EU godkänner preliminär plan för 5G

Permalänk
Melding Plague

EU godkänner preliminär plan för 5G

En preliminär överenskommelse i en EU-kommitté innebär att den tidigare föreslagna planen om att överlåta 700 MHz-bandet till 5G-nätverk ser ut att vara mer eller mindre fastslagen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra frekvensband för att få räckvidd. Men det är inte mkt bandbredd som finns där samtidigt som den stora räckvidden gör att många delar på det, så det blir inga höga farter där inte...

Permalänk
Medlem

Trevligt. Kom fort med 5G stöd så att jag har det i min nästa telefon.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Vad i all världen skall de med 700Mhz-bandet till? Ja visst, räckvidd med det är knappast det som är problemet nu utan det är ju mer bandbredd vi vill ha... Jösses, vilka klåpare!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Vad i all världen skall de med 700Mhz-bandet till? Ja visst, räckvidd med det är knappast det som är problemet nu utan det är ju mer bandbredd vi vill ha... Jösses, vilka klåpare!

Vad jag förstod enligt den länkade artikeln är det någon form av effektivare sändning.

-Standard bil jämnförelse-
Bara för att det står 1.2l på motorn betyder det inte att man "måste" ha 70 hästar utan det är ju beroende på hur effektiv motorn är, finns säkert 1.2l motorer som har 140 hästar.

Permalänk
Medlem

Spelar väll ingen roll om man får jätte snabbt bredband via mobilen om man har dagens data mängder och att detta är det dyraste i dagens abonnemang

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad i all världen skall de med 700Mhz-bandet till? Ja visst, räckvidd med det är knappast det som är problemet nu utan det är ju mer bandbredd vi vill ha... Jösses, vilka klåpare!

4G idag kört främst på 2 så kallade täckningband som är 800 och 900MHz och sedan främst på 1800 och 2600MHz för kapacitet. Där 800 och 900 är väldigt bra när man inte är i stan. På mitt land så blev det sjuk skillnad när telia satte upp 800MHz för området då masterna står rätt långt ifrån varandra. Nu går det att surfa bra även när det är 4000 personer från stan på stranden.
För städer så finns andra frekvenser som de som bor i städerna kan få bra fart på.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad i all världen skall de med 700Mhz-bandet till? Ja visst, räckvidd med det är knappast det som är problemet nu utan det är ju mer bandbredd vi vill ha... Jösses, vilka klåpare!

Duger inte 80 mbit/s på 4G+ redan, har inte känt någon begränsning på mobilen med detta.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Duger inte 80 mbit/s på 4G+ redan, har inte känt någon begränsning på mobilen med detta.

Vad har du för operatör? Kommer sällan över 20Mbit/s med Telenor här i Jönköping

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Tycker först och främst EU ska komma på någon lag som gör det mobila bredbandet en aning billigare.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad har du för operatör? Kommer sällan över 20Mbit/s med Telenor här i Jönköping

Det är väldigt dålig täckning på stora fläckar i jönköpingm med telenor så det kan vara därför
själv har jag 70+ i västerås, 120 i göteborg och ca 50-60 i halmstad på 4g då med Telia
Fast täckningskartor kan ljuga. Vi låg i radioskugga i många år på landet och det stod på telia och 3 att vi hade "bra fart". Om bra var att knappt ladda google så visst. 500m längre ner till nästa område så var det 30 megabit så kartan ljög mycket för oss

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv

@Ozzed: 20 mbit låter ju rätt okej det med

Kanske inte blir något 4k streamande, men ska det vara vits med det så får nog mobilnäts snubbarna återinföra obegränsad data abonnemang igen.

Med 100 mbit kan man ta slut på 1gb på lite mer än 1 minut.

Permalänk
Medlem

Det ä bra med räckvidd annars vinner Trump

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

5G ftw!!

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad i all världen skall de med 700Mhz-bandet till? Ja visst, räckvidd med det är knappast det som är problemet nu utan det är ju mer bandbredd vi vill ha... Jösses, vilka klåpare!

Vart bor du?? Hellre mottagning än ingen alls om du frågar mig =P

Visa signatur

Intel 5820K~3,3GHZ+/ASUS X99-S/2 st R9 290 CF/Crucial DDR4 2133MHz 16 (4x4)/ANTEC HCG-900 PSU/AeroCool Hitech 7 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av jappejopp:

Vad jag förstod enligt den länkade artikeln är det någon form av effektivare sändning.

-Standard bil jämnförelse-
Bara för att det står 1.2l på motorn betyder det inte att man "måste" ha 70 hästar utan det är ju beroende på hur effektiv motorn är, finns säkert 1.2l motorer som har 140 hästar.

Fast det stora problemet med 700 MHz är ju att man har just hög räckvidd, detta blir ett problem eftersom att det blir färre celler per yta vilket innebär mer klienter per cell och större konkurrens om den tillgängliga utrymmet. Det är problematik som är direkt baserad på de fysiska begränsningarna med trådlös kommunikation.

Men jag skulle bli mycket förvånad om man inte tänker att konvertera existerande 3G/4G band till 5G i längden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Fast det stora problemet med 700 MHz är ju att man har just hög räckvidd, detta blir ett problem eftersom att det blir färre celler per yta vilket innebär mer klienter per cell och större konkurrens om den tillgängliga utrymmet. Det är problematik som är direkt baserad på de fysiska begränsningarna med trådlös kommunikation.

Men jag skulle bli mycket förvånad om man inte tänker att konvertera existerande 3G/4G band till 5G i längden.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns fler frekvensband än 700 att bygga 5G i som inte nämns i denna artikel (3+Ghz). Jag tycker snarare det är bra att 5G kommer på de låga frekvenserna så fler får ta del av ny teknik, och kanske inomhus också!

Och näten har aldrig varit så bra, men samtidigt har de aldrig varit så dåliga... eller hur är det nu?

Skrivet av PTS:

De frekvensband som RSPG pekar ut är:

700 MHz för tjänster som kräver stor yttäckning.
3,4-3,8 GHz för kapacitetstjänster i stads- och tätortsmiljö.
26 GHz för tjänster som kräver extremt höga datahastigheter.

- Radiospektrum är en förutsättning för framtidens kommunikation. Med den snabba utveckling som pågår är jag stolt över att vi nu från RSPG har pekat ut en färdplan för att möjliggöra 5G i Europa, och att PTS haft en viktig och pådrivande roll i arbetet.

http://rspg-spectrum.eu/wp-content/uploads/2013/05/RPSG16-032...

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att jag vill ha 5G är för att mobil hotspot ska bli ultimat. Men så dåligt som det funkar med 4G så är jag osäker på om det inte är mobilerna det är fel på och inte nätverket.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Fast det stora problemet med 700 MHz är ju att man har just hög räckvidd, detta blir ett problem eftersom att det blir färre celler per yta vilket innebär mer klienter per cell och större konkurrens om den tillgängliga utrymmet. Det är problematik som är direkt baserad på de fysiska begränsningarna med trådlös kommunikation.

Men jag skulle bli mycket förvånad om man inte tänker att konvertera existerande 3G/4G band till 5G i längden.

Skickades från m.sweclockers.com

Den fysiska begränsningen förstår jag dock borde man väl kunna minska problemen genom effektivare sändningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Enda anledningen till att jag vill ha 5G är för att mobil hotspot ska bli ultimat. Men så dåligt som det funkar med 4G så är jag osäker på om det inte är mobilerna det är fel på och inte nätverket.

Jag har internetdelat med både 3G o 4G och det har inte varit några problem med det för mig. Vad är det för problem du menar?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@pasen: Absolut, och som vi beskriver i vår stora 5G-genomgång innefattar 5G såväl befintliga som nya frekvensband, och även 4G-tekniker. Den här nyheten handlar bara om EU:s beslut om 700 MHz-bandet som konfiskeras för att användas med just 5G över hela Europa.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Det enda jag är intresserad av är om det drar mer eller mindre batteri än 4G. Hög hastighet kvittar när det gäller smartphone/surfplatta/laptop användning.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

@jnsson: Att jag inte får tillräckligt med kräm till min laptop att jag kan streama switch på något annat än låg kvalitet för att slippa massa buffer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

@jnsson: Att jag inte får tillräckligt med kräm till min laptop att jag kan streama switch på något annat än låg kvalitet för att slippa massa buffer.

Märkligt. Jag har internetdelat väldigt mycket o streamat Twitch livestreaming (på hög eller source kvalité) o det har inte varit några större problem (o då har jag ändå haft dålig mottagning där jag var). Jag såg på Twitch med en internetdelning från telefonen i minst 1.5 år varannan vecka ute på vischan så känner inte igen det där alls.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad i all världen skall de med 700Mhz-bandet till? Ja visst, räckvidd med det är knappast det som är problemet nu utan det är ju mer bandbredd vi vill ha... Jösses, vilka klåpare!

Kan bli bra ute på landsbygden med mer räckvidd. Personligen, kan jag inte få in 4g eller möjligen 3g så är det i princip GSM som gäller, och det duger inte till något webbläsande.

Permalänk
Medlem

@loevet, Jag uppfattade det, men jag försökte poängtera att det finns fler band att bygga på, vissa verkade inte uppfatta det. Jag tror man ska ta Telias & Ericssons tester med en riktigt grov skopa salt också, om man tittar på vilket band och hur stort spektrum de har använt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad i all världen skall de med 700Mhz-bandet till? Ja visst, räckvidd med det är knappast det som är problemet nu utan det är ju mer bandbredd vi vill ha... Jösses, vilka klåpare!

De andra banden lär ju inte försvinna, och om du talar med telekom bolag idag pratar de mer om tex stöd IOT än prestanda. Nya standarder innebär ju vanligen förbättrad management, säkerhet och funktionalitet mm. så allt är ju inte prestanda

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jnsson: vissa har det allt bra hör jag

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk

Jag kör primärt trådat, så skönt att ha stabil uppkoppling och inga datatak. Mobilabbet blir betydligt billigare också när man utnyttjar sitt eget wifi mycket för uppdateringar

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Heh lirar fortfarande på 3G..

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.