Permalänk
Medlem

Uppgradera datorn stegvis

Hej!

Jag är i behov att uppdatera min dator. Långsiktigt ska ju allt bytas ut. Genom åren har jag alltid bytt ut allt efter 4 år men nu har det gått 5 år och jag köpte ett jävla hus istället så då blev datorn lidande, typiskt. Så får helt enkelt byta ut en del i taget.

MÅL
Inga specifika, MEN. Jag tänker som så här att jag sätter Battlefield 1 på Ultra i 1980x1080 som riktmedel så har vi täckt alla spelen jag tänker spela utan några som helst problem. (Mestadels eve men de behöver jag inte datorn för.)

MELLANDAGSREA!
Här börjar de första inköpet och jag har nedan listat mina nuvarande komponenter. Byter jag grafikkortet först? Eller är CPU för svag för nya grafikkort så det blir en flaskhals? Räcker kraften.

Gällande grafikkort så älskar jag Nvidia och kommer alltid göra. Jag har haft ett ati/amd/radeon vad de väljer sig kallas och det strulade. Finns nog tom en tråd här på Sweclockers där jag frågar om det är ett normalt fel att fläkten dör cirka 3-4 månader efter normalt bruk. Ingen här visste svaret men jag hann veva igenom 3 sådanna kort på garantin innan den löp ut och jag köpte ett av föregående märke.

Prisklass för ett grafikkort kan jag tänka mig 1500-2500 utan någon % som det står nu, sedan hoppar det ju alltid ner lite till mellandagarna och det är då jag gör mitt köp. Men om det inte är ett grafikkort som är det naturliga steget så får ni gärna förklara vad det är jag behöver!

Spontana tankar är väl Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 3G för det verkar alla köpa. Klarar sig det i denna burken?

GRAFIK GIGABYTE GEFORCE GTX 670 OC 2GB PCI-E DVI/HDMI/
CPU INTEL CORE I5 3570K 3.4GHZ 6MB S-1155 IVY
MODERKORT GIGABYTE GA-Z68XP-UD3 DDR3 S-1155 ATX
RAM CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600M
KRAFT COOLER MASTER GX ATX12V 2.3 650W PLUS
LÅDA FRACTAL DESIGN MIDITOWER CORE 3000 BLACK

Permalänk
Medlem

@gre
Du är inne på rätt spår skulle jag påstå, byt GPU nu och vid nästa tillfälle cpu,mb och ram.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Du behöver inte uppgradera din CPU I5 3570K från 2012 det duger bra, om du vill köra höga upplösnings liksom 4K då kan du byta till en i7 cpu.

Det första viktiga uppgradering du borde göra är ditt Nätagg din COOLER MASTER är låg budget 80 PLUS Certified
Det är viktig att man köper ett kvalitet Nättagg föratt ett dåligt nättagg kan skada komponenter med tiden. Satsa på Gold eller Platinum Certified.

Sedan kan du uppgradera ditt grafikkort ett Nvidia GTX 1060 passar bra för dig om du vill Köra spel liksom Battlefild1 på 1080p upplösning. Jag vet inte vilken dator låda du har kontrollera alltid grafikkortet längd kanske din dator låda är trångt.
Mitt MSI GeForce GTX 1060 6GB GT OC grafikkort har Längd 247 mm

Permalänk
Medlem

@intel2000:

Har uppdaterat första inlägget med låda, FRACTAL DESIGN MIDITOWER CORE 3000 BLACK.

Permalänk
Medlem

På inet står "Max längd grafikkort 270 mm, (420mm utan HDD-bur)" för din datorlåda FRACTAL
Jag vet inte om ett Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 3G kan få plats kolla längden innan du köper.

Permalänk
Medlem

Det ska jag göra.

Intressant det där med klassning på kraftaggen. Har aldrig hört om det innan när jag väl va "inne" i svängen med datorer men det är klart att kvalité går att mäta och det är ju superbra med en officiell klassning.

Och för att svara på din fråga angående längden så har jag för mig att jag inte fick plats med mitt nuvarande kort utan att flytta på hdd buren så det ska nog inte vara några problem då den redan är satt på alternativ plats. Svårt att komma ihåg när man inte varit i chassiet sedan 4-5 år tillbaka heh.

Permalänk
Medlem

Gällande ett nytt grafikkort. Är det stor skillnad på 3GB och 6GB varianten av 1060? Det är dubbelt så mycket men är det en märkbar skillnad i verkligheten?

Permalänk
Skrivet av gre:

Gällande ett nytt grafikkort. Är det stor skillnad på 3GB och 6GB varianten av 1060? Det är dubbelt så mycket men är det en märkbar skillnad i verkligheten?

Ska du spela i hög upplösning, ja
Har du pengarna skulle jag gå för 1060, men är du på budget så behövs det inte