Datorstickor: Vad har ni för erfarenheter av dessa? Laggar det ex. när man spelar upp HD-videos?

Permalänk
Medlem

Datorstickor: Vad har ni för erfarenheter av dessa? Laggar det ex. när man spelar upp HD-videos?

Hej,

hittar ingen tråd om datorstickor när jag söker här på swec.

Vad har ni för erfarenheter av dessa? Jag gissar att det laggar när man spelar upp HD-videos...

Annars är det ju intressant hur smått det kan bli!

MVH

Permalänk
Medlem

*USB Minne

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Forum > Datorer och system > Enkortsdatorer
http://www.sweclockers.com/forum/141-enkortsdatorer

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Sticka å sticka men där harru raspberry pi som klarar de mesta utan större problem, däremot intel compute stick är aning klen i alla fall vid "tyngre" filmer.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Jag gissar att det laggar när man spelar upp HD-videos...

Det är nog snarare tvärtom, det mesta laggar förutom videor. För video används ju oftast hårdvaruavkodning, så det spelar ingen större roll att stickorna har relativt klena CPUer så länge som de har hårdvaruavkodning för formatet man vill spela upp. Jämför t.ex. med mobiltelefoner, de flesta klarar utan problem av att spela upp 1080p eller högre.

Permalänk
Medlem

Den här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3480241 Intel Compute Stick, Core m5 - klarar CS:GO i 60 fps.

Permalänk
Hedersmedlem

@Lafa *Tråd flyttad, rubrik förtydligad (§3.1 & §3.2)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Finns olika generationer av Intel Compute Stick. Men ett av syftena är att kunna spela upp video, därför man kan koppla den direkt till TV:n...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Har monterat en bunke Intel Compute Stick (STK1AW32SC) som tunna klienter i mötesrum. Monterades under bordet tillsammans med en HDMI switch som switchar över så fort en annan bildkälla hittas. Klockren liten dator, inget mediamonster precis men fungerar perfekt till Citrix Receiver. Klarar av 1080p YouTube utan lagg.

De mer mer kraftfull processor borde klara av 1080p mkv filer i högre bitrate än YouTube utan problem, dock är de prissatta därefter också.

Skrivet av Lafa:

Njae, fel länk, denna är det väl?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3480240

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Har monterat en bunke Intel Compute Stick (STK1AW32SC) som tunna klienter i mötesrum. Monterades under bordet tillsammans med en HDMI switch som switchar över så fort en annan bildkälla hittas. Klockren liten dator, inget mediamonster precis men fungerar perfekt till Citrix Receiver. Klarar av 1080p YouTube utan lagg.

De mer mer kraftfull processor borde klara av 1080p mkv filer i högre bitrate än YouTube utan problem, dock är de prissatta därefter också.

Njae, fel länk, denna är det väl?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3480240

Jaha, jag har för mig att recensenten nämnde m5 som processor, och inte m3. Kanske misstog mig.

Permalänk
Medlem

Hej
jag är i färd att köpa en Intel Compute Stick Core m3 via EBAY !

http://www.ebay.com/itm/Intel-System-BLKSTK2m364CC-Single-Com...

jag ska köra Linux Ubuntu på den

Permalänk
Medlem

Har en Intel sticka vid TV:n i sovrummet. WIFI mottagningen vart för dålig. Det löste jag med Homeplug. Jag har den bara för att titta på SVT play. Tror inte man kan få HD via SVT play. Den fungerar bra. Inget lagg. Men jag har kommit på att Firefox webbläsare inte är bra för play TV. Den verkar vara för långsam. Annars använder jag Firefox som jag är van vid.

Permalänk
Skrivet av Lafa:

Hej
jag är i färd att köpa en Intel Compute Stick Core m3 via EBAY !

http://www.ebay.com/itm/Intel-System-BLKSTK2m364CC-Single-Com...

jag ska köra Linux Ubuntu på den

Är det verkligen värt att spara 400:- på att köpa den på eBay istället för att få svensk garanti och konsumenträtt?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Är det verkligen värt att spara 400:- på att köpa den på eBay istället för att få svensk garanti och konsumenträtt?

Sedan blir det ju tull och moms (eftersom det är utanför EU) på det om man nu ska följa reglerna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Är det verkligen värt att spara 400:- på att köpa den på eBay istället för att få svensk garanti och konsumenträtt?

Sant. Det blev faktiskt "Proshop.se", istället. Tänkte om i sista minuten.

Det är ju ett under hur liten datorn är.

visste är alla HDMI-versioner bakåtkompatibla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Sant. Det blev faktiskt "Proshop.se", istället. Tänkte om i sista minuten.

Det är ju ett under hur liten datorn är.

Dessa core m är de baserade på den "vanliga" arkitekturen från intel eller är det deras "atom" serie?
Och att de klarar 4k 60hz är ganska imponerande kanske blir en sådan i framtiden om jag inte klarar mig med min Xbox som media enhet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av stigw:

Har en Intel sticka vid TV:n i sovrummet. WIFI mottagningen vart för dålig. Det löste jag med Homeplug. Jag har den bara för att titta på SVT play. Tror inte man kan få HD via SVT play. Den fungerar bra. Inget lagg. Men jag har kommit på att Firefox webbläsare inte är bra för play TV. Den verkar vara för långsam. Annars använder jag Firefox som jag är van vid.

SVT Play sänder absolut HD dock max 720p. https://kundo.se/org/svt-play-hjalp/d/videokvalitet-3/

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Hur är det med en USB-ethernet adapter?

varför måste man ha programvara till det? Så Linux stöds inte !??!

jag får 92 mbit upp och ner. med ethernet-kabel

Permalänk
Medlem

@Lafa: Låter som en bra idé att ansluta med sladd. Tänkte inte på det när jag hade problem. Kollade på Kjell och där fanns det ju adaptrar att köpa.

Permalänk
Medlem

Är det någon som provat winbox från xtreamer? Den verkar ju prisvärd tycker jag. Någon med erfarenhet?
http://www.xtreamer.net/winbox/
(ja jag vet att det är ett företag många spyr över)

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Om syftet endast är att spela upp video/playkanaler känns väl en Chromecast som ett bättre val på alla sätt?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Om syftet endast är att spela upp video/playkanaler känns väl en Chromecast som ett bättre val på alla sätt?

/hulle.

Kräver inte det en mobil. Och att det finns stöd för det i playkanalen/appen? En "riktig" pc är ju det bästa som HTPC för den kan hantera det mesta även om det inte är standardgrejer. (dock aldrig testat chroomecast förutom några minuter på när jag installerade mina föräldrars tv som hade det inbyggt)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kräver inte det en mobil. Och att det finns stöd för det i playkanalen/appen? En "riktig" pc är ju det bästa som HTPC för den kan hantera det mesta även om det inte är standardgrejer. (dock aldrig testat chroomecast förutom några minuter på när jag installerade mina föräldrars tv som hade det inbyggt)

Jodå du har rätt i sak. Men en mobil har man ju i princip alltid i fickan och nästan alla appar jag använt har numera Chromecast-stöd.

Fördelen är att den är billig (390 kr) och i min mening betydligt smidigare att ha att göra med än en HTPC.

Jag hade HTPC i åratal men har numera ett flertal Chromecasts istället. Även om man kunde göra mer med en HTPC tyckte jag inte att jag utnyttjade det ändå.

Youtube på HTPC? Fram med tangentbord+mus/pekplatta, ladda youtube, navigera runt, maximera bilden, ställ in 1080p som alltid ändras lite hipp som happ.

Youtube på Chromecast? Öppna appen, klicka på cast, navigera till önskad video.

Samma med svtplay och liknande.

Tycker jag iaf.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag har haft min Intel Compute Stick Core m3 i snart 2 månader och den är grym.
Beställde den från Proshop men den jag fick hem funkade inte, så jag skickade tillbaka den och fick pengarna tillbaka.
Köpte den från Inet och då funkade den.

Klarar väl allt förutom spel... Counter-Strike: Global Offensive funkar, men man får låga FPS så inget att rekommendera...