Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Sep 2010

Router med stöd till VLAN

Behöver köpa in en router med Vlan funktion, dvs den ska kunna hantera två olika nätverk.
behöver ha en egen nätverk i gäststugan. ex att man ska kunna säga till router att port 1 går till gäststugan och port 2,3,4 går till stora huset
har hemma en netgear wnr3500v2 och en netgear nighthawk x4 r7500 men ingen av dem stöder Vlan.
har ni någon tips på en bra router som inte kostar skjortan som har den funktion.

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2005

Kolla på DDWRT's hemsida om du inte kan flasha på de på dina routrar, de ska va jag kommer ihåg klara av VLAN

CPU: Intel 2600k @ Stock | CPU-Kyl: Schyte Infinity | GPU: Nvidia GTX680 2GB @ 1,2GHz | RAM: Corsair XMS3 @ 1600MHz 4x4GB | MB: Asus P8P67 Deluxe | Chassi: Define R3 | SSD: Samsung 840 512GB | PSU: Corsair HX 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av spamb:

Behöver köpa in en router med Vlan funktion, dvs den ska kunna hantera två olika nätverk.
behöver ha en egen nätverk i gäststugan. ex att man ska kunna säga till router att port 1 går till gäststugan och port 2,3,4 går till stora huset
har hemma en netgear wnr3500v2 och en netgear nighthawk x4 r7500 men ingen av dem stöder Vlan.
har ni någon tips på en bra router som inte kostar skjortan som har den funktion.

Mvh

Tyvärr så med konsumentprylar. Ändå kostar många av dem multum Men som nämnts så skulle jag se om du kan ha dd-wrt/tomato istället. Annars skulle jag rekommendera en Edgerouter X, klarar allt som du nånsin behöver plus lite till, och den klarar routa 300/300 MBit, och använda dina 2 befintliga som APs. Observera Edgerouter X är en router så inget wifi/modem etc där. Ligger strax under 700 kr på dustin/kjelle etc. Ubiquitis prylar räknas som företagsmodeller så prestanda och kvalite är högre än många andra.

[size="1"]*signatur raderad*, referrallänkar behöver vi inte gömma i signaturer (§8 marknadsföring)[/size] Till MOD: Ditt smartskafft, man gömmer inte något som är helt synligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Sep 2010

har en netgear wnr350v2 med installerad tomat

och när jag kopplar in den så hittar jag vlan inställning i meny. om man ex vill ha bara en port till gäststugan och andra till huset hur ska man konfiguera den

http://forumbilder.se/FBVOG/tomato

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Är det verkligen VLAN du behöver? 2 subnät borde också kunna göra jobbet (tänker typ Ubiquiti ER-PoE).

ER-X som Fragwolf föreslår är ju en billigare variant (och modernare) men lite långsammare.

i5-2500k @ 4.2GHz | ASUS P8Z68V/GEN3 | 4x4GB Kingston DDR3-1333 | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC | Intel 520 480GB | WD Black 3TB | Noctua NH-U12P SE2 | Fractal Design ARC | Be-Quiet Straight Power BQT E9 CM 680W | LG BH08LS20 | ASUS Xonar Essence STX