Säkerhetshål bekräftas i Netgear-routrar

Permalänk
Melding Plague

Säkerhetshål bekräftas i Netgear-routrar

Ett allvarligt säkerhetshål i flera routermodeller från Netgear har upptäckts, vilket företaget nu varnar för. De har släppt en betafirmware som de uppmanar samtliga användare att installera.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Därför kör man Asus routrar med Merlin, så får man snabba uppdateringar. Netgear har aldrig imponerat. Inte för att Asus är perfekta men bättre routrar än Netgear har de.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Just min modell också. Blir att göra det konstant när man kommer hem:(

Permalänk
Medlem

Eller så kör man pfSense samt en separat AP.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Därför kör man Asus routrar med Merlin, så får man snabba uppdateringar. Netgear har aldrig imponerat. Inte för att Asus är perfekta men bättre routrar än Netgear har de.

Håller med delvis men som du säger så är de inte perfekta, det är mera snabbheten med merlin man vill åt, har han inte till och med fixat några säkerhetshål själv innan Asus? Med andra ord så är det inte Asus man vill ha, det är Merlin. Fast ioförsig så skulle jag personligen ta en Asus router över Netgear hursomhelst, men det tror jag är lite mer för att jag har dåliga minnen av Netgear modemet man fick av Com Hem.

Btw, hur säkert är pfSense i jämförelse? Har en OVPNBox som kör pfSense och sedan OVPN mjukvara på det, OVPN mjukvaran kanske är svår att utvärdera men tänkte om det finns information om säkerhetshål i pfSense?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Därför kör man Asus routrar med Merlin, så får man snabba uppdateringar. Netgear har aldrig imponerat. Inte för att Asus är perfekta men bättre routrar än Netgear har de.

Asus är långt ifrån perfekta, de har haft flera stora säkerhetshål. Gick in och kollade på min Netgear Nighthawk X4S R7800, uppdateringen låg redan där och väntade, så långsamma vet jag inte om man kan kalla dem.

Att sedan säga att Netgear är skit och Asus är kung blir lite skevt, man får vad man betalar för. Köper man valfri Router i samma prisklass får man i regel likvärdig prestanda från båda, men kanske några funktioner som skiljer dem åt.

http://www.sweclockers.com/nyhet/19886-asus-routrar-drabbas-a...
http://www.sweclockers.com/nyhet/17299-asus-senaste-routrar-i...

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Inaktiv

Undrar om min buggiga Andersson-router för 199:- har några säkerhetshål?!

*Jaws theme*

Permalänk
Hedersmedlem

Skönt att köra med Telia som vet vad de håller på med och uppdaterar sina produkter regelbundet, automatiskt. Mycket nöjd med deras 789-799 som jag kört i ett antal år. När jag fick 799AC i somras så uppdaterade den direkt till senaste firmware vid inkoppling och har sedan uppdaterat sig själv minst en gång till, kanske fler.

Upptäcks säkerhetshål så fixas det utan att kunden måste hålla reda på det. Så bör det vara.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@zonar: Det är nog en av de bättre valen man kan göra idag.
Själv uppgraderade jag till en pfsense låda och använder routern från telia som AP bakom pfsense.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Eller så kör man pfSense samt en separat AP.

/z

kräver dock en hel del kunskap, vilket många antingen inte har eller inte orkar sätta sig in i.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Håller med delvis men som du säger så är de inte perfekta, det är mera snabbheten med merlin man vill åt, har han inte till och med fixat några säkerhetshål själv innan Asus? Med andra ord så är det inte Asus man vill ha, det är Merlin. Fast ioförsig så skulle jag personligen ta en Asus router över Netgear hursomhelst, men det tror jag är lite mer för att jag har dåliga minnen av Netgear modemet man fick av Com Hem.

Ja, men som det ser ut nu så är det Asus han fokuserar på, i och med att hans kod bygger på AsusWRT

Skrivet av Xoka:

Asus är långt ifrån perfekta, de har haft flera stora säkerhetshål. Gick in och kollade på min Netgear Nighthawk X4S R7800, uppdateringen låg redan där och väntade, så långsamma vet jag inte om man kan kalla dem.

Att sedan säga att Netgear är skit och Asus är kung blir lite skevt, man får vad man betalar för. Köper man valfri Router i samma prisklass får man i regel likvärdig prestanda från båda, men kanske några funktioner som skiljer dem åt.

http://www.sweclockers.com/nyhet/19886-asus-routrar-drabbas-a...
http://www.sweclockers.com/nyhet/17299-asus-senaste-routrar-i...

Jag sa inte att Asus var kung och att Netgear var skit. Jag sa att Asus inte är perfekta, men att Netgear inte imponerar. Det är en viss skillnad där.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Typisk kvalitet for datautstyr i dag med tanke på datasikkerhet og hensyn til privatliv. Elendig.

Tror nok at dette er ikke første gang Netgear er i nyhetene om dårlig datasikkerhet i produktene dems.

Det eneste bedrifter synes å bry seg om, er å kun tjene penger, og så produserer man varer som av ulike grunner kan kalles søppel.

Permalänk
Avstängd

Riktigt illa att det har tagit flera månader för Netgear att gå ut med information om detta.
Företag borde typ ha 7 dagar på sig att gå ut med information eller nåt.
Så här länge ska det inte få dröja.

Vidare så måste routrar förses med open source mjukvara så att användaren själv har förmåga att fixa säkerhetshål.

Permalänk
Medlem

Nöjd pfSense användare sedan många år tillbaka, dubbla nätverkskablar och kontakter dragna till alla rum i huset (förutom badrum/hall) och det enda trådlösa som används är för mobiltelefonerna över en AP kopplad över eget vlan med hårda regler i pfsense Fungerar prima!

Mina retrodatorer dvs allt från Amiga till Windows 9x burkar men även betydligt äldre maskiner ligger över ett eget nätverk.

Dock förstår jag att det kan vara avskräckande för nya användare att göra en sådan setup men lite tid och tålamod så löser alla det.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

En annan sitter och tuffar på en cisco linksys e2000 sen många år den fungerar fin fint ..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Tur man använder DD-WRT på sin Netgear R7000 då.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gremanz:

Undrar om min buggiga Andersson-router för 199:- har några säkerhetshål?!

*Jaws theme*

Det är garanterat inga problem, det måste finnas en grundnivå av säkerhet för att det ska kunna finnas några hål i den

Skrivet av MultiMan:

Skönt att köra med Telia som vet vad de håller på med och uppdaterar sina produkter regelbundet, automatiskt. Mycket nöjd med deras 789-799 som jag kört i ett antal år. När jag fick 799AC i somras så uppdaterade den direkt till senaste firmware vid inkoppling och har sedan uppdaterat sig själv minst en gång till, kanske fler.

Upptäcks säkerhetshål så fixas det utan att kunden måste hålla reda på det. Så bör det vara.

Jag har varit allt annat än nöjd med blandade Teliaroutrar genom tiderna. De har varit instabila och hopplösa att ha att göra med. Vissa har det knappt gått att göra en enkel port forwarding i. Extra illa att man generellt är tvingad att ha skiten också om man samtidigt vill använda andra av deras tjänster som TV och IP-telefoni. Är det bara bredband kan man i alla fall brygga skiten. Jag har gått igenom många routrar och digitalboxar från Telia för de har helt enkelt gett upp och bråkat. Har ganska exakt noll förtroende för Telias hårdvara vid det här laget.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

"Det säkerhetshålet gör att det låter oauktoriserade användare köra olika typer av kommandon som i sin tur gör det möjligt att få tillgång till den utsatta användarens dator."

Tillgång till datorn?
Är väl normalt tillgång till routern och det interna nätverket?

IOFS kanske man kan se det som tillgång till datorn om man menar tillgång till datorns nätverk...

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Skönt att köra med Telia som vet vad de håller på med.

Jag litar inte på att de vet vad de håller på med. Visst de kanske följer standarder så gott de kan. Men de e lata som alla andra människor.
Bara vetskapen att de kör TR-069 för administration på routrarna de skickar ut till kunder är nog för att oroa sig.

Så lite 'trust' som möjligt när de gäller min säkerhet.

Permalänk
Medlem

Äh vad gör lite hål? Har alla portar öppna på min router och ibland kör jag med DMZ eller vad det heter för att släppa in både pest och kolera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

@Snorlena: Haha! Det var tankesättet i början av internets historia.
Det visade sig funka sådär.

Permalänk
Medlem

Min R7500 var inte med

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

kräver dock en hel del kunskap, vilket många antingen inte har eller inte orkar sätta sig in i.

Det är faktiskt inte svårare än att köra en Asus router. Det finns mycket bra och omfattande dokumentation samt tutorials på nätet. Jag kunde noll när jag började för några år sedan och nu blir jag frustrerad varje gång jag öppnar gränssnittet på min mobil-router på landet....

Jag har inte en omfattande konfigurering men det fungerar så stabilt och bra samt är säkert!

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Det är faktiskt inte svårare än att köra en Asus router. Det finns mycket bra och omfattande dokumentation samt tutorials på nätet. Jag kunde noll när jag började för några år sedan och nu blir jag frustrerad varje gång jag öppnar gränssnittet på min mobil-router på landet....

Jag har inte en omfattande konfigurering men det fungerar så stabilt och bra samt är säkert!

/z

det kräver ändå en hel del setup, även om det finns guider. och det kräver att du känner dig säker med vad du gjort. jag anser min router som first line of defence och därför litar jag hellre på företag som vet vad dom gör än mig själv som kan missa något.
konfigureringstiden på en pfsense är också mycket längre än en vanlig router och sen kräver det extra hårdvara som kan kosta en hel del mer än en normal router

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

kör man med vanlig router, är det dd-wrt som gäller.
Dock föredrar jag pfsense

/

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Tackar tipset SweC, får ta och pyssla om min R7000 som bara stått och levererat utan problem sedan inköp. Tack vare att den funkat så bra, så har jag varit för lat för att installerat DD-WRT.

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Medlem
Skrivet av popup75:

Tackar tipset SweC, får ta och pyssla om min R7000 som bara stått och levererat utan problem sedan inköp. Tack vare att den funkat så bra, så har jag varit för lat för att installerat DD-WRT.

Vad är DD-WRT och vad är det bra för? Har förstått att det är någon slags firmware typ?

Permalänk
Medlem

Nån som kan svara på hur pass bra rykte linkseys har? Sitter med en ac8200 nånting och funderar på hur pass säker den är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Rackserver med pfSense och Ubiquiti AP ftw

Permalänk
Medlem

Gött att min nyinköpta Archer C3200 inte var med i listan

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2