LG avtäcker 4K-upplöst 32-tumsskärm med stöd för HDR

Permalänk
Melding Plague

LG avtäcker 4K-upplöst 32-tumsskärm med stöd för HDR

Nästa datorskärm från LG blir en av de första som implementerar bildtekniken High Dynamic Range, något som spås bli nästa stora grej på skärmfronten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad heter modellen? När finns de tillgängliga?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Vad heter modellen? När finns de tillgängliga?

Den heter LG 32UD99 men det verkar inte finnas något datum än.

Permalänk
Medlem

Inte oled? :'(

Permalänk

Responstid, Frekvens, g-sync?

Inte så troligt men skulle vara kul med en bra spelskärm.
Drömma får man ju.

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

Jag känner att det man nu vill ha är bra 1440p eller 4k med bra panel, ips, och+120+Hz. Gör det med HDR så blir jag givetvis glad men om inte mina baskrav är uppfyllda så spelar inte hdr någon roll alls.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

När de kommer med skärmar som har samma egenskaper, men med oled, så köper jag nog nytt.

Och helst mindre än 32" för min del.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Hoppas det kommer en 120hz Gsync variant med HDR i framtiden, tills vidare får min 144hz Acer skärm med IPS panel duga som primär dator skärm.

HDR ger ju fina effekter men inget som man verkligen måste ha i dagsläget. Har HDR på min 65" Samsung 8005 TV och vill jag verkligen spela med HDR får man väl koppla in burken i den så länge för en gaming weekend eller så

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

4K+ OLED i 30" 16:10 tack

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Saaakta går tekniken framåt för datorskärmarna. I den här takten kanske jag kan köpa mig en ny skärm om 5 år.

Ge mig:
- Böjd panel
- 5160 × 2160
- G-sync
- HDR10
- >60Hz
- >90% DCI-P3

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Kan vi få 120Hz+ och OLED också så har vi en helt duglig skärm.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Finns det något förväntat pris?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Saaakta går tekniken framåt för datorskärmarna. I den här takten kanske jag kan köpa mig en ny skärm om 5 år.

Ge mig:
- Böjd panel
- 5160 × 2160
- G-sync
- HDR10
- >60Hz
- >90% DCI-P3

Jag får väl vänta ytterligare några år till för att modellen med upp till 120hz släpps, det blir något för barnbarnen det...

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

137ppi pffts

24" tack... gör om gör rätt.

Permalänk
Medlem

Jag tror andra av casual spelarna med PS4 Pro och Xbox One kanske gillar detta, vissa spelar inte på Tv utan bildskärm.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur mycket de extra 6 bitarna färginformation påverkar?
Alltså , det är extra data som ska överföras, och det kommer i sin tur påverka hur hög refreshrate man kan ha, eller upplösning, etc.

Permalänk
Medlem

Frågan är om skärmen uppfyller "Ultra HD Premium", att den kan behandla en HDR10 signal behöver ju egentligen inte säga nånting.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

sitter idag på 40" kan ej tänka mig mindre skärm med 4k, 4k på 27" känns mest som ett skämt.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Hade vart väldigt trevligt om några mer än LG kunde börja producera stora OLED så kanske konkurrensen skulle skynda på släpp av OLED istället för detta som känns som något slags mellanläge?

Permalänk

Har aldrig förstått det där med HDR på en lcd...
10-bitars färgdjup kan väl ge en liten skillnad i gradienter på en panel med riktigt stort omfång.
Större färgrymd kan ju ge en rätt stor boost för rätt material.
Men HDR, dvs high dynamic range, stort dynamiskt omfång. Hur löser de det? En ips-panel har ju en kontrast på ca 1000:1. Hur ska man kunna visa hög ljusstyrka samtidigt som djup svärta? Kan nån upplysa mig? Eller är det här ännu ett försäljningstrick? Oled behövs!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ja, bra fråga. Finns en hel del hdr10 tv apparater som kan acceptera signalen in, men som har så dålig kontrast att det i praktiken inte ger något.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0t4l str3:

En ips-panel har ju en kontrast på ca 1000:1. Hur ska man kunna visa hög ljusstyrka samtidigt som djup svärta?Skickades från m.sweclockers.com

Undrar detsamma. IPS har ju kört 1000:1 i hundra år nu, inte en chans att de plötsligt lyckades klura ut hur man kan klämma in en högre kontrast i panelerna.

Permalänk
Medlem

Hade inte LG beslutat att sluta sälja datorskärmar i Sverige? Man hittar knappt svenska butiker som säljer LG skärmar numera. Bara gamla modeller hittar jag bara på prisjalt?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

sitter idag på 40" kan ej tänka mig mindre skärm med 4k, 4k på 27" känns mest som ett skämt.

Det där måste nog vara det dummaste jag läst på länge...

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Det där måste nog vara det dummaste jag läst på länge...

Sitter också på 40" 4k och tänker nästan likadant som citerade. Ja något kan ju sägas om att 4/5k på 27-32" ger suverän pixeldensitet och finkornigt skarp bild. Och när GPU:erna renderar spel i 4K utan problem så blir det nog givet att ha 200+ PPI, för något måste ju kraften gå till. Men är man mer praktiskt lagd så kan jag ju exempelvis inte ta upp ett redigeringsprogram och få plats med massa paneler utan att allt blir löjligt litet. Och Windows DPI-skalning över 100% är ju lite wonky, även om det blivit bättre.

Skrivet av t0t4l str3:

Har aldrig förstått det där med HDR på en lcd...
10-bitars färgdjup kan väl ge en liten skillnad i gradienter på en panel med riktigt stort omfång.
Större färgrymd kan ju ge en rätt stor boost för rätt material.
Men HDR, dvs high dynamic range, stort dynamiskt omfång. Hur löser de det? En ips-panel har ju en kontrast på ca 1000:1. Hur ska man kunna visa hög ljusstyrka samtidigt som djup svärta? Kan nån upplysa mig? Eller är det här ännu ett försäljningstrick? Oled behövs!

Skickades från m.sweclockers.com

Tänker likadant. Har i ett Sony-bås för ca halvår sedan fått se ett par HDR LCD-paneler, jämte OLED HDR och OLEDen krossade förstås jämförelsevis, medan LCD:erna bara hade det där "extremljusa" utan att kunna bottna i svart. Sony ville marknadsföra båda paneler där, så tror inte det handlade inte om att medvetet felkonfigurera LCD-panelerna.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

sitter idag på 40" kan ej tänka mig mindre skärm med 4k, 4k på 27" känns mest som ett skämt.

Skrivet av Xaves:

Det där måste nog vara det dummaste jag läst på länge...

Inte alls dumt, sitter själv på 43" 4K monitorer och kan inte heller tänka mig att gå under det vad det gäller den upplösningen. 2560x1440 på 27" funkar ju fint men i 4K blir det pluttrigt utan skalning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xaves:

Det där måste nog vara det dummaste jag läst på länge...

Med tanke på att skalning ännu ej fungerar som det ska så instämmer jag att 4k bör användas på minst 40". Högupplösta skärmar var hypade redan innan Windows 8. Jag sade att de ej kommer fungera och hade rätt, samma med Windows 10. Det kommer dröja flera år innan skalningsproblemen har lösts och innan dess har man nog hunnit skaffa sig en ny skärm.

Väldigt nöjd med min 1440p 32". Skulle bara vilja ha högre refresh rate och freesync.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Med tanke på att skalning ännu ej fungerar som det ska så instämmer jag att 4k bör användas på minst 40". Högupplösta skärmar var hypade redan innan Windows 8. Jag sade att de ej kommer fungera och hade rätt, samma med Windows 10. Det kommer dröja flera år innan skalningsproblemen har lösts och innan dess har man nog hunnit skaffa sig en ny skärm.

Väldigt nöjd med min 1440p 32". Skulle bara vilja ha högre refresh rate och freesync.

Har absolut inga problem med 4K i Windows eller i program på min 23.6 tummare. Förstår inte vad ni pratar om.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Har absolut inga problem med 4K i Windows eller i program på min 23.6 tummare. Förstår inte vad ni pratar om.

Vad bra att skalning funkar för dig,och att du är nöjd!
Men tyvär så funkar inte skalning i windows alltid som det skall. Därav så kör jag stor skärm utan skalning. Då tycker jag 40" är lämpligt för 4k, hade innan en 27" på 2560 & det funkade bra, innan det en 21" men det va på crt tiden det

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Har absolut inga problem med 4K i Windows eller i program på min 23.6 tummare. Förstår inte vad ni pratar om.

Hihi, absolut!