Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Sep 2010

accesspunkt, brygga eller router???

har en gäststuga som jag hyr ut och dit bort har jag dragit en nätverkskabel som är kopplat i router i huset jag bor,
nu vill jag göra så att hyresgöästen i attefallshuset ska kunna använda min internet, men jag vill inte att han ska kunna komma in på min nätverk och kunna se mina datorer eller bilder mm.
vad ska jag sätta upp där för att det ska fungera bra.

mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av spamb:

har en gäststuga som jag hyr ut och dit bort har jag dragit en nätverkskabel som är kopplat i router i huset jag bor,
nu vill jag göra så att hyresgöästen i attefallshuset ska kunna använda min internet, men jag vill inte att han ska kunna komma in på min nätverk och kunna se mina datorer eller bilder mm.
vad ska jag sätta upp där för att det ska fungera bra.

mvh

Vad är det för utrustning du har?
Lite beroende på vad du har så skulle jag använt VLAN. Har du inte prylar som klarar det så kan det bli bökigt, om du inte har en vettig router. Då skulle jag ha dragit en kabel från en port på routern till gäststugan, sedan använd en annan port på router för ditt interna nätverk. Sedan begränsat tilgången med brandvägsregler i routern, så att port 1 (gästnät) inte kommer åt något annat än internet. Medans port 2 (ditt nät) kommer åt allt (förutom port1). Då behöver du inget vlan.

Beror som sagt på vad du har för prylar samt hur din layout ser ut.

[size="1"]*signatur raderad*, referrallänkar behöver vi inte gömma i signaturer (§8 marknadsföring)[/size] Till MOD: Ditt smartskafft, man gömmer inte något som är helt synligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2008

EDIT: LÄS INLÄGGET OVAN.

För att få det att funka så måste din router inne i huset hantera vlan och i den konfigurera två separata vlan ett till dig, ett till din hyresgäst. När detta är gjort kan du sätta en accesspunkt ute i attefallshuset.

"Det är alltid enklare att säga att man mår bra, än att förklara varför man har ett inre helvete"
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

vet inte vad du har för uppkoppling men om du har t.ex fiber så kan man väl bara sätta upp en vanlig dum switch från ditt bredbandsuttag eller mediaomvandlare och koppla in gäststugan till den.

Dock förutsätter det att du kan få 2ip adresser från din ISP.

Inte helt säker på denna konfig så någon får rätta mig om jag har fel men tror det funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Sep 2010

hej. tack för svar

jag kör telia öppenfiber och fiberkonverter har bara en lan port ut som jag kan använda, andra portar är till tv och telefoni.

har en netgear x4 r7500 router och den borde väl klara vlan eller vad det nu heter.

finns det nån bra guide hur man stänger av vissa portar på router?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Sep 2010

pratade idag med min internet leverantör och enligt dem så får jag alltid 2 ip adresser.

skulle då fungera så att jag köper en switch och kopplar den direkt i fiberkonverter och sedan två routrar in i switchen, en router till gäst stuga och den andra till stora huset???

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

@spamb: Ja

i5-3570K @ 4,5GHz - ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 - Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Gigabyte Radeon HD 7970 3GB Windforce - Asus Xonar DX - Corsair HX 750W - Fractal Design Define R4 - Corsair Hydro H100i - SSD 80GB, 2x2TB, 2x1TB, 1x500GB - Optoma HD200x, 100"