:- för en 1år lång licens.

vad som finns att till gå till mac vet jag inte men har svårt att tänka mig att det är mycket billigare till mac snarare tvärt om.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

rekomenderar att köpa en dedikerad BRspelare.
t.ex någon av dessa.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=606&o=produkt_pris_inkm...

du kommer behöva dels spelaren ca 1500:-
och en programvara som är licensierad hos sony för att få tillgång till blu-ray decrypteringen.

för windows är det i princip powerDVD programvaran som gäller samt några mindre aktörer men gemensamt är att alla tar ut minst 500:- för en 1år lång licens.

vad som finns att till gå till mac vet jag inte men har svårt att tänka mig att det är mycket billigare till mac snarare tvärt om.

Versaler?

Sony har knappt inget att göra med AACS och BD+. De ägs av AACS LA och Irdeto. De är också bara en av många medlemmar i BDA. En av många grundare till AACS LA och har ingenting alls med BD+ att göra.

För ca 700 kr får du en licens för PowerDVD 16 Ultra, för ca 550 kr får du en licens för WinDVD Pro 12 som du kan använda i flera år. Externa BD-läsare kommer ofta med OEM-versioner av programvaran också. Du behöver inte betala per år. Du behöver kanske betala 800 kr för en läsare bara, och ha Windows. På macOS får du vända dig till spelare som inte är licensierade. Oavsett om de vill ha pengar eller inte så är de inte lika bra som en riktig lösning. Vill man vara laglig och ha en officiell fullfjädrad lösning är bästa lösningen att köra in Windows om man nu ska köra BD på datorn. Bryr man sig inte om full funktionalitet och använder olicensierade lösningar så kan man såklart stanna på macOS och rippa, men det ska vi inte diskutera om hur man gör. Absolut billigaste lösningen är såklart en stationär spelare kopplad till TVn, om man nu äger en sådan.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Versaler?

Sony har knappt inget att göra med AACS och BD+. De ägs av AACS LA och Irdeto. De är också bara en av många medlemmar i BDA. En av många grundare till AACS LA och har ingenting alls med BD+ att göra.

För ca 700 kr får du en licens för PowerDVD 16 Ultra, för ca 550 kr får du en licens för WinDVD Pro 12 som du kan använda i flera år. Externa BD-läsare kommer ofta med OEM-versioner av programvaran också. Du behöver inte betala per år. Du behöver kanske betala 800 kr för en läsare bara, och ha Windows. På macOS får du vända dig till spelare som inte är licensierade. Oavsett om de vill ha pengar eller inte så är de inte lika bra som en riktig lösning. Vill man vara laglig och ha en officiell fullfjädrad lösning är bästa lösningen att köra in Windows om man nu ska köra BD på datorn. Bryr man sig inte om full funktionalitet och använder olicensierade lösningar så kan man såklart stanna på macOS och rippa, men det ska vi inte diskutera om hur man gör. Absolut billigaste lösningen är såklart en stationär spelare kopplad till TVn, om man nu äger en sådan.

de kanske har ändrat då.

när jag körde power dvd till min Br-spelare jag köpte till htpc funkade det bara i något år senare var jag tvungen att köpa en uppgraderinglicens för att kunna uppgradera och spela Hobbit på blu-ray då versionen jag ägde inte kunde decryptera den längre utan krävde en nyare version.

kan dock varit powerdvd typ 14 eller nå sånt minns inte exakt version.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

de kanske har ändrat då.

när jag körde power dvd till min Br-spelare jag köpte till htpc funkade det bara i något år senare var jag tvungen att köpa en uppgraderinglicens för att kunna uppgradera och spela Hobbit på blu-ray då versionen jag ägde inte kunde decryptera den längre utan krävde en nyare version.

kan dock varit powerdvd typ 14 eller nå sånt minns inte exakt version.

PowerDVD 12 stödjer senaste filmerna och det är gratis att uppdatera dit för alla som har köpt retailversionen av PowerDVD sedan version 9 som släpptes 2009. Inget ändrat där sedan blu-ray kom mer eller mindre. OEM-versioner går inte alltid att uppgradera däremot. PowerDVD 12-16 har support just nu och uppdateras för att stödja de senaste filmerna. Har man köpt retailversion efter 2009 (eller har OEM som är minst PowerDVD 12 från 2012+) är man alltså okej.