Permalänk

Problem med hastighet med vpn

Hej. Har win10 o kör Azire vpn tjänst. Mitt bredband är 250mbit
Comhem. När jag kopplar upp mig med vpn så hamnar jag runt 90mbit mot i vanliga fall 250.
Med en macbook PRO som min sambo har, hon kommer upp i 250mbit. Känns som det är en win10 grej.. Provat olika inställningar med vpn configfilen o detta har ej hjälpt..
Finna d något mer man kan prova?

Visa signatur

[Dator: Amd Phenom II x4 955 |Corsair 4bg XMS3 | Sapphire 6950 @ 6970 RIP | Gigabyte 790XTA-UD4 | Corsair 850AX | Coolmaster Stacker]

Permalänk
Medlem

Blir mycket misstänksam mot Mac datorn i detta fallet, låter inte som att den är ansluten till VPN-tjänsten.
När man kör via en VPN-tjänst finns det vissa faktorer som spelar roll för hur ens hastighet blir. Först
så spelar det roll vart servrarna är placerade, belastningen på deras servrar och
vilken typ av kryptering de har påverkar också hastigheten. Detta betyder att du aldrig kommer få ut
hela din bandbredd via VPN-tjänst, när det är som bäst räkna med att du förlorar 10% av ditt max.

När du sedan testar din uppkoppling, spelar det står roll vilken tjänst du använder. Om man använder speedtest.net eller bredbandskollen.se får man ett resultat som inte är korrekt, då dessa tjänster testar uppkopplingen från ISP:n och inte direkt till datorn. Använd alltid
speedof.me den testar din uppkoppling direkt mot datorn och ger därför en mer korrekt bild av din hastighet.
Med detta sagt kommer hastigheten ändå inte spegla verkligheten riktigt, eftersom all trafik skickas via din VPN-tjänst kommer det ta lite tid innan den "korrekt" hastigheten vissas.

Hoppas detta hjälpte något!

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem

@dalmatinac: Om det gäller systemet i din signatur så saknar Amd Phenom II x4 955 stöd för AES-NI, vilket högst sannolikt är skälet till att du inte får 250Mbit genom VPN:en men din sambo får det via sin Macbook PRO, som då har stöd för AES-NI.

Permalänk
Skrivet av Gropenator:

@dalmatinac: Om det gäller systemet i din signatur så saknar Amd Phenom II x4 955 stöd för AES-NI, vilket högst sannolikt är skälet till att du inte får 250Mbit genom VPN:en men din sambo får det via sin Macbook PRO, som då har stöd för AES-NI.

Nja fortfarande AMD men 8350 8 core.. Vet dock inte ifall den har stöd för aes-ni

Visa signatur

[Dator: Amd Phenom II x4 955 |Corsair 4bg XMS3 | Sapphire 6950 @ 6970 RIP | Gigabyte 790XTA-UD4 | Corsair 850AX | Coolmaster Stacker]

Permalänk
Medlem

finns inte en chans att macbooken når 250mbit. det är 0% förlust. snarare så att macbooken inte är uppkopplad.
jag hade varit sjukt nöjd med 90/90 av min 100 lina. att du ska ha 0% förlust i sådana hastigheter har jag svårt att tro.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duktig:

När du sedan testar din uppkoppling, spelar det står roll vilken tjänst du använder. Om man använder speedtest.net eller bredbandskollen.se får man ett resultat som inte är korrekt, då dessa tjänster testar uppkopplingen från ISP:n och inte direkt till datorn. Använd alltid
speedof.me den testar din uppkoppling direkt mot datorn och ger därför en mer korrekt bild av din hastighet.

Bredbandskollen och speedtest testar hastigheten till datorn, den test uppkopplingen mellan min maskin -> bredbandskollens server.

Precis som speedof.me också tester mellan min burk -> deras server.

All data går igenom min dator och mitt nätverkskort. Så vet inte riktigt hur du tänker dig att den prövar något annat än det.

Kan dock säga att speedof.me ger mig riktigt totalt värdelösa resultat. Men jag har inga problem att maxa de 100/100 mot vilken annan tjänst som helst (steam, origin, youtube, mega mm.). Men speedof.me ger mig bara 90/16, vilket inte stämmer för fem öre.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: Ska förtydliga, när du gör en ping mot en 8.8.8.8 (google.com) skickas ett paket iväg från din datorn till din router och sedan vidare till google som sedan svara dig. När du istället använder dig utav en VPN-tjänst skapas en tunnel från din datorn till deras router, vilket betyder att när du gör samma ping mot 8.8.8.8 skickas paketet från din datorn förbi din router (genom tunneln) till deras router och sedan till 8.8.8.8.

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duktig:

Om man använder speedtest.net eller bredbandskollen.se får man ett resultat som inte är korrekt, då dessa tjänster testar uppkopplingen från ISP:n och inte direkt till datorn. Använd alltid
speedof.me den testar din uppkoppling direkt mot datorn och ger därför en mer korrekt bild av din hastighet.

Jag använder normalt sett just speedtest.net. Erfarenhet har visat att den ger (mig) samma resultat som jag får vid faktiska filöverföringar mot någon av de servrar jag kan dra igång ett "real world" test mot. Din länk, speedofme, hade däremot samma problem som speedtest.net hade förr. De verkar helt enkelt testa mot servrar som inte kan ta emot min skickade trafik fort nog, och ger därför en artificiellt låg siffra. Min brandväggsburk kör fortfarande ett 4portars PCI nätverkskort, så jag är begränsad av PCIbussen, och får därför bara ut strax över 80MB/s på min 100/100 lina, i båda riktningarna. Så jag antar att om jag har det problemet med speedof.me, så har fler det. Inte hela världen, eftersom de flesta är intresserade av sin nedladdningshastighet, men i alla fall.

Sen är det något jag inte riktigt blir klok på. Hur menar du att de "vanliga" testerna gör annorlunda, och testar mot ISP'n? I alla tre testerna genereras trafiken på datorn där man kör testen, och tas emot i andra ändan av testets servrar, eller tvärt om, beroende på om man mäter inkommande, eller utgående.
"Förr" var det vanligt att ISP'erna försökte framstå som "bättre" genom att prioritera trafiken till bredbandskollen högre än övrig trafik, men med speedtest.net har de inte riktigt samma möjligheten, eftersom man själv kan välja server, av flera tusen olika, och resultatet brukar bli ganska talande för vad uppkopplingen faktiskt klarar av. Bredbandskollen har å andra sidan, försökt göra vad de kan för att deras trafik inte ska åka glassfil, och ge artificiellt höga siffror, så även den brukar numera visa rätt så realistiska siffror.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-:
När du skriver att du har en 100/100 lina antar jag att du menar att sitter på en 100Mbits lina och inte 100MB/s.

Som jag redan har nämnt, när du är ansluten till din VPN-tjänst så skapas en tunnel förbi din egna router till VPN-tjänsten router (enkelt förklarat). Detta betyder att när man gör ett test för sin uppkoppling från sin dator kan från bredbandskollen eller speedtest.net kan du få en uppkoppling som är högre än vad du egentligen har. I mitt fall som sitter normalt på en 100/100 lina får jag i snitt 125ner och 250upp, vilket inte överensstämmer vad jag egentligen har.

Att gör mätningar på diverse sidor visas aldrig en hundraprocentig tillförlitlig siffra, men ger ett bra hum. Speedof.me ger dock en mer verklighets trogen bild eftersom den skapar större paket om din uppkoppling är bättre enda tills nedladdningen av paketet tar längre än 8 sekunder (enkelt förklarat, djupare förklaring ).

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem

If in doubt try iperf.

Permalänk
Rekordmedlem

Kolla om Macen och pcn har olika publika ipnummer för de borde ha samma om båda går via vpntjänsten eller åtminstone ett nummer som inte tillhör internetoperatören.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duktig:

När du skriver att du har en 100/100 lina antar jag att du menar att sitter på en 100Mbits lina och inte 100MB/s.

Självklart. Bristande fokus, och allt det där.

Skrivet av Duktig:

Som jag redan har nämnt, när du är ansluten till din VPN-tjänst så skapas en tunnel förbi din egna router till VPN-tjänsten router (enkelt förklarat). Detta betyder att när man gör ett test för sin uppkoppling från sin dator kan från bredbandskollen eller speedtest.net kan du få en uppkoppling som är högre än vad du egentligen har. I mitt fall som sitter normalt på en 100/100 lina får jag i snitt 125ner och 250upp, vilket inte överensstämmer vad jag egentligen har.

Bortsett då från att jag faktiskt inte använder någon VPN. Som jag skrev så är min begränsning bandbredden i PCI bussen på min brandvägg. Att speedof.me ger så pass mycket lägre resultat är helt enkelt en brist i deras system, då jag utan vidare faktiskt kan plocka mina 80-82Mbit/s från ett par av mina servrar, även utanför rena testmjukvaror.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.