Paket från Aliexpress, stillastående spårning

Permalänk
Medlem

Paket från Aliexpress, stillastående spårning

Hejsan!

Beställde ett Arduino-kit från Aliexpress den 27 oktober nu i år. Betalningen och allting gick igenom utan problem.
Men när jag kollar Package Information för att se vart paketet befinner sig, så står det enbart "your package Seller shipped your order".
Och när man klickar på länken till "You could track your order here while it is in Origin Country"så kommer något kinesiskt felmeddelanden upp.
Det ser ut så här:

När man granskar alla ordrar, så står det på den orderns status: Awaiting delivery.
När man kollar till produktdetaljerna på den ordern så står det: Awaiting Receipt.

Jag vet att många saker kan spela in på leveransdatumet, men när det inte händer något alls i paketspårningen och spårningen i säljarens land inte fungerar, så blir man skeptisk.

Hur stor är risken att det fastnat i tullen?
Ska man behöva fråga säljaren om något har hänt? Eller bara vänta ut och be om återbetalning om det inte hinner komma hem förens den 1:a januari? (If your order does not arrive on 2017-01-01 , you can apply for a refund by opening a dispute.)

Tack på förhand!

Mvh

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk

Testa att spåra genom 17track.net

Kan du inte spåra där är det inte säkert att paketet är spårbart (har hänt mig flertalet gånger). Mitt råd är att kontakta säljaren och se vad som kan ha hänt. De brukar vara snabba på att utöka buyer protection. Annars är det bara att öppna en dispute. Försändelser från Kina kan vara extremt långsamma. Senast i förra veckan fick jag en pryl som jag beställde i somras (Juli) och denna hade jag redan fått tillbaka pengar på.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Hedersmedlem

När skickades paketet? Om det är runt samma datum som du beställde hade jag öppnat en dispute. Min erfarenhet är att de flesta paket kommer fram inom 30 dagar. Jag hade inte litat på att detta skulle komma fram. Dispute processen är ju inte någon tvådagarsgrej heller, så du kommer ju inte att se de pengarna på 3-4v även om du påbörjar processen så fort det går. Det går alltid att avbryta om paketet skulle komma fram.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobonolla:

Testa att spåra genom 17track.net

Kan du inte spåra där är det inte säkert att paketet är spårbart (har hänt mig flertalet gånger). Mitt råd är att kontakta säljaren och se vad som kan ha hänt. De brukar vara snabba på att utöka buyer protection. Annars är det bara att öppna en dispute. Försändelser från Kina kan vara extremt långsamma. Senast i förra veckan fick jag en pryl som jag beställde i somras (Juli) och denna hade jag redan fått tillbaka pengar på.

Okej! Tack för ett snabbt svar. Via http://www.17track.net/ så står statusen på In transit.
Och under Origin Country: 2016-10-28 11:40 (电子信息已收到) -> Elektronisk information har mottagits

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

När skickades paketet? Om det är runt samma datum som du beställde hade jag öppnat en dispute. Min erfarenhet är att de flesta paket kommer fram inom 30 dagar. Jag hade inte litat på att detta skulle komma fram. Dispute processen är ju inte någon tvådagarsgrej heller, så du kommer ju inte att se de pengarna på 3-4v även om du påbörjar processen så fort det går. Det går alltid att avbryta om paketet skulle komma fram.

Okej. Jag fick ett mail där det står "Your Order (numret för ordern) has been shipped" den 3:e november. Men om jag tolkar texten på 17track.net rätt så har den inte skickats ännu(?) "Elektronisk information har mottagits". Det står olika överallt.
Så vet inte om jag ska öppna en dispute direkt eller om det är bättre att ta kontakt med säljaren innan. Får en känsla av att säljaren inte själv vet. Eftersom att på orderlistan så står det "Awaiting delivery" och orderdetaljerna "The seller has shipped your order".

Orderlistan:

Orderdetaljerna:

Kan lika gärna tolkat allt helt fel, vet ej.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk

är din order fortfarande "öppen" ? altså det står så här under en beställning på aliexpress.com

"Awaiting delivery
Your order will be closed in: 29 days 22 hours 57 minutes"

om den tiden löper ut, utan att man begärt förlängning, så betalas pengarna automatiskt ut till säljaren

bara ett tips, ifall det uppstår problem, så ska man ju helst inte låta säljaren få sina pengar innan man mottagit varan och den fungerar.

För att förlänga din "buyer protection" klicka på din order, och leta upp detta "2. To extend the Buyer Protection for this order, please click here."

sen får du fylla i hur många dagar extra du vill ha

Permalänk
Inaktiv

@davvarn:
OM du har ett tracking-nummer (från aliexpress) med två bokstäver först och två på slutet, med siffror emellan (i.e. XX123456789YY), kan du spåra/lägga till det i postnords app (eller på postnords interwebb), då kommer du se det (först) när det landat i Sverige och tullbehandlas/sorteras på utrikes.

I.e. då kan du se om det "sitter fast" i tullen.

Har du ett trackingnummer med bara siffror funkar det inte att göra så (inte för mig i varjefall).

Och som redan sagts i tråden: förläng "buyer protection", det mesta för mig (allt hittils -ta i trä- ) kommer fram så småningom. I enstaka fall tar det längre tid.

Edit: Jag tolkar informationen i dina bilder som om det har skickats!

Permalänk
Medlem

Jag får flika in här att jag också beställde från aliexpress och har ej fått paketet, det står att de anlände till sverige 11:e nov och nu när jag tittar så står det att paketet är på väg tillbaka till Kina.

Alltså jag har ej fått någon AVI från posten att jag kan hämta ut det.
Kikade nu via posten appen och där stog de att paketet har legat där och avi:er har skicka ut men jag har ej fått några.

Men för att svara på TS så kan gå ett par dagar utan att det händer något.

@anon257891
Vet du om man kan hämta ut paket via ett utländskt spårnummer?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Gratispost från Kina kan ta väldigt lång tid på sig att komma fram, men så lång tid har det aldrig tagit för mig. Brukar ta ~en månad för mina grejer att komma fram. Senast jag beställde så var det i slutet på november, 2 av 3 grejer har jag fått, den sista verkar sitta fast i Sverige någonstans.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bärplockaren:

...
@anon257891
Vet du om man kan hämta ut paket via ett utländskt spårnummer?

Om det är enligt strukturen ovan (XX123456789YY) så brukar det vara samma (i.e. det numret du får för att hämta ut paketet).

Om det är bara siffror "gratispost/småpaket", så brukar trackingen bara fungera till rikets gräns, sen när postnord får paketet/brevet så lägger de det på brevlådan och rapporterar "levererat" till Kinaposten, eller rapporterar inte alls. Då brukar det landa efter ett par dagar i min brevlåda.

Större paket (verkar iofs inte ha något med storleken att göra, känns lite slumpmässigt) kan ibland "översättas" till svenskt tracking, då brukar jag snällt få vänta på avin för att få veta om att det landat på utlämningsstället, då funkar det inte med det "utländska trackingnummret"

Och går det via DHL (eller annan speditör) så är trackingnummret "internationellt".

I varje fall enligt mina erfarenheter på 100-talet paket från aliexpress.

P.S. Att paket ligger och "gottar till sig" på postnords utrikesterminal i en vecka 14 dagar är inte helt ovanligt D.S.
P.P.S "Normaltid" för leverans är nog (för mina paket) ca 1 månad, ibland snabbare, ibland väldigt mycket längre, men har nog inte haft något som tagit längre tid än 3 månader. D.S.

Permalänk
Medlem

Elektronisk information har mottagits brukar indikera att de har skickat eller i alla fall förberett sig för att skicka paketet. Dock så finns det olika varianter på tracking på AliExpress, tex så kan det vara trackingnummer som bara går att tracka i Kina eller ibland bara ett trackingnummer som säger att paketet har skickats.

Sen kan det ju hända lite vad som helst när paketet kommer till Sverige. Hade beställt hörlurar på AliExpress som anlänt till Sverige och jag hade fått en AVI som jag gick till Hemköp för att hämta ut. -"Vi hittar inte ditt paket i vårat lager" säger dem och kan inte hjälpa mig mer än så. Efter en månad hittar de paketet och skickar tillbaka det till Kina(??!) istället för att skicka det till mig. Kändes lite surt efter att ha väntat en hel månad extra på att PostNord skulle hitta paketet...

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk

tänk på att posten har otroligt mycket post nu i jultider, jag misstänker att 2016 blir ett rekordår i julhandel över nätet, långa leveranstider får vi då räkna med

Permalänk
Medlem

jag har haft kinapaket som har tagit 2 månader att ta sig hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@davvarn:
OM du har ett tracking-nummer (från aliexpress) med två bokstäver först och två på slutet, med siffror emellan (i.e. XX123456789YY), kan du spåra/lägga till det i postnords app (eller på postnords interwebb), då kommer du se det (först) när det landat i Sverige och tullbehandlas/sorteras på utrikes.

I.e. då kan du se om det "sitter fast" i tullen.

Har du ett trackingnummer med bara siffror funkar det inte att göra så (inte för mig i varjefall).

Och som redan sagts i tråden: förläng "buyer protection", det mesta för mig (allt hittils -ta i trä- ) kommer fram så småningom. I enstaka fall tar det längre tid.

Edit: Jag tolkar informationen i dina bilder som om det har skickats!

Min erfarenhet (300-400 olika försändelser från kina/hk/taiwan/indien) är att det oftas inte funkar alls at spåra hos posten och det oavsett om det är enbart nummer heller ej.
Posten ändrar även kolli-id/trackingnummer på väldigt många paket särskilt paket från kina/hk/etc betydligt ovanligare från us/aus/etc gissar på att runt 20-30% av mina paket råkat ut för det då jag ej hållt koll på det så noga.

Även när posten inte ändrar kolliid/trackingnummer så går det oftas inte att spåra hos posten vad som händer då är att ett par timmar efter jag hämtat ut paketet (om det ej hamnar i lådan vill säga) så går det utmärkt att spåra hos posten och man ser allt sen det kom in i svedala för allt ifrån 2-3 dagar till 2veckor tidigare.

Och leveranstider för mig ligger på 3-4 veckor är vanligast 4-5 veckor andra plats 5+ tredje 2-3 fjärde.
Och det är i stort sett bara beställningar lagda under ej högtider/etc som tex jul/kinesiska nyåret då kina stannar upp totallt i en vecka (dvs du kan inte få ett brev/paket att flyttas en milimeter under den veckan om det är kvar inom kina).
Hade jag lagt under högtider så skulle jag nog räkna med minst 2 veckor längre tid.
Det har då handlat om best från aliexpress/ebay/dx och ett 10 tal andra kina/hk butiker.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Skrev ett meddelande till säljaren igår kväll och skrev att jag beställde från honom den 27 oktober och att statusen var fast på "The seller has shipped your order" och att när jag söker med numret på 17track.net istället så står det "Electronic information has been received".

Fick svar i morse(citerar):
"i just check for you , the goods was missing ,so sorry about that ,
and i can send a new one for you ,do you still need it ?"

Svarade på det om att det inte var några problem. Att jag redan betalat det och frågade om han var säker på att han inte skickat något(för att säkerhetsställa att det inte redan gått ut något paket).
Och frågade även om det bara behövdes skickas en förfrågan om "Purchase Protection Extension Request", och inte fått något svar på det meddelandet ännu. Men strax därefter så fick jag ett mail om att säljaren har utökat Purchase Protection åt mig, 1 månad extra. Får hoppas jag får något hemskickat nu iallafall.

Tack för alla svar. Återkommer om det dyker upp något mer problem! God jul

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av davvarn:

Uppdatering:

Skrev ett meddelande till säljaren igår kväll och skrev att jag beställde från honom den 27 oktober och att statusen var fast på "The seller has shipped your order" och att när jag söker med numret på 17track.net istället så står det "Electronic information has been received".

Fick svar i morse(citerar):
"i just check for you , the goods was missing ,so sorry about that ,
and i can send a new one for you ,do you still need it ?"

Svarade på det om att det inte var några problem. Att jag redan betalat det och frågade om han var säker på att han inte skickat något(för att säkerhetsställa att det inte redan gått ut något paket).
Och frågade även om det bara behövdes skickas en förfrågan om "Purchase Protection Extension Request", och inte fått något svar på det meddelandet ännu. Men strax därefter så fick jag ett mail om att säljaren har utökat Purchase Protection åt mig, 1 månad extra. Får hoppas jag får något hemskickat nu iallafall.

Tack för alla svar. Återkommer om det dyker upp något mer problem! God jul

De är roliga de där Kina säljarna: "i can send a new one for you ,do you still need it ?"
Är produkten betald ska den ju levereras. Jag gissar att han inte vill betala tillbaka pengarna, det undviker de alltid i det längsta. Helt förståeligt.

Beställde för övrigt själv lite prylar från Kina tidigare i månaden. Den 12/12 fick jag ett tracking nr, men det står bara "Electronic information has been received". Så i tisdags mailade jag dem och frågade om paketet hade skickats, för det är en rätt liten pryl så jag förväntade mig inget trackingnr. Svaret jag får var typ att det är skickat och att jag inte ska oroa mig. Och nu helt plötsligt visar trackingnret att paketet är inlämnat och på väg. Det har lämnat dem efter nio dagar fast säljaren lovade två dagar. LOL! Tur man inte köper något från Kina som man behöver ha snabbt!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Uppdatering 2017-02-06:

Öppnade en Dispute den 31 januari, dagen innan min nya Purchase Protection skulle löpa ut.
Fick nu idag svar på min proposal där jag vill ha tillbaka mina 35.72 dollar ~ 314 SEK.

Svaret är följande:

Citat:

Dear friend ,
this is you tracking number,and the postal service is closed because of the Chinese Spring Festival,so we can not send the package out during the holiday,please cancel the dispute and check online,it will arrive you ,if not ,we will resend or refund for you .
thank you .

Får/har en känsla av scam. Han skrev att han skulle skicka iväg det i den konversationen jag hade med honom för ett tag sedan, för att varan hade tagit slut(22/12-16).
Och nu skyller han på "Chinese Spring Festival", och att han inte kan skicka paketet då, vilket han skulle gjort den 22 december när han skrev det.
Och så föreslår han att avbryta min dispute?!

Vad ska jag göra nu? Är liksom fast i ett dilemma.
Om jag avbryter min dispute så kommer väl han få in mina pengar direkt?
Ska jag rejecta hans förslag?

Tack på förhand!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Håll kvar din dispute. Du har inte fått din vara, varför då låta säljaren få som hen vill?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Uppdatering 2017-02-06:

Öppnade en Dispute den 31 januari, dagen innan min nya Purchase Protection skulle löpa ut.
Fick nu idag svar på min proposal där jag vill ha tillbaka mina 35.72 dollar ~ 314 SEK.

Svaret är följande:
Får/har en känsla av scam. Han skrev att han skulle skicka iväg det i den konversationen jag hade med honom för ett tag sedan, för att varan hade tagit slut(22/12-16).
Och nu skyller han på "Chinese Spring Festival", och att han inte kan skicka paketet då, vilket han skulle gjort den 22 december när han skrev det.
Och så föreslår han att avbryta min dispute?!

Vad ska jag göra nu? Är liksom fast i ett dilemma.
Om jag avbryter min dispute så kommer väl han få in mina pengar direkt?
Ska jag rejecta hans förslag?

Tack på förhand!

Avsluta aldrig en dispute förrens du;
A, Fått pengarna tillbaka
eller
B, Har beställningen i handen

Efter över 400 köp ifrån Asien via eBay så har jag lärt mig att ALDRIG avsluta en claim eller dispute förrens något av dessa har hänt. Många skriver ofta "Please close the dispute and we will send money right after" men det är ren bullshit, det är 50/50 om man får pengarna tillbaka av säljaren, oftast inte.

Kan inte du spåra försändelsen så kan inte köparen eller supporten det heller så det är klart att du ska ha pengarna tillbaka isåfall.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av davvarn:

Uppdatering 2017-02-06:

Öppnade en Dispute den 31 januari, dagen innan min nya Purchase Protection skulle löpa ut.
Fick nu idag svar på min proposal där jag vill ha tillbaka mina 35.72 dollar ~ 314 SEK.

Svaret är följande:
Får/har en känsla av scam. Han skrev att han skulle skicka iväg det i den konversationen jag hade med honom för ett tag sedan, för att varan hade tagit slut(22/12-16).
Och nu skyller han på "Chinese Spring Festival", och att han inte kan skicka paketet då, vilket han skulle gjort den 22 december när han skrev det.
Och så föreslår han att avbryta min dispute?!

Vad ska jag göra nu? Är liksom fast i ett dilemma.
Om jag avbryter min dispute så kommer väl han få in mina pengar direkt?
Ska jag rejecta hans förslag?

Tack på förhand!

Du har öppnat en dispute för att något är fel. Den kan ligga öppen länge. Kommer säljaren in med dokumentation på att han skickat ny vara till dig så kan dispute förlängas. Och att han betalar tillbaka pengarna är ju det som kommer att hända om dispute går igenom. De skriver alltid en massa ditt och datt, men bara svara med att du inte fått varan och att du vill ha en ny eller pengarna tillbaka, vilket du nu vill. Som andra sagt, stäng inte dispute.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Håll kvar din dispute. Du har inte fått din vara, varför då låta säljaren få som hen vill?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Electrix:

Avsluta aldrig en dispute förrens du;
A, Fått pengarna tillbaka
eller
B, Har beställningen i handen

Efter över 400 köp ifrån Asien via eBay så har jag lärt mig att ALDRIG avsluta en claim eller dispute förrens något av dessa har hänt. Många skriver ofta "Please close the dispute and we will send money right after" men det är ren bullshit, det är 50/50 om man får pengarna tillbaka av säljaren, oftast inte.

Kan inte du spåra försändelsen så kan inte köparen eller supporten det heller så det är klart att du ska ha pengarna tillbaka isåfall.

Skrivet av giplet:

Du har öppnat en dispute för att något är fel. Den kan ligga öppen länge. Kommer säljaren in med dokumentation på att han skickat ny vara till dig så kan dispute förlängas. Och att han betalar tillbaka pengarna är ju det som kommer att hända om dispute går igenom. De skriver alltid en massa ditt och datt, men bara svara med att du inte fått varan och att du vill ha en ny eller pengarna tillbaka, vilket du nu vill. Som andra sagt, stäng inte dispute.

Okej. Tack så mycket för svaren!
Då ska jag inte klicka på någon utav knapparna med andra ord då eller? Knapparna "Accept" & "Reject".

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Det som säljaren påpekade som vår fest är detta https://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_New_Year
Dvs kinesiska nyåret och under den tiden så stannar kina upp till 99,999999999999999999% vilket gör att absolut inte ett skit går ut ur/kommer in i landet när det handlar om post.

Är faktiskt förvånad att du fick ett svar på din dispute lade själv en under kinesiska nyåret för 2-3år sedan och hörde inget alls förrens efter det hade slutat (och aliexpress hade automatiskt godkänt den, betala tillbaks pengar gick dock ej på automatik).
Sen efter att säljaren klagade att ha naturligtvis inte kunde ha svarat under nyåret så öppnades min dispute igen så han kunde svara (med samma skit svar som du fick) och inget nytt hände så efter ett tag igen fick jag mina pengar tillbaks (dock försenade mot vad dom borde varit).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det som säljaren påpekade som vår fest är detta https://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_New_Year
Dvs kinesiska nyåret och under den tiden så stannar kina upp till 99,999999999999999999% vilket gör att absolut inte ett skit går ut ur/kommer in i landet när det handlar om post.

Är faktiskt förvånad att du fick ett svar på din dispute lade själv en under kinesiska nyåret för 2-3år sedan och hörde inget alls förrens efter det hade slutat (och aliexpress hade automatiskt godkänt den, betala tillbaks pengar gick dock ej på automatik).
Sen efter att säljaren klagade att ha naturligtvis inte kunde ha svarat under nyåret så öppnades min dispute igen så han kunde svara (med samma skit svar som du fick) och inget nytt hände så efter ett tag igen fick jag mina pengar tillbaks (dock försenade mot vad dom borde varit).

Men om han nu skulle skicka paketet när han svarade det den 22:e december, så borde det iallafall ha hunnit lämna landet innan den s.k. "Chinese New Year" som är den 28 januari. Såvida hen inte samlar på sig ordrar i en månad eller mer innan hen har bestämt sig för att skicka iväg det, då är det väl mycket möjligt.
Men frågan är då om jag ska klicka på reject/avslå, och hen ska komma på ett nytt förslag. Och att jag vill få tillbaka mina pengar.
Eller om jag ska klicka på accept/acceptera och bli av med mina pengar(?) och säljaren inte skickar iväg något och jag blir lika tomhänt ändå.
Eller om jag ska ignorera och se vad som händer?

Tycker det är otydligt...

Mvh

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Hedersmedlem

Om något hade jag tryckt Reject. Denna säljaren känns inte seriös. De enda vägarna ut ur detta är om det mot förmodan skulle landa ett paket hos dig inom kort tid eller att han betalar tillbaka. Eftersom det är omöjligt för dig att vara säker på att han skickat något är det ju bara pengarna tillbaka som du kan satsa på.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Uppdatering 2017-02-13:

Klickade på Reject till säljarens förslag sist jag skrev här. Men fick svar nu idag.

Status: Dispute Finished
Dispute History:
- Feb 13 2017(idag): Seller accepted buyer's proposal.

Får hoppas med andra ord att pengarna kommer in på mitt konto.
Uppdaterar hur det blir...

Mvh

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Uppdatering 2017-02-18:

Fick i måndags(2017-02-13) ett mail:
"The Dispute Reached An Agreement".
Och har nu fått tillbaka pengarna på kontot.

Skönt att det gick smidigt till.

Mvh

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)