Permalänk
Medlem

Dyr vs billig hdmi kabel 10m

Hallådär!

Jag tänkte köpa en hdmi kabel så att jag kan koppla min tv till mitt gtx 970 för att kolla på serier på ett smidigt sätt. Problemet är att jag behöver en hdmi kabel på 10meter för att det ska vara möjligt, efter jag kikat runt lite så har jag sett att de finns allt mellan 99kronor till en bit över tusen kronor. Min tv är en 47" Sony från 2011. Förväntar mig ingen superbild och jag tänkte använda tvns inbyggda högtalare.
Om jag beställer en för 150kr från fyndiq kommer den uppfylla mina kriterier eller måste jag köpa dyrare?

såg att det fanns en tråd om samma sak men den tråden var från 2010 och jag antar att det har hänt grejer sen dess.

Tack på förhand!

Visa signatur

i5 4690k @4ghz
asus strix 970

Permalänk
Medlem

Hej,
Kan du inte lösa det med en Chromecast i TV:n?
Har du ett WiFi hemma?

Permalänk
Medlem

Köp den för 149kr
Låt dig inte luras av dyra HDMI kablar med guldplätering och massa annat skit.
HDMI är en digital signal, antingen har den kontakt, eller så har den inte det.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Testade en HDMI-kabel för 600kr med min 99krs för ett par månader sedan och såg verkligen inte någon skillnad i varken bild- eller ljudkvalitet. Rent teoretiskt sett så ska det ge lite bättre kvalitet men i praktiken så är skillnaden inte alls märkbar.

Visa signatur
Permalänk
Sötast

Vi snackar en digital signal!

Billig hdmi:
010101010111000101010101101011110000001111010010101010101010
Dyr hdmi:
010101010111000101010101101011110000001111010010101010101010

Du ser lika mycket skillnad på dessa siffror som du gör kvalitetskillnad på två olika hdmi sladdar, och dvi sladdar, och displayport, och optiska osv osv osv...

Resten är säljsnack, precis som tidigare inlägg om att det teoretiskt skulle bli bättre med en dyr är felaktigt.

Permalänk
Medlem

Annars kan du köpa en 10m på ebay för 60kr: http://www.ebay.com/itm/Wholesale-Latest-Connection-HDMI-Cabl...

Får lika bra bild som med 10m HDMI från hifi klubben för 10 000kr.

Det du oftast betalar mer för är själva bygg kvaliteten. Om du planerar att sätta i och dra ur kabeln många gånger kan det vara värt att köpa en lite bättre, men om jag hade varit dig hade jag köpt en CC istället.

Permalänk
Rekordmedlem

Det handlar inte om dyr eller billig, den billigaste fungerar troligen inte och den dyraste är inte prisvärd, du bör välja en kabel som är testa och certifierad vid den längd du ska använda så kommer det att fungera och en välfungerande kvalitetskabel ligger oftast i mellanprisklassen, tex Supra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Sötast
Skrivet av mrqaffe:

Det handlar inte om dyr eller billig, den billigaste fungerar troligen inte och den dyraste är inte prisvärd, du bör välja en kabel som är testa och certifierad vid den längd du ska använda så kommer det att fungera och en välfungerande kvalitetskabel ligger oftast i mellanprisklassen, tex Supra.

Du rekommenderar alltså en 10m suprakabel som enligt prisjakt går för 1190 KR? oO
Ja nej, vill man ge bort pengar så

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Staz:

Testade en HDMI-kabel för 600kr med min 99krs för ett par månader sedan och såg verkligen inte någon skillnad i varken bild- eller ljudkvalitet. Rent teoretiskt sett så ska det ge lite bättre kvalitet men i praktiken så är skillnaden inte alls märkbar.

Nej, rent teoretiskt ger det exakt samma kvalitet och i praktiken får man exakt samma kvalitet.

För längder om tio meter eller mer kan en dålig HDMI-kabel innebära att man inte får bild alls, att man bara får bild i låga upplösningar eller att bilden är totalförstörd med stora svarta rutor, tydliga streck eller dylikt. Det finns däremot ingenting, ens i teorin, som heter "bättre kvalitet".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Du ser lika mycket skillnad på dessa siffror som du gör kvalitetskillnad på två olika hdmi sladdar, och dvi sladdar, och displayport, och optiska osv osv osv...

Resten är säljsnack, precis som tidigare inlägg om att det teoretiskt skulle bli bättre med en dyr är felaktigt.

Nja... Det är skillnad på kabel, och kabel. Digitala signaler gör att det inte blir varken bild, eller ljudkvalité skillnader, men, speciellt med långa kablar, så kan billig kabel ha så högt motstånd att det inte går att tolka den digitala signalen som borde komma ut i andra ändan. Med andra ord, antingen så fungerar det, eller så fungerar det inte. Om det fungerar, så får man samma bildkvalité oavsett pris på kabeln. I extrema situationen kan "på gränsen" kabel ge sync-problem med svarta bildrutor som följd.
Det är dock inte detsamma som att jag skulle rekommendera en svindyr kabel över en vanlig från exempelvis Kjell & Co.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det handlar inte om dyr eller billig, den billigaste fungerar troligen inte och den dyraste är inte prisvärd, du bör välja en kabel som är testa och certifierad vid den längd du ska använda så kommer det att fungera och en välfungerande kvalitetskabel ligger oftast i mellanprisklassen, tex Supra.

Supra, överprisade bluffkablar åt alla!

Permalänk
Skrivet av Staz:

Rent teoretiskt sett så ska det ge lite bättre kvalitet men i praktiken så är skillnaden inte alls märkbar.

Meningar som denna är luriga och jag ser det ofta på forumet. Känns som att den legitimerar folk som tvekar om det kanske ändå är skillnad.

"Rent teoretiskt sett så ska det ge lite bättre kvalitet ..." - Javisst, signalen som kommer fram kanske har lite lägre brusnivå, vad vet jag.

"... men i praktiken så är skillnaden inte alls märkbar" - NEJ, självklart inte. HDMI är en digital signal, kommer alla ettorna och nollorna fram finns inget spektrum på bildkvalitén.

Att skriva ord som "märkbar" när det gäller hdmi tycker jag är vilseledande. Är något fel ser man artifakter eller en svart bild.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på längden så skulle jag inte köpa på Fyndiq eller någon annan stans på nätet. Med den längden så är det känsligare med bra kvalitet i kabeln, och då är det bra att lätt kunna byta ut den. Köper du en 10m kabel som marknadsförs som HDMI kabel så ska den också funka på 10m. Om inte får du reklamera den. Köper du den i en lokal butik kan du lätt åka dit och byta den om det skulle vara problem. Beställer du på nätet så är det ju minst 4-5 dagar fram och tillbaka per byte.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

Hade en ggr en billig 10m HDMI som gav blå streck i rutan.. Köpte en lite dyrare o det försvann så nog kan de ha betydelse vid längre kablar

Permalänk
Medlem

Jag har väl alltid var inne lite på att dyra kabel är bättre men efter jag köpte mig en supra hdmi sladd på 7 meter och jag inte alltid får bild gör mig väldigt skeptiskt, men sen kan jag inte var helt hundra på om det är TV:n eller mitt grafikkort heller. ibland när sladden sitter i och jag kollar på diverse tv kablar så hackar det fram, drar jag ut sladden så kör tv kanalerna i fast forward läge tills den kommit ikapp

Däremot så t.ex när jag köpte ny skärm så fick man med en mDP till DP sladd med denna sladd så började ibland skärmen blinka svart lite random, köpte någon sladd från ebay för ca 60 kr DP till DP och inte haft ett enda problem, Så numera gör jag bara så att jag börjar med att köpa en billig sladd, funkar den så funkar den och så var det klart.

Permalänk
Medlem

"Men mi TV uppdaterar i 200hz!"
-men.. panelen klarar ju bara 60?
"200hz super black. mediamarkt/elgiganten/siba/whateverskitställe-säljaren sa klarar 200"
-eh... ok, whatever makes you happy

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Allexz:

Du rekommenderar alltså en 10m suprakabel som enligt prisjakt går för 1190 KR? oO
Ja nej, vill man ge bort pengar så

Skrivet av Caernoga:

Supra, överprisade bluffkablar åt alla!

Det är den enda kabel jag skulle rekommendera ja, de är inte dyra och de certifieras vid den längd de säljs och framförallt så fungerar de enligt standard.
De som kallar dem dyra har ingen aning om vad dyrkabel är, Supra är en mellanklasskabel prismässigt men de fungerar som de ska och är seriösa.
Här har du ett exempel på dyrkabel http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=3237&menu=2 observera att priset är för 1m.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är den enda kabel jag skulle rekommendera ja, de är inte dyra och de certifieras vid den längd de säljs och framförallt så fungerar de enligt standard.
De som kallar dem dyra har ingen aning om vad dyrkabel är, Supra är en mellanklasskabel prismässigt men de fungerar som de ska och är seriösa.
Här har du ett exempel på dyrkabel http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=3237&menu=2 observera att priset är för 1m.

Du får i alla fall fri frakt!

Det där borde vara olagligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Här har du ett exempel på dyrkabel http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=3237&menu=2 observera att priset är för 1m.

Vad pratar du om? Är du helt tokig. Det är ju ett vansinningt bra köp. Jag vill ha den här, eftersom den röda färgen skär sig mot mina tapeter, så budget kabeln du länkade blir helt fel...
B!

Edit

Skrivet av Andreaz1:

Det där borde vara olagligt.

Varför det? Det ÄR tekniskt sett "en bättre kabel" och exklusiv utav bara helvete.
Det gör bara ingen som helst skillnad, eftersom signalen är digital. Men dyrare urverk gör inte att klockor håller tiden bättre i heller, ska alla klockor dyrare än ett Quartz-ur förbjudas? (25-50 spänn?)
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag brukar köpa hdmi kablar från KjellOchCompany. Nikabe

Tycker dem håller en bra kvalite och är lätta att arbeta med. Snygga också.

Är tydligen "rea" eller ngt på deras kablar nu verkar det som https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt... 10 meter för 300:-

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vad pratar du om? Är du helt tokig. Det är ju ett vansinningt bra köp. Jag vill ha den här, eftersom den röda färgen skär sig mot mina tapeter, så budget kabeln du länkade blir helt fel...
B!

Ja den är lika bra som en Supra (den är å andra sidan inte bättre, bara dyrare) men den är inte Svensk och jag gillar lokalproducerat (men undviker Jorma Design även om de råkar finnas inom 10 mil de också )

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

My five cents nedanför. Har jag fel på något får man jättegärna rätta.

Köp en superbillig kabel om du vill, funkar den inte så kan du väl lämna tillbaka den som en trasig produkt. Köper man en lite dyrare/finare kabel (typ Supra som tipsades, eller över det) så kommer den (förhoppningsvis) garanterat att fungera. Köper du dessutom en finare kabel finns det väl en MÖJLIGHET att UHD eventuellt fungerar på samma kabel i framtiden och du slipper köpa en ny när du skaffar ny TV.

Köp INTE en 10 meters HDMI kabel på ebay om du inte känner för att skicka tillbaka den och betala frakt till Kina för att "reklamera".

En HDMI-kabel ska putta fram ettor och nollor, korrekt. Det finns vissa aspekter i en HDMI kabel (och andra digitala kablar) som kan påverka i alla fall ljud. Det ena är skärmning. Har man utrustning som är känslig för störningar eller där man påverkas av ett högre bakgrundsbrus kan det hjälpa att ha bättre skärmning. Detta är beroende från rigg till rigg samt miljö som riggen står i.

Sen kan man ju dessutom skicka PCM över en digitalkabel. Har DACen i mottagande ände svårt att förstå om det är en etta eller nolla som tas emot så kan man få problem. Samma ifall signalen lider av massvis av jitter etc orsakat av kabeln.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Rekordmedlem

Problemet med hdmikablar är att de ska klara en bandbredd på ca 18Gbit/s om de ska klara att överföra 4k, kolla gärna priserna på nätverksdelar som klarar det över koppar och fundera lite på vad de prylarna kostar och varför de billigaste hdmiprylarna så ofta krånglar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Sötast
Skrivet av mrqaffe:

Problemet med hdmikablar är att de ska klara en bandbredd på ca 18Gbit/s om de ska klara att överföra 4k, kolla gärna priserna på nätverksdelar som klarar det över koppar och fundera lite på vad de prylarna kostar och varför de billigaste hdmiprylarna så ofta krånglar.

Du menar "nätverksprylar" som är specade till 100M med passiv överföring?

Jag beger mig från tråden nu =/

Antingen så får man signal, eller ej.
Bor man i sverige och köper en sladd som ej fungerar så reklamerar man den och får en ny utan kostnad.

Jitter, brus och allt roligt man kan tänka sig "spelar ingen roll" då signalen antingen tolkas eller ej.
Om den icke tolkas, ÖS TILLBAKA SKITET!

Men ja, eftersom du gillar deras hdmi sladdar så kan du ju likabra köpa deras nätverksladdar också:
http://www.fyndborsen.se/ljud/ljudkablar/cat7-kablar/supra-ca...
eller usb? http://www.fyndborsen.se/ljud/ljudkablar/digitala/USB-2.0-A-B...

Inte för att du någonsin skulle hitta sådant påhittat skräp i ett serverrum någonsin, men hemma, där kan det ju sitta gott, där har man ju lite högre krav än t.ex datacenter och liknande

Ja, sorry om jag är bitchig, men att hjälpa storföretag att lura svensson på pengar kan jag inte bara se på...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Allexz:

Du menar "nätverksprylar" som är specade till 100M med passiv överföring?

Jag beger mig från tråden nu =/

Antingen så får man signal, eller ej.
Bor man i sverige och köper en sladd som ej fungerar så reklamerar man den och får en ny utan kostnad.

Jitter, brus och allt roligt man kan tänka sig "spelar ingen roll" då signalen antingen tolkas eller ej.
Om den icke tolkas, ÖS TILLBAKA SKITET!

Men ja, eftersom du gillar deras hdmi sladdar så kan du ju likabra köpa deras nätverksladdar också:
http://www.fyndborsen.se/ljud/ljudkablar/cat7-kablar/supra-ca...
eller usb? http://www.fyndborsen.se/ljud/ljudkablar/digitala/USB-2.0-A-B...

Inte för att du någonsin skulle hitta sådant påhittat skräp i ett serverrum någonsin, men hemma, där kan det ju sitta gott, där har man ju lite högre krav än t.ex datacenter och liknande

Ja, sorry om jag är bitchig, men att hjälpa storföretag att lura svensson på pengar kan jag inte bara se på...

Du kan ju ta en titt på Prisjakt så ser du att de ligger i nivå med andra liknade kablar, det är bara de generiska kinesmärkena som är billigare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har provat massa billiga 10m HDMI och ingen av dom har fungerat tillfredsställande!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Innan du blir allt för entusiastiskt, så, guldpläterade kontakter fyller en faktiskt funktion, och kostar i princip ingenting. Du får guldpläterade kontakter på en 1m kabel för ca 20 spänn, listad på prisjakt. Vitsen med guldpläteringen är att motverka oxidation, som annars kan göra så att en kabel som fungerar utmärkt tappar kontakten när kontaktytorna angrips av korrosion. Att entusiastiskt hurra på när någon jämför guldpläterade kontakter med "massa annat skit" är kanske inte så där genomtänkt. Ormmolja, är meningslöst, men guld är en ädelmetall, och oxiderar inte. Därför används den här. Det skulle gå bra med både platina och palladium med, om man nu vill lyxa till det ordentligt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

(den är å andra sidan inte bättre, bara dyrare)

Vad då inte BÄTTRE. Ser du inte? Den har ju avstörningsskydd i TRÄ. Äkta naturmaterial. Eco, du vet.
(Det kan iofs vara en rent estetisk grej, eftersom ferritkärnor fungerar just eftersom de är av järn, typ. Men vem vet, det kanske är järnek?)

Dyrare klocka är status. Dyrare sladd, är, bland likasinnade, status det med. Och för någon som har telefonen som sin klocka, så är allting annat än en Rolex ganska meningslöst slöseri, om man pratar klockor. Och Rolexen är bara meningsfull som ett värdeföremål, inte som en faktisk klocka. Det helvetet håller ju inte tiden på ett bra sätt. Går ju fel med flera sekunder årligen, och ställer inte in sig själv...
Fast jag har sett att det periodvis är modernt med stora klockor igen, så vem vet... Man kanske viker sig för mode-pressen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Köpte en 10m hdmi kabel o hade från datorn till tvn för att kolla film

köpt på biltema, använde den säkert i två år utan strul, köpte sen en SC nuc istället.

Visa signatur

Gigabyte GA-K8N Ultra-9 | AMD64 4000+ San Diego | Corsair TWINX2048-3200C2 | Msi 7800GTX | 4 st WD 200GB i Raid 0 (2 st R0) + en Raptor 36GB (c:\) | Antec Sonata II 450W |

Permalänk
Medlem

Har en Deltaco 10m HDMI-sladd från Deltaco sedan 4 år tillbaka, använder den mycket sällan, den ligger huvudsakligen ihop rullad och undanstoppad.
Vet att den var den billigaste jag kunde hitta då för 4 år sedan.

En egenhet med den sladden är att den kan bara användas åt ett håll.
Ena kontakten är märkt TV-side, har kopplat den bakvänt och då hittar datorn TV:apparaten men sänder ingen bild.
Ingen annan HDMI-sladd här hemma har det kravet.

Skulle byta den mot en tunnare och smidigare 10 meters kabel i vitt eller brunt.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.