Service-tid långt över "skälig tid" - vad göra?

Permalänk
Medlem

Service-tid långt över "skälig tid" - vad göra?

Hej!

Först och främst information om operatör och leverantör etc:
Vi har comhem via deras fiber-lösning som tillkom för några månader sen. Vi har bytt ut deras skräprouter (technicolor skit) mot en asus n56-u med custom firmware. Leverantören av nätet är dock genom ett statsnät som levereras från Göteborg av ett företag som heter Zitius. Zitius har haft rejäla problem tidigare så att hela stadsnätet har störts ut ett flertal gånger, har varit i lokala nyheterna etc.

Historian!
För drygt 2-3 månader sen började vi få ordentliga driftproblem i bredbandet där jag bor, och inte bara i vår lägenhet utan även i grannens lägenhet. Det var stora avbrott i bredbandet, men ej tv. Detta åtgärdades dock till slut.
Ca 1-2 månader efter det dock var det igång igen, men denna gång något mer störande. Istället för stora avbrott som höll på i flera minuter eller timmar, så var det endast små korta avbrott på max 1 minut, vilket gjorde att satt man och spelade så blev man disconnectad för att sen sekunderna senare vara uppkopplad igen. Detta pågick i ca 2 veckor innan jag fick nog och ringde Comem. De ville först inte ta emot min felanmälan utan menade på att de behövde fler avbrottstider för att ha något att gå på. De ville också att jag skulle kika på mediaboxen hur den lös.
Jag gjorde allt de bad om och hörde sedan av mig några dagar senare med mer info. Anmälan gick iväg och jag började vänta. 1 vecka gick. 2 veckor gick, jag ringde och frågade hur det gick eftersom att det inte fanns någon återkoppling eller ändring i status på ärende-sidan på "mina sidor" på deras hemsida. De kikade igenom lite i deras system och konstaterade att det inte fanns någon uppdatering om status eller liknande. Jag tänkte inte mer på det men bidrog med ännu mer info till dem som kunde hjälpt dem i felsökningen.
3 veckor gick, 4 veckor gick, jag ringde och var lite upprörd över att ingenting hade hänt precis som senast, och 4 veckor för att felsöka driftavbrott som är relativt omfattande känns lite över skälig tid, särskilt när de inte ens kollat med leverantören utan bara kikat i sina egna system. De ursäktade lite grand och jag rappade på dem lite för det har tagit väldigt långt tid och gav dem dessutom lite mer information om ärendet.

Sen hände det något! Typ... Jag fick ett sms ifrån dem för några dagar sedan då de ville komma i kontakt med mig om ärendet. Jag ringde upp och det enda jag fick till svars var bland annat det gamla vanliga (vi har inga uppdateringar eller hittat något fel än) samt att de ville att jag skulle starta om mediaboxen då den hade varit påslagen i 150 dagar sträck. Om inte detta fungerade så hade de lite frågor som de skulle återkomma med senare.
Jag tänkte inte mer på det utan bad moder min starta om mediaboxen, men vad som är klurigt är att nätet har fungerat felfritt de senaste dagarna, däremot så har tvn börjat bli sämre och hackar titt som tätt så att det ibland är knappt tittbart.

Frågan:
Vad gör jag i ett sånt här läge? I det här fallet så har ju Comhem tagit minsta möjliga ansvar och egentligen bara tagit emot ärendet samt "felsök" (tvekar på att de ens gjort det då det tagit 1½ månad utan att hitta något), och varken återkopplat, uppdaterat ärendet eller någonting, och verkar inte heller ta hänsyn till att det inte bara är jag som har/har haft problem.
Som rubriken lyder också så skriver jag skälig tid. Skälig tid är ett begrepp som konsumentköpslagen myntar, men begreppet är till att tolkas av varje part, men det känns inte som att mer än en månads felsökning går under skälig tid för att hitta ett omfattande fel, särskilt inte när man inte har gjort en, vad det verkar som iaf, ordentlig undersökning av problem.

Så vad gör jag? Kontaktar jag ARN? Ber jag om kompensation? Skickar jag en bajsmacka på posten till deras vd? Jag är otroligt tacksam för svar, för det här håller på att få mig att explodera...

Tack på förhand för svar!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Tyvärr är jag ganska säker på att det inte spelar nån roll om du byter bort Com Hem mot nån annan leverantör då som du säger nätägaren har problem , det här är nackdelen när man är beroende av två olika leverantörer av en och samma tjänst , risken är att problemet bollas mellan företagen och det tar tid , vill du så kan du alltid försöka den här vägen --> https://www.comhem.se/kundservice/support/reklamation

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Tyvärr är jag ganska säker på att det inte spelar nån roll om du byter bort Com Hem mot nån annan leverantör då som du säger nätägaren har problem , det här är nackdelen när man är beroende av två olika leverantörer av en och samma tjänst , risken är att problemet bollas mellan företagen och det tar tid , vill du så kan du alltid försöka den här vägen --> https://www.comhem.se/kundservice/support/reklamation

Nä jag vet, önskar att de kunde byta leverantör eller bara skippa stadsnät-lösningen helt. Men nu är det som det är, och då är frågan vad man gör i den sitsen jag/vi är...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Inaktiv

Vad hade ni för lösning INNAN fibern kom? Ni råkar inte ha kabel-tv "tre hål" kvar och kan byta tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Vad hade ni för lösning INNAN fibern kom? Ni råkar inte ha kabel-tv "tre hål" kvar och kan byta tillbaka?

Innan vi hade fiber var det den "gamla" adsl-standarden har jag för mig (3 hål i väggen för tv, fax och bredband stämmer iaf). Och när de uppdaterade systemet så fick vi inte lite olika grejer, bland annat en stor box i hallen (centralenenheten för fiber misstänker jag) + ett uttag i väggen med 2 ethernet-kopplingar. Ena fungerar inte.
Sen vet jag inte ifall den gamla vägguttagen fungerar, men i vilket fall så har vi tyvärr ingen router kvar som stödjer det så :/

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

ADSL2+/VDSL2 körs i praktiken uteslutande över telenätet i Sverige. Det har ingenting att göra med Comhem. Föreningen/Fastighetsägaren vet vad det finns för nät i fastigheten.

Ytterligare, menar du mediaomvandlaren (t.ex. en Raycore CPE ansluten direkt till fibern) så skriv det. Vad har du ens startat om? Mediaomvandlare/switch? Comhems Technicolor-router? Comhems TiVo-box? Inget? Allt? Sitter TVn i mediaomvandlare/CPE eller i Technicolor-routern? Vad finns det för instruktioner från stadsnätet?

Göteborg driver ett stadsnät, Zitius/Telia är KO (kommunikationsoperatör) och Comhem är internetleverantör. Bor du i Uddevalla har Göteborg inget med saken att göra dock, då är det Uddevalla Energi. Vem som är ansvarig och har hand om allt skiljer sig lite beroende på nät. Vanliga är att man måste gå via internetleverantören, som i sin tur tar det högre upp (de är ju kund hos Zitius i detta fall, sköter inte Zitius nätet helt själv så är det i sin tur möjligt att de behöver ta det med nätägaren men de har ofta hand om drift och underhåll). Vet inte om det finns så mycket att diskutera här.

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid byta leverantör i hopp om att de är hårdare mot zitius. Om du hade internet via kabletv innan kan de med vara ett alternativ att gå tillbaka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

ADSL2+/VDSL2 körs i praktiken uteslutande över telenätet i Sverige. Det har ingenting att göra med Comhem. Föreningen/Fastighetsägaren vet vad det finns för nät i fastigheten.

Ytterligare, menar du mediaomvandlaren (t.ex. en Raycore CPE ansluten direkt till fibern) så skriv det. Vad har du ens startat om? Mediaomvandlare/switch? Comhems Technicolor-router? Comhems TiVo-box? Inget? Allt? Sitter TVn i mediaomvandlare/CPE eller i Technicolor-routern? Vad finns det för instruktioner från stadsnätet?

Göteborg driver ett stadsnät, Zitius/Telia är KO (kommunikationsoperatör) och Comhem är internetleverantör. Bor du i Uddevalla har Göteborg inget med saken att göra dock, då är det Uddevalla Energi. Vem som är ansvarig och har hand om allt skiljer sig lite beroende på nät. Vanliga är att man måste gå via internetleverantören, som i sin tur tar det högre upp (de är ju kund hos Zitius i detta fall, sköter inte Zitius nätet helt själv så är det i sin tur möjligt att de behöver ta det med nätägaren men de har ofta hand om drift och underhåll). Vet inte om det finns så mycket att diskutera här.

Nej det vet jag mycket väl, jag bara beskrev att det var det vi hade innan, och innan vi hade fiber så var det bara comhem man kunde välja så

Mediaomvandlaren = raycore cpe. Det var den de sa att jag skulle starta om när jag ringde dem senast. De sa ingenting annat. Tivoboxen vi använder sitter direkt i mediaomvandlaren och går således inte genom routern. Alla datorer dock går genom routern som sedan går genom mediaomvandlaren.

Som de har beskrivit det hela med nätet här så är det ett stadsnät i Uddevalla stad där Uddevalla Energi har hand om det. Uddevalla Energis stadsnät har Zititus som leverantör, och flera operatörer (Bannhof, Bredbandsbolaget, Comhem m.fl) är uppkopplade till stadsnätet/zitius. Mao, när det var som värst med nyheter etc så var i princip alla kunder drabbade som hade en zitius-uppkopplad operatör.

Så i grund och botten är det väl säkerligen Zitius som har problemen, för det har det varit alla gånger tidigare, men Comhem tar ju inte sitt ansvar och flyttar över felsökningen ditt trots att det gått flera veckor utan att de hittat något hos Comhem.

Diskussionen handlade inte om att rätta mig som du gjort nu (även om det uppskattas med korrekt info), utan det handlade om vad jag som konsument ska göra i en sån här sits.

Skrivet av jocke92:

Man kan ju alltid byta leverantör i hopp om att de är hårdare mot zitius. Om du hade internet via kabletv innan kan de med vara ett alternativ att gå tillbaka till

Tror ej det löser biffen. Som jag skrev som svar till Petterk så är majoriteten av operatörerna uppkopplade till Zitius, så oftast om det är problem hos säg comhem så är det problem för de andra med (inte alla, men de flesta).

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Nej det vet jag mycket väl, jag bara beskrev att det var det vi hade innan, och innan vi hade fiber så var det bara comhem man kunde välja så

"ADSL" har som sagt inget med kabeltv (och Comhem) att göra

Skrivet av vompen:

Mediaomvandlaren = raycore cpe. Det var den de sa att jag skulle starta om när jag ringde dem senast. De sa ingenting annat. Tivoboxen vi använder sitter direkt i mediaomvandlaren och går således inte genom routern. Alla datorer dock går genom routern som sedan går genom mediaomvandlaren.

Som de har beskrivit det hela med nätet här så är det ett stadsnät i Uddevalla stad där Uddevalla Energi har hand om det. Uddevalla Energis stadsnät har Zititus som leverantör, och flera operatörer (Bannhof, Bredbandsbolaget, Comhem m.fl) är uppkopplade till stadsnätet/zitius. Mao, när det var som värst med nyheter etc så var i princip alla kunder drabbade som hade en zitius-uppkopplad operatör.

Så i grund och botten är det väl säkerligen Zitius som har problemen, för det har det varit alla gånger tidigare, men Comhem tar ju inte sitt ansvar och flyttar över felsökningen ditt trots att det gått flera veckor utan att de hittat något hos Comhem.

Diskussionen handlade inte om att rätta mig som du gjort nu (även om det uppskattas med korrekt info), utan det handlade om vad jag som konsument ska göra i en sån här sits.

Tror ej det löser biffen. Som jag skrev som svar till Petterk så är majoriteten av operatörerna uppkopplade till Zitius, så oftast om det är problem hos säg comhem så är det problem för de andra med (inte alla, men de flesta).

Drabbar det andra kunder så kommer ju såklart Zitius/Telia få reda på det och fixa med nätet, även om inte Comhem eskalerade just ditt fall. Har grannar problem med stadsnätet, få de att felanmäla också. Uddevalla Energi har säkert någon Facebooksida du kan klaga på också, men de själva kan ju inte göra något åt saken. Har du problem med IPTVn så får du nog lov att starta om TiVo-boxen också för att de skulle hjälpa dig. Allt via stadsnätet går givetvis via KO/Zitius, men finns koaxialt/kabeltv kvar så skulle du kunna köra på det, men stadsnätet verkar ju fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Nej det vet jag mycket väl, jag bara beskrev att det var det vi hade innan, och innan vi hade fiber så var det bara comhem man kunde välja så

Vänta , hade du Com Hem coax innan ? finns det nätet kvar så kolla om du kan byta tillbaka , den enda egentliga fördelen med fiber idag är att det vanligtvis finns flera leverantörer i nätet.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j