Permalänk

Lyckas inte starta nyinstallerat W7?

Hej,

Jag har två hårddiskar, HDD1 och HDD2. På HDD1 har jag windows 7 installerat sedan länge men eftersom jag fick en ny licens från skolan så valde jag att installera win7 fräscht på HDD2. Problemet är att jag inte kan använda HDD2 separat utan måste ha HDD1 i datorn för att kunna starta det nya windows 7. Har jag bara HDD2 ikopplad så får jag automatiskt detta meddelande vid startup:

Om jag har båda hårddiskarna inkopplade så får jag istället denna meny:

Det konstiga är att när jag har bara HDD1 inkopplad så får jag precis samma meny (jag kan dock bara välja den ena windows 7, dvs den på HDD1).

Så det enda sättet jag kan använda mitt nya windows atm är att ha båda hårddiskarna inkopplade och manuellt välja det nya windows 7. Någon som vet hur man kan lösa detta?

Moderkort: MSI P7N SLI Platinum
HDD: Två äldre Samsung-hårddiskar (500 / 250 GB)
Windows 7

Permalänk
Medlem

Bara en HDD ska vara inkopplad vid installation. Är det flera lägger Windows boot filer på andra hårddiskar.

Permalänk
Rekordmedlem

Du saknar troligen bootloader på disken pga att du hade båda diskarna inkopplade vid installationen, du kan skapa en ny bootloader på rätt disk eller installera om med bara rätt disk inkopplad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du har HDD1 med den gamla Windows 7 inkopplad samtidigt som du gör en ny windows installation på en andra HDD2 så lägger den nya installationen bootfiler på första HDD1.

För att lösa detta problem på bästa sätt så kan du koppla bort SATA kabeln till HDD1 och göra gör en ny och helt ren Windows 7 installation på HDD2 genom att ta bort alla partitioner och installera Window 7 som denna video visar https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Koppla sedan in HDD1 och nu kan du välja boota den gamla eller den nya installationen genom att ändra på bootordning i BIOS, om du vill ta bort dualboot som syns på bild 2 för gamla Windows 7 installationen så kan du öppna msconfig och klicka på fliken Systemstart och ta bort det Inte aktuella operativsystemet.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Bara en HDD ska vara inkopplad vid installation. Är det flera lägger Windows boot filer på andra hårddiskar.

Skrivet av mrqaffe:

Du saknar troligen bootloader på disken pga att du hade båda diskarna inkopplade vid installationen, du kan skapa en ny bootloader på rätt disk eller installera om med bara rätt disk inkopplad.

Skrivet av janee:

Om du har HDD1 med den gamla Windows 7 inkopplad samtidigt som du gör en ny windows installation på en andra HDD2 så lägger den nya installationen bootfiler på första HDD1.

För att lösa detta problem på bästa sätt så kan du koppla bort SATA kabeln till HDD1 och göra gör en ny och helt ren Windows 7 installation på HDD2 genom att ta bort alla partitioner och installera Window 7 som denna video visar https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Koppla sedan in HDD1 och nu kan du välja boota den gamla eller den nya installationen genom att ändra på bootordning i BIOS, om du vill ta bort dualboot som syns på bild 2 för gamla Windows 7 installationen så kan du öppna msconfig och klicka på fliken Systemstart och ta bort det Inte aktuella operativsystemet.

Tack så mycket för svaren. Anledningen till att jag hade HDD1 inkopplad var att jag inte installerade windows via USB eller DVD utan från ett program så det var svårt att koppla ur HDD1 under installation. Men nu när jag har ett windows installerat på HDD2 redan kan jag ju köra programmet därifrån och ominstallera allt. Tack igen för hjälpen.

Edit: Det visade sig att jag inte kan installera ett 64-bit OS från ett 32-bit. Får fixa fram ett USB-minne att installera från.