Kan inte hitta enheter i mitt lokala nätverk

Permalänk
Medlem

Kan inte hitta enheter i mitt lokala nätverk

Hej

Efter en firmware-uppdatering på min router försvann kontakten mellan min dator och andra enheter som ansluts via nätverket. Jag kan pinga dem och få svar via kommandotolken. Vid installation av skrivare hittar inte datorn skrivaren inte ens när jag skriver in skrivarens IP-adress. Samma sak hände med kontakten mellan dator och mitt xbox som jag körde som mediaspelare via Kodi från datorn.

Routern är en TP-Link TL-WR841N. Jag har provat med fabriksåterställning på den ett antal gånger utan resultat. Jag har provat att slå på och av isoleringsläge. Jag har testat varje kanal för sig plus automatiskt läge. jag har också provat att ge alla enheter statisk IP och försökt söka därigenom men som sagt, de ser inte varandra.

Allt körs via WiFi då jag inte har någon kabel hemma. Alla enheter visar också att de är anslutna till routern och internet utan problem.

Eftersom jag inte kan återställa firmware på routern, vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem

Jag kan försöka hjälpa till lite men jag undrar exakt hur du gör för att ansluta till enheterna? Är det att du bläddrar via nätverket eller att du anger IP-adressen/hostnamnet i en UNC-sökväg (typ \\pc-datorn)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Med skrivaren är det via installationsskivan som kom med. Vid installationen söker den först automatiskt via nätverket utan resultat och ber mig sen ange skrivarens IP manuellt vilket också misslyckas då ingen skrivare hittas.

Via xbox försökte jag köra en dhcp-server från datorn som fungerade klockrent fram tills uppdateringen av routern. Efter det får inte xboxen kontakt via Kodi som förut. Jag har också försökt att koppla ihop datorn med xbox-maskinen via appen som finns i win10 utan resultat.

Permalänk
Medlem

@Le John: Om du kör DHCP-server på datorn så kan det vara så att efter routerns uppdatering så kör även den nu en DHCP-server. De kan ju vara så att du har en liten konflikt där. Får man fråga varför du kör DHCP-server på datorn?

Jag skulle koppla bort allt utom din dator, stänga av DHCP-server på datorn. Sedan kontrolera att du kommer åt routern, pinga och prova eventuellt web gui. Koppla in en annan enhet, kolla vad den fick för ip sen pinga från den till routern och datorn. Fortsätt så tills något strular så vet du vad det är.

Villken ip och annan info kan du kolla upp på olika sätt:
Titta gärna i eventuellt web gui i routern. Där har du mest information centralt.
ipconfig i windows.
ifconfig i linux.
I android finns diverse appar och terminal emulatorer.

Som standard svarar windows, linux och konsumentroutrar(lan sida) på ping echo requests.
Windows svarar inte på echo requests från andra subnät än vad dess interface är medlem i.

Permalänk
Medlem

Routern ifråga har ingen DHCP-funktion vad jag vet eller kan hitta om den. Anledningen till att jag kör DHCP från dator till xbox one är för att kunna titta på serier osv på TVn istället för datorn utan att behöva krångla med en usb-sticka. Trevligare att sitta i soffan.

Jag kommer åt routern och internet utan problem från samtliga enheter och jag kan pinga samtliga enheter från datorn. Provade även att komma åt skrivaren via frugans dator med samma resultat. Hon kör win7, jag kör win10 så det är inte heller bundet till ett OS.

Jag kommer in i web gui utan problem men vet inte vad det är du menar att jag ska leta efter? Isolation mode är redan kollat och avstängt. Kanalen som körs är 11 men jag har gått igenom samtliga för att utesluta den biten.

Däremot laddade jag ner HP AiO från win app store och det programmet hittade skrivaren utan problem, trots att den medföljande programvaran med skrivaren inte gör det. Det är dock den enda biten som löst sig.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har en alldeles normal hemmarouter så den har en dhcpserver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Utifrån din beskrivning så tror jag fortfarande att det är konfliktande DHCP-servrar som är ditt problem. Med 2 DHCP-servrar på samma subnät som delar samma range så kan de upplevas som att det funkar ibland när du har tur. Men när de råkar dela ut samma adress till 2 enheter så kommer de bli konflikt och det kommer bli förvirrande för de inblandade enheterna och dig.

Diverse applikationer som du laddar ner för att hitta enheter på nätverket åstadkommer det antagligen genom så kallad broadcast och de kommer hitta din enhet även om den har inkorrekt IP-konfiguration.

I routerns web gui kan du antagligen hitta inställningar för DHCP under services eller nått liknande. Du kan även hitta loggar och troligtvis en lista på aktiva DHCP-leases.

Det finns ingen anledning som gör det bättre att köra DHCP-servern från din dator eller router. Men du ska inte köra båda om du inte vet exakt hur du ska konfigurera dessa för att de ska sammarbeta.

Permalänk
Medlem

Tankevurpa av mig. Ursäkta för det. PCn, xbox och skrivare ligger på statiska IP-nummer utanför det område routern normalt tilldelar just för att undvika konflikter.