Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

telia fiber, kan inte ladda ner!

hej!

som rubriken lyder så lider jag utan förmågan till att ladda ner. Jag bytte ifrån adsl i November 2016 och har sedan dess inte kunnat ladda ner ifrån Battle.net och inte heller via ps4. Steam funkar finfint att ladda ned ifrån, torrent funkar fint, netflix, Youtube etc funkar fint. det är just när jag ska ladda ner uppdateringar eller spel på ps4 och battle.net som det inte fungerar.
Jag har en dlink ac750 router som jag kopplat med Ethernet kabel till dosan i väggen.
Jag har testat över wifi och med Ethernet kabel men absolut ingenting händer. bredbandskollen säger att jag har 90ned och 10 upp både över wifi och Ethernet.

samtal med Telias support och battle.net's support har inte lett någonstans alls.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Dec 2002

Battle.net fungerar inte på andra datorer heller? Vad säger nätverksinställningar på ps4an? ip,gateway och dns.

[size="1"]*signatur raderad*, referrallänkar behöver vi inte gömma i signaturer (§8 marknadsföring)[/size] Till MOD: Ditt smartskafft, man gömmer inte något som är helt synligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Aug 2007

Testat utan router?

Chassi: Fractal Design S / Systemdisk Samsung 850 PRO SSD: Corsair Force GT 2x120GB (RAID0) / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / CPU: i7 4790K @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: Asus 970 Turbo 4GB / PSU: Corsair RM1000i / MB: ASUS z97-A / RAM: HyperX Fury 4x8GB 1866 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G900 / TB: Logitech G710 / Ljud: SoundBlaster Zx, Blue Yeti , Philips Fidelio X2, Skärm: Acer Predator 27", Benq XL2411Z, Acer XF240H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2009

Har du provat sätta Sladden i väggen? Utan router. Så du kan utesluta den.

| MSI Z97 Gaming 5 | Intel i7 4790K | 16gig RAM | ASUS GTX970 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Får du något felmeddelande?
Det låter ju nästan som att telia har blockat just dom sidorna på ditt bredband, men det låter samtidigt väldigt märkligt att doms kulle göra det.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

@fragwolf: jag har ingen annan dator att testa på, men det funkade finfint på adsl. allting ser fint ut. jag spela online på ps4, youtube etc. det är just nedladdningen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016
Skrivet av Valonen:

Testat utan router?

ja, jag har testat med 2 olika routrar samt testat koppla ethernet kabeln direkt till ps4 samt pc och väggen. inget utav det fungerar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016
Skrivet av Mullvaden83:

Har du provat sätta Sladden i väggen? Utan router. Så du kan utesluta den.

ja. testat 2 olika sladdar och även två olika routrar efter varandra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016
Skrivet av morxy49:

Får du något felmeddelande?
Det låter ju nästan som att telia har blockat just dom sidorna på ditt bredband, men det låter samtidigt väldigt märkligt att doms kulle göra det.

nej det får jag inte. på ps4 så står det att det inte går att ladda ner och att jag ska försöka starta om min router alternativt prata med min internet leverantör.

innan jag bytte router så sa den ogiltig ip konfiguration men efter att jag bytte till dlink ac750 så säger den inte det längre. datorn alltså.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004

Har du provat att köra med googles dns server? ( 8.8.8.8)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2006

Ring telia och fråga dom? Kan va någon specifik port eller liknande som är plockad från deras sida

here we go!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016
Skrivet av norrby89:

Ring telia och fråga dom? Kan va någon specifik port eller liknande som är plockad från deras sida

jag har pratat med telias tekniska support som säger att detta är väldigt märkligt och att jag ska prova med att göra olika former utav omstartningar utav mina tekniska prytlar. jag har pratat med dom 5-6 gånger utan resultat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016
Skrivet av henkiii:

Har du provat att köra med googles dns server? ( 8.8.8.8)

nej det har jag inte. jag har inte pillat på några inställningar alls.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av pinplupp:

ja. testat 2 olika sladdar och även två olika routrar efter varandra.

Och med 2 routrar efter varandra så var det inte bokstavligen? Eller kopplade du in en router efter den andra? Eller bytte du ut den första och provade den andra?

[size="1"]*signatur raderad*, referrallänkar behöver vi inte gömma i signaturer (§8 marknadsföring)[/size] Till MOD: Ditt smartskafft, man gömmer inte något som är helt synligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016
Skrivet av fragwolf:

Och med 2 routrar efter varandra så var det inte bokstavligen? Eller kopplade du in en router efter den andra? Eller bytte du ut den första och provade den andra?

jag bytte ut den första för att prova den andra