Internet nere på alla utom en dator.

Permalänk
Medlem

Internet nere på alla utom en dator.

Hej!
För en tre månader sedan fick vi fibernätverk i vår bostad av Telia. Jag köpte en dlink router som jag använt och allt har fungerat mer eller mindre felfritt fram tills idag. Till surfing använder jag 1 stationär dator med wind7, en laptop med wind7, en macbookair samt min och min sambos mobiltelefon. Den stationära datorn är ansluten med hjälp av sladd till routern och för upprepa mig själv så har allt fungerat innan. Nu funkar bara internet på macbooken och alltså inte på någon av de andra maskinerna.
För att lösa detta har jag Startat om där nere vid fiberuttaget, dragit ut strömmen i en minut. Samt gjort samma procedur med routern.
Jag har försökt att starta om datorn och det trådlösa wifit på min laptop, tagit ut och in sladd medmera. Kollat runt lite på nätet nu utan någon lösning. Då jag loggar in på min router via Standard-gatewayn så ser jag att under DCHP Client list så är de maskinerna där internet nu inte fungerar längre listade och de står något som "Expired Time" med en nedräkning på samtliga, vet inte om detta betyder något men tyckte att det var värt att nämna.

Jag är långt ifrån ett tekniskt geni och söker hjälp av någon kunnig, all hjälp är superuppskattad. Står det i punktform om hur jag ska gå tillväga så borde även jag kunna följa dina anvisningar
Tack för hjälp!!
/E

Permalänk
Avstängd

- Kabel rätt i WAN till D-linkroutern från mediaomvandlaren?

- Sen finns det massvis med D-linkroutrar, jag skulle hursomhelst fabriksåterställa och börja om från början.

Exempel, tog en modell i högen.
http://www.dlink.com/se/sv/support/faq/routers/mydlink-router...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Kan du inte manuellt förnya DHCP lease på din router?

Ett par skärmdumpar på ditt webbgränsnitt hjälper oss som inte har någon aning om vilken utrustning du har samt modell av router.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

@som99:
Routern fick jag fram att det är en dlink dir 809.
Fiberjacket är av märket RAYCORE och operatören som sagt Telia.
Problematiskt är att den enda datorn där internet nu fungerar med är en mac, och jag är helt värdelös på apples operativsystem.
Jag har inga problem att logga in på routern med hjälp av den stationära och fick upp ett meddelande när jag felsökte att "DNS-serern svarar inte". Angående skärmdumparna förstod jag inte riktigt vad du ville ha så du får nog ytterligare förenkla din frågan för en okunnig.

Tack för alla svar!

/E

Permalänk

låna en router av en polare och testa om de hjälper vet sen tidigare erfarenhet att D-link kan bli struliga när de börjar få lite ålder framförallt är det deras nätadaptrar som brukar vara boven och haverera fort så att den inte orkar driva diverse delar vilket kan ge lite alla möjliga symtom så som svagt Wifi eller att bara vissa lanportar fungerar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@plunn: Provat att återställa routern nu och problemet kvarstår. Tack för tips!

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Jag ska försöka att låna en router, men tycker inte det borde vara några problem. Köpte den ny för 3-4 månader sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rylle123:

@som99:
Routern fick jag fram att det är en dlink dir 809.
Fiberjacket är av märket RAYCORE och operatören som sagt Telia.
Problematiskt är att den enda datorn där internet nu fungerar med är en mac, och jag är helt värdelös på apples operativsystem.
Jag har inga problem att logga in på routern med hjälp av den stationära och fick upp ett meddelande när jag felsökte att "DNS-serern svarar inte". Angående skärmdumparna förstod jag inte riktigt vad du ville ha så du får nog ytterligare förenkla din frågan för en okunnig.

Tack för alla svar!

/E

Skärmdumpar var tänkt för att se statusar och vad för inställningar du har att tillgå.
Om du går in i DHCP Server Settings, är den på och vad står din "lease time" på?
Är din "Internet connection" inställd på "Dynamic IP (DHCP)"

Om du stänger av alla uppkopplade maskiner och endast startar en annan än den som just nu fungerar, har du då åtkomst till internet på den enda anslutna enheten?

Jag tycker du skall fabriksåterställa din router, på baksidan vid strömkontakten sitter en liten knapp tryck och håll in den 8-10 sekunder tills allt blinkar så skall den återställas.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

@som99: Ja, den är inställd på Dynamic IP, DCHP Lease time: 1440 minutes Provade att återställa routern men det var ingen förändring.

Permalänk
Medlem

@som99: Provade att stänga av alla maskiner och starta en dator där det inte fungerade internet tidigare, och problemet kvarstår.
"Det går inte att kommunicera med enheten eller resursen Primär DNS-Server" Står det när jag felsöker men jag har bytt till googles DNS server.

Är i varje fall tacksam för all hjälpen

/E

Permalänk
Rekordmedlem

Problemet är skrämmande likt detta, andra 809an på en vecka med samma symptom.
Där kom vi fram till att routern var trasig. >
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1456808-inget-internet-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är ett problem som kommit med Windows update, har sett det på flera maskiner. Ladda ned programmet Complete Internet Repair och kör det, så skall det lösa problemet. "Bocka i" alla alternativen.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Märkligt, har bara haft routern i 3 månader och knappt flyttat på den.. men löser jag inte problemet om ett par dagar får man kanske dra den slutsatsen.

Permalänk
Medlem

@Dreijer: Det funkar ju visserligen på macen och de andra 2 datorererna är windows7, men tror inte jag har kört windows updater på länge på någon av maskinerna, men ska prova detta i morgon, dags för sängen nu
Tack!
/E

Permalänk
Skrivet av rylle123:

@Rouge of Darkness: Jag ska försöka att låna en router, men tycker inte det borde vara några problem. Köpte den ny för 3-4 månader sedan.

ja det borde ju inte vara något problem tycker man men iom att det är dessutom ur deras budget segment så vet i fasen.

har haft 2 st D-link innan den jag har nu gemensamt för bägge är att nätdelen gett upp strax efter att garantin gått ut.

tror ingen av dem gick på under 700:- iaf på den tiden så törs knappt inte äns tänka på vilka marginaler de tummat på i en som kostar hälften så mycket.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@rylle123:
Skulle du kunna skriva upp nätverksinfon på de enheter det fungerar på? Fungerar det på flera samtidigt?
Det som är intressant är: ip-nummer, gateway och dns. I windows kan du i kommandotolken skriva: ipconfig /all på mac har jag ingen aning kanske ifconfig -a fungerar i terminalen?

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreijer:

Det är ett problem som kommit med Windows update, har sett det på flera maskiner. Ladda ned programmet Complete Internet Repair och kör det, så skall det lösa problemet. "Bocka i" alla alternativen.

Vilken utav alla bloatade sidor rekommenderar du att man laddar ner detta programmet ifrån?

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness:
Men routern fungerar ju till att förse macen med internet.. Det borde den inte göra om den var sönder?
Men det verkar ta slut på goda råd så jag kanske får utgå från att det är så.

Permalänk
Medlem

@fragwolf:
Haha absolut! men skulle behöva lite guidning för det, att hitta webbläsaren på en mac är i sig en prestation för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rylle123:

Hej!
För en tre månader sedan fick vi fibernätverk i vår bostad av Telia. Jag köpte en dlink router som jag använt och allt har fungerat mer eller mindre felfritt fram tills idag. Till surfing använder jag 1 stationär dator med wind7, en laptop med wind7, en macbookair samt min och min sambos mobiltelefon. Den stationära datorn är ansluten med hjälp av sladd till routern och för upprepa mig själv så har allt fungerat innan. Nu funkar bara internet på macbooken och alltså inte på någon av de andra maskinerna.
För att lösa detta har jag Startat om där nere vid fiberuttaget, dragit ut strömmen i en minut. Samt gjort samma procedur med routern.
Jag har försökt att starta om datorn och det trådlösa wifit på min laptop, tagit ut och in sladd medmera. Kollat runt lite på nätet nu utan någon lösning. Då jag loggar in på min router via Standard-gatewayn så ser jag att under DCHP Client list så är de maskinerna där internet nu inte fungerar längre listade och de står något som "Expired Time" med en nedräkning på samtliga, vet inte om detta betyder något men tyckte att det var värt att nämna.

Jag är långt ifrån ett tekniskt geni och söker hjälp av någon kunnig, all hjälp är superuppskattad. Står det i punktform om hur jag ska gå tillväga så borde även jag kunna följa dina anvisningar
Tack för hjälp!!
/E

I samband med en uppdatering från windows så tappade en del datorer internet/nätverket. Jag ominstallerade drivrutinerna till nätverkskortet i datorn med tillverkarens egen drivrutin istället för Windows, startade om datorn och vips fungerade det. Kan detta eventuellt vara felet du upplever?

Permalänk
Medlem

Jag har en liten trådlös wifi som man kan sätta in i usb uttaget på min stationära. Den tar alltså upp wifi och gör så att jag kan få upp wifi i min dator. Med hjälp av den så fick jag upp internet från min router en liten stund, men nu verkar även detta inte fungera.
Det verkar som att min router har valt att blockera de som brukar vara anslutna till den, och detta har den gjort av sig själv, jag har inte varit inne och pillat på inställningar. Är detta möjligt och kan man upphäva blockeringen på något vis?

Permalänk
Medlem

Har nätverksikonen ett rött kryss eller gult utropstecken?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

prova att avinstallera enheten i enhetshanteraren, dvs nätverkskortet
starta om datorn, gå in enhetshanteraren, sök maskinvaruförändringar, installera på nytt om den inte gjort det automagiskt.

se om det fungerar.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

@Sp0de: gult utropstecken

Permalänk
Medlem

@Bellerefon: Det borde vara på routern som felet ligger då den vägrar att dela internet till 2 st olika datorer samt 2 mobiler.. men ska absolut testa, tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rylle123:

@plunn: Provat att återställa routern nu och problemet kvarstår. Tack för tips!

Jo då är nästa steg om du har senaste firmware?

http://www.dlink.com/se/sv/support/faq/routers/mobile-routers...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

@plunn: Jag kommer inte in på routern nu.. får "Webbplatsen kan inte nås

192.168.0.1 tog för lång tid på sig att svara."

Fick internet på den stationära datorn när jag tog ut internetkabeln och satte i en Wireless USB Adapter. Vet inte hur pålitligt det är dock.. droppar med jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem

Kör "netsh winsock reset" i CMD som administratör.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@rylle123:
ah, sorry my bad, läste inte noggrant nog.
Vanligt fel nu verkar det som att windows fuckar upp nätverkskorten, går ej att nå internet.
Avinstallation av drivrutinerna samt omstart brukar lösa det

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

När internet inte fungera och du får en gul triangel prova då att köra: ping 8.8.8.8 samt ping www.google.se och posta svaren, samt kör en ipconfig /all också.

Visa signatur

.