Permalänk

Placering av projektor/duk

Till er som har bra mycket bättre koll än mig själv.

Planerar positionering av projektor och duk.
Är nybörjare och har problem att förstå mig på om projen klarar av att visa bilden där jag önskar. Har räknat på det hela, men inte säker på om uträkningen är rätt.

Rummets höjd/vägg är 2,4m. Bilden ska vara 100", dvs ~2,2m bred och 1,25m hög.
Placering av projektorn mot duken ska enligt manualen, för 100", vara någonstans mellan 3,00-4,79m. Kommer troligen sätta den mitt mellan angivet intervall.
Projektorn ska sitta så nära taket som möjligt (dvs ett väldigt kort fäste) och ska kunna projicera bildens nederkant på ett avstånd mellan 60-90cm från golvet sett (måttet beror på möbel som ska införskaffas).
Enligt manual har denna projektor en vertikal shift på +-71%.

Kommer jag lyckas få bilden där jag tänkt mig utan bekymmer?

Mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sister_the:

Till er som har bra mycket bättre koll än mig själv.

Planerar positionering av projektor och duk.
Är nybörjare och har problem att förstå mig på om projen klarar av att visa bilden där jag önskar. Har räknat på det hela, men inte säker på om uträkningen är rätt.

Rummets höjd/vägg är 2,4m. Bilden ska vara 100", dvs ~2,2m bred och 1,25m hög.
Placering av projektorn mot duken ska enligt manualen, för 100", vara någonstans mellan 3,00-4,79m. Kommer troligen sätta den mitt mellan angivet intervall.
Projektorn ska sitta så nära taket som möjligt (dvs ett väldigt kort fäste) och ska kunna projicera bildens nederkant på ett avstånd mellan 60-90cm från golvet sett (måttet beror på möbel som ska införskaffas).
Enligt manual har denna projektor en vertikal shift på +-71%.

Kommer jag lyckas få bilden där jag tänkt mig utan bekymmer?

Mvh

Det kommer du nog att göra. Det brukar gå att göra en massa inställningar på projektorerna i deras egna menyer.

Jag har min i sovrummet. Projektorn på ca 1.5 höjd. visar 100" på väggen på ca 2.5m.
då är bilden duken och bilden 1m från golvet.... svårt att förklara.

Men det brukar gå att ställa in på alla nya projektorer hur man vill ha bilden. Min projektor är från 1856 , men den funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sister_the:

Till er som har bra mycket bättre koll än mig själv.

Planerar positionering av projektor och duk.
Är nybörjare och har problem att förstå mig på om projen klarar av att visa bilden där jag önskar. Har räknat på det hela, men inte säker på om uträkningen är rätt.

Rummets höjd/vägg är 2,4m. Bilden ska vara 100", dvs ~2,2m bred och 1,25m hög.
Placering av projektorn mot duken ska enligt manualen, för 100", vara någonstans mellan 3,00-4,79m. Kommer troligen sätta den mitt mellan angivet intervall.
Projektorn ska sitta så nära taket som möjligt (dvs ett väldigt kort fäste) och ska kunna projicera bildens nederkant på ett avstånd mellan 60-90cm från golvet sett (måttet beror på möbel som ska införskaffas).
Enligt manual har denna projektor en vertikal shift på +-71%.

Kommer jag lyckas få bilden där jag tänkt mig utan bekymmer?

Mvh

Jag upplever att det också är ganska viktigt att centrera linsen på projektorn i förhållande till duken. Mitten av projektorn är inte nödvändigtvis där lisen sitter.
Lägger du dig mellan intervallet på 3,0-4,8m så får du inga problem med storleken på bilden.

Det finns inställningar för att fixa bilden i menyerna men det påverkar bilden negativt. Det är bättre att göra så mycket som möjligt rätt från början. Att ändra bilden via menyer ser jag som en nödlösning