Nätverk slutar konstant att fungera

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Nätverk slutar konstant att fungera

Under de senaste månaderna (från Juli) så fick Bred Bandsbolaget fel i deras huvudcentral för mitt ADSL nätverk.
Ända sen denna incident så har nätverket slutat fungerat 2-3 gånger per dag, vi har haft en tekniker här hemma och de har bytt router allting. Men det är inte det värsta, utan det värsta är att när vi ringde för ca 1 vecka sedan till supporten så har de fortfarande mage och säger till oss att det har inte varit något fel i stationen och då hänvisar oss till att bara flytta på vår router som står helt ensam till en annan del av huset. Efter att vi har nu testat det i 1 vecka så har det inte blivit någon skillnad.

Har någon här något tips om hur vi skall gå till väga med detta då vi kan knappt göra något på internet innan det slutar att fungera.

Hjälp uppskattas

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

1. Vad har du för router?
2. Vad har du för modem?
3. När det slutar fungera, hur länge slutar det fungera och hur lyser/blinkar lamporna på modemet då?

För att utesluta problem med er egen utrustning finns lite olika metoder.
Börja med att utesluta WiFi-problem. Dvs sätt en dator med kabel rakt i routern och se om samma problem uppstår då.

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/bild/9823049/
Server: 2x HP ProLiant Microserver Gen8, 16GB/st, ESXi 6.0
NAS: Synology DS413 4st 3TB | QNAP TS-879 Pro 8st 2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

@HerrNilsson:

1. Min Router är en D-Link DIR 825
2. Mitt modem är ett technicolor TG784n v3
3. Det kan helt plötsligt sluta fungera när som helt men mest runt 10:00 - 19:00 och det kan vara nere från 1 minut och ända upp till flera timmar. Dessutom så är det ibland så lyser uppkopplings ljuset rött när det inte fungerar samt att det kan ibland lysa grönt när det inte fungerar så det varierar och det är det som verkligen får mig att undra vad det är.

Att använda kabel till datorn verkar inte ändra vårt problemet då våra larm kameror är anslutna till nätverket via kabel och varje gång nätverket slutar fungera så får man att pling i mobilen
(glömde att informera om att vi bytte ut modemet också efter de olika problemen kom upp)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Makkan157:

@HerrNilsson:

1. Min Router är en D-Link DIR 825
2. Mitt modem är ett technicolor TG784n v3
3. Det kan helt plötsligt sluta fungera när som helt men mest runt 10:00 - 19:00 och det kan vara nere från 1 minut och ända upp till flera timmar. Dessutom så är det ibland så lyser uppkopplings ljuset rött när det inte fungerar samt att det kan ibland lysa grönt när det inte fungerar så det varierar och det är det som verkligen får mig att undra vad det är.

Att använda kabel till datorn verkar inte ändra vårt problemet då våra larm kameror är anslutna till nätverket via kabel och varje gång nätverket slutar fungera så får man att pling i mobilen
(glömde att informera om att vi bytte ut modemet också efter de olika problemen kom upp)

Okej. Då ligger ju problemet i Technicolorn eller hos internetleverantören. Dvs inte hos dig.
Ett par frågor till bara.
1. Sitter ditt modem i första telejacket?
2. Är modemet bryggat?

Om du kopplar bort routern helt och sätter datorn direkt i modemet (glöm inte att ha en brandvägg igång på datorn). Uppstår problemet då också? I så fall är det ju 100% modemet eller något hos internetleverantören.

När det inte fungerar, ring internetleverantören och felsök med dem. De kan ju se hur länge de har haft kontakt med ditt modem och om där är några problem.

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/bild/9823049/
Server: 2x HP ProLiant Microserver Gen8, 16GB/st, ESXi 6.0
NAS: Synology DS413 4st 3TB | QNAP TS-879 Pro 8st 2TB