Bytt AP och WiFi-skrivare slutade fungera

Permalänk
Medlem

Bytt AP och WiFi-skrivare slutade fungera

Hej

Nu är man funderad och vet inte vad man skall göra?
Införskaffade en Ubiquiti Unifi AP och installerade denna.

Har som sagt börjat flytta över de trådlösa enheterna till ett nytt SSiD som nya AP'n kommer att ha
Inga problem med att byta nätverket på 2 st Brother-skrivare och de syntes så fint i Unifi's mjukvara och man var så nöjd...

Skulle sedan skriva ut igår och inget händer, fastnar i utskriftskön.
Avinstallerade skrivarna och installerade om dessa, skrivaren finns i Kontrollpanelen och det var inga problem att hitta dessa.
Men ingen utskrift sker, efter att installerat om drivrutinerna 2 ggr bytte jag bara tillbaka till gamla SSiD och då skrevs det ut.

Vad kan det vara för fel?
Unifi'n är helt standardkonfigurerad medan befintliga routern har jag ställt DHCP mellan .100 till .199
WiFi på den befintliga routern kommar att stängas av när alla enheter är "flyttade" till nya AP'n så att ha kvar den är egentligen inget alternativ, därför skulle det vara bra om den vill fungera på nya AP'n

Mycket tacksam för hjälp

// Erxon

Permalänk
Hedersmedlem

Skrivaren har kanske fått ny IP? En del routers delar ut dynamiskt men låser ändå den första IPn som den tilldelat varje enhet, så den kanske inte stämmer längre av någon anledning. Din AP kanske har DHCP påslaget också så att du kör dubbla DHCP i samma nätverk och därför krockar det (inte bra)?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Bytt AP och WiFi-skrivare slutade fungera

Skrivet av MultiMan:

Skrivaren har kanske fått ny IP? En del routers delar ut dynamiskt men låser ändå den första IPn som den tilldelat varje enhet, så den kanske inte stämmer längre av någon anledning. Din AP kanske har DHCP påslaget också så att du kör dubbla DHCP i samma nätverk och därför krockar det (inte bra)?

Nu fungerar det...
Vad jag gjorde var att fabriksåterställa skrivarna för att rensa eventuellt att de låst något och söka om dem så var det inga problem.
Tack för hjälpen.

// Erxon