5960X otroligt låg spänning, blåskärmar ändå tidigt

Permalänk
Medlem

5960X otroligt låg spänning, blåskärmar ändå tidigt

Hej, har äntligen fått min 5960X monterad, och den spinner på bra.
När jag kör med två RAM-stickor på 16GB vardera tror jag att jag kom upp i 4,2GHz på runt 1.0v . Då jag monterade min nya kylare får jag dessvärre bara i en sticka och av någon anledning vägrar den nu komma över 3.8GHz, dock på 0.970v. Jag försöker felsöka bäst jag kan men tycker det är svårt. Skulle klocken kunna begränsas av att jag bara kör med ett ram?
Något jag tror kan begränsa mig är moderkortet, ett M-ITX kort från ASRock, http://www.asrock.com/mb/Intel/X99E-ITXac/
Kanske inte riktigt har den kapaciteten när det kommer till spänningsfaser osv för att kunna köra mer än så?

Jag har märkt att datorn blåskärmar direkt då jag kör med Fixed Voltage. På Offset funkar den lite och på auto går den oftast igång.
Känns ändå som att man borde kunna komma högre än 4.2GHz då den kör på så pass låg spänning.

Fel på moderkortet? Idéer?

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så enkelt att du inte har ett chip som fixar den klocken på den spänningen?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Varför går du inte över 1v, kan tänka mig att värmen inte är det största problemet? Var är det för ny kylare? Vad var det för gammal kylare? Hur ser tempsen ut när du kör bench? Jag ställer mig något tveksamt till att moderkortet begränsar dig. Detsamma gällande att du bara kör med 1 ram. Kan gällande att bara köra 1 ram isåfall vara drivers, testat olika?

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannen:

Varför går du inte över 1v, kan tänka mig att värmen inte är det största problemet? Var är det för ny kylare? Vad var det för gammal kylare? Hur ser tempsen ut när du kör bench? Jag ställer mig något tveksamt till att moderkortet begränsar dig. Detsamma gällande att du bara kör med 1 ram. Kan gällande att bara köra 1 ram isåfall vara drivers, testat olika?

För att den lägger sig på 1v automatiskt. Fixed ger som sagt blåskärm. Har försökt låsa den till 1.2v men då blåskärmar jag direkt.
Det är en BeQuiet Low profile. Jag kommer upp i max 60 grader under bench på 3.8GHz, det med fläktarna på 50% rpm. Det är just de som är frustrerande, har ju inget som stoppar mig i teorin.

Kör just nu
0.98v
3.8GHz
58 grader i Intel Burn test med fläktarna på halvspeed.

Känns ju bara löjligt

Permalänk
Medlem

itx moderkort är inte gjorda för överklockning, de har inte den strömförsörjningen som ATX/ETAX har.

Needless to say, the X99E-ITX is not perhaps built with overclocking in mind. The only option given for automatic overclockers is 3.8 GHz in both the BIOS and the software

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Administrativ avgift

@Hiraeth: Du har inte tänkt att det kanske är ram minnena som felar då den blåskärmar även med 1,2 fixed Volt?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Lucas G: Du har inte tänkt att det kanske är ram minnena som felar då den blåskärmar även med 1,2 fixed Volt?

Förstår ej vad ram-stickorna skulle ha med fixed voltage att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Förstår ej vad ram-stickorna skulle ha med fixed voltage att göra?

Jag tror att han menar att felet kanske ligger hos RAM-stickorna snarare än hos processorn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlygarStenen:

Jag tror att han menar att felet kanske ligger hos RAM-stickorna snarare än hos processorn

Skickades från m.sweclockers.com

Beteendet verkar udda för att det skulle vara RAM-stickornas fel.

Skrivet av Hiraeth:

Fel på moderkortet? Idéer?

Lucas, prova ett annat moderkort. Du behöver en bättre testbädd än ett ITX-moderkort om du vill överklocka. Misstankarna mot moderkortet blir starkare när den blåskärmar direkt ifall du drar upp spänningen.

Permalänk
Avstängd

Bara en stilla undran. Vad ska du med en 5960X i ITX till? Är det inte oftast PCI-e banorna man vill åt med 5960X? Din ITX-bräda har 1 PCI-e slot...

Nyfiken bara.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av chipw00t:

Bara en stilla undran. Vad ska du med en 5960X i ITX till? Är det inte oftast PCI-e banorna man vill åt med 5960X? Din ITX-bräda har 1 PCI-e slot...

Nyfiken bara.

Beräkningskraften man vill åt Lanes = 5930k

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Avstängd

Okej då kom jag ihåg fel @andra94 nvm

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlygarStenen:

Jag tror att han menar att felet kanske ligger hos RAM-stickorna snarare än hos processorn

Skickades från m.sweclockers.com

Så skulle det mycket väl kunna vara, men vet inte om det förklarar faktumet att den klockar högre med två stickor.

Skrivet av Soir:

Beteendet verkar udda för att det skulle vara RAM-stickornas fel.
Lucas, prova ett annat moderkort. Du behöver en bättre testbädd än ett ITX-moderkort om du vill överklocka. Misstankarna mot moderkortet blir starkare när den blåskärmar direkt ifall du drar upp spänningen.

Jag har tyvärr inga andra x99 moderkort. Hade varit kul att testa då denna processor verkar vara ett väldigt bra exemplar.

Skrivet av chipw00t:

Bara en stilla undran. Vad ska du med en 5960X i ITX till? Är det inte oftast PCI-e banorna man vill åt med 5960X? Din ITX-bräda har 1 PCI-e slot...
Nyfiken bara.

Jag vill göra något extremt kraftfullt, extremt litet. Tänk dig 5960x, gtx1070, 32GB DDR4 och Samsungs M.2 Pro på under 7 liter.
Men helt klart har jag ett par oanvända lanes.

Skrivet av andra94:

Beräkningskraften man vill åt Lanes = 5930k

That's the sprit

Permalänk
Administrativ avgift

@Hiraeth: Byt kylare så du får plats med 2st ram stickor igen. Och jo det kan spela roll testat sätta i det andra minnet? För antar att du kör i slot nr2 och inte slot nr1.

(Mitt mobo kan bete sig likadant beroende på vilken XMP profil jag kör, vilka minnen som är i just nu, quad eller icke quad osv.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Entusiast

Låter mer som en begränsning i moderkortets strömförsörjning än något annat. Antingen direkt i hw eller kombination bios / hw som stryper. Bortsett från Asus Impact så har jag inte haft någon direkt framgång med överklockning på ITX. I sammanhanget är ju också X99 extremt, men jag gillar idén du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Lucas G: Byt kylare så du får plats med 2st ram stickor igen. Och jo det kan spela roll testat sätta i det andra minnet? För antar att du kör i slot nr2 och inte slot nr1.
(Mitt mobo kan bete sig likadant beroende på vilken XMP profil jag kör, vilka minnen som är i just nu, quad eller icke quad osv.

Ska såga upp BeQuiet kylaren så småning om så jag kan ha båda stickorna i. Just nu är inte överklockningen prio, var mest en undran.
Ska testa när båda är i!

Skrivet av Calathea:

Låter mer som en begränsning i moderkortets strömförsörjning än något annat. Antingen direkt i hw eller kombination bios / hw som stryper. Bortsett från Asus Impact så har jag inte haft någon direkt framgång med överklockning på ITX. I sammanhanget är ju också X99 extremt, men jag gillar idén du har.

Jag förmodade det, lite tråkigt med tanke på kapaciteten i CPUn

Permalänk
Medlem

Låter riktigt segt, min 5960X tuffar på med 4.5 1.3v, har aldirgt haft problem med att höja Vcore och kan nog köra på lite till om jag skulle vilja

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Karazhan:

Låter riktigt segt, min 5960X tuffar på med 4.5 1.3v, har aldirgt haft problem med att höja Vcore och kan nog köra på lite till om jag skulle vilja

Min gör 4,7 på 1,3 kan säga att jag når 5GHZ ganska stabilt också dock väljer jag Ljudnivå -> prestanda

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3