Service-tid långt över "skälig tid" - vad göra?
Hej!
Först och främst information om operatör och leverantör etc:
Vi har comhem via deras fiber-lösning som tillkom för några månader sen. Vi har bytt ut deras skräprouter (technicolor skit) mot en asus n56-u med custom firmware. Leverantören av nätet är dock genom ett statsnät som levereras från Göteborg av ett företag som heter Zitius. Zitius har haft rejäla problem tidigare så att hela stadsnätet har störts ut ett flertal gånger, har varit i lokala nyheterna etc.
Historian!
För drygt 2-3 månader sen började vi få ordentliga driftproblem i bredbandet där jag bor, och inte bara i vår lägenhet utan även i grannens lägenhet. Det var stora avbrott i bredbandet, men ej tv. Detta åtgärdades dock till slut.
Ca 1-2 månader efter det dock var det igång igen, men denna gång något mer störande. Istället för stora avbrott som höll på i flera minuter eller timmar, så var det endast små korta avbrott på max 1 minut, vilket gjorde att satt man och spelade så blev man disconnectad för att sen sekunderna senare vara uppkopplad igen. Detta pågick i ca 2 veckor innan jag fick nog och ringde Comem. De ville först inte ta emot min felanmälan utan menade på att de behövde fler avbrottstider för att ha något att gå på. De ville också att jag skulle kika på mediaboxen hur den lös.
Jag gjorde allt de bad om och hörde sedan av mig några dagar senare med mer info. Anmälan gick iväg och jag började vänta. 1 vecka gick. 2 veckor gick, jag ringde och frågade hur det gick eftersom att det inte fanns någon återkoppling eller ändring i status på ärende-sidan på "mina sidor" på deras hemsida. De kikade igenom lite i deras system och konstaterade att det inte fanns någon uppdatering om status eller liknande. Jag tänkte inte mer på det men bidrog med ännu mer info till dem som kunde hjälpt dem i felsökningen.
3 veckor gick, 4 veckor gick, jag ringde och var lite upprörd över att ingenting hade hänt precis som senast, och 4 veckor för att felsöka driftavbrott som är relativt omfattande känns lite över skälig tid, särskilt när de inte ens kollat med leverantören utan bara kikat i sina egna system. De ursäktade lite grand och jag rappade på dem lite för det har tagit väldigt långt tid och gav dem dessutom lite mer information om ärendet.
Sen hände det något! Typ... Jag fick ett sms ifrån dem för några dagar sedan då de ville komma i kontakt med mig om ärendet. Jag ringde upp och det enda jag fick till svars var bland annat det gamla vanliga (vi har inga uppdateringar eller hittat något fel än) samt att de ville att jag skulle starta om mediaboxen då den hade varit påslagen i 150 dagar sträck. Om inte detta fungerade så hade de lite frågor som de skulle återkomma med senare.
Jag tänkte inte mer på det utan bad moder min starta om mediaboxen, men vad som är klurigt är att nätet har fungerat felfritt de senaste dagarna, däremot så har tvn börjat bli sämre och hackar titt som tätt så att det ibland är knappt tittbart.
Frågan:
Vad gör jag i ett sånt här läge? I det här fallet så har ju Comhem tagit minsta möjliga ansvar och egentligen bara tagit emot ärendet samt "felsök" (tvekar på att de ens gjort det då det tagit 1½ månad utan att hitta något), och varken återkopplat, uppdaterat ärendet eller någonting, och verkar inte heller ta hänsyn till att det inte bara är jag som har/har haft problem.
Som rubriken lyder också så skriver jag skälig tid. Skälig tid är ett begrepp som konsumentköpslagen myntar, men begreppet är till att tolkas av varje part, men det känns inte som att mer än en månads felsökning går under skälig tid för att hitta ett omfattande fel, särskilt inte när man inte har gjort en, vad det verkar som iaf, ordentlig undersökning av problem.
Så vad gör jag? Kontaktar jag ARN? Ber jag om kompensation? Skickar jag en bajsmacka på posten till deras vd? Jag är otroligt tacksam för svar, för det här håller på att få mig att explodera...
Tack på förhand för svar!
MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+