Krävs två hårddiskar?

Permalänk

Krävs två hårddiskar?

Hej!

Tänkte köpa en nas och har fastnat för denna men såg att den har två hårddisk platser så min fråga är om någon vet om den funkar lika bra med en disk som med två för skulle helst bara vilja köpa en hårddisk. Tacksam för svar!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU

Permalänk
Hedersmedlem

Den funkar bra även med en disk.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@Hurtfulspring
Det är fullt möjligt att bara köra med en hårddisk.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

jo inte behöver man fylla alla hdd platser i en nas

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en med 4 diskplatser, två diskplats-NAS ger inte så mycket flexibilitet...

Permalänk
Medlem

Inga problem att köra med 1 disk. Men du får ingen feltolerans, Så om den disken dör så blir du av med allt som ligger på den.

Permalänk

Vad har du för bra anledning att inte köra två diskar ? Är det en kostnadsfråga ?

Backuper är ju alltid A och O, det är inte frågan om en disk kommer krascha utan när. Då är det jäkligt skönt att köra dubbelt så du är safe när det händer.

Permalänk
Medlem

Fast NAS med dubbla diskar är i sig inte en backuplösning (om inte nasen används som just en backupenhet precis som en extern USB-disk), den säkrar bara tillgängligheten även om en disk går sönder. Backup betyder att datat finns på ytterligare någon annan fysisk enhet som inte är ihopbyggd med nasen - tex. en extern USB-disk, annan NAS etc.

Regeln är annars att när man köper NAS så blir det att köpa minst lika stora USB externdiskar som nasens diskar för att göra regelbunden backup av NASen...

Skit kan hända med nasen, användaren gör fel i dess utdelade volymer, man får en kryptovirus/ransomware-angrepp - då är det bra med extern(a) backupdisk(ar) vars innehåll inte syns utåt i lokala nätverket och med lite tanke kan göras att den har generationskopior av Nasens innehåll i sig.

Det fins scriptar typ rsnapshot (användeer rsync och hårda länkar på backuppdisken) som kan göra generationsbackup mellan nasens volym och en tillräckligt stor externdisk inkopplad och man kan gå bakåt x antal dagar och veckor om det skulle vara nödvändigt pga. tex oupptäck kryptovirus härjningar medans man var hos släktingarna...

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Fast NAS med dubbla diskar är i sig inte en backuplösning (om inte nasen används som just en backupenhet precis som en extern USB-disk), den säkrar bara tillgängligheten även om en disk går sönder. Backup betyder att datat finns på ytterligare någon annan fysisk enhet som inte är ihopbyggd med nasen - tex. en extern USB-disk, annan NAS etc.

Regeln är annars att när man köper NAS så blir det att köpa minst lika stora USB externdiskar som nasens diskar för att göra regelbunden backup av NASen...

Skit kan hända med nasen, användaren gör fel i dess utdelade volymer, man får en kryptovirus/ransomware-angrepp - då är det bra med extern(a) backupdisk(ar) vars innehåll inte syns utåt i lokala nätverket och med lite tanke kan göras att den har generationskopior av Nasens innehåll i sig.

Det fins scriptar typ rsnapshot (användeer rsync och hårda länkar på backuppdisken) som kan göra generationsbackup mellan nasens volym och en tillräckligt stor externdisk inkopplad och man kan gå bakåt x antal dagar och veckor om det skulle vara nödvändigt pga. tex oupptäck kryptovirus härjningar medans man var hos släktingarna...

I mina ögon är dubbla diskar i form av en backup/säkerhet, alltså raid 1 som det kallas för. Kraschar en så kan jag alltid få tillbaka innehållet eftersom det finns på den andra, ska mkt till om två ryker samtidigt va ? Jag har själv en NAS med dubbla diskar, dock en Qnap, väldigt nöjd med den. Jag känner mig trygg med den iaf, dock har jag backat upp alla bilder till en usb-disk oxå.

Hur som helst kan vi alla vara överens om att det är väldigt dumt att bara köra en disk om det finns möjlighet att köra två, jag tycker inte man ska vara dumsnål där.

Permalänk
Medlem

Raid är inte backup utan redundans. Backup är en kopia av datan på minst två fysiskt skilda platser vilket raid inte är. Råkar någon ta bort en fil så försvinner den från båda diskar, råkar du ut för ransomware så krypteras båda diskar, blir en disk korrupt så blir båda det då innehållet speglas över diskarna. Det är bättre att lägga pengarna på t.ex. en extern disk som du tar backup av nasen med istället för raid.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av calippo81:

I mina ögon är dubbla diskar i form av en backup/säkerhet, alltså raid 1 som det kallas för. Kraschar en så kan jag alltid få tillbaka innehållet eftersom det finns på den andra, ska mkt till om två ryker samtidigt va ? Jag har själv en NAS med dubbla diskar, dock en Qnap, väldigt nöjd med den. Jag känner mig trygg med den iaf, dock har jag backat upp alla bilder till en usb-disk oxå.

Hur som helst kan vi alla vara överens om att det är väldigt dumt att bara köra en disk om det finns möjlighet att köra två, jag tycker inte man ska vara dumsnål där.

Jag tycker precis tvärt om. Finns ingen anledning för en hemanvändare att köra raid 1 eller högre. Raid (förutom raid 0) ger framförallt redundans. Man kan fortsätta jobba även om en disk går sönder. Det känns vettigt för företag som förlorar pengar om de inte har tillgång till sin data varje dag. En hemanvändare klarar sig å andra sidan ofta utan redundans. Visst, det är trist att vara utan bilder och filmer ett par dagar, men det funkar oftast.

Backup behövs å andra sidan i båda fallen. Som tidigare påtalats i tråden så finns det mycket som kan hända med en disk som inte en raid hjälper emot. Så kontentan blir att även om man investerar i en NAS med flera diskar så skulle jag inte rekommendera att köra dem i raid. Det ökar risken för dataförlust och ger inte hemanvändaren något tillbaka för den risken. Då är det bättre att köpa två NAS'ar varav den ena kan vara enklare eller en NAS och en extern disk för backup.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag tycker precis tvärt om. Finns ingen anledning för en hemanvändare att köra raid 1 eller högre. Raid (förutom raid 0) ger framförallt redundans. Man kan fortsätta jobba även om en disk går sönder. Det känns vettigt för företag som förlorar pengar om de inte har tillgång till sin data varje dag. En hemanvändare klarar sig å andra sidan ofta utan redundans. Visst, det är trist att vara utan bilder och filmer ett par dagar, men det funkar oftast.

Backup behövs å andra sidan i båda fallen. Som tidigare påtalats i tråden så finns det mycket som kan hända med en disk som inte en raid hjälper emot. Så kontentan blir att även om man investerar i en NAS med flera diskar så skulle jag inte rekommendera att köra dem i raid. Det ökar risken för dataförlust och ger inte hemanvändaren något tillbaka för den risken. Då är det bättre att köpa två NAS'ar varav den ena kan vara enklare eller en NAS och en extern disk för backup.

Ja ja får väl ge mig då om det ska vara på den nivån

Men man kan väl inte ha en usb-disk vara konstant kopplad till Nas:en va? Tänkte på om man vill ha regelbundna backuper med cronjob eller liknande. Då utsätter man ju usb-disken för risk oxå, tänkte på virus/trojaner/kapningar och dylikt. Utan man får plugga i den varje gång när man vill göra en backup, det borde vara det säkraste alternativet.

Permalänk
Medlem

@calippo81: Ja, det säkraste alternativet är som du säger att plugga in USB-disken varje gång när man vill göra en backup av nasen, alltså en offline-backup. En offline-backup skyddar mot t.ex. ransomware och blixtnedslag till skillnad från en online-backup, dvs om USB-disken hade varit inkopplat hela tiden. Problemet med offline-backup är att det är svårt att automatisera backup då du måste koppla in disken varje gång du vill göra en backup. En lösning på detta skulle kunna vara en online-backup som endast är tillgänglig via SSH, då filutforskaren i Windows inte snackar SSH och även om den gjorde det så skulle det behövas ett lösenord eller certifikat för att komma åt filerna, så det borde vara säkert mot ransomware och gå att automatisera till skillnad från offline-backup.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Förutom att det blir ett manuellt steg att koppla in extern disk för att köra backup, så skyddar det inte mot t.ex. att huset/lägenheten brinner, eller om du får inbrott och tjuven rycker med sig både NAS och extern disk.

Man kan använda någon molntjänst för offsite backup. Det blir mycket data att skicka första gången, men sedan är det bara förändringar som behöver synkas över nätet, och det är helt automatiserat. De flesta tjänster sparar flera versioner av filerna i minst 30 dagar. Det blir ca. en hundring i månaden, men det kan det vara värt.

Själv kör jag 2 diskar i min QNAP, men jag använder inte RAID. Kör istället RTRR (replikering) med versioning mellan diskarna. Den primära disken är på 4 TB, backupdisken 8 TB, vilket gör att det finns plats att spara flera versioner även om jag gör mycket ändringar. Får NAS:et fnatt och skriver sönder båda diskarna totalt (högst osannolikt men inte omöjligt) kan jag alltid återställa från Crashplan.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Hej igen! Köpte den för cirka ett år sedan tillsammans med en WD Red 2TB. Men den är ganska högljudd men jag vet inte varför. Man kan höra den om man sitter i rummet intil. Det låter ungefär som att hårddisken vibrerar men jag har skruvat åt allt ordentligt. Ska den låta såhär?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU

Permalänk

Dags för uppgradering

Återupplivar min gamla tråd då det nu är dags för en uppgradering utav lagringen. Har klarat mig på 2tb disken sen jag köpte den men nu börjar det bli lite akut då den är uppe över 90%. Funderade först på att kanske köpa två 8tb diskar men det betyder att jag inte har någon backup på den, vill inte spendera alltför mycket pengar på nya hårddiskar Nu har jag två olika alternativ som jag funderar på:

Alternativ 1: Två 8tb i raid 1, med backup av det viktigaste på den gamla 2tb disken.

Alternativ 2: En 8tb plus en extern 8tb för backup.

Hur hade ni gjort utan att låta pengarna springa iväg, har en budget på 6-7tkr. Har kollat lite på moln backup också men gillar inte att det blir en månadskostnad som är ganska hög om man har mycket lagrat.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Hellre en 8TB singeldisk i NAS:en och en 8TB USB-backudisk som körs resonabelt ofta och efter större ändringar/tillägg av filer på NAS:en än 2st 8TB i RAID1 och ingen backup alls/reducerad backup om du frågar mig.

Skall du hela tiden sitta och sortera vad som är viktiga filer som skall backuppas och vilka som är oviktiga[1], så kommer det snart innebära att du inte gör backup alls - backup skall vara relativt bekvämt att dra igång.

Det är ingen fel att köra singeldisk och en backupdisk ett tag tills man känner att man har ekonomi för den andra disken i NAS:en.

[1] och efter din första krasch så kommer du att tycka att det är väldigt många fler viktiga filer i den 'oviktiga' direktoryt som visade sig vara svårt/omöjlig att återanskaffa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtfulspring:

Återupplivar min gamla tråd då det nu är dags för en uppgradering utav lagringen. Har klarat mig på 2tb disken sen jag köpte den men nu börjar det bli lite akut då den är uppe över 90%. Funderade först på att kanske köpa två 8tb diskar men det betyder att jag inte har någon backup på den, vill inte spendera alltför mycket pengar på nya hårddiskar Nu har jag två olika alternativ som jag funderar på:

Alternativ 1: Två 8tb i raid 1, med backup av det viktigaste på den gamla 2tb disken.

Alternativ 2: En 8tb plus en extern 8tb för backup.

Hur hade ni gjort utan att låta pengarna springa iväg, har en budget på 6-7tkr. Har kollat lite på moln backup också men gillar inte att det blir en månadskostnad som är ganska hög om man har mycket lagrat.

Jag var precis i samma situation, jag hade 2*3tb som var fullt.

Jag valde att uppgradera till 2*10tb WD Red, om du har en budget på 6-7tkr så är det samma budget som jag hade.
Jag köpte en https://www.dustinhome.se/product/5011040156/my-book-duo
tog ut diskarna och körde,
sen tog jag mina gamla diskar och stoppade in i chassit och har backup på det gamla så blev jättesmidig lösning.

Den är dessutom billigare än 2 lösa 10tb och man får chassit på köpet!

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Jag var precis i samma situation, jag hade 2*3tb som var fullt.

Jag valde att uppgradera till 2*10tb WD Red, om du har en budget på 6-7tkr så är det samma budget som jag hade.
Jag köpte en https://www.dustinhome.se/product/5011040156/my-book-duo
tog ut diskarna och körde,

Har själv en dubbelmacka, har fått lite panik någon gång då disken inte hittats i windows.
Efter omstart av windows och omstart av disken så fanns den där igen.
Men det är då man får plötslig impuls att uppdatera backupen

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Hellre en 8TB singeldisk i NAS:en och en 8TB USB-backudisk som körs resonabelt ofta och efter större ändringar/tillägg av filer på NAS:en än 2st 8TB i RAID1 och ingen backup alls/reducerad backup om du frågar mig.

Skall du hela tiden sitta och sortera vad som är viktiga filer som skall backuppas och vilka som är oviktiga[1], så kommer det snart innebära att du inte gör backup alls - backup skall vara relativt bekvämt att dra igång.

Det är ingen fel att köra singeldisk och en backupdisk ett tag tills man känner att man har ekonomi för den andra disken i NAS:en.

[1] och efter din första krasch så kommer du att tycka att det är väldigt många fler viktiga filer i den 'oviktiga' direktoryt som visade sig vara svårt/omöjlig att återanskaffa.

Skrivet av Verdurakh:

Jag var precis i samma situation, jag hade 2*3tb som var fullt.

Jag valde att uppgradera till 2*10tb WD Red, om du har en budget på 6-7tkr så är det samma budget som jag hade.
Jag köpte en https://www.dustinhome.se/product/5011040156/my-book-duo
tog ut diskarna och körde,
sen tog jag mina gamla diskar och stoppade in i chassit och har backup på det gamla så blev jättesmidig lösning.

Den är dessutom billigare än 2 lösa 10tb och man får chassit på köpet!

Tack för svar!

Tror Jag då kommer att gå på en WD RED 8tb eller en Seagate Ironwolf 8tb tillsammans med en extern för backup. Några tips på bra externa hårddiskar? Har inte lika bra koll på dem som jag har på de interna.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtfulspring:

Tack för svar!

Tror Jag då kommer att gå på en WD RED 8tb eller en Seagate Ironwolf 8tb tillsammans med en extern för backup. Några tips på bra externa hårddiskar? Har inte lika bra koll på dem som jag har på de interna.

Asså, om du går på det jag föreslog så får du nya interna och använder dina gamla som externa backups, och har möjlighet att utöka dom om det skulle behövas.

Hur mkt disk behöver du för backup?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Skrivet av Verdurakh:

Asså, om du går på det jag föreslog så får du nya interna och använder dina gamla som externa backups, och har möjlighet att utöka dom om det skulle behövas.

Hur mkt disk behöver du för backup?

Tänkte väll då att jag ska ha en backup på i princip allting, så det blir väll 6-8tb i backup. Jag har ju bara en 2tb disk sedan tidigare, eller en gammal 1tb extern också. Vill ha lite för framtiden när det börjar att växa vilket det troligen kommer att göra ganska fort nu när jag uppgraderar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

ah, vet inte riktigt då,1 wd red 8tb kostar ju ca 3000kr *2 6000 kr.
Så ska du ha 2 diskar på totalt 16gb så behöver du lika mkt backup.

Externa disken jag postade ovan finns ju i 16gb(2*8tb) också men är inte mkt dyrare än 2*10tb.

Alternativt så köp den jag postade 2*10tb sätt en i nasen och ha en som backup externt så kan du extenda nasen men en till som spegling i SHR sen?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

För extern USB-diskar för backup, köp det billigaste du kan hitta, gärna 2st. Segates 8TB diskar ligger runt 1900:- (intenso, har Seagate invändigt i sig) - 2200:- för Seagates egna. Mängden/antal backupdiskar med samma data i sig är viktigare än kvalitén på själva diskarna. en WD-gold tappad i backen med samtidigt snurrande skivor kan gå sönder likväl som en Seagate barracuda trots att det förstnämnda kostar 50% mer i pris.

- har ett antal Seagate 8TB externa USB-diskar köpt då och då i olika kabinett och ingen har hittills uppvisat några problem trots att det är blandning av olika diskar i dessa (och alla av SMR-typ - först var det archive-diskar, sedan barracuda-desktopdiskar) och somliga av dessa har närmat sig och tom. över 10000 timmar inkopplat och snurrande skiva

Kör man filsystem som BTRFS på dessa externa backupdiskar så är inte diskarnas SMR-egenskaper något du kommer att märka av då så vitt jag vet och provar så är BTRFS minst påverkad av SMR medans vill man göra det riktigt besvärligt för dig är om du fortsätter att köra dess förformaterade NTFS-filsystem.

NTFS och SMR går inte bra ihop - kort sagt, och speciellt illa är det om du kör många småfiler som tex. blir om du kopierar en hel windows systemdisk rakt, medans inget av det märks om du kör på BTRFS som filsystem.

Dessutom med BTRFS kan du köra en snapshot inför varje backup och därmed inte förstör den tidigare backuppen med den senare om den skulle vara ransomware-angripna filer i den backuppen du gör och om man använder Rsync så fyller den bara på med filer som ändrats - inte kopiera allt från början igen.

Du kan säkert gör motsvarande med ZFS som filsystem på backupdisken, men jag vet inte hur bra den jobbar mot SMR-diskar i längden vid knepigare fil-set med många små filer - ett bra test om det är problematiskt eller inte är att kopiera över alla filer i en välanvänd windows SSD-systemdisk på säg 150-200 GB fyllt - det brukar visa sig efter typisk 50-100 GB överfört... en annan test att göra vid utprovning av disk och filsystem för backupper är att göra flertal prover med glappa USB-sladdar, stänga av strömmen mitt under full skrivning till disken etc - på BTRFS har jag aldrig hamnat i en situation där disken inte kan monteras igen (dock kan det ta en god stund innan disken syns efter en sådan 'avbrott', men ge den lite tid så kommer innehållet snart vara tillgängligt igen) och som mest tappat sista 30 sekunder skrivande och sista filerna som inte han skrivas färdigt innan 'avbrottet'. - jag skulle aldrig lägga backupfiler på NTFS-filsystem på externa USB-diskar, aldrig någonsin mer - det har gjort riktigt ont....