Permalänk
Medlem

Två skärmar, tusen frågor :(

God jul alla Sweclockare!

Jag har tydligen vart snäll i år och fick mig en skärm av brodern min https://www.asus.com/Monitors/VG245H/ detta är skärmen jag fått som är 75hz medan jag har min 144hz som main skärm. Men jag har lite frågor!

1. När jag spelar så hade jag gärna velat "unlocka" musen så jag kan dra över den på andra skärmen utan att behöva tabba ut ur spelet så jag fortfarande ser vad som försiggår. Vill heller helst inte spela windowed mode, söker alltså ett program för detta

2. Hur mycket performance loss får man med 2 skärmar? Sitter på en rigg med r9 390, i5 4690k standard klock, 1600mhz 8gb ram.

3. Har läst lite att eftersom båda skärmarna inte är 144hz kommer jag inte kunna utnyttja de, så vitt jag märkt så har de flytit på bra på t.ex csgo på 144hz. Är detta ett problem som inte drabbar alla?

Tack på förhand och god jul och gott nytt år på er!

Permalänk
Medlem

ang. "unlock" så har väl de flesta spelen de inbyggd? (Fullscreen, Windowed mode)

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Som ovan nämnt, fullscreen windows mode. Kör det i alla spel då jag inte vill att datorn ska behöva ladda när jag tabbar ner men det funkar på samma sätt. I FPS-spel kräver det antagligen att du trycker ESC först då de låser ofta musen till mitten på skärmen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

du kan ha olika Hz på olika skärmar utan att det uppstår någon konflikt, så du behöver inte oroa dig om det. Ang performance loss kanske du förlorar uppemot några rutor per sekund i vissa spel, men inget du kan märka utan att noga mäta FPSen

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

ang. "unlock" så har väl de flesta spelen de inbyggd? (Fullscreen, Windowed mode)

Skrivet av Pelegrino:

Som ovan nämnt, fullscreen windows mode. Kör det i alla spel då jag inte vill att datorn ska behöva ladda när jag tabbar ner men det funkar på samma sätt. I FPS-spel kräver det antagligen att du trycker ESC först då de låser ofta musen till mitten på skärmen.

Skrivet av TroubleBaker:

du kan ha olika Hz på olika skärmar utan att det uppstår någon konflikt, så du behöver inte oroa dig om det. Ang performance loss kanske du förlorar uppemot några rutor per sekund i vissa spel, men inget du kan märka utan att noga mäta FPSen

Vet någon av er hur det är med performance loss i fullscreen windowed mode då?

Spelar även en del Heroes of Newerth och hittar inget sådant alternativ i de spelet :/

Permalänk
Medlem

Som tidigare skribent skrev, Du kommer förmodligen förlora några fps, Men knappt märkbart..
min fps i wow sjönk kanske 5 - 10 fps Windowed vs fullscreen..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Vet någon av er hur det är med performance loss i fullscreen windowed mode då?

Spelar även en del Heroes of Newerth och hittar inget sådant alternativ i de spelet :/

Skillnaden i performance är att du nu inte bara renderar spelet utan också desktopen dvs det är inte superstor skillnad såvida du inte kör något superavancerat bredvid.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Som tidigare skribent skrev, Du kommer förmodligen förlora några fps, Men knappt märkbart..
min fps i wow sjönk kanske 5 - 10 fps Windowed vs fullscreen..

Skrivet av Pelegrino:

Skillnaden i performance är att du nu inte bara renderar spelet utan också desktopen dvs det är inte superstor skillnad såvida du inte kör något superavancerat bredvid.

Tack så mycket för svaren!

Ända jag märkt som inte flyter på gött i windowed är csgo :/

Permalänk
Medlem

Det beror på spelmotorn. Smite vet jag suger riktigt hårt på windowed mode, WoW och SC2 funkade asnajs när jag körde dem, även på något daterade datorer.

Rent generellt har jag som standard att köra ett spel i Windowed mode, och enbart om jag får lagg som påverkar min spelglädje negativt drar jag över till Fullscreen och stannar där. I CS:GO kör jag shift+tab (Steam overlay) sen alt-tab för att komma ut den gången om månaden någon lyckas döda mig (oftast en arg ryss i egna laget som enligt egen utsago är intim med modern min). Blir så lätt att man alltid skjuter ett skott när man kommer in igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Vet någon av er hur det är med performance loss i fullscreen windowed mode då?

Spelar även en del Heroes of Newerth och hittar inget sådant alternativ i de spelet :/

Om man inte hittar eller om det inte finns nån inställning så bruka man behöva söka med tex Google efter Windowed mode och namnet på spelet det gäller. Hur man kan varierar mellan olika spel.

Vissa spel (tex Starcraft 2) kan ha separata grafik och mus inställningar som man ändrar för att kunna flytta musen till andra skärmen.

Permalänk
Medlem

Funderar över detta med,jag streamar och skulle vilja ha ett enklare sätt att gå över till andra skärmen utan att alt tabba!Tycker inte spelen jag spelar flyter på i Windows mode!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

God jul alla Sweclockare!

Jag har tydligen vart snäll i år och fick mig en skärm av brodern min https://www.asus.com/Monitors/VG245H/ detta är skärmen jag fått som är 75hz medan jag har min 144hz som main skärm. Men jag har lite frågor!

1. När jag spelar så hade jag gärna velat "unlocka" musen så jag kan dra över den på andra skärmen utan att behöva tabba ut ur spelet så jag fortfarande ser vad som försiggår. Vill heller helst inte spela windowed mode, söker alltså ett program för detta

2. Hur mycket performance loss får man med 2 skärmar? Sitter på en rigg med r9 390, i5 4690k standard klock, 1600mhz 8gb ram.

3. Har läst lite att eftersom båda skärmarna inte är 144hz kommer jag inte kunna utnyttja de, så vitt jag märkt så har de flytit på bra på t.ex csgo på 144hz. Är detta ett problem som inte drabbar alla?

Tack på förhand och god jul och gott nytt år på er!

Skrivet av linde:

Funderar över detta med,jag streamar och skulle vilja ha ett enklare sätt att gå över till andra skärmen utan att alt tabba!Tycker inte spelen jag spelar flyter på i Windows mode!

Angående unlock så finns programmet som jag använder, actual multiple monitors https://www.actualtools.com/multiplemonitors/
Med detta program kan du knappa in ctrl+alt+shift+i för att aktivera programmets "Ignore deactivation". Då kommer du kunna flytta muspekaren mellan skärmarna utan att spelet minimeras, och sedan kan du knappa in alt+z för att låsa musen till den skärm som den är på vid tillfället. Notera att vissa FPS spel flyttar musen till mitten av skärmen så man kan behöva gå in i en meny för att få över muspekaren till en annan skärm, och knappkombinationerna kan man ställa in till något eget.
Programmet har även andra funktioner så som en taskbar på varje skärm och flytta fönster mellan skärmar med knappkombination bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crashtsc:

Angående unlock så finns programmet som jag använder, actual multiple monitors https://www.actualtools.com/multiplemonitors/
Med detta program kan du knappa in ctrl+alt+shift+i för att aktivera programmets "Ignore deactivation". Då kommer du kunna flytta muspekaren mellan skärmarna utan att spelet minimeras, och sedan kan du knappa in alt+z för att låsa musen till den skärm som den är på vid tillfället. Notera att vissa FPS spel flyttar musen till mitten av skärmen så man kan behöva gå in i en meny för att få över muspekaren till en annan skärm, och knappkombinationerna kan man ställa in till något eget.
Programmet har även andra funktioner så som en taskbar på varje skärm och flytta fönster mellan skärmar med knappkombination bland annat.

Så om jag kör i fullscreen och går över till andra skärmen och klickar på något där kommer spelet inte att minimeras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Tack så mycket för svaren!

Ända jag märkt som inte flyter på gött i windowed är csgo :/

Jag kör csgo i fullscreen windowed med pendlande fps på 140-200 på mitt 770 (oklart vilka settings). Kör dock alltid cs på enbart 1 skärm för av någon anledning laggar det när jag kör på 2 skärmar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

@ToyBoB: Angående Heroes of Newerth så finns det en inställning som heter exclusive mode testa stäng av det.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBoB:

Så om jag kör i fullscreen och går över till andra skärmen och klickar på något där kommer spelet inte att minimeras?

precis så fungerar det, man kan spela och chatta bara man kommer ihåg att köra ctrl+alt+shit+i , jag har blivit så jävla less på mig själv då jag glömt det

Permalänk
Medlem

Om du vill köra borderless windowed utan att programmet stödjer det testa detta program:
http://store.steampowered.com/app/388080/

Har använt det själv innan och funkat bra. Fick det gratis någonstans minns inte vart, kan leta lite återkommer isf.

Edit: https://github.com/Codeusa/Borderless-Gaming/releases

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av crashtsc:

precis så fungerar det, man kan spela och chatta bara man kommer ihåg att köra ctrl+alt+shit+i , jag har blivit så jävla less på mig själv då jag glömt det

Tack så mycket! Ska testas

Skrivet av LPG:

Om du vill köra borderless windowed utan att programmet stödjer det testa detta program:
http://store.steampowered.com/app/388080/

Har använt det själv innan och funkat bra. Fick det gratis någonstans minns inte vart, kan leta lite återkommer isf.

Edit: https://github.com/Codeusa/Borderless-Gaming/releases

Hmm funkar detta bara med spel i steam?

Permalänk
Medlem

@ToyBoB: Program/spel mm. allt som är öppet detekteras av programmet. Därefter kan man välja borderless windowed. Behöver inte vara spel på steam.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT