Windows Defender for Windows 10. Bad or Good?

Permalänk
Medlem

Windows Defender for Windows 10. Bad or Good?

Lite kuriosa - När virus började florera på internet var jag 75% Apple och 25% Windows användare. Nu är ju det här på "stenåldern" så ni får ursäkta om årtal och mjukvarunamn inte stämmer riktigt Det är ju själva ämnet som är det väsentliga.
Ok, så det första Antivirus program jag skaffade tror jag hette Symantec för Windows och för Apple sökte man helt enkelt efter skadliga filer med "filsökaren" (var faktiskt lite mer virusvarning för Apple i början). Sedan kom Norton för Apple som införskaffades.
Efter några år tror jag Symantec köpte upp Norton, och de utökade med Antivirus för Windows, så jag hade detta i både apple och windows miljö under några år. Fungerade bra. Men jag frågade mig hela tiden (skickade även frågan både till Microsoft och Apple) - Varför ser ni inte till att ha ett eget säkerhetsprogram för ert operativ?? Fick aldrig något svar.
År 2000 gick jag över till att enbart använda Windows datorer, fortsatte med Norton Antivirus... tills något hände... plötsligt blev Norton segt och långsamt i alla meningar och begrepp, berodde förmodligen på att de utökade från att varit "Antivirus" till att bli ett "Säkerhetsprogram" med egen brandvägg och allt. Helt vansinnigt. Jag började direkt att söka efter något likvärdigt enklare Antivirus program... tog inte lång tid förrän jag fann "NOD32" numer "ESET endpoint antivirus" Misstänker att det var deras första utgåva jag införskaffade (Svenskutvecklat ), någon gång 2005 eller lite senare... Fungerade som en dröm, man märkte inte att det bara rullade i bakgrunden och höll fritt från skadliga program och virus. Har inte blivit drabbad av något skadligt i datorn med detta installerat.
Har använt "ESET" fram till nu på mina samtliga datorer, har varit stabilt, smidigt och säkert. (men har ju hela tiden undrat varför os:en inte utvecklar ett eget säkerhetsprogram, eller helt enkelt bygger in det i operativet). Så när Windows började leverera "Defender" till Win 7 och till de senare operativen så började denna fråga få sitt svar.
Tills för ca 6 månader sedan använde jag fortfarande "ESET" i samtliga datorer, men eftersom "defender" började se ganska proffsigt ut så blev jag nyfiken. Jag avinstallerade "ESET" i min notebook som har Windows 10 och gjorde en fullscanning med "defender". Har tills dags dato inte fått in något virus eller skadligt program i denna (använder den varje dag). Så i skrivande stund när "ESET" prenumerationen gick ut så har jag börjat använda "defender" i samtliga Windows 10 datorer.

Måste säga att det känns väldigt befriande... och "vad var det jag sa"

Måste även säga att jag (som jag tror) använder mina enheter ganska professionellt. Fortfarande råder jag mina barn till att ha (ESET) i sina maskiner, då de använder dem på ett helt annat och obegränsat sätt.

Sååå, vad anser och tycker ni andra där ute i "cybern"??

Saludos

Permalänk
Keeper of Traditions

Finns redan mängder med såna här trådar. Det är bara att titta på AV-test eller AV-comparatives så ser du att defender är skräp.
Finns ingen mening med att använda det när andra gratisprogram är mycket bättre.

EDIT: De bygger inte in det i sitt OS för att det är ett fruktansvärt stort jobb och det kommer alltid finnas dedikerade företag som gör det bättre.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Vilken grötig text...men hur som haver jag har kört med Defender sen win7 vilket har lira utan större bekymmer.
Sen att man kör en runda men andra program för att säkerställa det hela.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Finns redan mängder med såna här trådar. Det är bara att titta på AV-test eller AV-comparatives så ser du att defender är skräp.
Finns ingen mening med att använda det när andra gratisprogram är mycket bättre.

EDIT: De bygger inte in det i sitt OS för att det är ett fruktansvärt stort jobb och det kommer alltid finnas dedikerade företag som gör det bättre.

Håller med om att det kan vara ett stort jobb att bygga in det i OS:et. Men som det är nu så interagerar det med Windows 10 på ett mycket smidigt sätt. Nästan som inbyggt.

Vad gäller att du anser det vara skräp, så håller jag inte med. Anser att de som ständigt får virus i sina maskiner inte vet vad de sysslar med och agerar helt oförsiktigt på internet. Har ju nu använt "defender" mer än 6 månader (normalt) varje dag och tycker det fungerar likvärdigt med (ESET) som är det bästa säkerhets programmet för Windows.
Man kan ju säga att "defender" också är ett "Gratisprogram" fast utan inbyggt lullull för uppgraderingar till premium/pro köpvarianter etc, samt tidslimitar mm. Om du följer alla "AV-test/comperatives" etc så totalsågar jag din kommentar att andra gratisprogram är bättre. Jag litar inte för en sekund på dessa test företag då de förmodligen är färgade och köpta av den marknad som de lever på.
Alla inom Antivirus och säkerhets branchen är livrädda för att Windows defender skall vara bra. För vad skall de då leva på?? Kanske skapa virus då som redan är bevisat att flera antivirus program-tillverkare redan har/haft som bisyssla.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ecuaman:

Håller med om att det kan vara ett stort jobb att bygga in det i OS:et. Men som det är nu så interagerar det med Windows 10 på ett mycket smidigt sätt. Nästan som inbyggt.

Precis som andra, det vill säga

Skrivet av Ecuaman:

Vad gäller att du anser det vara skräp, så håller jag inte med. Anser att de som ständigt får virus i sina maskiner inte vet vad de sysslar med och agerar helt oförsiktigt på internet.

Det där är bara struntprat. Det kanske stämde för 15 år sedan. Idag räcker det att en hemsida kör reklam så kan du smittas, på Sweclockers till exempel. Se bara vad som hände på Aftonbladet.

Skrivet av Ecuaman:

Har ju nu använt "defender" mer än 6 månader (normalt) varje dag och tycker det fungerar likvärdigt med (ESET) som är det bästa säkerhets programmet för Windows.

Vart har du hört att ESET är bäst? Kolla testsidorna.

Skrivet av Ecuaman:

Man kan ju säga att "defender" också är ett "Gratisprogram" fast utan inbyggt lullull för uppgraderingar till premium/pro köpvarianter etc, samt tidslimitar mm.

Det finns det gratisvarianter som också sköter bra.

Skrivet av Ecuaman:

Om du följer alla "AV-test/comperatives" etc så totalsågar jag din kommentar att andra gratisprogram är bättre. Jag litar inte för en sekund på dessa test företag då de förmodligen är färgade och köpta av den marknad som de lever på.

Nej, de är inte köpta, vart har du fått det ifrån?

Skrivet av Ecuaman:

Alla inom Antivirus och säkerhets branchen är livrädda för att Windows defender skall vara bra. För vad skall de då leva på?? Kanske skapa virus då som redan är bevisat att flera antivirus program-tillverkare redan har/haft som bisyssla.

Jisses, det är alltså den nivån diskussionen ska ligga på? Konspirationsteorier och foliehattar, istället för objektiva mätningar?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kort och gott: det är skräp.
Säger som @Dunder, finns absolut ingen anledning att inte köra på någon av alla de gratis versionerna som finns.
Vilket som är bäst idag och just nu vet jag inte, kör själv med combon Bitdefender och MAMWB och det fungerar klockrent.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Som hemanvändare upplever jag att jag själv har ett tillräckligt skydd med:

1. Router med brandvägg.
2. Win 10 Defender/Malware removal tool.
3. uBlock Origin i webbläsaren.

Aldrig fått ett virus någonsin... YMMW

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

En sak som är värd att tänka på är att endast för att ett antivirusprogram inte hittar något skadligt så betyder det inte att det inte finns där, det vill säga ett antivirusprogrammet är ingen garanti till att man inte kan få in skadlig programvara på datorn.

Windows Defender kan du köra tillsammans med valfritt antivirusprogram utan att det bråkar. Dock om du installerar ett valfritt antivirusprogram så kommer Windows Defender inte ge realtidsskydd, men man kan t.ex. ställa in att den ska köra en scanning varje dag/vecka/månad. Skadar inte att ha lite extra skydd.
Jag rekommenderar nog att du kör något annat än Windows Defender som primärt skydd.

Permalänk
Medlem

Defender är bättre än inget AV alls, men av alla antivirus som finns är det bland dom som iallafall jag får mest problem med, defender får för sig titt som tätt att tokköra och sänker datorns prestanda rejält när det sker.

Har inaktiverat defender totalt på mina mina windows 10 burkar.
Kör med Avia om det ska vara gratis, och Nod32 om jag vill betala.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Bra med mothugg :)

Jag gillar att få mothugg. Klart att jag inte tror att jag har rätt i allt jag skriver, men allt jag skriver och tycker kommer ur mina egna erfarenheter och tester. Jag har provkört och jämfört olika antivirus program på mitt eget sätt.
Att jag skriver att "ESET" är bäst. Baseras på att i början när de släppte sitt "NOD32" så var de outstanding i alla tester, medans de på senare tid har gått ned radikalt i alla mätningar från testföretag/organisationer etc. (ja jag har kollat in olika tester också). Detta har varit helt oförståeligt för mig då "ESET" blivit bättre på alla fronter hela tiden. Så som jag skrev "Har inte fått ett virus i en dator med ESET/NOD32 installerat under hela deras existens, talar sitt tysta språk för mig. Egen erfarenhet.
Måste erkänna ett fel... jag skrev tidigare att ESET/NOD32 var svenskutvecklat, men är åtminstone nu ett Slovakiskt företag. Men om jag inte har helt fel... så var NOD32 antivirus svenskutvecklat, någon som vet? Spelar egentligen ingen roll men man börjar undra över minnet
Så jag litar inte ett dugg på de tester som degraderar ESET under tex Kaspersky och Norton som är ett tunga mammutar.
Varför är Windows defender skräp? Kan inte tro det... med de resurser som Microsoft har. De har ju också meddelat att nästa stora uppgradering av Windows 10 i början av 2017 framförallt ska handla om säkerhet.

Saludos

Permalänk
Medlem

Älskar Defender. Ju mindre 3e parts program som kluttrar desto bättre.
Använt windows egna AV sedan windows 7. Aldrig fått virus trots att jag spenderar mesta delen av min fritid på internet.
Sist jag fick virus var för ca 12 år sedan. Då på win XP och med nod32.

Permalänk
Avstängd

Hur vet ni att ni inte har fått virus då? Att AV-programmet inte hittar virus kan ju betyda att det är AV-programmet som inte fungerar så bra.

Permalänk
Medlem

Defender har varit och är skräp, som tidigare talare ta upp tester. Om du inte tror på tester så finns det ingen mening att fråga här heller, diskussion kan hållas angående testers validitet eller dylikt men att säga "jag tycker si och så" utan några underlag är lika hållbart för en vidare diskussion som min gud är bättre än din gud för att enligt mig så dödar inte min gud oskyldiga.

Sedan ni som säger att ni kört defender eller inget alls utan att få virus. Vissa dammsuger sin dator utan skador betyder inte att det är hållbart vare sig nu eller i längden.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ecuaman:

Så som jag skrev "Har inte fått ett virus i en dator med ESET/NOD32 installerat under hela deras existens, talar sitt tysta språk för mig. Egen erfarenhet.

Hur vet du det? För att du skannat datorn EFTER att du potentiellt blivit smittat? Det hjälper inte alltid.

Det där är ett väldigt vanligt argument i de här diskussionerna, men folk verkar tro att man alltid kan hitta allt i efterhand av någon konstig anledning.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Defender har varit och är skräp, som tidigare talare ta upp tester. Om du inte tror på tester så finns det ingen mening att fråga här heller, diskussion kan hållas angående testers validitet eller dylikt men att säga "jag tycker si och så" utan några underlag är lika hållbart för en vidare diskussion som min gud är bättre än din gud för att enligt mig så dödar inte min gud oskyldiga.

Sedan ni som säger att ni kört defender eller inget alls utan att få virus. Vissa dammsuger sin dator utan skador betyder inte att det är hållbart vare sig nu eller i längden.

Tycker nog att du är lite trångsynt... Jag har frågat "Vad man anser och tycker" inte vad som är bäst eller fel. Tycker att det kommer många bra synpunkter här, som kan fortbilda både mig och andra. Detta ämne engagerar ju en hel del, så är väl ok att ta upp här?

Vad gäller att "Om du inte tror på tester så finns det ingen mening att fråga här heller" så är det inte det tråden gäller... det är väl fritt för alla att skriva vad man tror. Alltså inget konstaterande. Jag gör tester för att kolla att Windows Defender skyddar, så jag kan fram till nu konstatera att det fungerar utmärkt. Det har framkommit så mycket negativt angående "WD" så jag tycker man kan göra en liten tråd nu på vägen, då det förbättrats en hel del.
Kan vara värt en hel del för många att se att det faktiskt blir bättre och fungerar utmärkt för många. Till dig "Commander" vill jag framföra att: - det kanske inte är Windows Defender som är "skräp"... det kanske är ditt användande som är tveksamt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Hur vet du det? För att du skannat datorn EFTER att du potentiellt blivit smittat? Det hjälper inte alltid.

Det där är ett väldigt vanligt argument i de här diskussionerna, men folk verkar tro att man alltid kan hitta allt i efterhand av någon konstig anledning.

Jag har inte skrivit att den "potentiellt blivit smittad". Jag blir ju lite misstänksam ibland när det gått ett tag utan varning för hot eller virus i karantän etc... så jag dubbelkollar då och då med andra verktyg. Det händer ju nån gång att man får varning för sidor och virus i karantän och detta är ju bevis att det fungerar. Har många sätt som jag använder för att försäkra mig om att enheten är virusfri samt fri från annan skadlig kod. Så jag står för vad jag skriver, sedan får ni andra stå för era åsikter.
Men jag kan ju säga, att vill ni betala eller leva med andra biprodukter av andra gratisprogram så är det upp till er. För inga program är riktigt gratis om man fingranskar... (anser jag).

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ecuaman:

Jag har inte skrivit att den "potentiellt blivit smittad".

Nej, men det är man alltid, det kan du inte komma ifrån.

Skrivet av Ecuaman:

Jag blir ju lite misstänksam ibland när det gått ett tag utan varning för hot eller virus i karantän etc... så jag dubbelkollar då och då med andra verktyg. Det händer ju nån gång att man får varning för sidor och virus i karantän och detta är ju bevis att det fungerar. Har många sätt som jag använder för att försäkra mig om att enheten är virusfri samt fri från annan skadlig kod.

Vad är det för magiska metoder?
Du hade nog bidragit mycket till forskningen om du har någon ny hemlig teknik.

Skrivet av Ecuaman:

Så jag står för vad jag skriver, sedan får ni andra stå för era åsikter.
Men jag kan ju säga, att vill ni betala eller leva med andra biprodukter av andra gratisprogram så är det upp till er. För inga program är riktigt gratis om man fingranskar... (anser jag).

Jag har inga direkta åsikter om vilka som är bäst, jag tittar på de objektiva mätningarna och utgår från det. Vet inte vad du menar men biprodukter, skulle Defender vara fri från sådana menar du? Varför då?

Vad kostar då Defender, anser du?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Dunder:
Angående:
potentiellt smittad... det har du rätt i, men mig veterligen så är den inte smittad.
magiska metoder... har jag inte, bara sunt förnuft, lång erfarenhet och andra verktyg/softwares för att dubbelkolla.
biprodukter, är sätt som de tjänar pengar på tex bara att du måste registrera e-post gör att du hamnar i e-listor som de säljer vidare.
vad defender kostar... ingår ju i Windows, så man får väl värdera den biten var för sig.

Saludos

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ecuaman:

Lite kuriosa - När virus började florera på internet var jag 75% Apple och 25% Windows användare. Nu är ju det här på "stenåldern" så ni får ursäkta om årtal och mjukvarunamn inte stämmer riktigt Det är ju själva ämnet som är det väsentliga.
Ok, så det första Antivirus program jag skaffade tror jag hette Symantec för Windows och för Apple sökte man helt enkelt efter skadliga filer med "filsökaren" (var faktiskt lite mer virusvarning för Apple i början). Sedan kom Norton för Apple som införskaffades.
Efter några år tror jag Symantec köpte upp Norton, och de utökade med Antivirus för Windows, så jag hade detta i både apple och windows miljö under några år. Fungerade bra. Men jag frågade mig hela tiden (skickade även frågan både till Microsoft och Apple) - Varför ser ni inte till att ha ett eget säkerhetsprogram för ert operativ?? Fick aldrig något svar.
År 2000 gick jag över till att enbart använda Windows datorer, fortsatte med Norton Antivirus... tills något hände... plötsligt blev Norton segt och långsamt i alla meningar och begrepp, berodde förmodligen på att de utökade från att varit "Antivirus" till att bli ett "Säkerhetsprogram" med egen brandvägg och allt. Helt vansinnigt. Jag började direkt att söka efter något likvärdigt enklare Antivirus program... tog inte lång tid förrän jag fann "NOD32" numer "ESET endpoint antivirus" Misstänker att det var deras första utgåva jag införskaffade (Svenskutvecklat ), någon gång 2005 eller lite senare... Fungerade som en dröm, man märkte inte att det bara rullade i bakgrunden och höll fritt från skadliga program och virus. Har inte blivit drabbad av något skadligt i datorn med detta installerat.
Har använt "ESET" fram till nu på mina samtliga datorer, har varit stabilt, smidigt och säkert. (men har ju hela tiden undrat varför os:en inte utvecklar ett eget säkerhetsprogram, eller helt enkelt bygger in det i operativet). Så när Windows började leverera "Defender" till Win 7 och till de senare operativen så började denna fråga få sitt svar.
Tills för ca 6 månader sedan använde jag fortfarande "ESET" i samtliga datorer, men eftersom "defender" började se ganska proffsigt ut så blev jag nyfiken. Jag avinstallerade "ESET" i min notebook som har Windows 10 och gjorde en fullscanning med "defender". Har tills dags dato inte fått in något virus eller skadligt program i denna (använder den varje dag). Så i skrivande stund när "ESET" prenumerationen gick ut så har jag börjat använda "defender" i samtliga Windows 10 datorer.

Måste säga att det känns väldigt befriande... och "vad var det jag sa"

Måste även säga att jag (som jag tror) använder mina enheter ganska professionellt. Fortfarande råder jag mina barn till att ha (ESET) i sina maskiner, då de använder dem på ett helt annat och obegränsat sätt.

Sååå, vad anser och tycker ni andra där ute i "cybern"??

Saludos

Känner igen mig lite i din story.Jag har näst intill testa alla antivirusprogram.När Eset kom ut på marknaden så blev jag imponerad av dess snabbhet, minimala systembelastning, och dess förmåga att hitta skadlig kod. Hade före det använt Symantec .Macaffe med flera som i mitt tycke var mil efter Nod 32 (ESET).Körde därför betalversion av Nod 32 i flera år.....men men dom andra smög sig allt närmare och till slut var dom i samma liga. ESET har fortfarande ett bra virusprogram men det finns andra som är minst lika bra och bättre. Sen varierar det från tid till annan, ena året är Kaspersky 1..nästa Bit Defender osv,ett bra tecken tycker jag för det visar på att skydden utvecklas.Jag skulle personligen aldrig betala för ett 3års avtal med någon av antivirus leverantörerna för det händer för mycket som förändrar förutsättningarna för hur skyddet skall utformas för att vara bäst.Ett bra sätt att testa på är enligt min erfarenhet att söka gamla drivrutiner som finns free överallt.Där finns massor av elak kod gömt. Håller med den som sa att virus kan man få även om man är försiktig det har inget att göra med att man är en vettvilling på nätet,Aftonbladet nämdes som exempel. Sist men inte minst vill jag slå ett slag för program som Malewarebytes och liknande som har gott rykte för här gäller det att vara försiktig när man väljer i värsta fall kan man få ett program som gör det raka motsatta mot vad som utlovas.Som jag ser det så är dessa program nästan viktigare än antivirus. Så optimalt kombinera antivirus med anti malwareprogram. Nu kommer till slut min åsikt om Defender...kopplar ur det så fort jag kan.

God jul!

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ecuaman:

@DunderKlumpen:
Angående:
potentiellt smittad... det har du rätt i, men mig veterligen så är den inte smittad.
magiska metoder... har jag inte, bara sunt förnuft, lång erfarenhet och andra verktyg/softwares för att dubbelkolla.
biprodukter, är sätt som de tjänar pengar på tex bara att du måste registrera e-post gör att du hamnar i e-listor som de säljer vidare.
vad defender kostar... ingår ju i Windows, så man får väl värdera den biten var för sig.

Saludos

Okej, då har det skiftat till "mig veterligen". Då håller du alltså med om att du kan ha varit smittad under lång tid utan att veta om det.

Lång erfarenhet, skriver du, men av vad? Inom säkerhetsforskning? Eller är det "livets hårda skola" vi pratar om nu?

Att de säljer vidare ens e-mail, nu börjar du greppa efter halmstrån känns det som. Du svarade inte på vad du anser Defender kostar, varför ska det värderas annorlunda?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Dunder: Du skriver i dina svar att jag har varit smittad...? Du måste skilja på dator och människa, jag svarar den och datorn... Tycker du börjar komma bort från "pudelns kärna" ämnet. Vill bara ha lite kommentarer som kan förbättra mitt och andras kunskaper om Antivirus och åsikter om Windows defender.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ecuaman:

@DunderKlumpen: Du skriver i dina svar att jag har varit smittad...? Du måste skilja på dator och människa, jag svarar den och datorn... Tycker du börjar komma bort från "pudelns kärna" ämnet. Vill bara ha lite kommentarer som kan förbättra mitt och andras kunskaper om Antivirus och åsikter om Windows defender.

Du förstår nog också att det inte var dig personligen som åsyftades, men okej... Byt samtalsämne helt om det nu är lättare än att svara/diskutera, men då ser jag inte meningen med tråden.

Att ifrågasätta skumma/tvivelaktiga påståenden är inte att "komma bort från pudelns kärna", det är så man lär sig nya saker.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Du förstår nog också att det inte var dig personligen som åsyftades, men okej... Byt samtalsämne helt om det nu är lättare än att svara/diskutera, men då ser jag inte meningen med tråden.

Att ifrågasätta skumma/tvivelaktiga påståenden är inte att "komma bort från pudelns kärna", det är så man lär sig nya saker.

Du och jag ser saken på väldigt olika sätt. Om du tycker att jag har tvivelaktiga och skumma åsikter så står det för dig och du har nämnt det. Bra så, så får andra bilda sig en uppfattning efter sina egna åsikter.
Mina sk "påståenden" är mina erfarenheter och reflektioner, jag delar med mig av dem så får ni göra vad ni vill med dem. Men jag är tacksam för alla andras erfarenheter och åsikter angående om Windows Defender är bra eller dåligt. Jag har beskrivit varför jag tycker att "WD" är bra, jag har fått kommentarer som är åt båda hållen med både argument och utan. Jag tänker inte kräva en vetenskaplig förklaring som bevisar deras argument. Jag är nöjd med det som det är och är spänd inför nästa kommentar (om det blir någon). För ju fler kommentarer ju klarare kan kanske bilden bli...

Lev väl

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ecuaman:

Du och jag ser saken på väldigt olika sätt. Om du tycker att jag har tvivelaktiga och skumma åsikter så står det för dig och du har nämnt det. Bra så, så får andra bilda sig en uppfattning efter sina egna åsikter.
Mina sk "påståenden" är mina erfarenheter och reflektioner, jag delar med mig av dem så får ni göra vad ni vill med dem. Men jag är tacksam för alla andras erfarenheter och åsikter angående om Windows Defender är bra eller dåligt. Jag har beskrivit varför jag tycker att "WD" är bra, jag har fått kommentarer som är åt båda hållen med både argument och utan. Jag tänker inte kräva en vetenskaplig förklaring som bevisar deras argument. Jag är nöjd med det som det är och är spänd inför nästa kommentar (om det blir någon). För ju fler kommentarer ju klarare kan kanske bilden bli...

Lev väl

Glömde en sak i mitt tidigare inlägg, varför jag stänger ner Defender. Tycker Defender tar för mycket systemresurser och tar lång tid på sig att scanna, det är säkert okej annars. Att köra cmd sfc/scannow ibland är ett annat tips för att kolla integriteten i systemet.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Glömde en sak i mitt tidigare inlägg, varför jag stänger ner Defender. Tycker Defender tar för mycket systemresurser och tar lång tid på sig att scanna, det är säkert okej annars. Att köra cmd sfc/scannow ibland är ett annat tips för att kolla integriteten i systemet.

Håller med om att den tar lång tid att göra en "Fullständig" scanning, brukar göra en sådan ca var 14e dag/på natten, så drabbas man inte. annars kör jag "Snabb" vaianten lite oftare, smidig. Har inget problem med systemresurser.
Bra tips med cmd sfc/scannow, kompletterar bra.

Saludos

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ecuaman:

Du och jag ser saken på väldigt olika sätt. Om du tycker att jag har tvivelaktiga och skumma åsikter så står det för dig och du har nämnt det. Bra så, så får andra bilda sig en uppfattning efter sina egna åsikter.
Mina sk "påståenden" är mina erfarenheter och reflektioner, jag delar med mig av dem så får ni göra vad ni vill med dem. Men jag är tacksam för alla andras erfarenheter och åsikter angående om Windows Defender är bra eller dåligt. Jag har beskrivit varför jag tycker att "WD" är bra, jag har fått kommentarer som är åt båda hållen med både argument och utan. Jag tänker inte kräva en vetenskaplig förklaring som bevisar deras argument. Jag är nöjd med det som det är och är spänd inför nästa kommentar (om det blir någon). För ju fler kommentarer ju klarare kan kanske bilden bli...

Lev väl

Nej, åsikter har ingenting med saken att göra och vad du menar med erfarenheter vet jag fortfarande inte eftersom du undvek frågan.
Du ställde en fråga om Defender och fick svar på hur dåligt det är med objektiva mätningar som förklaring. Ska du motargumentera får du komma med mer än oklara påståenden om hur lång erfarenhet du har.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag kör endast med Windows Defender och det fungerar utmärkt, aldrig problem med datorn eller att den beter sig konstigt och då surfar/spelar jag dagligen.

Visa signatur

i7-11700k - RTX 3080 - 32GB DDR4 - 1TB SSD

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Lspn:

Jag kör endast med Windows Defender och det fungerar utmärkt, aldrig problem med datorn eller att den beter sig konstigt och då surfar/spelar jag dagligen.

Hade datorn betett sig konstigt hade man ju inte behövt så mycket skydd, då hade man ju sett felet själv. "Problemen" syns inte idag, vilket är varför man behöver ett program som inte får bottenbetyg.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kör defender privat på alla mina burkar, mina kunder kör Windows Defender via Config Manager och det fungerar fint vid dagligt bruk, väldigt många kör också MCafee vilket alltid ställer till mer problem med vissa saker, tex svårt att få till under deployment osv, måste vara rätt versioner osv.

Fördelen är att Defender inte märks av något, och jag har väll kört det sen det kom för Windows 7 har jag för mig, aldrig virus eller något privat iaf.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Aldrig fått ett enda virus,trojan whatever under alla mina år med ESET eller andra AV jag provat under kortare tider. (Dvs ej upptäckt något).

Vet inte hur folk lyckas få virus, ransomware etc men jag har då aldrig lyckats med den bedriften.

Senast jag fick virus var typ på Windows 95 tiden när jag satt och laddade hem Diablo maphack/editors ifrån astalavista.com.

Så ja för en person med lite vett så räcker säkert defender men defender är ändå rätt junk.

Föresten, dom som säger att Defender är lightweight osv.
https://www.av-comparatives.org/wp-content/uploads/2016/11/av...