SYSTEM32/WININET.dll error vid start av vissa program?

Permalänk
Medlem

SYSTEM32/WININET.dll error vid start av vissa program?

Hej ;D Jag är inte så vass när det kommer till sånt här, har inte haft det här problemet tidigare utan det började idag. När jag startar vissa program t.ex Skype & Battle net så kommer det upp ett error "C:/WINDOWS/SYSTEM32/WININET.DLL är antingen inte utformat för att köras på Windows eller så innehåller det ett fel"

Hur ska jag gå tillväga för att lösa det här? Kan inte formatera om, har inte kvar windows skivan.

Ingen som vet hur man kan lösa det här? Går inte ens att ta bort program från datorn för att installera om det för o se om det hjälper, och "Windows" nere i vänstra hörnet går inte att klicka på :S Väldigt störande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeoxy:

Går inte ens att ta bort program från datorn för att installera om det för o se om det hjälper

Du behöver inte avinstallera ett program för att kunna installera det igen, du kan köra om installationen (och installera på samma ställe) för att se om det löser problemet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Eftersom det just inträffat kan du ju se om en systemåterställning till en dag när det fungerade återställer en fungerande fil. Kan startas från Aktivitetshanteraren, Windows-tangent+R-tangent eller från en Kommandotolk med kommandot RSTRUI.EXE.

Om det inte hjälper kan du pröva med att köra Systemfilsgranskaren SFC/SCANNOW.

Windows-version?

Permalänk
Medlem

@CeciliaB: Systemåterställning gick inte. Har testat sfc /scannow flera gånger (med admin) och den avbryts efter 2% och det står "Windows Resource Protection could not perform the requested operation."

Nu fungerar nästan ingenting, bara steam/spotify/google chrome :S

När jag startar Blade And Soul så står det "WinLicense" "Cannot find 'WININET.dll'. Please, re-install this application.

Men när jag startar allt annat så kommer det här upp "C:/WINDOWS/SYSTEM32/WININET.DLL är antingen inte utformat för att köras på Windows eller så inneheåller det ett fel. Försök att installera programmet igen med hjälp av det ursprungliga installationsmediet eller kontakta systemadministratören eller programvaruleverantören för support. Felstatus 0xc0000006.

Permalänk
Medlem

Försökte du med systemåterställningen i felsäkert läge?

Skulle kunna vara dålig hårddisk/SSD så att filer inte kan läsas ordentligt längre.

Permalänk
Medlem

@CeciliaB: Testade att dra ut min HDD och enbart köra på SSD men det var samma fel ändå, har googlat runt som fan och läst en hel del olika saker, en var att Avast virus skydd har av sig själv inaktiverat olika filer i datorn. Skulle det kunna vara problemet? Har också märkt att både Windows defender & Avast virus skydd är inaktiverad men det går inte att aktivera någon av dom :s

Nä har inte försökt gjort en systemåterställning i felsäkert, hur kommer man in dit? Har Windows 10

Permalänk
Medlem

Det skulle väl vara SSD:n det är problem med eftersom det är väl där som Windows-filerna finns.

Wininet.dll är inblandat i det mesta som har med internet att göra så det påverkar ju mycket om den inte fungerar.

Start till felsäkert läge på 3 sätt: https://www.tenforums.com/tutorials/2304-safe-mode-start-wind...