Permalänk
Medlem

Router med stöd till VLAN

Behöver köpa in en router med Vlan funktion, dvs den ska kunna hantera två olika nätverk.
behöver ha en egen nätverk i gäststugan. ex att man ska kunna säga till router att port 1 går till gäststugan och port 2,3,4 går till stora huset
har hemma en netgear wnr3500v2 och en netgear nighthawk x4 r7500 men ingen av dem stöder Vlan.
har ni någon tips på en bra router som inte kostar skjortan som har den funktion.

Mvh

Permalänk
Medlem

Kolla på DDWRT's hemsida om du inte kan flasha på de på dina routrar, de ska va jag kommer ihåg klara av VLAN

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av spamb:

Behöver köpa in en router med Vlan funktion, dvs den ska kunna hantera två olika nätverk.
behöver ha en egen nätverk i gäststugan. ex att man ska kunna säga till router att port 1 går till gäststugan och port 2,3,4 går till stora huset
har hemma en netgear wnr3500v2 och en netgear nighthawk x4 r7500 men ingen av dem stöder Vlan.
har ni någon tips på en bra router som inte kostar skjortan som har den funktion.

Mvh

Tyvärr så med konsumentprylar. Ändå kostar många av dem multum Men som nämnts så skulle jag se om du kan ha dd-wrt/tomato istället. Annars skulle jag rekommendera en Edgerouter X, klarar allt som du nånsin behöver plus lite till, och den klarar routa 300/300 MBit, och använda dina 2 befintliga som APs. Observera Edgerouter X är en router så inget wifi/modem etc där. Ligger strax under 700 kr på dustin/kjelle etc. Ubiquitis prylar räknas som företagsmodeller så prestanda och kvalite är högre än många andra.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

har en netgear wnr350v2 med installerad tomat

och när jag kopplar in den så hittar jag vlan inställning i meny. om man ex vill ha bara en port till gäststugan och andra till huset hur ska man konfiguera den

http://forumbilder.se/FBVOG/tomato

Permalänk
Medlem

Är det verkligen VLAN du behöver? 2 subnät borde också kunna göra jobbet (tänker typ Ubiquiti ER-PoE).

ER-X som Fragwolf föreslår är ju en billigare variant (och modernare) men lite långsammare.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX