Vänligen hjälp mig med nytt grafikkort

Permalänk

Vänligen hjälp mig med nytt grafikkort

God jul på er alla! Nu när mellandagsrean snart börjar så tänkte jag uppgradera min gpu. I dagsläget sitter ett Sapphire 7950 3gb som är kopplat till 4 skärmar. Det står emellan att köpa ett rx 480 eller gtx 1060. Om jag köper ett rx 480 skulle jag kunna ha kvar mitt 7950 kopplat till 3 skärmar och sedan använda rx 480 endast till spelskärmen? Ger detta isåfall någon fördel eller nackdel?
Eller ska man satsa på ett 1060 å koppla alla till det?

I Datorn har jag just nu:
Gigabyte Z170X Gaming 3
Intel i7-6700k 4GHz
16gb RAM
650w Nätaggregat

Permalänk
Medlem

Det går inte att använda de båda grafikkorten samtidigt, åtminstone en av skärmarna kan du koppla till den integrerade grafiken i cpun så slipper ditt 480 eller 1060 driva alla skärmarna, det borde dock inte påverka särkilt mycket att bara ha skrivbordet uppe på de andra skärmarna. Kanske en fps.

Lycka till med köpet och god jul

Edit: själv skulle jag ha väntat på amd Vega men det är ju upp till dig

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk

@theo0019: Tackar för svaret! Får se om jag väntar på Vega eller inte God jul!

Permalänk
Medlem

Vilja skärmar, upplösning? Freesync/g-sync?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av theo0019:

Det går inte att använda de båda grafikkorten samtidigt, åtminstone en av skärmarna kan du koppla till den integrerade grafiken i cpun så slipper ditt 480 eller 1060 driva alla skärmarna, det borde dock inte påverka särkilt mycket att bara ha skrivbordet uppe på de andra skärmarna. Kanske en fps.

Lycka till med köpet och god jul

Edit: själv skulle jag ha väntat på amd Vega men det är ju upp till dig

Ok källa på detta?
Du kan om bägge korten är från samma tillverkare ha ett kort till ett antal skärmar och ett annat till den skärm du spelar på, så om du har ett HD 7950 så är det AMD X480 som gäller.
Sedan kan det ju för värmens skull vara en bättre lösning med det inbyggda och enbart ett kort.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ok källa på detta?
Du kan om bägge korten är från samma tillverkare ha ett kort till ett antal skärmar och ett annat till den skärm du spelar på, så om du har ett HD 7950 så är det AMD X480 som gäller.
Sedan kan det ju för värmens skull vara en bättre lösning med det inbyggda och enbart ett kort.

Det går inte att köra crossfire om grafikkorten inte har samma kärna, huruvida man kan ha båda inkopplade vet jag inte. Om det funkar överhuvudtaget medför det nog mer problem än det löser, sälj kortet o koppla in skärmarna till det nya istället

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av theo0019:

Det går inte att köra crossfire om grafikkorten inte har samma kärna, huruvida man kan ha båda inkopplade vet jag inte. Om det funkar överhuvudtaget medför det nog mer problem än det löser, sälj kortet o koppla in skärmarna till det nya istället

De facto är att det går att köra flera kort samtidigt, vilket ju frågan var, men precis som du nämner är det inte fungerande med CF, vilket TS inte specificerade.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Det går inte att köra crossfire om grafikkorten inte har samma kärna, huruvida man kan ha båda inkopplade vet jag inte. Om det funkar överhuvudtaget medför det nog mer problem än det löser, sälj kortet o koppla in skärmarna till det nya istället

Det går absolut att ha ett grafikkort som står för beräkningarna, sedan skickar en färdigrenderad bild via PCI-e till nästa grafikkort, som bara levererar det till skärmen (på samma sätt som man, åtminstone oftast, kan använda integrerade grafiken). Kallas ibland för ett "slavkort", huruvida det finns något som gör att det inte går att blanda grafikkort från AMD och nVidia för att göra det har jag ingen aning om. Om jag nu inte har missuppfattat det helt, eftersom 'for all intents and purposes' har det iaf fungerat så för mig hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Det går absolut att ha ett grafikkort som står för beräkningarna, sedan skickar en färdigrenderad bild via PCI-e till nästa grafikkort, som bara levererar det till skärmen (på samma sätt som man, åtminstone oftast, kan använda integrerade grafiken). Kallas ibland för ett "slavkort", huruvida det finns något som gör att det inte går att blanda grafikkort från AMD och nVidia för att göra det har jag ingen aning om. Om jag nu inte har missuppfattat det helt, eftersom 'for all intents and purposes' har det iaf fungerat så för mig hittills.

Om det är ett kort som gör alla beräkningar tjänar man ju ingenting på det?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Om det är ett kort som gör alla beräkningar tjänar man ju ingenting på det?

Vilket är varför jag endast varit med om att det används vid brist på uttag ur grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Vilket är varför jag endast varit med om att det används vid brist på uttag ur grafikkortet.

Finns det inte nån typ av splitter eller hub som kan lösa det?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Finns det inte nån typ av splitter eller hub som kan lösa det?

Relativt låg bandbredd hos de icke-nyaste uttagen blir förmodligen en flaskhals för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Relativt låg bandbredd hos de icke-nyaste uttagen blir förmodligen en flaskhals för det.

Aa så kan det vara, man kan ju dock köra Gaming skärmen ur ett uttag och de andra skärmarna ur ett annat tex.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]