Vad ska jag ha, accesspunkt, repeater, extender?

Permalänk
Medlem

Vad ska jag ha, accesspunkt, repeater, extender?

Hej alla,

Här kommer ett långt inlägg!

Info:
Har fiber in i huset, idag 80/80 Mbit. Modemet är ett Zyxel som står dumt till och jag önskar Bridge detta för att kunna använda mig utav min Asus rt-n66u router och koppla upp mig mot denna med den inbyggda VPN funktionen.
När jag bridger modemet så har jag ett nätverksuttag på nedre våningen i vardagsrummet som jag då kan koppla upp min Asus router på.

Utmaningen:
Mitt problem är dock att jag på andra våningen har TV (Smart)+ChromeCast, en dator och en förstärkare med nätverksfunktion. Dessa önskar jag koppla till med kabel och inte den trådlösa signalen som finns från Asus routern på nedre våningen. Anlednigen är att dator och förstärkare inte har trådlösa nätverkskort och jag upplever att jag får bättre hastigheter på detta sätt, kan ha fel.

I tillägg har jag en TV i ett rum på första våningen som jag eventuellt måste öka signaltäckningen till för att kunna streama filmer, kanske jag måste ha något här också (denna får wifi från Asus router på samma våning).
I detta rum har jag inget TV uttag och jag kommer att Chromecasta varje gång jag ska se på vanlig TV och andra appar så här blir det 100 % streaming.

Min tanke/önskemål:
Min tanke är då att jag har en form av förstärkare (repeater, accesspunkt, extender???) placerat på andra våningen med minst en ethernetport (kan då koppla till en enkel nätverksswitch) eller helst flera ethernetportar.
Tror och hoppas att jag med denna lösningen får bättre hastigheter än 3 st separata trådlösa nätverkskort för varje enhet...?

På rummet med TVn på första våningen kan jag tänka mig samma lösning då jag i framtiden kommer att ha TV, NAS, liten dator.

Som det är idag:
Idag har jag min Asus router på andra våningen i repeater modus, men den skapar då sitt egna SSID, vet inte om jag tycker det är helt optimalt men vet inte vilka möjligheter jag har. I utgångspunktet är det inga problem så länge jag inte ansluter andra portabla enheter som mobiler, laptop för då tycker jag inte den växlar så bra när jag går ned igen och jag riskerar att behöva byta hela tiden eller ha svag täckning.
Har ganska OK täckning på andra våningen och har än så länge inte behövt byta SSID på min mobil för att ha wifi inomhus (bara testat mobil/surf på andra våningen).

Frågan:

Vad ska jag ha? Ska jag köpa ny router med AC-band och behålla/uppgradera min existerande router istället till Accesspunkt/repeater

Tack på förhand och God jul!

Visa signatur

• Samsung 65F8005 • LG OLED55B6V • Onkyo TX-NR616 • Canton Movie CD 151 • Asus RT-N66U • Samsung Galaxy Tab S • Samsung Galaxy S6 • Samsung Galaxy S7 •

Permalänk
Medlem

Om du inte har ett installerat fast stamnät av ethernet på alla våningar så borde du kolla på att skapa ett sådant, antingen med lan-över-elnätet dosor eller riktig fast kabel.
I det fasta nätet kopplar du sedan in din router och allt annat som har en lan port. Om du har kass wifi någonstans kan du alltid utöka med en till AP just där, men den bör då anslutas med riktig kabeln till det fasta nätet.
Ju mindre repeaters, extenders och "brus" i etern desto mer tillgänglig bandbredd för mobiler och liknande som bara kan prata wifi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej och tack för svar.

Jag har ethernet i alla rum utan där jag ska ha TV nr2 dessvärre, huset är nytt. Önskar inte dra synliga ledningar så provar nedanstående.
Jag kommer att testa en TP-Link TL-PA9020PKIT http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3575631, den var tydligen lite snabbare än ZyXEL PLA-5456 Twin Pack http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393891 enligt några tester.

Har tagit reda på att TV-rummet går på samma strömkurs så teoretiskt ska det vara optimalt för en sådan funktion.
Drar två ledningar, en för TV och en för internet (som det fungerar hos leverantören jag har), tar ut samma i andra änden.

Sedan köper jag en Netgear Nighthawk X4S R7800 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3486485, inte läst så mycket men den verkar ha en snabb processor så att jag eventuellt kan ha hög upload via VPN, det saknar jag på min nuvarande Asus rt-n66u som var flaskhalsen i det aspektet med sin cpu.

Visa signatur

• Samsung 65F8005 • LG OLED55B6V • Onkyo TX-NR616 • Canton Movie CD 151 • Asus RT-N66U • Samsung Galaxy Tab S • Samsung Galaxy S6 • Samsung Galaxy S7 •