Signalproblem på HDTV-kanalerna (Teracom_Mux_6)

Permalänk

Signalproblem på HDTV-kanalerna (Teracom_Mux_6)

Hej,

Jag har märkt att bilden fryser och hackar ibland på HDTV-kanalerna på min tv. Om jag kollar signalinformation på vanliga SVT-kanalerna (Teracom_Mux_1) så står det Signalstyrka: 93% och Signalkvalitet: 100%. Inga problem. Byter jag däremot till SVT HD-kanalerna (Teracom_Mux_6) och kollar signalinfo igen så är signalstyrkan 10-20 procentenheter lägre och signalkvaliteten är <10%. Helt plötsligt så hoppar både signalstyrka och signalkvalitet ner till noll och bilden fryser/hackar under några sekunder innan allt återställs. Detta händer med jämna mellanrum. Är det någon som har en teori om varför? Varför hoppar signalstyrkan ner till noll på Teracom_Mux_6-nätet och varför är signalkvaliteten så otroligt mycket lägre där? Vad är ens skillnaden på signalstyrka och signalkvalitet?

Utrustning:
Grundig Vision 8 VLE 8160 BP: DVB-T2, 1080p, årgång 2011.
Stor passiv inomhusantenn. "Aktiv antenn" avslaget i tv:ns inställningar.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Antagligen för att du har för dålig/fel antenn, det sänds på olika kanaler och det verkar som din antenn inte fungerar bra på den frekvens som krävs.
https://www.teracom.se/privat/tv/frekvenstabeller-tv/
Styrka är som det låter, kvalitet är lite mer komplicerat för då tar man även hänsyn till andra signaler, det kan ju vara otroligt stark signal men samtidigt otroligt starka störningar och då kan kvaliten bli låg medans en väldigt svag signal helt utan störningar kan ge väldigt hög kvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Antagligen för att du har för dålig/fel antenn, det sänds på olika kanaler och det verkar som din antenn inte fungerar bra på den frekvens som krävs.
https://www.teracom.se/privat/tv/frekvenstabeller-tv/
Styrka är som det låter, kvalitet är lite mer komplicerat för då tar man även hänsyn till andra signaler, det kan ju vara otroligt stark signal men samtidigt otroligt starka störningar och då kan kvaliten bli låg medans en väldigt svag signal helt utan störningar kan ge väldigt hög kvalitet.

På vilket sätt kan jag ha dålig/fel antenn? En inomhusantenn är väl en inomhusantenn, två pinnar helt enkelt. Hur kan det påverka ett frekvensband men inte ett annat?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marsupilami:

På vilket sätt kan jag ha dålig/fel antenn? En inomhusantenn är väl en inomhusantenn, två pinnar helt enkelt. Hur kan det påverka ett frekvensband men inte ett annat?

Har du 2 spröt så är det deras längd och inbördes position som avgör viken frekvens de fungerar bäst på, allt grundas på våglängden och antennen ska ha vissa mått i förhållande till den.
Signalen kan även reflekteras eller dämpas på helt olika sätt beroende på våglängden så signalstyrkan in i huset kanske skiljer väldigt mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du 2 spröt så är det deras längd och inbördes position som avgör viken frekvens de fungerar bäst på, allt grundas på våglängden och antennen ska ha vissa mått i förhållande till den.
Signalen kan även reflekteras eller dämpas på helt olika sätt beroende på våglängden så signalstyrkan in i huset kanske skiljer väldigt mycket.

Jag förstår. När det gäller sprötantenner, hur räknar jag ut optimal längd och vinkel på spröten? Jag kollade Wikipedias artikel om dipolantenner, men en sprötantenn ser ju lite annorlunda ut. Går det med hjälp av en splitter att köra två sprötantenner till samma antennkontakt på tvn, för bättre signalstyrka?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ditt hus är isolerat.
Du får helt enkelt flytta på antennen.
Det kan vara allt från 1 cm som gör skillnad, så du får gå runt och kolla.

Permalänk
Rekordmedlem

quote postid="16542418" userid="240991" name="Marsupilami"]
Jag förstår. När det gäller sprötantenner, hur räknar jag ut optimal längd och vinkel på spröten? Jag kollade Wikipedias artikel om dipolantenner, men en sprötantenn ser ju lite annorlunda ut. Går det med hjälp av en splitter att köra två sprötantenner till samma antennkontakt på tvn, för bättre signalstyrka?
[/quote]Sprötantenenr är den enklaste form av antenern som finns och de är inte tänkta för att användas där det finns några eventuella problem utan de kräver i princip fri sikt. De har dessutom ofta så dålig mekanisk kvalitet att det inte finns nån annan metod än att prova sig fram.
Det finns många typer av antenner men just för digitaltv så är nog Gitterantenn den bästa principen i de flesta fall eftersom sändningen kan bli ganska känslig för höjden på antennen om man använder på ett sätt som inte de analoga sändningarna var.
Det är en gitterantenn i toppen här >

Sedan handlar det om att göra en antenn som ska arbeta över ett brett brett frekvensområde så tvantenner är ofta kombinationer av olika tekniker elerl så krävs det att man har flera olika antenner för att ta emot de kanaler som behövs.
Det går att koppla in 2 antenner men det ska helst göras via ett filter om det ska bli bra men du kan experimentera om du vill men hoppas inte på för mycket om du inte bor så du ser sändaren för det krävs oftast en bättre antenn monterad utomhus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Sprötantenenr är den enklaste form av antenern som finns och de är inte tänkta för att användas där det finns några eventuella problem utan de kräver i princip fri sikt. De har dessutom ofta så dålig mekanisk kvalitet att det inte finns nån annan metod än att prova sig fram.
Det finns många typer av antenner men just för digitaltv så är nog Gitterantenn den bästa principen i de flesta fall eftersom sändningen kan bli ganska känslig för höjden på antennen om man använder på ett sätt som inte de analoga sändningarna var.
Det är en gitterantenn i toppen här >
http://iloapp.gestrikeantennservice.com/data/_gallery/public/8/141390987199316500_resized.jpg
Sedan handlar det om att göra en antenn som ska arbeta över ett brett brett frekvensområde så tvantenner är ofta kombinationer av olika tekniker elerl så krävs det att man har flera olika antenner för att ta emot de kanaler som behövs.
Det går att koppla in 2 antenner men det ska helst göras via ett filter om det ska bli bra men du kan experimentera om du vill men hoppas inte på för mycket om du inte bor så du ser sändaren för det krävs oftast en bättre antenn monterad utomhus.

Jag tycker sprötantenner har alldeles tillräcklig kvalitet, åtminstone när det gäller 522-546 MHz på Mux 1 och Mux 2-näten. Problemen är ju just bara på Mux 6.

Vi bor på ett berg och har fri sikt till sändaren som ligger en knapp mil bort. Problemet är som sagt själva huset. Jag skulle ju helst slippa stora schabrak på taket, och vill därför försöka så gott jag kan med inomhusantenner först. Jag ska börja med att prova lite olika positioner och vinklar på min befintliga antenn, sedan går jag väl vidare med antennfilter och multipla antenner. Vad gör ett antennfilter, är det bara en avskärmare eller?

Vill passa på och tacka dig för all fin hjälp!

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marsupilami:

Jag tycker sprötantenner har alldeles tillräcklig kvalitet, åtminstone när det gäller 522-546 MHz på Mux 1 och Mux 2-näten. Problemen är ju just bara på Mux 6.

Vi bor på ett berg och har fri sikt till sändaren som ligger en knapp mil bort. Problemet är som sagt själva huset. Jag skulle ju helst slippa stora schabrak på taket, och vill därför försöka så gott jag kan med inomhusantenner först. Jag ska börja med att prova lite olika positioner och vinklar på min befintliga antenn, sedan går jag väl vidare med antennfilter och multipla antenner. Vad gör ett antennfilter, är det bara en avskärmare eller?

Vill passa på och tacka dig för all fin hjälp!

Det kan gå att montera antennen inomhus under taket om det är omöjligt att göra det riktigt om du inte har plåttak, jag tror det blir svårt med sprötantenner i praktiken om du inte har närmast perfekta förutsättningar.
Filtret är för att kunna ansluta flera antenner mot samma kabel utan att antennerna ska påverka varandra, man väljer alltså filter utefter vilka kanaler som respektive antenn ska arbeta med och så summeras signalen och matas ut via en gemensam kabel via filtret.
Jag är däremot skeptisk till att du kommer att få det bra utan att skaffa en riktig antenn, har du fri sikt och det inte fungerar så kan det ju vara pga reflektioner eller andra störningar och utan att mäta på plats så är det nog bara en riktantenn som löser det på ett bra sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.